zondag 13 mei 2012

Vroege ochtendwandeling van Los Arcos naar Sansol

Camino Santiago > Roncesvalles – Santiago de Compostela
Van Los Arcos naar Viana
Zaterdag 5 mei 2012 – 18,5 km.
Dag 124: 2628 – 2646,5 km.

Los Arcos voorbij
Als Durkje en ik vanmorgen om 6.30 uur wakker worden, regent het behoorlijk in Los Arcos. We blijven nog maar even liggen, want het is niet aantrekkelijk om straks in de regen te vertrekken voor onze volgende wandeldag. We willen vandaag van Los Arcos naar Viana wandelen, over een afstand van 18,5 kilometer. Door vandaag een betrekkelijk korte afstand te lopen en morgen een iets langere tocht te maken, komen we vandaag en morgen qua wandelbestemmingen uit in geschikte plaatsen om te overnachten en om onze wandeling te beëindigen.
We ontbijten in onze kamer en vertrekken om 7.20 uur. Het is inmiddels droog geworden en de zon probeert hier en daar tussen de wolken door te schijnen. Nabij ons overnachtingsadres lopen we Los Arcos uit en vlak buiten deze plaats krijgen we een schilderachtig uitzicht over de laaghangende wolken, die als een deken over de bergen van de bergketen van Codès liggen, aan de noordzijde van de camino. Deze bergketen is de natuurlijke grens tussen Navarra en Baskenland. Een kerk steekt nog maar net, maar wel goed te zien, boven deze laaghangende bewolking uit. Een sprookjesachtig tafereel is het resultaat.

Het sprookjestafereel van Codès
We gaan met een groot aantal andere pelgrims vóór en achter ons over het brede steenachtige pad in westelijke richting. We klimmen en dalen regelmatig, maar niet al te steil. De zon komt achter ons op en vóór ons zien we een prachtige wolkenlucht.
In de berm langs het pad zie je een mooie, gevarieerde vegetatie van onder andere klaprozen en verschillende grassoorten.
We wandelen tussen weiden, akkers en olijfboomgaarden door. Hier en daar zien we een oude stenen hut, die hier door boeren zijn gebouwd als bescherming tegen zwaar weer.
Na een uur wandelen over de mooie brede paden komen we op een asfaltweg. We gaan dan linksaf over het asfalt naar het dorpje Sansol.

Sansol
Een kwartiertje later wandelen we Sansol binnen.
Links van deze toegangsweg staat een fotograaf. Hij maakt van ons een foto en geeft ons tijdens het passeren een briefje. Hij vertelt erbij dat wij de foto van ons kunnen bekijken op internet. Wij wandelen Sansol binnen. Bij en in een speeltuintje staan enkele zitbanken. We stoppen hier even om onze jassen uit te doen. Het wordt al te warm om met de jas aan te lopen. Enkele pelgrims blijven hier zitten om wat langer te pauzeren. In de volgende bocht in de weg ontmoeten we de Duitse pelgrim Silvia weer, die vannacht in de kamer naast ons sliep in Los Arcos. Silvia zit heerlijk in de zon te pauzeren. Enkele Spaanse vrouwen die hier op de bus staan te wachten, hebben enkele bananendozen met bagage bij zich. Na enkele woorden te hebben gewisseld met Silvia wandelen we door in de richting van Torres del Río, het volgende dorpje dat we vanuit Sansol al in het naastgelegen dal zien liggen.

Torres del Río
Vijf minuten later, na een geplaveid wandelpad bergafwaarts, wandelen we Torres del Río al binnen.
In een plaatselijke bar/kruidenierswinkel/herberg kopen we binnen twee grote koppen koffie. Buiten staan enkele stoelen op het terras. We gaan zitten en smeren het meegenomen brood, om dat hier te eten. Eén van de drie hier werkende jongens ziet het en brengt ons direct een tafel om ons brood daarop klaar te kunnen maken. In Nederland zou je doorgaans direct duidelijk worden gemaakt dat meegenomen brood op het terras niet mag worden gegeten; hier in Spanje helpen ze je als klant daarentegen om je een aangenaam verblijf te bieden. Het is hier en nu een komen en gaan van pelgrims. Dat is voor ons gezellig en voor de barkeepers een mooie handel, want nagenoeg iedereen koopt iets en gaat even zitten rusten op de stoelen en banken die hier rondom de bar staan. We hebben koffie en fruit gekocht en laten ons dat goed smaken met enkele broodjes erbij.
Na deze koffiepauze willen we graag de dorpskerk bezichtigen, want die heeft volgens onze wandelroutegids een mooie Moorse koepel. Onze wandelroute van vandaag ontleent ook haar titel aan deze bijzondere kerkkoepel: ‘Een Moorse koepel’. De kerk is echter gesloten, dus we gaan zonder bezichtiging verder. Bij de plaatselijke ommuurde begraafplaats verlaten we Torres del Río en dan volgt een lange route over mooie, stijgende en dalende paden door dit prachtige berglandschap.

