donderdag 25 oktober 2018

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad 2 van ’s-Hertogenbosch naar Visé
Van Vessem naar Valkenswaard
Woensdag 24 oktober 2018 – 22 km.
Dag 11: 253,6 – 275,6 km

Pelgrimeren van Nederland naar Spanje
Op 20 februari 2013 zijn Durkje en ik aan een volgende lange pelgrimstocht begonnen, die loopt vanuit Noord-Holland naar Spanje.
In zes dagen wandelden we in de periode van 20 februari 2013 tot en met 24 oktober 2013 via de pelgrimsroute ‘Van Wad tot IJ’ vanuit het Noordhollandse Den Oever over een afstand van 135 kilometer naar Amsterdam.
In acht dagen wandelden we daarna in de periode van 14 oktober 2014 tot en met 6 mei 2015 via de pelgrimsroute deel 1 van het ‘Pelgrimspad’ vanuit het Noordhollandse Amsterdam over een afstand van 203 kilometer naar het Brabantse ‘s-Hertogenbosch.
Na de eerste 135 + 203 = 338 kilometers  liggen nu de volgende 250 kilometers van het tweede deel van de wandelgids ‘Pelgrimspad’ vóór ons, waarvan we vandaag de derde dag van een eerste vierdaagse wandeling door Noord-Brabant zullen lopen, van Vessem naar Valkenswaard, onze elfde etappe op het ‘Pelgrimspad’.

Vessem, overnachtingsplaats voor pelgrims
Om 7.15 uur staan we op, en als wij boven bezig zijn om ons klaar te maken voor vertrek, zijn onze hospitalera’s Jolanda en Adrie van Pelgrimshoeve Kafarnaïm te Vessem beneden bezig om het ontbijt voor ons klaar te zetten op tafel. Om 8:00 uur ontbijten we met zijn vieren. Adrie sluit ons ontbijt af met de lezing van de dagtekst ter overdenking, geschreven door dichter-dominee Hans Bouma.
Om 8:45 uur nemen we afscheid van onze gastvrouw Jolanda en onze gastheer Adrie, en verlaten we na een aangenaam verblijf deze mooie overnachtingslocatie voor pelgrims.
Eerst lopen we naar de plaatselijke supermarkt, waar we de nodige boodschappen voor vandaag halen, en daarna lopen we weer langs Pelgrimshoeve Kafarnaüm om naast de kerk van Vessem onze tocht te vervolgen vanwaar we gisteren onze etappe beëindigden.

Via Halfmijl naar Knegsel
We verlaten Vessem aan de oostzijde, en merken daar dat onze wandelgids enigszins gedateerd is, want op de plek waar de beschrijving en de routekaart ons linksaf zouden laten gaan, wijst de routemarkering ons naar rechts. In vertrouwen dat het dan ook wel goed zal komen, volgen we de wit-rode wegwijzers rechtsaf, die ons door het bos bij Maaskant en over een karrenspoor tussen de velden door naar Halfmijl voeren. Een mooi alternatief traject.
Zandpad richting Halfmijl
Vanuit Halfmijl lopen we tussen de Postelsche Weijer en Grote Aard naar het bosperceel van Molenvelden, dat we doorkruisen tot dat we aankomen in het dorpje Knegsel. Hier is het dorpscafé wel open, maar omdat we nu nog maar 6,5 kilometer hebben gelopen, kiezen we ervoor om pas in Steensel een koffiepauze te houden, in de hoop dat we daar een geopende horecagelegenheid zullen vinden.

Steensel en Riethoven
We lopen dus direct door, en gaan dan door de Wolfhoeksche Heide verder, over lange rechte bospaden.
Nadat we de A67 zijn overgestoken, komen bij de rand van de bebouwde kom van Steensel langs de Mariakapel van Steensel, die we bezoeken.
Daarna wandelen we Steensel binnen, en vinden op de grote kruising van Steensel tegenover de classic car-garage het hotel van Steensel, dat is geopend, waar we dus onze koffiepauze kunnen hebben.
Na de koffie gaan we ten zuidoosten van Steensel het bos weer in. Daar passeren we een man die ook de Pelgrimsroute loopt, die we later op de dag nog enkele malen ontmoeten. We steken de rivier de Run over en lopen dan door naar het dorpje Riethoven, waar we een rustpauze inlassen op een gammel houten bankje, waarop we nog net wel met zijn tweeën kunnen zitten.
We hebben nu ruim dertien kilometer gelopen. Tijdens ons vertrek vanuit Vessem motregende het heel licht. Toen we Steensel binnen wandelden, brak de zon even door. En de rest van de dag is het bewolkt, met af en toe een heel klein beetje neerslag; bijna niet noemenswaard.

Door Timmereind naar Loon
Voorbij Riethoven ploegen we ons krachtig door het mulle zand van de kilometers lange zandpaden door het bos van Eindersheide en over de karrensporen tussen de velden door van Broekhovensche Velden. We lopen nog steeds door de Brabantse Kempen.
Bij De Valmolen van Valmolenbrug - net voorbij de camping - steken we de rivier de Dommel over, om vervolgens over het fietspad en een breed steengruispad naar het buurtschap Timmereind te lopen.
Direct na Timmereind wandelen we de karakteristieke driehoekige dorpsbrink van het dorpje Loon op en over.

Naar de bosherberg van Valkenswaard
Dan beginnen we aan het laatste deel van onze dagetappe. Via het zandpad van de Merenstraat lopen we door het bos tot aan de Meertjesven. Daar ontmoeten we een man en een vrouw. Zij ziet aan onze herkenbare symbolen dat we pelgrimeren; ze spreekt ons aan en vertelt dat zij net weer terug is vanuit Spanje, waar ze in de afgelopen weken de Camino Franchés individueel heeft gelopen van Pamplona naar Santiago de Compostela.
Na dit gesprek lopen we naar Valkenswaard, over de verhoogde voormalige tramspoorbaan, die nu een geasfalteerd snelfietspad is.
In Valkenswaard aangekomen, verlaten we het Pelgrimspad, om naar Bosherberg 'Harba Lorifa' te lopen, dat nu is gevestigd in de voormalige jeugdherberg van Valkenswaard.
Nadat we ons hebben geïnstalleerd in dit hostel en we ons hebben gedoucht, wandelen we Valkenswaard in, waar we op zoek gaan naar een horecagelegenheid, en we de avondmaaltijd nuttigen bij 'Bamboo Inn'. Daarna wandelen we weer terug naar het hostel, waar we ons klaarmaken voor de nacht(rust).
In de slaapzaal van het hostel