dinsdag 28 augustus 2012

Bij de kathedraal van León

Camino Santiago > Roncesvalles – Santiago de Compostela

Van Mansilla de las Mulas naar Trobajo del Camino
Zondag 5 augustus 2012 – 25 km.
Dag 138: 2945 – 2970 km

Mansilla de las Mulas
Het is 8.10 uur als Durkje en ik in Mansilla de las Mulas klaar staan om onze volgende pelgrimswandeling naar Trobajo del Camino te starten. In deze wandeling van 25 kilometer zullen we de Spaanse stad León doorkruisen. Het is 15 graden Celcius en bewolkt, dus we starten zonder schaduwen op de weg te werpen. We hebben onze auto met de caravan hier in Mansilla de las Mulas geparkeerd, omdat we vanmiddag op zoek gaan naar een volgende camping voorbij León.
Als we naar de Puerta de Santiago wandelen, komen we langs een beeld met drie vermoeide, rustende pelgrims.
We wandelen door de zondagmorgenstilte in het oude centrum van Mansilla de las Mulas. Door de oude, imposante stadsmuur verlaten we dit stadje.
Buiten de stadmuur steken we via de middeleeuwse brug de rivier de Rio Esla over.
Over een breed voetpad naast de N120 wandelen we in noordwestelijke richting. Boven ons is de lucht zwaarbewolkt, maar vele kilometers vóór ons zien we een helderblauwe strook onbewolkte lucht. We gaan een zonnig oord tegemoet.

Villamoros de Mansilla
Het eerste dorpje dat we door komen, is Villamoros de Mansilla.
Verderop bij een bocht in de weg, lopen we over een lager gelegen veldpad langs een maïsveld en daarna over een oud tracé van de N120, dat niet meer voor doorgaand verkeer wordt gebruikt. Voorbij die bocht komen we bij de smalle brug over de rivier de Río Porma.

Puente Villarente
Aan de overzijde van deze rivier wandelen we het dorpje Puente Villarente binnen.
We lopen door de volle lengte van dit dorp langs de N120 en gaan dan aan de overzijde van de weg over een pad, dat op ruime afstand van de N120 door het heuvelachtig gebied gaat. We klimmen en dalen af en toe licht en lopen achter een bedrijventerrein langs. Dan passeren we de toegangsweg naar het dorpje Sanfelismo.

Arcahueja
We willen doorlopen tot aan het dorpje Arcahueja om daar koffie te gaan drinken. Zo langzamerhand begint de zon tussen de wolken door te breken. De eerste schaduw van onze figuren wordt zichtbaar op het pad. Om in Arcahueja te komen, moeten we een flinke klim bij een heuvel op maken.
In Arcahueja wijken we even een stukje van de camino af om in het gebied tussen de camino en de N120 de herberg met het café te zoeken naast de kerk. Op het terras van deze dorpsherberg genieten we van een lekkere kop koffie met een stuk cake en met een stuk warme hartige taart erbij. Een ware traktatie op deze stille zondagmorgen.
Het dorpje dat we voorbij Arcahueja passeren, is Valdelafuente. Het ligt veel lager dan ons pad en we hoeven niet door dit dorpje te lopen. Daarom gaan we hoog langs Valdelafuente. Inmiddels schijnt de zon volop en stijgt de temperatuur merkbaar. Later op de middag wordt het 26 graden Celsius.

Alto del Portilla
We zijn nu in een gebied gekomen, dat veel heuvelachtiger is dan in de buurt van Mansilla de las Mulas. We stijgen en dalen voortdurend. De grootste hoogte, die we vandaag over gaan, is de Alto del Portilla. Bovenop deze heuvel moeten we via een metalen loopbrug de – hier vierbaans - N120 oversteken.
Aan de overzijde van de N120 gaan we heuvelafwaarts. Vanaf hier krijgen we een steeds breder uitzicht over de stad León.

Puente del Castro
Hoe verder we afdalen, hoe meer we zien van de stad en van haar voorsteden. Pas als we de bebouwde kom van Leóns voorstad Puente del Castro naderen, kunnen we de kathedraal van León in het centrum van de stad zien staan.
Vanaf het begin van de voorstad Puente del Castro kunnen we voor de juiste richting de driehoekige Jacobsschelpen - die in het voetpad zijn ingemetseld - volgen. Vrijwel alle glazen exemplaren van deze Jacobsschelpen zijn in de loop van de tijd licht tot ernstig beschadigd. Pas op de grens van Puente del Castro en León lukt het me om een onbeschadigd exemplaar in het wegdek te vinden om daarvan een foto te maken.

Vrijwillige burgerbeschermingsbrigade
Vlak vóór de Río Torio verlaten we Puente del Castro. Vóór de toegang van de brug over de Río Torio staat een tafeltje op de promenade. Drie mannen en een vrouw in uniform met oranje veiligheidshesje vangen alle binnenkomende pelgrims op. Ze registreren of de pelgrims een slaapplaats in de stad zoeken, geven een stadsplattegrond met de belangrijkste bezienswaardigheden voor pelgrims èn ze registreren het land van herkomst van alle passerende pelgrims. Als ik hen vraag of ze van de gemeentepolitie zijn, is hun antwoord ontkennend. Ze vertellen dat ze vrijwilligers zijn van een soort burgerbeschermingsbrigade.  We krijgen van deze veiligheidsvrijwilligers ook een stempel in onze pelgrimspassen. Daarna wordt ons een goede pelgrimstocht gewenst en nemen we afscheid van dit vriendelijke ontvangstcomité.

