dinsdag 19 februari 2019

Bij het kasteel van Landgoed Kasteel Limbricht

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad 2 van ’s-Hertogenbosch naar Visé
Van Maaseik (België) naar Sittard (Nederland)
Zondag 18 februari 2019 – 20 km.
Dag 16: 364,1 – 384,1 km

Pelgrimeren van Nederland naar Spanje
Op 20 februari 2013 zijn Durkje en ik aan een volgende lange pelgrimstocht begonnen, die loopt vanuit de kop van Noord-Holland naar noordwest-Spanje.
In zes dagen wandelden we in de periode van 20 februari 2013 tot en met 24 oktober 2013 via de pelgrimsroute van ‘Van Wad tot IJ’ vanuit het Noordhollandse Den Oever over een afstand van 135 kilometer naar Amsterdam.
In acht dagen wandelden we daarna in de periode van 14 oktober 2014 tot en met 6 mei 2015 via de pelgrimsroute deel 1 van het ‘Pelgrimspad’ vanuit het Noordhollandse Amsterdam over een afstand van 203 kilometer naar het Brabantse ‘s-Hertogenbosch.
Na de eerste 135 + 203 = 338 kilometers  liggen nu de volgende 250 kilometers van het tweede deel van de wandelgids ‘Pelgrimspad’ vóór ons, waarvan we vandaag de vierde dag van een tweede vierdaagse wandeling door Noord-Brabant, België en Limburg zullen lopen, van het Belgische Maaseik naar het Nederlandse Sittard, onze zestiende etappe op het ‘Pelgrimspad’.

Al weer mooi wandelweer
De wekker wekt ons om 6:15 uur in Hotel La Ville Blanche in Thorn. Vanaf 7:00 uur kunnen we beneden in het restaurant terecht voor een voedzaam ontbijt, dat ons vandaag weer een eind op weg moet helpen tijdens onze 20 wandelkilometers die we hebben te gaan op deze mooie zonnige maandag. Om 8:30 uur arriveren we met onze auto in Maaseik, waar we onze auto parkeren om vanaf hier te gaan wandelen.
De temperatuur is op dit moment 3 graden Celsius, en met het prachtig zonnige weer van vandaag loopt die temperatuur snel op tot ongeveer 17 graden Celsius. Vandaag hebben we evenals gisteren dus weer betrekkelijk warm winterweer.

Grensbrug over Belgisch-Nederlandse Grensmaas
Vanuit Maaseik lopen we naar de brug die als grensbrug ligt over de rivier de Maas, hier ook wel de Grensmaas genoemd. In het midden van de brug is in de reling een kunstwerk gemaakt dat in staal de plaats aanduidt van de grens tussen België en Nederland.

Op de grens van België en Nederland op de grensbrug van de Grensmaas
Aan de overzijde van de Grensmaas – op de Schansberg – betreden we het waterwingebied De Rug. Over een lang en breed graspad lopen we door deze uiterwaarden naar het eerste Nederlandse dorp, naar Roosteren.

Langs de Maas
Verderop komen we bij het buurtschap Kokkelert op de Maasdijk, die we in zuidelijke richting volgen. Deze Ruitersdijk gaat een eindje landinwaarts, maar komt verderop bij het gehucht Visserweert weer bij de Maas. Het volgende dorp dat we passeren, is Illikhoven.
Voorbij Illikhoven geeft de routekaart aan dat we buitendijks door de uiterwaarden naar Papenhoven dienen te lopen, maar waar dat uiterwaardenpad bij de Maasdijk naar beneden loopt, staat een Pelgrimspad-sticker, waarop staat dat hier sprake is van een omleiding. We vragen aan een passerende fietser of we de uiterwaardenroute al dan niet kunnen volgen. De man vertelt ons dat die is gestremd, en dat we over de Maasdijk (Ruitersdijk) verder moeten gaan. Dat is ook de route die wandelaars voorheen als alternatief dienden te volgen als de Maas bij een hoge waterstand buiten haar oevers trad. Over de Ruitersdijk komen we aan in het tweelingdorp Grevenbicht-Papenhoven.

Over het Julianakanaal naar Born
Vanuit Grevenbicht-Papenhoven lopen we vervolgens door een vlak terrein naar het Julianakanaal, dat we in zuidelijke richting volgen, tot aan de brug over en de schutsluis in het Julianakanaal.
Aan de overzijde van het Julianakanaal wandelen we de plaats Born in, al vele jaren bekend om haar auto-industrie (bijvoorbeeld DAF, Volvo, Smart Forfour, MINI, Mitsubishi, BMW (VDL Nedcar)). In Born willen we graag een koffiepauze beleggen, maar bij navraag bij een inwoner van Born blijkt dat in het centrum van Born niet mogelijk te zijn, want alle horeca is hier dicht op maandagochtend. Op een bankje in het centrum pauzeren we dan toch maar even met water en brood.

Kasteel Limbricht
Buiten Born steken we via een viaduct de A2 over, en dan komen we iets verderop in het Limbrichterbos. Via het wandel-fietspad van de Kievitsweg lopen we langs de sportvelden (van onder andere de plaatselijke schutterij) naar het dorp Limbricht.
Bij Kasteel Limbricht hebben we meer geluk, want bij de kasteeldeur staat dat dit landgoed en kasteelterrein nu geopend zijn. Op de binnenplaats van het kasteel – op een terras heerlijk in de warme zon – genieten we van onze koffiepauze, met – omdat we nu in Limburg zijn – uiteraard ook de Limburgse vlaai-proeverij. Een jongeman – afgestudeerd aan de hogere hotelschool van Maastricht – toont zich een communicatief en vriendelijk gastheer.

Sittard
Daarna wandelen we door het dorp Limbricht, en direct daarna steken we over een viaduct de N276 over, om dan al om 12:45 uur de stad Sittard binnen te wandelen. Dit is na de twintig kilometers van vandaag onze dagbestemming, en tevens het eindpunt van deze vierdaagse op het Pelgrimspad.
Vier dagen alleen maar aangenaam warm winterweer, volop zonneschijn, ‘s morgens een frisse wintersfeer, veranderend in betrekkelijk warme wandeldagen. Een prachtige route door Noord-Brabant, Limburg en België, over heide, langs waterlopen, door bossen, met incidenteel enige horeca in de dorpen aan de route, en overal de vriendelijke mensen onderweg, lopend, fietsend, in de horeca, in tuinen en straten; kortom, al met al aangename wandeldagen over een afstand in vier dagen van bijna honderd kilometer.
Met de ene auto vanuit Sittard halen we de andere auto op uit Maaseik, om daarna weer naar huis te rijden. Om half vijf ’s middags zijn we thuis, waar het ook mooi weer is, zij het iets koeler dan in het zuiden van Nederland.
We zien terug op vier hele mooie wandelvakantiedagen, en hebben nog een mooi vooruitzicht tegoed van nog eens ongeveer vier hierop volgende wandeldagen, waarin we de afstand van Sittard naar het Belgische Visé kunnen afleggen. Dat houden we dan graag tegoed voor een volgende keer.