Posts tonen met het label Scholtens. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Scholtens. Alle posts tonen

zondag 23 juni 2013

Na 40 jaar is Gods volk de woestijn voorbij

Zondag 23 juni 2013 
Zandbed onder de vloer van gewassen grindtegels

Vieren van de verbouwing
Vanmorgen zijn we als Protestantse Gemeente van Stiens gezamenlijk bijeen in De Hege Stins. Er is vanmorgen geen kerkdienst in de Sint-Vituskerk, omdat we vandaag als gemeente samen willen stilstaan bij de aanstaande ingrijpende verbouwing van De Hege Stins. Daarom zijn onze beide gemeentepredikanten Desirée Scholtens & Jaap Overeem in deze gemeenschappelijke ochtendviering de beide voorgangers.
Tijdens deze kerkdienst vragen we een zegen over de komende verbouwing van ons 40 jaar oude kerkgebouw, dat na vandaag gedurende de nu komende zomermaanden qua interieur een majeure metamorfose zal ondergaan, teneinde ons kerkelijk centrum voor de periode van de komende tientallen jaren weer up tot date te maken om nog vele jaren bijvoorbeeld samen te vieren, te zingen, te dienen en te geloven. Met dat vooruitzicht mag de aanstaande verbouwing alleszins als een feest worden gezien.

Geslaagd Benefietconcert
Gisteravond was hier in De Hege Stins een geslaagd Benefietconcert voor en door gemeenteleden - jong en oud - waarbij de opbrengst van dit feestelijk concert was bestemd voor de verbouwing en de modernisering van het Jeugdhonk in De Hege Stins. De Ouderling van Dienst maakt vanmorgen bij aanvang van de kerkdienst bekend dat dit succesvolle Benefietsconcert gisteravond ruim € 1.600,- heeft opgeleverd, zowaar een prachtig bedrag, dat de jeugd van onze gemeente in ons Jeugdhonk ten goede zal komen. 

Wat houd ik van Uw huis
De themadienst voor de verbouwing van vanmorgen staat geheel in het teken van de facelift die De Hege Stins zal ondergaan. Bijpassende liederen zoals het aanvangslied 'Wat hou ik van Uw huis' en het slotlied 'Wij trekken steeds verder' zijn door de liturgen zorgvuldig geselecteerd voor dit doel.
De beide voorgangers benadrukken in hun twee-preek de noodzaak om op gestelde tijden ook eens iets los te laten, van wat haar verhaal en waarde voor het gros van de gemeente in de loop van de afgelopen gemeentejaren heeft verloren, maar daarbij ook benadrukkend dat je zorgvuldig mag koesteren wat haar verhaal en waarde in het verleden heeft behouden en waarvan we vinden dat het ook nog toekomstbestendig is. Zo blijven we ook in de komende jaren graag dichtbij de bron, bij Gods Woord, de Bijbel, waarvan de verhalen al duizenden jaren haar waarde hebben bewezen en ook in de komende jaren allicht nog 'houdbaar' zullen blijken; daar hebben dan alle vertrouwen in.

Dus, die Bijbel, die houden we erin - ook na de verbouwing.
En tijdens de verbouwing gaat Gods Woord gewoon door.

Gods volk trok 40 jaar door de woestijn
Vanaf morgen zal het kerkgebouwinterieur worden gestript. De immense vloer van gewassen grindtegels gaat er na 40 jaar uit. Met de kinderen van de Kindernevendienst wordt tijdens de kerkdienst vanmorgen even een kijkje genomen op de plaats waar alvast zo'n grote tegel uit de vloer is gehaald. Eén van de kinderen mag in de kerkzaal even graven in het zandbed dat onder de tegelvloer ligt.
Aan het eind van de kerkdienst wordt voorafgaand aan het gebed na de verkondiging van de 40 jaar oude tegelvloer en van de nieuwe tegelvloer één tegel naar voren gehaald en op het liturgisch centrum rechtop tegen de viertafel gezet. Dan wordt gedankt, en gebeden, waarbij ook Gods Zegen wordt gevraagd op de aanstaande verbouwing; dat die in goede orde en zonder ongelukken mag plaatsvinden.
Aan het eind van de kerkdienst wandelen de kerkgangers zingend onder orgelspel de kerkzaal uit. Een peuter neemt dan de gelegenheid te baat om snel naar het zandgat in de tegelvloer te lopen, om daar met een kleine schep alvast enkele scheppen vol zand uit het tegelgat te scheppen. Hij zou eigenlijk morgen eens even terug moeten komen, want als morgen de hele tegelvloer van de kerkzaal is verwijderd, zal de bodem van de kerkzaal één kolossale zandbak zijn, voor zo'n peuter zal dat dan gelijken als een uitgestrekte zandwoestijn, waar 40 jaar lang Gods volk vertoefde.

Dienst van ingebruikname na de verbouwing
Tot en met eind september 2013 zullen al onze kerkdiensten worden gehouden in de Stienser Sint-Vituskerk.
Pas op 6 oktober 2013 zal dan de tijdens onze Startzondag 2013 de feestelijke heropening worden gevierd van het dan geheel gemoderniseerde kerkgebouw van De Hege Stins. Dan mogen we vanaf die dag genieten van onder andere gereinigde muren en van geheel nieuw meubilair op een nieuwe vloer van de kerkzaal.

zondag 17 februari 2013

Jona in Stiens

Zondag 17 februari 2013 
Het verhaal van Jona, verteld door de basiscatechisanten















Gemeentedienst van Catechese Stiens
De Gemeentedienst van vanavond in de Stienser Sint-Vituskerk wordt georganiseerd door het Catecheseteam van de Protestantse Gemeente van Stiens, in samenwerking met hun catechisanten. Voorganger is dominee Desirée Scholtens en pianist Age de Vries zorgt voor de muzikale begeleiding. Het thema van deze avondkerkdienst is 'Jona', naar het gelijknamige bijbelboek. 

Jona in de Sint-Vituskerk
Jona staat bekend als de bijbelse profeet die aanvankelijk niet wilde doen wat God van hem vroeg. Maar is het zo verwonderlijk dat hij niet wilde gehoorzamen? Wat zou jij doen als je Jona was geweest? En (hoe) spreekt dit verhaal over Jona jou aan? 
Vier catechesegroepen geven op hun eigen creatieve manier vorm aan dit bijbelverhaal, in een veelzijdige kerkdienst. De catechisanten en de catecheten hopen dat iedere aanwezige vanavond na deze kerkdienst zijn of haar eigen weg kan vinden en gaan met dit verhaal, op een vergelijkbare wijze zoals deze tieners dat vanavond doen. We laten ons als kerkgangers vanavond daartoe inspireren en hebben daartoe aan de uitnodiging gehoor gegeven om deze Gemeentedienst samen met de catechisanten en catecheten te vieren.

Basiscatechese 7 en 8
De jeugddienst wordt geopend door Durkje, als coördinator van de catechese in onze kerkelijke gemeente van Stiens. Daarna komen achtereenvolgens alle catechesegroepen naar voren om een deel van deze kerkdienst te verzorgen.
Nadat dominee Scholtens het bijbelverhaal vanuit een kinderbijbel heeft voorgelezen, volgt een vertolking van dit verhaal van de Basiscatechisanten van groep 7 en van groep 8 van de basisschool, zulks aan de hand van een Powerpoint-presentatie met tekeningen over het bijbelverhaal van Jona. Zij sluiten dat af met het samen zingen van een mooie lied over deze welbekende profeet.

