zondag 26 februari 2012

Zondag Invocabit

Zondag 26 februari 2012 
De Viertafel in De Hege Stins op Zondag Invocabit















Roept hij Mij aan ...
Het is vandaag de eerste zondag van de Veertigdagentijd, de bezinningsperiode van 40 dagen, waarin we op weg gaan naar het Paasfeest.
Deze eerste zondag van de Passietijd wordt in het kerk-latijn ook wel genoemd: 'Zondag Invocabit'.
Invocabit is Latijn voor: "Hij zal mij aanroepen".
Die tekst komt komt uit Psalm 91, vers 15, waar staat: "Roept hij Mij aan, Ik zal hem antwoorden".
God zal ons antwoorden, wanneer wij tot Hem roepen - ook als het lijden groot is.

... Ik zal hem antwoorden
In deze periode van inkeer hangt op het Liturgisch Centrum van De Hege Stins in Stiens over onze Avondmaalstafel een paars antependium.
Ook over de Viertafel hangt vanmorgen een paars kleed.
Met deze paarse kleur van het kerkelijk jaar wordt de sfeer ingetogen, alsof we de adem te lang inhouden.
We leven in een tijd van voorbereiding, met uitzicht op het lijden en sterven van Jezus Christus, met Pasen als horizon.


Invocabit me et exaudiam eum cum ipso ero in tribulatione eruam
eum et glorificabo longitudine dierum implebo illum et ostendam ei
salutare meum.

Roept hij Mij aan, dan antwoord Ik, 
is hij in angst en vreze, 
dan kom Ik nog dat ogenblik om hem nabij te wezen.


When he calls to Me
I will answer him

Geen opmerkingen: