vrijdag 24 augustus 2012

Uitzicht vanaf de Alto de San Antón

Camino Santiago > Roncesvalles – Santiago de Compostela
Van Navarrete naar Nájera
Maandag 23 juli 2012 – 17 km.
Dag 126: 2669,5 – 2686,5 km.

Pelgrimage hervat
Na drie maanden is het eindelijk zover dat Durkje en ik de Spaanse camino weer op kunnen, om onze pelgrimage richting Santiago de Compostela een vervolg te geven. We zijn in de afgelopen drie dagen met de auto en de caravan vanuit Stiens naar het Spaanse Nájera gereden, om vandaag verder te pelgrimeren vanuit Navarrete, tot waar we aan het eind van onze meivakantie van 2012 zijn gekomen.
Heel Frankrijk hebben we in de afgelopen jaren in delen van zuid naar noord geheel gefietst en van noord naar zuid geheel gelopen. Daar laten we het voorlopig bij voor wat betreft die combinatie van elke dag fietsen & wandelen. Voor het Spaanse traject hebben we ervoor gekozen om een auto bij een lokaal verhuurbedrijf te huren, zodat we niet meer hoeven te fietsen.

Arena-camping El Ruedo in Nájera
Om 7.00 uur staan we op en zo tegen 8.30 uur vertrekken we met onze auto vanaf camping El Ruedo in Nájera, een bijzondere minicamping in de cirkel van een voormalige stierengevechtenarena. Vannacht deelden we de arena met twee andere Nederlandse stellen en met twee Nederlandse mannen, die beiden – afzonderlijk - op de fiets onderweg zijn vanuit Nederland naar Santiago de Compostela.
We rijden met de auto vanuit Nájera eerst naar Logroño, waar we tussen 9.00 uur en 9.45 uur in het pasgebouwde treinstation een door ons gereserveerde huurauto afhalen. Met beide auto’s rijden we dan van Logroño naar Nájera, waar we de huurauto parkeren en achterlaten op het parkeerterrein van het gemeentelijk zwembad, nabij de brug over de rivier de Najerilla, waar we vanmiddag na onze eerste wandeldag uit zullen komen.
Dan rijden we vanuit Nájera met onze eigen auto naar Navarrete, waar onze wandeling vandaag begint.

Navarrete
In het centrum van Navarrete wordt nog druk gewerkt aan het opruimen van het meerdaagse festival dat ze hier in de afgelopen dagen beleefden. Bij de ingang van de grote kerk eten we eerst enkele boterhammen, alvorens we op stap gaan. In de kerk kunnen we een pelgrimsstempel in onze pelgrimspassen krijgen. Het is 11.15 uur als we op stap gaan. Tien minuten later verlaten we de bebouwde kom van Navarrete, wandelend door de berm van de N120 richting Nájera.

Begraafplaats met kapel
Spoedig komen we bij de begraafplaats van Navarrete. De begraafplaats heeft een bijzonder toegangsportaal. Het is het onderste deel van de voorgevel van de romaanse kerk die vroeger bij het pelgrimshospitium van San Juan de Acre hoorde. Vóór de begraafplaats staat ook een kapel.
Bij de ingang van de kapel zit een oudere Spanjaard. Hij begroet ons met het gebruikelijke ‘buen camino’. In de kapel is een tentoonstelling van regionale cultuur, gecombineerd met een groot aantal pelgrimskunstwerken. Er hangen bijvoorbeeld verschillende schilderijen met daarop pelgrims of pelgrimssymbolen afgebeeld.
Er hangt een schilderij van een zwaardkruis met twee Jacobsschelpen.
En in de kerk bevindt zich een levensgroot beeld van Sint Jacob als pelgrim, compleet met pelgrimshoed, wandelstaf en kalebas.
Als we de kapel verlaten, zien we tegen de buitenmuur bovendien nog een mooi beeldhouwwerk van een pelgrim.

Vergulde Jacobsschelpen
Voorbij de begraafplaats verlaten we de N120, om parallel langs deze weg een onverhard pad te nemen. Langs het pad - en ook verder op de tocht van vandaag – vinden we de gebruikelijke gele caminopijl als wegwijzer, in combinatie met de paaltjes waarop de welbekende Jacobsschelp is bevestigd. Het bijzondere van deze Jacobsschelpen langs de route van vandaag is dat de Jacobsschelpen met een goudgele verf zijn ‘verguld’.
Zo’n 300 meter verder nemen we een afslag naar links. Het onverharde pad slingert door de wijngaarden van deze wijnstreek de Rioja.