Huiscatechese 1&2 en 3&4
Daarna zijn de catechisanten van de Huiscatechese van de klassen 1 & 2 van het voortgezet onderwijs aan de beurt. Zij hebben in de afgelopen weken een heel groot bord beschilderd met een kanjer van een walvis, met op de achtergrond de huizen van de stad Ninevé, waar Jona van God op bezoek moet gaan. Tijdens hun performance schilderen twee kunstschilders verder op dit grote schilderij in het koor van de kerk.
De laatste presentatie wordt verzorgd door de Huiscatechisanten van de klassen 3 & 4 van het voortgezet onderwijs. Ook zij geven op hun creatieve wijze vorm en inhoud aan het mooie Jona-verhaal. Deze groep heeft het aloude bijbelverhaal geheel vertolkt naar de huidige tijd en naar Stiens. Jona is ongehoorzaam als hij opdracht krijgt van God om orde op zaken te stellen in het Stienser Waling Dykstrapark. Jona gaat voor God op de vlucht in een bus, maar wordt uiteindelijk uit die bus gegooid. De dan tot inkeer gekomen Jona gehoorzaamt God in tweede instantie wel, alhoewel Jona aan de hand van zijn mobieltje met een lege batterij nog wel een tweede les gelezen krijgt.

Met dank aan catechisanten & catecheten
Alle presentaties van de catechisanten oogsten lof en krijgen een welverdiend applaus vanuit de goed gevulde kerkzaal van de Sint-Vituskerk. Tussen deze bedrijven door wordt er vanzelfsprekend ook gebeden en gezongen en luisteren we ook naar een gedicht over Jona.
Aan het eind van deze geslaagde kerkdienst blijven velen nog even napraten, waarbij de catecheten en catechisanten van de aanwezige gemeenteleden waarderende woorden in ontvangst nemen over hun mooie avondkerkdienst.
Als gemeenteleden bedanken we de catecheten en de catechisanten en alle andere medewerkers voor het vele en goede werk dat zij hebben verricht om deze kerkdienst tot een mooi gevarieerde en geslaagde avondviering te maken.

zondag 20 januari 2013

Looft den Heer - De Heer is mijn herder

Zondag 20 januari 2013 
Looft den Heer - zingt - De Heer is mijn herder















Christelijk Gemengd Koor van Stiens
We kunnen ons in onze dorpsgemeenschap en in onze kerkelijke gemeente gelukkig prijzen - ofwel 'rijkelijk gezegend' weten - met het feit dat we een christelijk gemengd koor hebben. Het is het bijna 83 jaar oude koor 'Looft den Heer', dat al enige jaren onder de bezielende leiding staat van dirigent Jelle de Jong. Het koor bestaat uit bijna 30 leden, waarvan een kwart heren.
Vanavond organiseert dit Stienser koor de Gemeentedienst in De Hege Stins te Stiens. Een goed gevulde kerkzaal is in afwachting van een mooie zangdienst, als om 19.00 uur het koor de kerkzaal binnen komt.

De Heer is mijn herder
Voorganger van deze avondzangdienst is dominee Desirée Scholtens en onze organist is vanavond Han Giesing. Pieter bedient vanavond de beamer.
Het koor heeft voor vanavond gekozen voor het thema: 'De Heer is mijn herder', naar Psalm 23.
Veel liederen die door het koor - of met het koor in samenzang - worden gezongen, komen uit de Engelse traditie en zijn gerelateerd aan deze Psalm. Vanwege de Engelse benadering zal deze zangdienst van vanavond lijken op het bekende televisieprogramma 'Songs of Praise'.
In wisselzang beginnen we met het lied 'Zing volop Gods lof'.

Collage
Daarna volgt een collage van het welbekende lied 'De Heer is mijn herder', eerst in het Nederlands in de versie van Lied 14 uit het 'Liedboek voor de Kerken'. En uiteraard zingen we dit lied ook in de Friestalige versie 'Myn Hoeder is de Heare God'. En om het Engelse karakter te benadrukken, besluiten we deze collage met de Engelstalige versie 'The Lord is my Shepherd' in de uitvoering van Maurice Greene (1695-1755).
Dirigent Jelle de Jong, die ook zeer wel bedreven is op de piano, sluit deze muzikale collage af met een knappe piano-improvisatie op 'De Heer is mijn herder'.

Van Bijbel tot Buber
Dominee Scholtens leest uit de Bijbel de 23e Psalm: De Heer is mijn herder.
Daarna komen achtereenvolgens de liederen 'Voor alle heilgen', 'O Jesus, I Have Promised' en dan een hele mooie vertolking van 'Wees mijn Leidsman'.
Voorafgaand aan de meditatie komt een intermezzo op piano door dirigent Jelle de Jong.
Het ultrakorte meditatieve moment van dominee Scholtens bestaat uit een Chassidische vertelling van Martin Buber.

Zang en samenzang
Na deze korte bezinning beluisteren en zingen we op wisselende wijze de volgende liederen:
  • Waar voert vandaag het oude spoor; naar een tekst van Sytze de Vries (1945);
  • Vol verlangen; naar de tekst van Ad van Noord;
  • Siehe, wir preisen selig; gecomponeerd door F. Mendelsohn-Bartholdy, hier in een bewerking van Gerrit Stulp;
  • O Lord, my God
  • Christus is de ware hoeksteen; aanvankelijk Henri Purcells 'Christ is made the sure foundation', maar vanavond gezongen volgens de tekst van Sytze de Vries.
Rijkelijk gezegend
Het wordt ons vanavond wel duidelijk dat 'Looft den Heer' het zingen van moeilijke muziekstukken niet schuwt, en het koor slaagt erin ook deze uitdagende liederen knap te presenteren.
Voordat dominee Desirée Scholtens ons nog de zegen mee geeft, krijgt het koor 'Looft den Heer' van de gemeente een hartelijk applaus na hun laatste gezonden woorden:

'Laat ons rijkelijk gezegend nu van hieruit verder gaan".


dinsdag 25 december 2012

Volop Kerstfeest in Stiens

Dinsdag 25 december 2012 - 1e Kerstdag
God Unlimited zingt voorafgaand aan de dienst

Kerstzang gaat door de straten
De Protestantse Gemeente van Stiens is volop actief op deze Kerstochtend.
Al om 6.45 uur vertrekt een groep gemeenteleden vanaf het kerkplein van De Hege Stins om in het donker en in de stilte van de vroege kerstochtend met een lantaarn door de straten van Stiens te gaan om daar kerstliederen ten gehore te brengen. Deze straatzang wordt georganiseerd door onze Evangelisatie- en Zendingscommissie.
Om 9.30 uur start het kinderkerstfeest in de Sint-Vituskerk. Dat is de afsluiting van het advents- en kerstproject van de Kindernevendienstleiding, compleet met kerststal in deze eeuwenoude kerkzaal.

God Unlimited brengt dubbel Kerstfeest
En wij zitten vanmorgen al even na 8.30 uur in De Hege Stins, waar om 8.45 uur de eerste feestelijke ochtenddienst aanvangt, waarin we het Kerstfeest gaan vieren. De tweede kerkdienst zal hier om 10.30 uur beginnen, als een kopie van de eerste ochtenddienst.
Aan deze kerstfeestviering wordt muzikale medewerking verleend door het koor 'God Unlimited' uit Hallum, onder leiding van de Stienser dirigent Ridzert Beetstra. Voorganger vanmorgen is dominee Desirée Scholtens.

