dinsdag 19 februari 2019

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad 2 van ’s-Hertogenbosch naar Visé
Van Maarheeze naar Tungelroy
Zaterdag 16 februari 2019 – 25,5 km.
Dag 14: 312,1 – 337,6 km

Pelgrimeren van Nederland naar Spanje
Op 20 februari 2013 zijn Durkje en ik aan een volgende lange pelgrimstocht begonnen, die loopt vanuit de kop van Noord-Holland naar noordwest-Spanje.
In zes dagen wandelden we in de periode van 20 februari 2013 tot en met 24 oktober 2013 via de pelgrimsroute van ‘Van Wad totIJ’ vanuit het Noordhollandse Den Oever over een afstand van 135 kilometer naar Amsterdam.
In acht dagen wandelden we daarna in de periode van 14 oktober 2014 tot en met 6 mei 2015 via de pelgrimsroute deel 1 van het‘Pelgrimspad’ vanuit het Noordhollandse Amsterdam over een afstand van 203 kilometer naar het Brabantse ‘s-Hertogenbosch.
Na de eerste 135 + 203 = 338 kilometers  liggen nu de volgende 250 kilometers van het tweede deel van de wandelgids ‘Pelgrimspad’ vóór ons, waarvan we vandaag de tweede dag van een tweede vierdaagse wandeling door Noord-Brabant, België en Limburg zullen lopen, van Maarheeze naar Tungelroy, onze veertiende etappe op het ‘Pelgrimspad’.

Vetrek uit Kamersven bij Maarheze
De wekker wekt ons om 7:15 uur in Hotel La Ville Blanche in Thorn. Vanaf 8:00 uur kunnen we beneden in het restaurant terecht voor een stevig ontbijt, dat ons vandaag weer een eind op weg moet helpen tijdens onze 25,5 wandelkilometers die we hebben te gaan. Rond 9:00 uur zijn we klaar om te vertrekken voor deze wandeldag. Om 9:50 uur arriveren we met onze auto op het landgoed Kamersven nabij Maarheeze, waar we onze auto parkeren en dan de woonwijk uit wandelen, om de aansluiting te maken op de plaats waar we gisteren onze dagtocht beëindigden.
Toen we vanmorgen bij het hotel wilden vertrekken, moesten we eerst het ijs van de ramen verwijderen. De temperatuur is op dat moment 2 graden Celsius, maar met het prachtig zonnige weer van vandaag loopt die temperatuur snel op naar ongeveer 15 graden Celsius. Vandaag hebben we evenals gisteren betrekkelijk warm winterweer, met aanvankelijk een helderblauwe lucht.

Brabanders ter grenskerke in Limburg
Over de Hommelberg lopen we ten zuiden van Hugten over de bospaden door de Hugterheide. Naar het zuidwesten lopend komen we bij gerestaureerde fundamenten van de oude Grenskerk. In het ‘koor’ van de restanten zijn een altaar en een kruis geplaatst, en in het schip van de kerk staan rijen zitbankjes. Toen het de Brabantse katholieken in de 17e eeuw werd verboden om ter kerke te gaan, werd dat opgelost met de bouw en het gebruik van een kleine grenskerk net over de Brabants-Limburgse grens. Zo konden de Brabanders tot ongeveer 1681 toch nog naar kerk, op de kleinst mogelijke afstand vanuit thuis.
Vlak voorbij de Grenskerk komen we bij De Grashut; een vogelkijkhut aan de rand van een open heideveld midden in het bosgebied. Een fotograaf die net aan komt rijden, vragen we waarom wij gisteren en vandaag voortdurend geweerschoten horen. De jacht mag hier dan wel populair zijn, maar zoveel zal daartoe toch niet worden geschoten? De man vertelt ons dat verderop een schietbaan is voor het kleiduifschieten. Het geluid daarvan kun je kilometers ver al horen.

Budelerbergen en Weerterbergen
Door het Weerterbosch lopen we verder in de richting van de A2 tussen Eindhoven en Maastricht. Aan de overzijde van de A2 gaan we vlak bij een schietkamp het langgerekt bosgebied in van de Weerter- en Budelerbergen. Onze insteek is om bij Blaakven een koffiepauze te hebben, maar daar is de horecagelegenheid gesloten. Dan lopen we door naar bungalowpark Weerterbergen. Met een ruime bocht gaan we om het bungalowpark heen, totdat we op de Boshoverheide komen. Dan lopen we in noordoostelijke richting naar de ingang van de Weerterbergen. Daar lunchen we heerlijk in de zon op het terras van de Van Horne Hoeve.

Tungelerwallen
Na deze lunchpauze wandelen we naar de brug over de Zuid-Willemsvaart, bij Sluis 16. Aan de overzijde gaan we het natuurgebied ‘De IJzeren Man’ in. Die begint bij de ‘Grote IJzeren Man', en eindigt bij de ‘Lange Heide’; twee grote waterplassen, die zijn ontstaan door de zandafgraving.
Vanaf de ‘Lange Heide’ gaat het dan over een asfaltweg verder naar het kruispunt van Heihuis, waar een wegkruis staat. Over voornamelijk brede zandpaden gaat de route dan verder in oostelijke richting, ten zuiden van de plaats Alweerderheide.
Ten zuiden van Altweerderheide betreden we het natuurgebied van de Tungelerwallen, die heel lang geleden zijn ontstaan als gevolg van zandverstuiving. Als we op een picknickbank rusten om weer even wat te eten en te drinken, zien we op de lokale kaart dat we straks op een hoger gelegen punt komen, dat op betrekkelijk geringe afstand zo’n tien meter hoger ligt dan de plek waar onze picknickbank staan. Verderop zien we dat dat ook duidelijk zichtbaar is, want de Tungelerwallen bestaat inderdaad ook uit een meters hoge en langwerpige hoge zandwal, die op de meeste plaatsen behoorlijk is begroeid.

Bovenop de Tungelerwallen
Bestemming Tungelroy
Als we de Tungelerwallen uit lopen, wandelen we al snel het buurtschap ‘Op ’t Torentje’ binnen.
En aan de overzijde van een drukke verkeersweg lopen we dan al spoedig Tungelroy binnen, waar onze auto staat geparkeerd. Het is nu inmiddels 15:30 uur, dus we hebben de 25,5 kilometers vandaag afgelegd in ongeveer zes uren.
Vanuit Tungelroy rijden we terug naar Maarheeze, waar we de andere auto afhalen, om die dan vervolgens naar het Belgische Maaseik te rijden, waar we deze auto achterlaten, omdat we die morgen weer op dit eindpunt van onze wandeling van morgen zullen afhalen.
Tot slot rijden we met de auto terug vanuit Maaseik naar het nabijgelegen Thorn, waar we vanavond dineren en overnachten.