León
Door brede toegangswegen volgen we de richtingwijzers naar het centrum van León. Bij de oude, hoge stadsmuur wandelen we het oude stadscentrum binnen.
Het thema van deze dagtocht is ‘De stad van de kathedralen’. We zetten koers naar de immense kathedraal van León. De straatjes worden steeds smaller naarmate we het stadscentrum naderen. Dan komen we uiteindelijk uit op Plaza de la Regla, het grote plein vóór de kathedraal.
We kopen pelgrimsansichtkaarten in een winkeltje aan het plein en ontmoeten daar een groepje Nederlanders, die in de buurt van Astorga op vakantie zijn en graag iets willen horen over onze pelgrimage.
Daarna willen we graag de kathedraal bezoeken, maar juist op het moment dat wij door het toegangshek willen gaan, doet een medewerker van de kathedraal het hek op slot. Niemand mag de kerk nog betreden. Daarom maken we een ronde rondom het hele grote gebouwencomplex van de kathedraal.
Als we bijna rond zijn gegaan, vragen we een voorbijganger om van ons een foto te maken met de kathedraal op de achtergrond. Ze doet dat graag en goed.
Naast de kathedraal nemen we een rustpauze om wat te eten en de drinken. We waren klokslag 12.00 uur bij de kathedraal gearriveerd. Inmiddels zijn we vier uren onderweg en hebben we 20 kilometer gelopen.

Kathedraal van León
Na deze pauze willen we door naar de basiliek van León. Dan zien we echter tot onze verrassing dat het toegangshek van de kathedraal weer open staat. We kunnen en gaan toch naar binnen en krijgen van het personeel van de kathedraal als pelgrims de gelegenheid om enige tijd aanwezig te zijn bij de mis in de kathedraal.
Als we naar buiten gaan, gaat het hek weer op slot. Een Duitse jongen vraagt ons bij het hek hoe en/of wanneer je naar binnen kunt. Hij heeft als pelgrim vandaag een rustdag en heeft zijn pelgrimspas niet bij zich. We adviseren hem om in de gaten te houden wanneer het toegangshek weer even open gaat, om dan te proberen de kathedraal toch te bezoeken.
Durkje en ik lopen door naar de San Isidoro, de basiliek van León, één van de eerste grote romaanse bouwwerken.

Basiliek San Isidoro
Omdat we in de kathedraal geen stempel in onze pelgrimspassen konden bemachtigen, proberen we het hier in de basiliek, hetgeen helaas niet lukt. Ook hier wordt momenteel de mis opgevoerd, en op dat moment worden geen stempels verstrekt. We mogen wel naar binnen om de basiliek van binnen te bekijken.

Pelgrimshospitaal San Marcos
Het derde gebouw dat we in León willen bezoeken, is het vroegere pelgrimshospitaal San Marcos. Dat gebouw staat bij de brug over de Río Bernesga.
We lopen het Museo de Léon voorbij, dat in dit gebouw is gevestigd. Door de hoofdingang gaan we het vroegere pelgrimshospitaal binnen. Boven deze hoofdingang zien we een beeldhouwwerk van Sint Jacob als Morendoder, de Matamoros, te paard, met geheven zwaard.
In dit gebouw, uit de tijd van de katholieke koningen, was vroeger ook de Orde van Santiago gevestigd. Het grootste deel van dit gebouw is verbouwd en in gebruik als luxueus parador. Bij de hotelreceptie vragen we een stempel van deze pelgrimslocatie in onze pelgrimspassen, hetgeen onmiddellijk voor ons wordt gedaan.
Dan verlaten we dit voormalige kloostercomplex aan de Plaza de San Marcos en gaan we via de naastgelegen brug over de Rio Bernesga.
Aan de overzijde zoeken we een terras, waar we eerst een kop thee drinken, alvorens we het laatste deel van onze wandeling van vandaag vervolgen.
Spoedig wandelen we na deze pauze de plaats Trobajo del Camino binnen.

Trobajo del Camino
Dit is één van de voorsteden van León, liggend aan de eeuwenoude pelgrimsweg naar Santiago de Compostela. We wandelen door het langgerekte Trobajo del Camino, totdat we op de plaats arriveren waar we gisteren onze huurauto hebben geparkeerd.
Daarna halen we met de huurauto onze auto en caravan uit Mansilla de las Mullas. Vervolgens brengen we de huurauto naar San Martin del Camino, waarna we tenslotte doorrijden naar Hospital de Orbigo, waar we ons installeren op een overvolle camping, temidden van alleen maar Spanjaarden, die zoals te doen gebruikelijk allemaal in lange rijen of straten een kleine kampeerplaats geheel volbouwen met caravan, voortent, luifel, kooktent en partytent. Het is alleszins een belevenis om die kampeercultuur ook mee te maken tijdens je pelgrimage. Je moet genoegen nemen met heel weinig ruimte, maar je krijgt er heel veel puur Spaanse gezelligheid voor terug.