Oude en nieuwe kerstliederen
Het Hallumer koor God Unlimited heeft een geheel eigen muziekstijl en durft het aan om ook tamelijk moeilijk te zingen songs ten gehore te brengen. Dat dit door de kerkgangers wordt gewaardeerd, blijkt wel uit het applaus, na elke keer dat zij een serie van enkele liederen zingen. Per lied wisselt de opstelling en af en toe wordt ook solo of in duo of in trio (mee)gezongen. Natuurlijk worden ook de aloude en bekende kerstliederen in samenzang gezongen. Aanvullend omkleedt God Unlimited deze vroege kerstviering op geheel eigen wijze met de meer eigentijdse, aan Kerst gerelateerde songs.

Kerstgroet elkaar
Als deze eerste Kerstviering is afgelopen en de kerkgangers de kerkzaal verlaten, komen de eerste kerkgangers voor de tweede ochtenddienst de kerkzaal en het kerkgebouw al weer binnen. In de ontvangsthal en buiten op het kerkplein ontmoeten de gaande en de komende kerkgangers elkaar en wordt van die gelegenheid gebruik gemaakt om elkaar een fijn Kerstfeest te wensen.

zondag 25 november 2012

Heer, herinner U de namen

Memoriazondag 25 november 2012 

23 kaarsen branden voor wie ons zijn voorgegaan

Heer, herinner U de namen van hen die gestorven zijn,
en vergeet niet dat zij kwamen langs de straten van de pijn,
langs de wegen van het lijden door het woud der eenzaamheid,
naar het dag en nacht verbeide Vaderhuis, hun toebereid. 

Namen noemen
In onze Protestantse Gemeente van Stiens staan we in beide kerkgebouwen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar stil bij de gemeenteleden die in het afgelopen kerkelijk jaar zijn gestorven.
We noemen vandaag hun namen. Het is bijbels om voortdurend de namen te blijven noemen van wie ons zijn voorgegaan.  
Heer, herinner U de namen, die wij vandaag noemen.

Grillige strepen door ons leven
In De Hege Stins en in de Sint-Vituskerk gedenken we vandaag de overledenen  van het afgelopen jaar. Het zijn dit jaar 22 gemeenteleden, waaronder een baby, en volwassenen tussen 52 en 93 jaar.  
Alleen in de maand augustus ging de dood aan onze gemeente voorbij. De dood trok grillige strepen door ons leven; plotseling of lang verwacht, soms schokkend of opluchtend, hier een kind, daar een ouder, een vriend, of anderszins gekend en geliefd.
Vanmorgen worden we eraan herinnerd dat zij en wij allen geborgen zijn in Gods hand. In leven, sterven en dood waakt Hij over ons komen en gaan, nu en in eeuwigheid.

23 kaarsen voor geliefden
Tijdens deze herdenkingsdienst worden de namen van alle 22 overleden gemeenteleden genoemd door de beide voorgangers, dominee Desirée Scholtens en dominee Janny van Dijken. 
Eerst wordt de middelste kaars ontstoken voor alle andere overledenen, van wie hier vanmorgen de namen door beide voorgangers niet worden genoemd.
Daarna worden de 22 namen en overlijdensdata in kleine groepen genoemd, waarna hun nabestaanden tegelijk naar voren komen om een kaars voor hun geliefde te ontsteken. Ouderling van dienst Hendrik ten Hoeve ontsteekt daarna de kaars voor de overledene voor wie daarna nog geen kaars is aangestoken.
Dan branden de 23 kaarsen voor allen, die ons zijn voorgegaan in het afgelopen kerkelijk jaar.

Heer, herinner u hun dromen van geluk en levensvreugd.
Laat Uw rijk nu tot hen komen, waarin ieder zich verheugt,
dat Uw licht hen zal verlichten, dat zij leven vrij en blij,
met een lach op hun gezichten, alle pijn is toch voorbij.

Laat je licht schijnen
Aansluitend worden alle gemeenteleden uitgenodigd om ook een waxinelichtje te ontsteken voor alle geliefden, die in het afgelopen jaar - of al eerder - zijn overleden, en die nog zo vaak worden gemist in ons leven. 
Een grote groep gemeenteleden komt naar het liturgisch centrum en ontsteekt een licht, om dat op een grote glasplaat voorin de kerk te zetten.

Heer, voltooi hen in uw leven dat alleen maar vreugde kent,
wil hun uw genade geven, U die nu hun toevlucht bent.
Heer, herinner U hun namen, steeds geschreven in Uw hand,
wil hun hoop toch niet beschamen in Uw hemels vaderland.

Geloven als Thomas
Daarna gaat de dienst verder; wordt er gebeden, wordt uit de Bijbel gelezen en volgt de preek van dominee Desirée Scholtens over de (on)gelovige Thomas, één van de leerlingen van Jezus.
Tijdens het muzikaal intermezzo direct na de verkondiging, klinken de laatste woorden van de preek ter persoonlijke overdenking door:

Een geloof,
aan dood en leven getoetst,
houdt stand!
 

zondag 11 november 2012

Oogsten, danken en groeten



Zondag 11 november 2012
Oogstkrans en fruitbakjes op het liturgisch centrum















De oogst is binnen
Als we vanmorgen de kerkzaal van De Hege Stins in Stiens binnen komen, zien we dat op het podium vóór in de kerk enkele tientallen fruitbakjes staan. En aan de kansel hangt een grote krans, gemaakt van allerlei soorten aardappelen, groentes en fruit. We komen hier vanmorgen bijeen voor de jaarlijkse Oogstdienst, waarin we in het bijzonder danken voor gewas & arbeid, voor de oogst, de opbrengsten van al ons werken in het afgelopen jaar.
De oogstkrans hangt, en de fruitbakjes staan klaar, dus de viering kan beginnen.

Oogstzondag
We vieren deze Oogstzondag samen met de VituStinscantorij, de zanggroep van onze Protestantse Gemeente van Stiens, onder leiding van dirigent Olchert Clevering. De bijbellezing wordt vanmorgen verzorgd door lector Trienke Sikkes en de voorganger is onze gemeentepredikante Desirée Scholtens. Organist is Han Giesing. 
De organisatoren van deze ochtendkerkdienst hebben een mooie mix gemaakt van liederen rondom oogst en diaconaat. 
Dit jaar valt deze oogstviering op 11 november, de dag van Sint Maarten, dus daarom gaan we vanmorgen ook met dit verhaal aan de slag. Dominee Scholtens vertelt aan de kinderen het verhaal van de heilig verklaarde Maarten, ofwel (Sint) Martinus van Tours.

Oogstdienst
In deze Oogstdienst bezinnen wij ons op alle goede gaven, die God aan de mensen geeft. Vanuit en na deze viering worden de fruitbakjes - als een symbool van de oogst - door de gemeenteleden naar de ouderen in onze gemeente gebracht. Daartoe kon iedereen afgelopen vrijdagavond en/of zaterdagmorgen fruit (en/of geld) inbrengen in het Sint-Vitushûs en in De Hege Stins. Van dat bijeengebrachte - en aanvullend gekochte - fruit stelde de diaconie van onze kerkelijke gemeente fruitmanden samen.

De oogst als groet
Twaalf grote fruitmanden zijn door de diaconie inmiddels als een groet van onze kerkelijke gemeente  bezorgd bij een aantal plaatselijke instellingen, waaronder bijvoorbeeld Talant en Petterhústerstate.
De kleinere fruitbakjes, die nu nog in onze beide kerken staan, worden tijdens de oogstdienst vanmorgen door de kinderen aan de kerkgangers uitgedeeld, om die na de oogstdienst naar onze gemeenteleden van 80 jaar en ouder te brengen. Veel van die oudere gemeenteleden vinden het fijn dat de bezorgers dan ook even binnen komen voor een goed gesprek bij een kopje koffie.

zaterdag 20 oktober 2012

Als gij gaat pelgrimeren, wat neemt gij met u mee?



