dinsdag 19 februari 2019

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad 2 van ’s-Hertogenbosch naar Visé
Van Heeze naar Maarheeze
Vrijdag 15 februari 2019 – 24,5 km.
Dag 13: 287,6 – 312,1 km

Pelgrimeren van Nederland naar Spanje
Op 20 februari 2013 zijn Durkje en ik aan een volgende lange pelgrimstocht begonnen, die loopt vanuit de kop van Noord-Holland naar noordwest-Spanje.
In zes dagen wandelden we in de periode van 20 februari 2013 tot en met 24 oktober 2013 via de pelgrimsroute van ‘Van Wad tot IJ’ vanuit het Noordhollandse Den Oever over een afstand van 135 kilometer naar Amsterdam.
In acht dagen wandelden we daarna in de periode van 14 oktober 2014 tot en met 6 mei 2015 via de pelgrimsroute deel 1 van het ‘Pelgrimspad’ vanuit het Noordhollandse Amsterdam over een afstand van 203 kilometer naar het Brabantse ‘s-Hertogenbosch.
Na de eerste 135 + 203 = 338 kilometers  liggen nu de volgende 250 kilometers van het tweede deel van de wandelgids ‘Pelgrimspad’ vóór ons, waarvan we vandaag de eerste dag van een tweede vierdaagse wandeling door Noord-Brabant, België en Limburg zullen lopen, van Heeze naar Maarheeze, onze dertiende etappe op het ‘Pelgrimspad’.

Tweede vierdaagse op Pelgrimspad deel 2
We staan aan het begin van de Voorjaarsvakantie van 2019. Het ziet er naar uit dat het ook echt een voorjaar-vakantie gaat worden, want al enkele dagen voorspellen de weermannen en weervrouwen dat vanaf vandaag de temperaturen in de komende dagen zullen oplopen tot ver boven de tien graden Celsius. Durkje en ik besloten dan ook om de eerste vier dagen van deze voorjaarsvakantie te benutten om wederom een vierdaagse wandeltocht te ondernemen op het tweede deel van het Nederlandse Pelgrimspad. Het plan is dat we in vier dagen willen wandelen van het Brabantse Heeze naar het Limburgse Sittard, over een afstand van 96,5 kilometer pelgrimspad.
Daarom vertrekken we vanmorgen om 7:15 uur van thuis, om eerst naar Maarheeze te rijden. Daar parkeren we onze auto in de woonwijk van het landgoed Kamersven, ten noordoosten van Maarheeze, waar het Pelgrimspad langs loopt. Dan rijden we met de andere auto in noordelijke richting naar Heeze, waar we vorig jaar in de herfstvakantie onze eerste vierdaagse beëindigden, en waar we vandaag dan ook weer beginnen, bij het NS-station.

Over uitgestrekte heidevelden
Langs de protestantse kapel-kerk wandelen we over de Boschlaan Heeze uit. Bij het Kasteel Heeze lopen we de Herbertusbossen in. De bospaden leiden ons naar de Strabrechtse Heide, een uitgestrekt natuurreservaat met een grote variatie aan droge en natte gebieden. Eerst passeren we het Waschven, en dan komen we op de Lieropsche Heide aan bij het Beuven, het grootste ven van Nederland.

Uitzicht over het Beuven op de Lieropsche Heide
Met een grote bocht wandelen we langs het heideveld en door de omliggende bossen om de heide en heidevennen heen, waaronder ook het Starven. Bij een tweetal kleinere vennen staat een picknickbank, waarop we pauzeren, om er iets te eten en te drinken.
Het is schitterend weer. Een helder blauwe lucht, en volop zonneschijn, met een buitengewoon aangename temperatuur, die zelfs boven de 15 graden Celsius uit komt vandaag. Met de jas al uit, lopen we hier over de heidevelden en door de bossen alsof het een zomerse dag is.

In het Hoenderboom-bos passeren we het Witven, en dan komen we op de Somerensche Heide. In dit bos- en heidegebied komen we langs het Keelven, dat in een klein heidegebied ligt, dat voor een groot deel bestaat uit zes verschillende vennen.
Tussen twee bospercelen in gaan we over de Maarheezerdijk, een breed pad dat tussen weiden en akkers door open veld gaat.
In het bosperceel van de Vrolijke Jager ontmoeten we twee stellen, die vandaag gezamenlijk dezelfde etappe lopen als de onze. De voorste man toont mij zijn Garmin-gps-apparaat, dat ze voor de route gebruiken. Hij legt me de werking uit, maar omdat onze aandacht dan uit gaat naar de werking van dit navigatieapparaat, zien we een verscholen wegwijzer niet, en lopen we rechtdoor over het bospad, waar we eigenlijk rechtsaf hadden moeten gaan. Al snel ontdekken we echter dat we niet goed lopen, dus we gaan terug, en vinden dan met enig zoeken de benodigde wegwijzer, die niet zichtbaar bleek te zijn vanwege een ervoor liggende omgevallen boom.

Vanuit Heeze in Maarheeze
Bij het heideveld van de Pan vinden we een bankje waarop Durkje en ik kunnen pauzeren, en de vier andere wandelaars vinden zo’n honderd meter verderop ook een mooie plek om even te rusten.
Daarna komt het einde voor vandaag in zicht, want door het bos van de Boschvelden en van de Hugterheide komen we tussen de plaatsen Hugten en Maarheeze bij het landgoed Kamersven, waar we vanmorgen de auto hebben geparkeerd.
We zijn vanmorgen in Heeze begonnen om 10:50 uur en zijn op ons eindpunt van vandaag om 16:30 uur, dus de 24,5 voorjaarswarme kilometers hebben we - inclusief korte onderbrekingen - gelopen in zo’n zes uren.
Vanuit Maarheeze rijden we terug naar Heeze, waar we de andere auto afhalen. Die brengen we dan naar ons eindpunt van morgen, in het dorpje Tungelroy. En met de andere auto rijden we door naar het witte stadje Thorn, waar we voor de komende drie nachten een hotelkamer hebben geboekt in ‘Hotel La Ville Blanche’, afgelopen zondagavond nog op tv in het programma ‘Typisch Thorn’. Daar checken we in, en ’s avonds genieten we van een goede maaltijd in het restaurant van dit witte hotel in dit witte stadje.

Geen horeca in de natuur
We blikken terug op een prachtige wandeldag, met voornamelijk onverharde paden, die bijzondere natuurgebieden doorkruisen. Deze dag stond in het teken van veel bos en grote heidevelden, met veel vennen. De wandelgids waarschuwt de wandelaar dat je op de route tussen Heeze en Weert over al die 30 kilometers geen enkele horecagelegenheid passeert. Dat ligt bijna voor de hand, want de eerste 24,5 van deze 30 kilometers van vandaag gaat eigenlijk alleen maar door uitgestrekte natuurgebieden, waar je af en toe een wandelaar, een fietser, een ruiter te paard, enkele vogels, en een aantal Schotse Hooglanders ontmoet.