Nuestra Señora del Poyo
We genieten onderweg van de mooie vergezichten.
Even vóór 10.00 uur wandelen we langs de hermitage Nuestra Señora del Poyo, een op eenzame hoogte liggende kerk. Twee vrouwen pauzeren hier achter het kerkje aan de doorgaande weg. De ene pelgrim leest de andere pelgrim voor uit haar routegids.
De natuur is hier een lappendeken van frisgroene percelen en tamelijk dorre stukken land met hier en daar enkele bloeiende planten. De paden waarover we voortgaan, zijn prima bewandelbaar. Door de verschillende soorten ondergrond zijn de paden hier wisselend wit, geel en oranjerood gekleurd.

Barranco Matabarros
Na een stijgend pad steken we een asfaltweg over en gaan we aan de overzijde over een hooggelegen pad verder. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over het brede dal van de Barranco Matabarros.
We dalen af in dit dal en komen dan door een heel mooi natuurgebied met een grote verscheidenheid aan bomen, struiken en kruiden.
Langs het pad passeren we af en toe weer zo’n schuilhut, zoals we die vanmorgen even buiten Los Arcos ook aantroffen. In deze stenen schuilhutten – die de vorm hebben van een iglo – zijn lage stenen bankjes rondom aangebracht, waarop je kunt zitten of liggen. Deze schuilhutten bieden prima bescherming tegen kou, hitte en regen.
Een eindje verderop passeren we een ruïne van een ander stenen bouwwerkje. Iets verderop staat nog een langgerekt gebouw. Het zou een stal kunnen zijn, waarin bijvoorbeeld ’s nachts de schapen worden gehuisvest.

Viana
Een half uur later krijgen we onze bestemming – het dorp Viana – al in het vizier. Viana is een hooggelegen dorp, dat ligt te schitteren in de volle zon. De temperatuur is vandaag al opgelopen naar zo’n 18 graden Celsius en met de aangename koele wind is het vandaag prima wandelweer.
Tegen 11.30 uur wandelen we Viana binnen.
In vier uren hebben we de afstand van 18,5 kilometer van Los Arcos naar Viana overbrugd. We wandelen door de smalle straatjes Viana binnen en komen al spoedig boven in het dorp bij de Santa María kerk aan de Plaza de los Fueros.
We lopen deze kerk voorbij door de Calle Navarra Villoslada. We hebben in onze wandelgids gelezen dat je in deze straat voor een geschikte prijs een kamer kunt huren. Maar vlak voordat we Viana binnen wandelden, hingen hier en daar foto’s van andere gasthuizen, met informatie over de prijzen en de ligging in Viana. We selecteren uit dit aanbod het gastenverblijf van de ‘Vrienden van de Camino de Santiago’ in Viana. Voor 30 euro kunnen we hier een tweepersoons kamer met douche en toilet huren. Daarom lopen we van de ene kant van het dorp naar de andere kant om daar het gastenverblijf te zoeken en te vinden.
Onderweg komen we langs het klooster van San Pedro.
De kloosterkerk van San Pedro is een immense ruïne met hoogopgaande kerkmuren zonder dak.

Amigos del Camino de Santiago
Bij het pelgrimshuis worden we geholpen door een jonge man, die ons de gastenkamers toont en aanbiedt. We schrijven ons hier in, krijgen het pelgrimsstempel van het huis in ons pelgrimspaspoort en we betalen voor de nacht. Daarna halen we de huurauto op uit Los Arcos en brengen we de andere huurauto naar Navarrete, waar we morgen heen willen lopen. We zijn mooi op tijd binnen na onze wandeling, want als we het gastenverblijf weer verlaten, begint het te regenen. Even later op de middag schijnt de zon al weer aangenaam. We hebben in elk geval weer mooi weer gehad gedurende deze pelgrimsdag.

Ontvang de pelgrimszegen
Nadat we vanavond de pelgrimsmaaltijd hebben genuttigd, lopen we naar de Santa Maríakerk. Daar worden de avondgebeden uitgesproken. Tegen het moment dat de laatste gebeden worden gesproken en nagezegd, komen veel kerkgangers de grote kerk van Viana binnen. We blijven zitten om de avondmis bij te wonen. Bij de afsluiting van de mis nodigt de voorganger ons als pelgrims uit om voorin de kerk te komen om de pelgrimszegen in ontvangst te nemen. Met zijn zessen staan we in een halve cirkel in het koor van de kerk. De pastoor vraagt ons allen eerst waar we vandaan komen. We zijn met drie Nederlanders en drie Duitsers, waaronder ook een ouder echtpaar uit Bayern en twee jongere mannen. In de tweede rondgang worden we besprenkeld met wijwater en in de derde ronde krijgen we door handoplegging van de pastoor allen afzonderlijk de pelgrimszegen mee. Daarna verlaten we de kerk, om morgen als gezegende mensen ons pelgrimspad te vervolgen.