'Als ingekeerden stil door vreemd gebied'


















Vrijdag 19 oktober 2012


Afgelopen zondag woonden we de ochtendkerkdienst bij in De Hege Stins van Stiens.
Dominee Desirée Scholtens ging voor, en in de orde van dienst stond voor de liturgie van deze viering een op het eerste gezicht wat vlakke lijst van alleen maar Psalmen & Gezangen, alle met het Liedboek van de Kerken als bron.
Eén lied – het slotlied - sprong er voor ons uit.

Het is het gezongen gedicht van de Duitse dichter Gerhard Tersteegen (1697-1769),
in de Nederlandse vertaling van de Terschellinger professor dr. K. Heeroma (1909-1972),
die als dichter met name bekend staat met zijn pseudoniem ‘Muus Jacobse’

Durkje en ik keken elkaar zingend even aan, … en zongen verder:

“Wie eens ten hemel schouwde,
van de aarde losgekocht,
zijn hebben en zijn houden bezwaren slechts zijn tocht.
Niets dan het daag’lijks brood is voor een pelgrim nodig.
O draagt niets overbodig: gij draagt uzelve dood!

Uw ziel moet gij stofferen, maar niet uw aardse stee.
Als gij gaat pelgrimeren, wat neemt gij met u mee?
Gemak wordt u tot last.
Een pelgrim moet zich voegen,
met alles vergenoegen,
want hij is slechts te gast.

Kunt gij het soms niet harden en wordt uw weg een kruis,
als dorens u verwarden, ’t is toch de weg naar huis!
’t Is toch uw weg alleen!
Welaan dan, gaan wij verder met onze trouwe Herder door alle diepten heen.

Wij gaan als ingekeerden stil door een vreemd gebied,
verachten voor de wereld, die men niet hoort of ziet.
Maar geeft men op ons acht, dan hoort men hoe wij zingen van onze grote dingen:
wij weten wat ons wacht!

Komt, kindren tot elkander en wandelt hand in hand!
Verblijdt u in elkander in dit onzalig land!
Komt, kinderen, weest wijs!
Gaat onderweg niet strijden!
De eng’len zelf geleiden als broeders onze reis.

Het zal niet lang meer duren,
houdt nog maar even vol!
Het zal niet lang meer duren, dan zijn wij bij ons doel!
Daar wacht ons lafenis,
als wij met alle vromen voor eeuwig mogen wonen waar onze Vader is.

Wij moesten het maar wagen,
’t is wel het wagen waard om niets meer mee te dragen dat onze ziel bezwaart.
De wereld is te klein!
Komt, gaat met Jezus mede in alle eeuwigheden!
Het moet toch Jezus zijn.”

Citaat uit het Liedboek voor de Kerken (1973), van  Gezang 441 de verzen 4 t/m 7, 9, 11 en 12.

zondag 8 juli 2012

Het zaad in die stronk is heilig


Zondag 8 juli 2012
Muzikale begeleiding van Overeem & Scholtens

Heerlijk bomen
In de laatste drie kerkdiensten die onze Stienser dominee Jaap Overeem nog voorgaat vóór de komende zomervakantie, leek het hem aardig om die drie ochtenddiensten in een serie te plaatsen, met als thema ‘Heerlijk bomen’.
De boom, zijn wortels, vruchten, schaduw en zijn soms imposante verschijning zijn belangrijk in de Bijbel, dus reden genoeg om er een aantal keren aandacht aan te geven.

Elementen van de miniserie
Deze miniserie ochtendkerkdiensten heeft een aantal eigenschappen, die in elke dienst herkenbaar terug zullen komen, zoals:
  • De exegetische prediking, vertrekkend bij wàt er in de Bijbel staat en de betekenis dáárvan;
  • Elke preek heeft een excurs - een uitstapje - naar iets wat vandaag speelt;
  • Elke preek heeft een pakkende slotzin, waar je een week op kunt kauwen en herkauwen;
  • In elke dienst wordt het lied ‘Leven als de bomen’ - een gedicht van Hans Bouma – gezongen;
  • Elke dienst heeft een subthema.
Vorige week
Vorige week was het subthema: ‘Uit en thuis in het paradijs’.
Toen ging het vooral over de levensboom in de bijbelboeken Genesis, Ezechiël en Openbaring.
De slotzin was vorige week: "De kerk is de enige plek waar de bomen tot in de hemel mogen groeien."

Deze week
Vanmorgen is in De Hege Stins te Stiens de tweede kerkdienst in deze serie ‘Heerlijk Bomen’.
Deze keer is het subthema: ‘Snoeiseizoen’. Het gaat vandaag in de kerkdienst met name over dat wonderlijke verhaal van de vervloeking van de vijgenboom door Jezus, zoals dat is geschreven en te lezen in het bijbelboek Marcus 11 van vers 12 tot en met vers 25.
Omdat het buiten en binnen warm is, blijven de grote kerkdeuren aan de straatzijde open, dus wie tijdens de dienst voorbij wandelt of voorbij fietst, kan in het voorbijgaan even genieten van de vrolijke klanken die van binnen naar buiten klinken.
In zijn preek vertelt dominee Overeem wat er in de Bijbel staat over de vijgenboom en wat dat betekent. Zijn slotzin aan het eind van de preek luidt: “Liever een heilig zaad, dan een oorvijg”.
Tijdens de dienst zingen we gezamenlijk het prachtige lied ‘Leven als de bomen’, daarbij begeleid door onze organist Han Giesing, dominee Jaap Overeem op piano en zijn echtgenote dominee Desirée Scholtens op contrabas.
Aan het eind van de kerkdienst vieren we gezamenlijk en lopend het Heilig Avondmaal. We delen brood & wijn en daarmee delen we (in) de liefde van God.

Volgende week zondag 15 juli 2012
Volgende week gaat het over ‘De appel en de stam’.
Benieuwd wat er dan gaat gebeuren?
De kerkdienst begint dan om 9.30 uur in De Hege Stins aan de Gysbert Japicxstrjitte in Stiens.
Na afloop staat er koffie, thee en frisdrank klaar voor iedereen en is er volop tijd om nog even gezellig na te praten.
Je bent van harte welkom!

maandag 9 april 2012

De HEER is waarlijk opgestaan!

Paaszondag 8 april 2012
Liturgisch Centrum van De Hege Stins op Paaszondag 2012















Er zit muziek in Pasen
Het is Paasmorgen in De Hege Stins van Stiens. Een aanhoudende stroom kerkgangers wandelt vanuit alle windrichtingen de kerk binnen. De bijzaal van de kerkzaal is al geopend, maar tegen 9.30 uur moet ook het podium van de bijzaal nog worden geopend om daar de laatst binnengekomen kerkgangers nog een goede zitplaats te bieden. Het valt op dat het orgel niet wordt bespeeld vóór aanvang van de kerkdienst. Er is geen organist aanwezig. Dat is voor een feestelijke viering op Paasmorgen een grote teleurstelling, want juist in zo'n vrolijke Paasviering dragen feestelijke orgelklanken bij aan een fleurige kerkdienst. Nog mooier op zo'n Paasmorgen is de combinatie van orgel en enkele koperblazers, die samen uitbundig Pasen inluiden. Maar niets van dat al. Geen orgel- en geen koperklanken.
Zit er dan geen muziek maar in Pasen?