De wereld op de camino
Af en toe passeren we andere pelgrims. We wensen elkaar een goede pelgrimage en gaan dan verder. Jong en oud loopt hier over de camino. Jongelui, mensen van middelbare leeftijd en ook enkele ouderen zijn vandaag onderweg op de camino; alleen, in duo’s of in kleine groepen. Diverse nationaliteiten ontmoeten we vandaag.
Bij de nieuwbouw van een wijnhandelaar kruisen we een asfaltpad en dan buigt het pad weer af naar de N120. We lopen een klein stukje over een landbouwpad langs de N120.
Op een gegeven moment kunnen we kiezen om verder langs de N120 te gaan, of af te buigen in de richting van een klein dorpje in de verte. Wij kiezen ervoor om de afbuigende variant in de richting van het dorp Ventosa te nemen.

Ventosa
We stijgen naar het hoger gelegen Ventosa. In Ventosa gaan we naar de plaatselijke bar, waar we heerlijk in de schaduw verkoeling vinden en een kop thee drinken. Een achttal jonge pelgrims zit hier ook te genieten van een belegd broodje en een koele of hete drank. Het zijn Spanjaarden, een Canadees en een Amerikaanse. Later komen ook nog een Aziatische jongen en een oudere Spaanse erbij.
Ventosa verlaten we bij het bijzondere pelgrimsmonument. Op één van de twee V-vormige pilaren staat een klein beeldje van een pelgrim. Voor ons blijft het een raadsel wat er ooit op de tweede pijler heeft gestaan.

Alto de San Antón
Wij wandelen verder, klimmend en dalend over de onverharde camino, tussen de wijnvelden door.
Vóór ons zien we op een gegeven moment de lage pas van de Alto de San Antón.
Over een smal steenachtig pad gaan we naar boven, naar de top van de Alto de San Antón. Vroeger stond hier het klooster van San Antón. Slechts enkele stenen resteren nog van dit klooster. Als we over de top van deze bergpas heen zijn, krijgen we een schitterend uitzicht over de wijnvelden van de Rioja en over het rivierdal van de rivier de Najerilla, met in de verte de plaats Nájera.
Een wijnboer is links van ons met een tractor bezig om de dikke stenen van het veldpad te schuiven, zodat het pad enigszins wordt geëgaliseerd.

Poyo de Roldán
We wandelen weer in de richting van de N120 en gaan daar via een tunnel onderdoor. Daarna lopen we een eind over een onverhard pad langs de N120. Verderop wijkt het pad steeds verder af van de N120. Vóór ons zien we dan het hoogste punt dat we vandaag passeren. Het is de Poyo de Roldán, de Roelandsberg, met daarop ook een zendmast.
Bovenop deze heuvel, iets voorbij de zendmast, staat een ronde stenen schuilhut, in de vorm van een hoge iglo. Enkele vermoeide pelgrims rusten hier, slapend in de schaduw van de hoge stenen schuilhut.

Yalde
Het is warm vandaag. Al vanaf vanmorgen vroeg hebben we een helderblauwe lucht. De zon schijnt voortdurend genadeloos. Gelukkig waait het nog vrij behoorlijk, maar als de wind even gaat liggen, is het bijzonder warm. De temperatuur is in elk geval opgelopen naar 30 graden Celsius.
Wij lopen in de doorgaans aangename warmte door over het onverharde pad. We komen dan langs een grindwinning.
Voorbij deze grindgroeve dalen we over enkele stenen treden af naar de droge rivierbedding van de rivier de Yalde. Via een smal houten bruggetje steken we de smalle rivierbedding over.

Nájera
Dan gaan we onder een verkeersweg door, lopen we rond een mooie picknickplaats voor pelgrims en daarna gaat het tussen de wijngaarden door naar de rand van het stadje Nájera, onze bestemming voor vandaag.
In Nájera volgen we de gele caminopijlen. We kunnen nu weer even heerlijk in de schaduw van de hoge huizen lopen, dus we koelen enigszins af van de hitte in het veld.
Bij de brug over de rivier de Najerilla pauzeren we op een bankje in de schaduw, nabij het plaatselijke busstation. We eten hier ons laatste brood en drinken nog wat alvorens we naar de hier vlakbij geparkeerde auto te gaan.

Aangename eerste wandeldag
Onze eerste pelgrimsdag van deze zomervakantie zit er al weer op. Een warme dag, wandelend tijdens de warmste uren van de dag. Wel een hele mooie wandeldag, en zo mooi weer terug in de Spaanse wijnstreek van de Rioja. Het is nu 15.00 uur. We hebben de 17 kilometers vandaag afgelegd in bijna vier uren; een prima begin van deze wandelvakantie.
Met de auto halen we de huurauto uit Navarrete, om die vervolgens naar Santo Domingo de la Calzada te rijden. Weer terug in Nájera halen we boodschappen voor de komende wandeldagen.
Als we op onze camping terugkeren, is daar ook al een Franse wandelende pelgrim gearriveerd. Zijn trekkerstentje staat onder de bomen, koel in de schaduw. Op het middenterrein van de arena van deze camping is het te warm om in de zon te zitten, dus we zoeken verkoeling in de schaduw achter de caravan. We blikken met een koel drankje terug op een aangename eerste wandeldag.