zondag 2 augustus 2009

Van Sint Jacobiparochie naar Santiago de Compostela

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van Bailly-le-Franc naar Bétignicourt
Dinsdag 7 juli 2009 – 24,5 km.
Dag 52: 1064,2 – 1088,7 km.

Durkje en ik brengen vanmorgen eerst de auto vanuit Dienville naar Bétignicourt, om vervolgens vanuit dit dorpje naar Bailly-le-Franc te fietsen. We parkeren de fietsen bij de 18e eeuwse vakwerk-kerk van Bailly-le-Franc. De temperatuur is 16 graden Celcius, bij een zwaar bewolkte lucht.

Vanuit Bailly-le-Franc lopen we 2,5 kilometer langs de D56, eerst door het Bos van Bailly en daarna door het Bos van Lentiles, totdat we rechtsaf een pad in westelijke richting nemen. Vrij spoedig komen we aan de bosrand van het Bos van Lentilles, met een mooi uitzicht over de vóór ons liggende velden.

De zon breekt door, het wordt warm, dus de trui kan uit. We nemen een naar het zuiden lopend pad, en dan passeren we de Fontaine de la Vierge en Les Grands Lendriers aan onze linkerhand en aan onze rechterhand de Pré Lacaille. Dit pad voert ons weer naar de D56, die we nogmaals volgen, maar nu slechts een kleine 100 meter. We gaan hier vervolgens tussen enkele kleine bospercelen door en verderop lopen we parallel aan het riviertje de Chavanges. Zoals we dat zoveel zien in Frankrijk, hebben de boeren ook hier hun grote bulten koemest aan de kant van hun akkers liggen, langs de doorgaande veldwegen. Het zwarte vocht dat er door het gewicht van de mest uitgeperst wordt, ligt in plassen rondom de mestbulten.

Almaar verder lopend, komen we na onze eerste 7,5 kilometer aan in het dorpje Lentilles. Lentilles heeft een opmerkelijke 16e eeuwse vakwerk-kerk. Ook het interieur van deze kerk wordt gedomineerd door het vakwerk. Boven het houten voorportaal van de kerk, staat een beeld van Sint Jacob. De kerk van Lentilles is in deze regio de meest beroemde vakwerk-kerk. Het voorportaal van deze bijzondere kerk doet denken aan het exterieur van de dorpskerken in Noorwegen. In één van de ramen in het koor van de kerk vinden we ook nog een glas-in-lood-raam met daarop de beeltenis van Sint Jacob.
We passeren deze mooie kerk van Lentilles en lopen het dorp uit over de D2. Net voorbij een brug gaan we rechtsaf een veldpad op.

Langs het bosperceel van Tourne-Queue, over de spoorlijn en ten noorden van het dorpje Villeret, lopen we een eind tussen bospercelen en velden door naar Montmorency-Beaufort, dat we bij La Maison Blanche binnenkomen. Bij de rand van de bebouwde kom pauzeren we op een picknickbank langs de D6.

Daarna verlaten we Montmorency-Beaufort over een sterk stijgend pad, dat ons door het bos leidt naar de top van een heuvel. Tussen enkele graanvelden door zigzaggend, komen we op een kruising met een loodrechte kamweg over een heuvelrug. We volgen deze kamweg over de heuvelrug totdat we bij de D62 komen, die we hier over moeten steken. Omdat we even een flinke regenbui over ons krijgen, schuilen we hier onder een goed beschuttende boomwal. Voorbij een motorcrossterrein daalt de kamweg.

We passeren nabij Côte Chevalier nog een oude steengroeve.
We komen dan uit bij de D193, die we ongeveer een kilometer in zuidwestelijke richting volgen. Voorbij Ferme de Presles nemen we een veldpad in zuidoostelijke richting. Dat pad leidt ons tot op een afstand van 7 kilometer van Lentilles uiteindelijk naar de noordzijde van Rosnay-l’Hôpital.

We komen het dorp binnen bij een kasteeltoren, die is gebouwd op een aantal hele grote, gestapelde rotsblokken.
Bij de 12e-16e eeuwse kerk rusten we op een bankje vlakbij de kerk, om weer even wat te eten en te drinken.
Dan lopen we om de kerk heen, gaan door een Platanenlaan en komen daarna in het centrum van Rosnay-l’Hôpital. We hebben de hele dag nog geen café gezien, waardoor onze dagelijkse kop koffie in gevaar dreigt te komen. Hier is wel een café, maar het is helaas dicht, dus ook hier geen koffie voor ons. We verlaten Rosnay-l’Hôpital via de D396.

Buiten het dorp steken we de D396 over om een stevige klim aan te vangen over een onverharde weg, die ons tot boven op de heuvelrug tot op de kamweg leidt. Wij lopen heerlijk in de zon, die af en toe behoorlijk warm is. Maar ten noordwesten van ons zien we – als we zo ongeveer ter hoogte van Ferme de la Garenne zijn - in de verte donkere luchten, waaruit zichtbaar veel regen valt. Net op het moment dat wij bij onze auto in Bétignicourt arriveren, begint het te regenen.
We hebben vandaag 24,5 kilometer gelopen. Met de auto halen we de fietsen weer uit Bailly-le-Franc.