Pasen blijkt niet meer te stuiten, hoe ook .....
Maar als de nood het hoogst is, is ook de redding nabij. Enkele gemeenteleden rijden de piano naar het liturgisch centrum naast de preekstoel. Wij prijzen ons gelukkig met het feit dat ons predikantengezin Overeem-Scholtens ook in de kerk zit, genietend van hun welverdiende 'vrije zondag'. Dominee Jaap Overeem neemt achter de piano plaats en al spoedig klinken zijn blijde pianoklanken - met enige geluidsversterking van Taco Osinga luid en duidelijk - door de hele kerkzaal.

Het Paasfeest kan beginnen. 
Pasen 'is niet meer te stuiten; hoe ook een wolf verslindt het lam.'
(vrijmoedig gewijzigd op basis van een (Kerst-)gedicht van Gerrit Achterberg; woorden ontleend aan ds. Jaap Overeem op Kerstmorgen 2011).

Dankzij de welwillendheid van onze gemeentepredikant Jaap Overeem kan er vandaag met zijn uitbundige pianobegeleiding naar hartenlust en vrolijk worden gezongen op deze Paasmorgen van 2012. Vol bewondering genieten de gemeenteleden van de totaal onvoorbereide, maar knappe pianobegeleiding met hele mooie improvisaties voor, tijdens en na de samenzang. Aan het eind van de kerkdienst verwoordt ouderling van dienst Loes de Vries dat op passende wijze in de richting van onze pianist: "Je hebt ons vanmorgen gered". Een welverdiend applaus valt Jaap Overeem ten deel. Dit zijn de waardevolle momenten voor een kerkelijke gemeente, wanneer je elkaar laat merken dat je elkaars talenten en de dienstbaarheid aan elkaar zo welgemeend waardeert.
Op het liturgisch centrum opent de ouderling van dienst de kerkdienst. Voorganger is onze gemeentepredikant Janny van Dijken, onder wiens liturgische leiding we vanmorgen een mooie Paasdienst vieren.

Een rijk liturgisch centrum
Vanuit de kerkzaal kijken wij over de lijdenstafel heen naar een rijk gevuld liturgisch centrum.
Op de lijdenstafel ligt het kruis, dat is gemaakt van spiegels, waar nog de waxinelichtjes op staan die in de afgelopen Stille week hebben gebrand. Aan beide zijden de voorjaarsbloemen, als waren het de engelen in het lege graf van Jezus, en al waren het de engelen die nog veel eerder elk aan een zijde op de Ark van het Verbond in de Tabernakel stonden. Die lijdenstafel is trouwens in de paasnacht met opzet scheef neergezet, terwijl de kerkruimte juist uitnodigt om het meubilair recht of haaks in de ruimte te plaatsen. De lijdenstafel staat ongeveer op 45 graden diagonaal, om te laten zien dat je het wonder van Pasen niet kunt inkapselen in een systeem, maar dat Pasen dwars staat op de werkelijkheid van daar en toen, en dwars op onze werkelijkheid hier en nu.
Op de avondmaalstafel staan avondmaalsattributen, zoals een broodschaal en een wijnkan met wijnbeker. De lampjes die de kinderen meenemen naar de Kindernevendienst en de Spaardoosjes van de Veertigdagentijd staan naast elkaar. Twee witte kaarsen worden aangestoken als symbool voor de aanwezigheid van de twee overleden 'pakes' (opa's) die vandaag niet bij deze doopdienst kunnen zijn - want vanmorgen worden twee baby's gedoopt. De doopkaarsen liggen al klaar op de avondmaalstafel. De nieuwe Paaskaars, waaraan de twee witte gedenkkaarsen en de twee doopkaarsen worden aangestoken, staat naast de preekstoel.
Aan het eind van het liturgisch centrum staat de viertafel met daarover het witte feestkleed voor het Paasfeest. Wit, zoals ook het antependium over de avondmaalstafel. Het dode hout van het gaffelkruis op de viertafel - waarin vorige week de groene Hederatakken al een begin van het nieuwe leven lieten zien - is vandaag rijkelijk versierd met feestelijk witte bloemen. Het nieuwe leven heeft de dood zichtbaar en overtuigend overwonnen; het is nu Pasen.
Tussen de avondmaalstafel en de viertafel staan twee vazen, met in elke vaas een bloem.We gedenken met de witte lelie het overlijden op Goede Vrijdag van een gemeentelid en we bidden om een zegen over de overledene en om kracht voor de nabestaanden. We danken ook voor de geboorte van een baby in onze gemeente en zien die geboorte van de afgelopen week gesymboliseerd in de rode roos in de andere vaas.

Paasviering
Aan het begin van de kerkdienst worden vanmorgen de twee baby's s van de families Van Lingen en Van der Meulen gedoopt. Alle kinderen in de kerk vullen gezamenlijk met bekers en met flesjes het doopvont daartoe. Dan wordt er gedoopt en zingen we blij de doopouders, een broer, een zus en de dopelingen toe.
De drie schriftlezingen worden vandaag verzorgd door lector Wout de Vries en dominee Janny van Dijken preekt haar bezielende Paasboodschap. Aan het eind van de kerkdienst vertelt ze dat we vandaag maar één kerkdienst hebben, maar dat nu aan het eind van de dienst blijkt dat die wel een lengte heeft van nagenoeg twee opeenvolgende kerkdiensten. Dat klopt, maar voor de aanwezige kerkgangers - zo hoor ik hier en daar - is dat geen enkel probleem, want zo'n mooie Paasviering, waarin zoveel gezegende zaken passeren, gaat voor je gevoel als een zucht voorbij.
En dan krijgen we na afloop van de dienst de gelegenheid om de gelukkige doopouders en hun familie te feliciteren en Gods zegen te wensen bij de geloofsopvoeding van hun al zo geliefde dochter en zoon.
En dan is er tenslotte koffie in de ontvangsthal van de kerk en zonneschijn buiten op de wapperende kerkvlag aan de doorgaande weg.

zondag 25 maart 2012

Jozef, hèt musical-succes van Stiens

Zondag 25 maart 2012 
















Wachten op Jozef
Het is tegen 10.00 uur in de ochtend. Snel groeien vanaf de verschillende ingangen van het kerkhof de lange rijen wachtenden vóór de ingang van de eeuwenoude Sint-Vituskerk van Stiens. Een bijzondere ochtend. Niet alleen omdat we als kerkgangers niet gewend zijn om in zulke lange rijen te wachten om de kerk op zondagochtend binnen te gaan. Met name ook bijzonder omdat zoveel belangstellenden gisteravond eerst de klok een uur vooruit hebben gezet, om vervolgens na een korte nacht vanmorgen vroeg op te staan om hier een moderne musical in een oude terpkerk bij te wonen. Op het moment dat de oude, inmiddels gerestaureerde luidklokken in de hoge kerktoren het hele uur van 10.00 uur aangeven, gaat klokslag 10.00 uur de kerkdeur open en komt er beweging in de wachtrijen vóór de ingang. Twee studenten van de opleiding Vrijetijdsmanagement van Stenden Hogeschool uit Leeuwarden staan bij de ingang. De student deelt programmaboekjes uit en de studente neemt bij entree alle toegangskaarten in ontvangst. Verwachtingsvol wandelen Durkje en ik met haar ouders en met mijn moeder naar binnen, op zoek naar een zitplaats in de kerkzaal, die is omgebouwd tot schouwburgzaal.

