vrijdag 8 februari 2013

Voortgangsconsult Academische Pabo bij Stenden in Assen

Vrijdag 8 februari 2013 
Stenden Hogeschool in Assen


















Voortgangsconsult
Vanmorgen begint mijn werkdag in de Leeuwarder vestiging van Stenden Hogeschool met het voorbereiden van het Voortgangsconsult voor de 'Academische Pabo' van onze HBO-Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (afgekort: AOLB). Daarna vertrek ik naar onze opleidingslocatie van Stenden Hogeschool in Assen. Daar vindt deze keer het Voortgangsconsult plaats, ter afwikkeling van het Adviesrapport op grond van de NVAO-visitatie van deze belangrijke opleiding van Stenden Hogeschool.

Vroege voorjaarsbode
Als ik na afloop het hogeschoolgebouw verlaat, is het nog bewolkt, maar op het moment dat ik vertrek, breekt de zon door. Rondom ons hogeschoolgebouw hoor ik de vogels al weer fluitend het naderende voorjaar verwelkomen. Maar nog is het niet zover.

Temporiseren
Op het moment dat ik op de autosnelweg van Assen naar Groningen reis, rijd ik vanuit een zonnig gebied vrij snel een winters tafereel binnen. Binnen enkele minuten ben ik terecht gekomen in hevige sneeuwval, in combinatie met een harde wind. In enkele ogenblikken is het landschap èn de snelweg geheel bedekt met een dunne laag sneeuw. De meeste automobilisten passen voorzichtigheidshalve hun snelheid aan, waardoor de collectieve snelheid binnen de kortste keren is gedaald van 120 naar 60 kilometer per uur.
Langzaam rijden we aan weerszijden van de vangrail vanuit en naar Groningen. Ter hoogte van Haren is de weg weer zwart - dus sneeuwvrij - en gaat de snelheid weer omhoog. Tussen Groningen en Drachten schijnt de zon volop.
Een uurtje later zit ik weer in Leeuwarden op mijn werkplek, om me voor te bereiden op het volgende overleg van vandaag: een periodiek afstemmingsoverleg tussen het Educational Support Office (ESO) en onze afdeling Quality Assurance (QA) van het Corporate Office (CO) van Stenden Hogeschool.

Metafoor
Ik bedenk tijdens de autorit van vanmiddag dat dit weertype een metafoor zou kunnen zijn van een accreditatietraject. Zo'n project start zonnig en verwachtingsvol, totdat er soms even zwaar weer op komst lijkt, als je constateert dat de weg naar je doel niet altijd zo 'sneeuwvrij' is als je denkt. Doorgaans blijkt het bij nadere bestudering allemaal wel mee te vallen en moet je soms even in je traject gas terugnemen en omschakelen, om dan verderop 'en route' al weer te constateren dat door een 'adequate rijstijl' het voorbij dat ogenschijnlijk slechte weer toch ook wel weer meevalt, want verderop is je zicht beter, schijnt de zon en kun je weer op normale snelheid verder op weg naar je doel.

Geen opmerkingen: