Posts tonen met het label Kremer. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Kremer. Alle posts tonen

zondag 11 april 2010

Afscheid van de Basiscatechese in De Hege Stins

Zondag 11 april 2010

"Kom allemaal, want het belooft voor jong en oud een prachtige dienst te worden".

Met deze oproep eindigt de uitnodiging van de Basis- en Huiscatechesegroepen van de Protestantse Gemeente van Stiens, in haar kerkblad "Twaklank" van april 2010. Een terechte oproep en eerlijke belofte, want het wordt vanmorgen inderdaad een mooie, feestelijke kerkdienst.

In De Hege Stins nemen de kinderen van groep 8 van de basisschool vanmorgen afscheid van de Basiscatechese. Voor hen is dit een belangrijk jaar, want ze sluiten dit seizoen hun basisschoolloopbaan af, en daarmee óók de periode van twee jaar Basiscatechese in onze kerkelijke gemeente. Twee jaren waarin deze kinderen samen veel hebben geleerd, gedaan en beleefd. Dat blijkt tijdens de kerkdienst ook wel uit hetgeen de kinderen vertellen over wat ze allemaal in de Basiscatechese hebben gedaan, bijvoorbeeld met betrekking tot liturgische voorwerpen in de kerk, excursies, de vorm en inhoud van kerkdiensten en de kerkelijke vieringen.

Deze kerkdienst staat onder leiding van de hoogzwangere dominee Charlotte Kremer-Elzinga uit Zoetermeer, twee jaar geleden nog onze gemeentepredikant hier in Stiens. En de muzikale begeleiding wordt vandaag verzorgd door onze eigen gemeenteband "United", in een uitgebreide bezetting van nu al acht muzikanten, inclusief leadzangeres. Op de voorste rijen zitten de kinderen van de Basiscatechese en daarachter de jeugd van de Huiscatechese, die vandaag tijdens de kerkdienst ook presenteren wat ze in het afgelopen catecheseseizoen allemaal hebben gedaan.

Bij de afscheidsceremonie komen alle kinderen van de Basiscatechese samen met hun ouders op het podium van het liturgisch centrum. De ouders staan letterlijk rondom, achter hun kinderen om dat ook figuurlijk te symboliseren. Dan vindt hier een overgangsritueel plaats, waarbij het afscheid van de Basiscatechese wordt verwoord en de kinderen (en hun ouders) door voorganger Charlotte Kremer-Elzinga worden gezegend. Afsluitend zingt de gemeente de kinderen zegenend toe: "Ontvang Mijn Geest, Heilige Geest. Hij zal je leiden, wees niet bevreesd."

Vervolgens draagt de jongerengroep van de Huiscatechese hun Huispaaskaars over aan deze groep kinderen van de Basiscatechese, die volgend seizoen gaan starten met de hierop volgende Huiscatechese. En dan komt kerkenraadsvoorzitter Martin Jansen Klomp naar voren om aan al deze kinderen van de Basiscatechese het Basiscatechesecertificaat uit te reiken. Daarna ontvangen alle kinderen als feestelijk kado van de gemeente ook nog een muziek-CD.

En om het feestelijke karakter van deze afscheidsdienst nog eens te benadrukken, volgen nog de muzikale klanken van het als duet gezongen "Hallelujah" (van Leonard Cohen) en een rapnummer met bijpassend dansje, dat wordt uitgevoerd door drie kids van de Basiscatechese.

Maar zoals altijd komt ook aan dit feest een eind. Voordat we de Zegen mee krijgen, zingen we met zijn allen ten afscheid het bijpassende, vrolijke Basiscatecheselied:

De rugzak vol, dus we kunnen gaan trekken;
een nieuw begin, en de basis is goed.
We reizen verder langs allerlei plekken,
in het geloof dat je liefde ontmoet.

We trekken sporen en volgen ook wegen;
we rusten uit, of we hollen juist door.
We komen bergen en dalen soms tegen,
en zitten soms op een doodlopend spoor.