Een droom wordt werkelijkheid
Andere studenten van het moduul Leisure Events van de opleiding Vrijetijdsmanagement van Stenden Hogeschool wandelen als gastvrouw door de kerk, om de gasten waar nodig te assisteren bij het zoeken en vinden van een goede zitplaats in de kerk. Ook voor de bezoekers in een rolstoel is een passende plaats geregeld. De zaal is uitverkocht, niet eenmaal, niet tweemaal of driemaal, maar zelfs de vierde - extra - voorstelling is uitverkocht. Ruim duizend mensen kunnen zo genieten van een voorstelling, een musical, een productie waaraan nota bene zo'n 100 mensen hun medewerking verlenen. De oudste medewerker is 72 jaar en de jongste nog geen jaar oud; zijn rol: een gulle lach. Samen zetten ze een grootse prestatie neer: de musical 'Jozef'. Een 7 kwartier durende musicalproductie over het bijbelverhaal van Jozef; over de dromer, de slaaf, de gevangene, de 'onderkoning' van de Egyptische farao. Over hoe je leven een wending kan nemen als je trouw bent aan God en omdat God trouw is aan jou.

De kerk in het dorp en het dorp in de kerk
Onze Protestantse Gemeente van Stiens organiseert deze musical in samenwerking met een zes leden tellende studentengroep 'Leisure Events' van de HBO-Bachelor-opleiding Vrijetijdsmanagement van Stenden Hogeschool. De musical wordt gespeeld door gemeenteleden, jong en oud, met allemaal hun eigen talenten. Het doel van deze musical is om saamhorigheid te creëren in onze kerkelijke gemeente. Tegelijk ontwikkelt iedereen zijn of haar talenten en creëert deze hechte samenwerking een vergrote betrokkenheid tussen de verschillende generaties kerkgangers. We doen het niet alleen voor ons zelf, maar ook voor de andere dorpelingen. Daarom zijn de toegangskaarten gratis verstrekt via de Stienser Bruna-winkel; iedereen is welkom. De eerste voorstelling was afgelopen vrijdag, vandaag is de tweede uitvoering en op 30 en 31 maart 2012 zullen nogmaals twee voorstellingen ten tonele worden gebracht.

Mega
Projectleider is dominee Jaap Overeem, die al sinds augustus 2010 werkt aan de voorbereidingen van deze mega-productie. Hij speelt samen met zijn echtgenote, dominee Desirée Scholtens, ook nog in het musical-orkest, dat tijdens de musical de gehele muzikale begeleiding op voortreffelijke wijze verzorgt. Dirigent is ons gemeentelid Ridzert Beetstra, die de muzikale leiding heeft over het musical-orkest en over het musical-koor. Marjet van der Wal, opgegroeid in onze kerkelijke gemeente, regisseert de musical; ook een hele prestatie vanwege de fikse omvang en de diverse samenstelling van alle Stienser musicalsterren. Deze musical is geschreven door Gerard van Amstel en Gerard van Midden. Beeld, licht en geluid worden verzorgd door onze technische gemeenteleden Homme & Bas van der Wal. Verder maakt een vrolijk kinderprogramma voor 15 meespelende kinderen volwaardig deel uit van deze musicalproductie. En natuurlijk zijn er al die mensen die zorgen voor de benodigde techniek, zoals muzikale arrangementen, fotografie, decorbouw, financiën, vormgeving en drukwerk, beeld en geluid en allerlei zaken van administratieve en organisatorische aard.

Twist en verdriet
Om half elf heet dominee Jaap Overeem de gasten in de overvolle kerkzaal hartelijk welkom. Hij vertelt dat de musical het bijbelverhaal van Jozef vertelt in de vorm van een verzameling opeenvolgende flashbacks, terugblikkend op het leven van Jozef, de zoon van Jacob & Rachel. Hij bereidt ons voor op de eerste scène: de intrede door het middenpad van de kerkzaal van de begrafenisstoet voor de begrafenis van Jozef. Op het podium ontstaat na de begrafenis een ruzieachtige scène in het huis van de overledene, met Jozef zijn nabestaanden in familieberaad bijeen. Deze scène wordt afgesloten met het lied 'Over de doden niets dan goed'. Dan komt de nog jonge Jozef op het podium, gespeeld door Jesmar Jonker. Jozef, de dromer, gestoken in een prachtige mantel die de verwende jongen van vader Jacob kreeg; Jozef, veracht door zijn oudere broers. We komen weer terug in de familietent van de overleden Jacob, waar het getwist verder gaat. Eén van de verzuchtingen die ik daarin hoor: 'Nieuw verdriet scheurt oud verdriet weer open'.

Biografie van Jozef
Daarna volgt een aaneenschakeling van een groot aantal verhalen over het leven van Jozef. In een kinderscène wordt Jozef zijn mantel afgenomen door zijn broers. Jozef wordt in de put geworpen. Jozefs broer Ruben zingt over zijn verwerping van de broedermoord het lied: 'Ik kon het niet'. Jozef komt als slaaf in het huis van Potifar. Door een list van Potifars vrouw komt Jozef - nu gespeeld door Taco Osinga - in de gevangenis, waar hij de dromen van de ook gevangen schenker en bakker verklaart. Jozef de dromer verklaart ook andermans dromen. Jozef wordt de rechterhand van de Egyptische Farao, nadat Jozef ook de dromen van de Farao heeft verklaard. In die hoge functie aan het hof van de Farao volgt het weerzien van Jozef met al zijn broers. Als Jozef terugblikt op zijn leven, verzucht hij: 'God heeft me gezegend, maar het heeft me ook veel gekost.'

Kerk als podium
In rap tempo volgen alle scènes elkaar op. Steeds weer terug in de familietent van Jozef, dan weer terug naar de geacteerde verhalen over de biografie van Jozef. En elke keer weer wisselen toneelspel, koorzang en solozang elkaar af. Het orkest begeleidt voortreffelijk, precies goed. Ook knap hoe scènes in elkaar overlopend wisselen. Tussendoor zijn de kinderscènes perfect ingeweven. Het grote podium in het koor van de kerk wordt van voor tot achter en van links tot rechts geheel gebruikt en ook de centrale ruimte vóór het podium en zelfs het brede gangpad in de kerkzaal worden benut als speeltoneel. De musical-acteurs bewegen zich voor, naast en achter je. Vrijelijk wordt alle nog beschikbare ruimte van de grote kerkzaal benut. Een lange voorstelling van bijna twee uren, maar het publiek - van heel jong tot heel oud - zit ademloos te kijken en te luisteren. Dat mag zeker een knappe prestatie worden genoemd.

Koffie van de schenker
Maar aan alle goede dingen komt eens een eind,  zo ook aan deze musical.  Als de laatste zang en muziek heeft geklonken, vangt een hartelijk applaus aan. In enkele groepen komen de acteurs nogmaals op het podium, hun welverdiende, steeds weer aanzwellende applaus dankbaar in ontvangst nemend. Als het applaus uiteindelijk afneemt, volgen de woorden van dank van Hindrik ten Hoeve, onze voorzitter van de kerkenraad. Na nogmaals enkele applaussalvo's verlaten we allen de toneelkerkzaal. Voor iedereen staat de koffie klaar in het Sint-Vitushûs, gastvrij door onze Protestantse Gemeente van Stiens aangeboden aan allen die nagenietend nog willen napraten over deze succesvolle musical.

