woensdag 9 mei 2012

Zaterdag 28 april 2012
Gezamenlijke pelgrimsmaaltijd in Roncesvalles

Rotterdam > Biarritz
Om 8.00 uur vertrekken Durkje en ik vanuit Stiens. We rijden naar Rotterdam Airport, waar we om 13.00 uur vertrekken met het vliegtuig voor een vlucht naar Biarritz in zuidwest-Frankrijk. We zijn van plan - evenals in de herfstvakantie van 2011 - een week te pelgrimeren; deze keer startend in Roncesvalles in de Pyreneeën, ten zuiden van de Frans-Spaanse grens. Omdat Durkje nog steeds kampt met de langdurige gevolgen van een schaatsblessure van afgelopen winter, hebben we ervoor gekozen om deze keer niet met volledige, zware bepakking te gaan lopen. Daarom huren we in Biarritz twee kleine auto’s, om daarmee vanuit zuid-Frankrijk naar noord-Spanje te rijden en om ze de komende dagen te gebruiken als opbergruimte voor de zware bagage èn opdat we elke dag kunnen bepalen hoever we de volgende dag verantwoord achten qua af te leggen wandelafstand.

Biarritz > Roncesvalles
Onderweg tussen Biarritz en Saint-Jean-Pied-de-Port halen we voor twee dagen boodschappen in een supermarkt in Ustaritz. Als we in Saint-Jean-Pied-de-Port arriveren, rijden we direct door over de bergpas van de Pyreneeën, via de Frans-Spaanse grensplaats Valcarlos en over de Pas van Ibaneta naar Roncesvalles. Het regent al langdurig en zo hard dat dikke stenen vanaf de rotswand over het wegdek rollen, dus we moeten op deze Pyreneeënroute goed uitkijken waar we deze op de weg liggende stenen ontwijken met de auto.

Roncesvalles > Biscarreta
In Roncesvalles reserveren we in een plaatselijke pelgrimsherberg alvast een pelgrimsmaaltijd voor 20.30 uur. Daarna rijden we door naar Erro en Zubiri om te beoordelen waar we het beste een auto voor de komende nacht kunnen parkeren. De pelgrimsroute komt echter niet door Erro, maar wel over de Pas van Erro. Daar is echter geen geschikte gelegenheid om de auto voor de nacht te parkeren. Zubiri is voor ons gezien de blessure van Durkje als eerste wandeldag op een te grote afstand van Roncesvalles, dus daarom besluiten we om morgen een veel korter traject te bewandelen. Derhalve parkeren we op de terugweg de auto in Biscarreta, waar we morgen naar toe willen lopen.

Biscarreta > Auritz
Met de andere auto rijden we terug richting Roncesvalles. Onderweg reserveren we een hotelkamer in Auritz en dan rijden we slechts enkele kilometers verder terug naar Roncesvalles. Een bediende van de pelgrimsherberg vertelt ons dat we voor het door ons gereserveerde pelgrimsmenu kunnen doorlopen naar het nabijgelegen andere restaurant. Daar genieten we met zo’n 40 à 50 andere pelgrims van een heerlijk driegangen pelgrimsmenu: soep vooraf, een hoofdgerecht met gebakken forel en een toetje na. Heerlijk om na zes maanden weer terug te zijn in dit beroemde pelgrimsdorp in de Pyreneeën. Morgen gaan we vanuit deze plaats verder wandelen, richting Santiago de Compostela.