We lopen verder, alleen of in groepen;
we dwalen af of we blijven hier staan.
We zijn soms doof of laten ons roepen;
we kiezen zelf welke weg we nu gaan.
We zijn gevoed met oude verhalen;
die hebben nu en ook morgen nog zin.
Die geven richting en hoop,
ze bepalen ons bij ons doel,
en bij elk nieuw begin.

zondag 30 augustus 2009

Intrede predikantenechtpaar Overeem & Scholtens in Stiens

Zondag 30 augustus 2009

Voor de kerkelijke gemeente van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) te Stiens is het vandaag een feestelijke dag. Onze voorheen Gereformeerde Kerk van Stiens voorziet vandaag in de vacature, die ontstond toen dominee Charlotte Kremer-Elzinga Stiens verliet. Vandaag is de Bevestiging & Intrede van maar liefst twee voorgangers, het predikantenechtpaar dominee Jaap Overeem en dominee Desirée Scholtens. Samen zullen ze de full time predikantsplaats van onze vorige voorganger invullen. We zijn allemaal blij dat we vandaag dit jonge gezin met hun tweejarige dochter en hun enkele maanden geleden geboren zoon welkom mogen heten, om deel uit te gaan maken van onze gemeente. Boven het kennismakingsartikel dat ze in ons kerkblad "Twaklank" van augustus 2009 schreven, staat in grote letters "Aangenaam kennis te maken".

Vanmiddag is de bevestigings- en intredekerkdienst in De Hege Stins te Stiens. De bevriende predikant dominee Bart Diemer uit Bedum bevestigt het predikantenechtpaar in hun bijzonder ambt. Het thema dat ze voor deze bijzondere kerkdienst hebben gekozen, is: "Forever Young", naar de song van de band Alphaville. Gemeentelid Taco Osinga vertoonde tijdens de dienst een door hem gemaakte beeldclip, als visuele ondersteuning van het muzieknummer Forever Young, dat daarbij ten gehore wordt gebracht. Na hun officiële intrede en het lezen uit het boek Psalmen en uit 1 Timoteüs volgt de overdenking van de beide nieuwe predikanten van Stiens. Ze doen dat in de vorm van een aantrekkelijke dialoog, waarin ze vertellen waar en hoe ze in het leven en werken staan en waarin ze de gemeente uitnodigen om actief met hen mee te gaan doen.

Met elkaar zingen we het prachtige lied van Builtjes-Faber, dat ik overigens nog niet kende, en dat in alledaags taalgebruik zo veelzeggend is:

Grote God, ik zoek naar U, kon ik U maar ergens vinden.
In de kerk of door de week, kan een mens mij doorverbinden?
Ergens moet U toch bestaan, dichter bij mij dan de maan.

God, kom toch eens dichterbij, dwars door muren, over hekken,
in de kerk of maatschappij. Kunnen mensen mij betrekken,
bij Uw woord en zachte kracht? Help mij toch eens uit mijn nacht.

Sportveld, schoolplein, discotheek, waar kan ik iets van U merken?
Zondag, 's nachts of door de week, zit U vast aan onze kerken?
Noem mij toch eens bij mijn naam: Ik wil niet verloren staan.


De intrede is achter de rug. De toon is gezet. We zien als arbeiders in de wijngaard met onze talrijke talenten uit naar het bewerken van de grond, om veelvoudig vrucht te gaan dragen.
Onze kinderen van de Kindernevendienst sluiten de intrededienst af met vanmorgen zelfgemaakte, naar het predikantenechtpaar omhoog gestoken letterborden, waarvan de letters samen een warm welkom vormen: "Wolkom yn Stiens".

zondag 27 april 2008

Profielschets nieuwe PKN-predikant Stiens

Zondag 27 april 2008
Omdat onze predikante ds. Charlotte Kremer-Elzinga vorige week afscheid heeft genomen van de gemeente, gaat gemeentelid de heer Joop Visser uit Stiens vandaag op zijn als altijd enthousiasmerende wijze voor in de ochtendkerkdienst in De Hege Stins. Na afloop drinken we in de ontvangsthal van de kerk samen koffie.

Na het koffiedrinken begint het extra Gemeenteberaad, dat door de Kerkenraad is uitgeschreven in verband met het vertrek van ds. Kremer-Elzinga. De Kerkenraad en het College van Kerkrentmeester delen beargumenteerd mee dat de Kerkenraad heeft besloten dat we als gemeente van plan zijn weer een fulltime predikant te beroepen. De profielschets voor de aanstaande predikant wordt gepresenteerd en toegelicht en vragen uit de gemeente over dit profiel worden naar gelieven beantwoord. Tenslotte deelt de Kerkenraad mee wie de Gereformeerde en Hervormde gemeenteleden zijn die samen de Beroepingscommissie zullen vormen, teneinde bij Kerkeraad en Gemeente te zijner tijd te komen tot een beroepingsvoordracht voor een nieuwe predikant.

De zorgvuldigheid die onze Kerkenraad heeft betracht bij alle voorbereidingen tot op vandaag worden aan het slot met een instemmend applaus vanuit het Gemeenteberaad beloond. De Beroepingscommissie gaat nu in gepaste stilte haar verantwoordelijke werk doen en wij zien hun voordracht met belangstelling tegemoet.