Passie
Als bezoekers, als gasten en als gemeenteleden past het ons om - ook langs deze weg - woorden van waardering en dank uit te spreken voor het vele en het goede dat zovelen aan inzet en werk hebben verricht om deze bijzondere musical in het kader van de huidige Veertigdagentijd met zoveel passie ten tonele te brengen. Hulde en grote dank aan iedereen die daaraan meewerkte!

En vergeet niet:
Heb lief.
Blijf dromen, blijf hopen, geloven vooral. 
Dromen!

zondag 11 maart 2012

Avondmaal op Zondag Oculi


Zondag 11 maart 2012
De Farao van Egypte op zijn troon













De goede dingen goed doen
Het is vandaag ‘Zondag Oculi’. Zo wordt de derde zondag in de Veertigdagentijd genoemd. De Veertigdagentijd is de periode vóór Pasen. Voor christenen is dit een vastenperiode van bezinning: doen we de goede dingen en doen we die goed?
Oculi is het Latijnse woord voor ‘ogen’. Deze Zondag Oculi is genoemd naar de beginwoorden van het intochtslied van deze zondag: ‘Oculi mei semper ad Dominum’, hetgeen betekent: ‘Ik houd mijn oog gericht op de HEER’ (uit Psalm 25 :15).

Viertafel
Onze voorganger dominee Desirée Scholtens geeft uitleg over de aankleding van de viertafel, die op het liturgisch centrum van De Hege Stins in Stiens staat. Op het paarse kleed liggen vanmorgen buiten een cirkel van zand allemaal zaken die wij dagelijks om ons heen hebben, die ons af kunnen houden van het goede; zaken zoals geld en sieraden en mobieltjes, die – als we daar niet op een verantwoorde manier mee omgaan – ons leven op een onverantwoorde manier zouden kunnen gaan beheersen; zaken waar we dus zorgvuldig mee om zouden moeten gaan.

Farao hoog op zijn troon
Vlak voordat de kinderen naar de Kindernevendienst gaan, wandelt Farao de kerkzaal binnen. Deze Egyptische Farao neemt plaats op zijn troon naast de viertafel op het podium. Hij zingt een lied uit de musical 'Jozef', die eind maart 2012 zal worden uitgevoerd in de Sint-Vituskerk te Stiens.
Wij zingen aansluitend een couplet van ons projectlied van deze Veertigdagentijd, uit het lied: ‘Jozef zoekt zijn grote broers’:
Farao hoog op zijn troon
droomt een wonderlijke droom.
Daarom laat hij Jozef komen
en dan worden alle dromen
van de koe en korenaar
en de maan en sterren waar.

Avondmaal
Na de verkondiging komen de kinderen weer terug uit de Kindernevendienst en vieren we met zijn allen het Avondmaal. Vandaag doen we dat lopend, daarbij ons oog gericht houdend op de HEER, die hemel en aarde gemaakt heeft, die trouw is tot in eeuwigheid en die het werk van Zijn handen nooit loslaat.

zondag 19 februari 2012

Vier keer de Samaritaan in Stiens

Zondag 19 februari 2012
Presentatie van de Huiscatechesegroep van de klassen 1 en 2















Gemeentedienst van 4 Catechesegroepen
De Gemeentedienst van vanavond in De Hege Stins van Stiens wordt georganiseerd als Jeugddienst door vier catechesegroepen van de Protestantse Gemeente van Stiens. Deze avonddienst staat onder leiding van domina Desirée Scholtens. De zang wordt op piano begeleid door Age de Vries en Karinus Rauwerda en Pieter Koehoorn bedienen de beamer en de geluidsinstallatie. Als thema voor deze kerkdienst is gekozen voor: 'Vier keer de Samaritaan'. De vier catechesegroepen van vanavond zullen alle op eigen wijze de gelijkenis over de Barmhartige Samaritaan presenteren. Er is veel jeugd aanwezig en uiteraard ook hun ouders, enkele grootouders en daarbij ook alle overige belangstellende gemeenteleden, dus de kerkzaal is prima gevuld. Het wordt een aantrekkelijke, gevarieerde dienst, het resultaat van vier voorbereidingsweken. Durkje en ik wonen deze Jeugddienst bij; Durkje als coördinator van de Catechese in Stiens.

Welkom en inleiding
Durkje heet alle kerkgangers hartelijk welkom bij aanvang van deze Jeugddienst. De jeugd van de vier catechesegroepen gaat één voor één staan, om zich voor te stellen aan de aanwezige kerkdienstbezoekers. Nadat we het lied 'Bijeengeroepen uit onze huizen' hebben gezongen, verzorgt onze predikante een inleiding over de dienst en over het thema van deze Gemeentedienst. Het karakter van de Gemeentedienst komt vanavond heel mooi naar voren. Een Gemeentedienst is een Stienser kerkdienst van een groep gemeenteleden, die door zo'n gemeentegroep wordt voorbereid en in samenwerking met een voorganger wordt aangeboden als avonddienst in één van de beide kerkgebouwen van de Protestantse Gemeente van Stiens. Een grote groep jongeren van de vier catechesegroepen biedt vanavond samen met hun catecheten en met de dienstdoende predikante zo'n Gemeentedienst aan; dus 'van de gemeente, voor de gemeente'.

Basisschool - groep 8
We beginnen met het bekijken van een YouTube-filmpje over de Barmhartige Samaritaan, knap uitgebeeld met Playmobiel-poppetjes. Daarna komt de Basiscatechesegroep van groep 8 naar voren. Zij tonen ons de drie collages die zij hebben gemaakt en ze vertellen daarbij wat de inhoud en de bedoeling van deze collages is. Aansluitend volgt een gebed van twee catechisanten en dat sluiten we af met het zingen van het lied: 'Als je geen liefde hebt voor elkaar'.

Basisschool - groep 7
Dan is groep 7 van de Basiscatechese aan de beurt. Zij beelden een godsdienstles op school uit, waarna één van de klasgenoten buiten de school wordt mishandeld en in de steek gelaten door haar andere klasgenoten. Maar naar analogie van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan komt er toch iemand voorbij, die het mishandelde meisje met zorg onder haar hoede neemt. Dit deel wordt afgesloten met een gebed van deze groep, met onder andere de gebeden woorden:
"Wilt u bij de mensen op de wereld zijn, 
die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, 
en afhankelijk zijn van hulp van anderen."

Voortgezet Onderwijs - klas 1 en 2
De derde groep die haar vertolking van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan presenteert, is de Huiscatechesegroep van de klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. In een Journaaluitzending gebruiken ze dat verhaal als een spiegel van de verdrukte kerken in het buitenland. Ze hebben ook een eigen filmpje in Stiens opgenomen van een in scène gezette aanval van een jeugdige fietser. Ze sluiten hun act gezamenlijk af op het liturgisch centrum en laten daarbij met een spandoek zien dat zij de dagelijkse realiteit van 'Help elkaar niet en maak ruzie' graag zien omgebogen naar het betere visioen van 'Help elkaar en maak geen! ruzie'. Hun voorstelling sluiten we af met het gezongen lied: 'We shall overcome'.

Voortgezet Onderwijs - klas 3 en 4
Tenslotte volgen de voortgezet onderwijsklassen 3 en 4 van de Huiscatechese. Eerst lezen zij het schitterend verwoorde Friestalige verhaal voor over de Barmhartige Samaritaan, getiteld 'De Skriftgelearde', een verhaal van Gerrie Huiberts (yn it Frysk oerset troch Wim van der Schaaf), voorgelezen uit de nieuwe Friese kinderbijbel 'It heechste wurd' (uitgave: KFFB). Aansluitend organiseert deze groep naar aanleiding van dit bijbelverhaal een 'Waar of Niet Waar'-spel, waarbij wij als kerkgangers met rode en/of groene stembriefjes moeten kiezen welk antwoord volgens ons goed is op de gestelde vragen. Eén van de jongeren loopt met een microfoon door de kerkzaal om een enkel gemeentelid te vragen waarom hij/zij kiest voor 'waar' of 'niet waar'.

De kerk begint als de kerk uitgaat
Dit deel sluiten we af met het zingen van het lied "Toen ik naar mijn naaste zocht, waar was jij, waar was jij?", waarbij we ondertussen allemaal in een hele grote kring langs de muren van de kerkzaal gaan staan. Zo in de kring gaat Desirée Scholtens ons voor in gebed, geeft ze ons de gelegenheid om in stilte voor onze naasten te bidden - óók voor de twee gemeenteleden die nu op dit moment naast ons staan - en sluiten we af met het gezamenlijk uitgesproken gebed 'Het Onze Vader'.
Na de collecte zingen we samen het slotlied 'Vrede van God' en krijgen we allen de zegen voor de komende week mee van dominee Desirée Scholtens.

  • Wat een prachtige kerkdienst. 
  • En wat heeft de jeugd er samen met de catecheten en met onze predikante een mooie Gemeentedienst van gemaakt. 
  • En wat hebben de aanwezige gemeenteleden genoten van de creatieve en vrolijke inbreng van onze catechisantengroepen. 
  • Mooi om samen zo onze zondag hier en nu met elkaar af te sluiten; bij het uitgaan van de kerk je realiserend dat ook ieder ander die je in de komende week zult ontmoeten, je naaste is, die je aandacht en zorg verdient.

zondag 18 september 2011

Liefde - Heb het hart

Zondag 18 september 2011


Na een lange periode van intensieve voorbereiding door veel gemeenteleden van onze Protestantse Gemeente van Stiens is het dan eindelijk zover: Startzondag 2011. Vandaag gaat officieel het nieuwe kerkseizoen van 2011-2012 van start. Vanaf vandaag gaan alle kerkelijke activiteiten van onze kerkelijke gemeente weer volop van start. Als thema voor deze Startzondag 2011 is gekozen voor 'Liefde - Heb het hart'.

Voor iedereen die vroeg aanwezig is, staat om 9.00 uur ontbijt klaar in de ontvangsthal van ons kerkelijk centrum De Hege Stins in Stiens. Drie kwartier later rijdt een brandweerauto van het brandweerkorps van Leeuwarderadeel het kerkplein op en moeten we allemaal naar buiten. Enkele honderden kerkgangers stellen zich op vóór de rode brandweerauto op het plein vóór het kerkgebouw. Aan alle gemeenteleden is gevraagd om in rode kleding te komen of in kleding met rode accenten. Rood is de kleur van de liefde en in liturgisch opzicht de kleur van feest, dus in beide opzichten past het om vandaag in rood te verschijnen. Buiten wordt een groepsfoto gemaakt van de gemeenteleden (door Pieter).

Om 10.00 uur begint de feestelijke ochtendkerkdienst onder leiding van ons predikantenechtpaar Desirée Scholtens & Jaap Overeem. De gemeentezang wordt afwisselend begeleid op orgel, door koperblazers en door onze eigen gemeenteband United. De beide predikanten houden gezamenlijk een zogenoemde 'samenspreek': een preek in de vorm van een samenspraak. Jaap Overeem gaat hierin vanuit het perspectief van 'de verloren zoon' in gesprek met 'zijn broer', die in de gelijkenis van Jezus thuis bleef toen de eerste broer er alvast met zijn eigen aandeel van de erfenis vandoor ging. De beide broers spreken elkaar in het begin nog toe in felle bewoordingen, maar gaandeweg het gesprek - waarin ook veel verwijzingen naar Spreuken zijn verweven - ontstaat bij beide broers ook begrip voor de ander. Uiteindelijk sluiten 'de beide broers' elkaar in de armen.

En dan is er koffie. Na deze ingelaste koffiepauze in de ontvangsthal van de kerk gaat de kerkdienst een half uur later verder. Na deze startdienst volgen enkele sprekers, die op een zeepkist op het liturgisch centrum een warm pleidooi houden om in het komende kerkseizoen vooral ook deel te gaan nemen aan activiteiten zoals: Gemeente Groei Groepen, Jeugdwerk, Vorming en Toerusting en de Musicalproductie die onze gemeente in de wintermaanden zal voorbereiding voor uitvoering in het komende voorjaar.

Tussen twaalf en één zijn er workshops. Je kunt kiezen uit activiteiten zoals: Musical (start van dit muziekproject), Poëzie over Liefde/Leafde (verzorgd door Durkje), Vossenjacht (tot en met basisschoolgroep 7), Peper & Zout (jeugdwerk vanaf groep 8), Schilderen (met Rinnie Nauta) en een touwtrekcompetitie met een auto. Na het lunch-uur kun je naar ons andere kerkgebouw, de Sint Vituskerk, voor het vervolg van deze Startzondag. Daar wordt de afsluitende viering voorafgegaan door een lunchconcert met als thema 'Hart voor muziek', onder muzikale leiding van dirigent Take Beukema. Aan de afsluitende viering neemt ook onze Vitustins Cantorij deel. Na de viering is er gelegeneheid om onder het genot van een drankje nog met elkaar na te praten.

Een mooie Startzondag, met medewerking van heel veel gemeenteleden, die allemaal met hart en ziel hun best hebben gedaan hier een mooie dag van te maken; uit liefde; zij hebben hart voor de zaak.

Liefde - heb het hart!
Het kerkseizoen is geopend!
Het liefdeswerk in de kerk gaat zo van harte van start!

zondag 27 maart 2011

Afscheid van de Basiscatechese in De Hege Stins

Zondag 27 maart 2011

Waar komt dat water weg...?! (vandaan)

Dat is het thema van de ochtendkerkdienst vanmorgen in De Hege Stins te Stiens. Het is een bijzondere dienst, want de kinderen van groep 8 van de Basiscatechese nemen in deze kerkdienst afscheid van de Basiscatechese. Voorganger is dominee Desirée Scholtens en in deze bijeenkomst worden diverse bijdragen verzorgd door de basiscatecheten, de Basiscatechese-tieners, onze eigen kerkband 'United' en ook de ouders van de basiscatechisanten doen mee.

Wij nemen natuurlijk niet echt afscheid van deze catechisanten, maar dragen ze na de certificaatuitreiking van de Basiscatechese over aan een ander team, aan het team van de huiscatecheten, die hen vanmorgen in deze kerkdienst - direct aansluitend op het afscheid van de Basiscatechese - alvast verwelkomen bij de Huiscateche. Voorganger, basiscatecheten en basiscatechisanten hebben samen een feestelijke dienst gemaakt rondom het thema "water".

Waar komt het levende water vandaan; waar is de bron? De bijbeltekst, die ook voor het nu lopende Veertigdagenproject op de rol staat, staat in Johannes 4 en gaat over de ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de put. Er gaat een verhaal dat de put waarbij zij zit, een oude bron is; niet alleen van water, maar ook van geloof. De één zegt: het is de enige bron die er is. De ander zegt: het is niet de goede bron. Daar kom je dus niet verder mee. Het is maar goed dat zij bij deze put een bijzondere ontmoeting heeft ..... met Jezus ..... de bron van levend water.