zondag 3 april 2011

Lanterfanten over Route 1.2 op Schiermonnikoog

Zaterdag 2 april 2011

In Simmerdei yn'e Maitiid op Skiermûntseach.

Na de verdrietige, drukke dagen van de afgelopen twee weken, gecombineerd met de zomerse weersvoorspelling voor vandaag, leek het Durkje en mij een heilzaam besluit om ons deze zaterdag niet op allerlei zakelijke werkzaamheden te richten, maar eens weer een dag aan de wandel te gaan. Aangezien prachtig weer wordt verwacht met temperaturen die oplopen tussen de 20 en 24 graden Celsius, besluiten we er een eilanddag van te maken. We hebben nog een wandeldag op Schiermonnikoog in de planning staan, dus dat wordt onze bestemming vandaag. We bewandelen vandaag route nummer 1.2. van de wandelgids 'Friesland voor lanterfanters', hetgeen een voettocht van 24 kilometer is. Wandelgidsauteur Fokko Bosker gaf aan deze wandeling het thema mee: 'Natuur krijgt vrije hand op Schiermonnikoog; een eiland als reservaat'.

Met de bijna volle veerboot 'Monnik' vertrekken we rond 9.45 uur vanaf Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Om 10.30 uur start onze wandeling vanaf de aanlegsteiger van de veerboot op Schiermonnikoog. Achter de Waddenzeedijk lopen we in oostelijke richting naar het Dijkpad door de eerste uitloper van de duinen. Daarna volgen we het Kwelderpad, waarbij we via een houten brug een brede slenk oversteken in de richting van het uitzichtspunt boven op de Kobbeduinen.

Aan de oostzijde van de Kobbeduinen wordt het minder druk. Hier op het Douwe Hoekstra pad mogen alleen wandelaars over de drassige kwelders lopen. Over twee weken worden deze kwelders afgesloten, aangezien dit een belangrijk broedgebied is voor de vele watervogels die hier nu al met veel kabaal verblijven. We willen naar de oostelijk gelegen Willemsduin, maar dat wordt ons moeilijk gemaakt, omdat we tweemaal voor een brede, met water gevulde slenk komen te staan, waar het pad doodloopt, aangezien er geen bruggetjes over de slenk liggen. Tweemaal lopen we in noordelijke richting langs de slenk om een smaller deel te vinden waar we de slenk over kunnen steken. Hier zie je nagenoeg geen wandelaars meer, maar des te meer volgels en konijnen. Nabij de Willemsduin houden we een rustpunt in een duinvallei. Dit is het meest oostelijke punt van onze wandeldag van vandaag.

Tussen de duinen door lopen we dan naar het Oosterstrand aan de Noordzeekust; langs Paal 13, 12 en 11, aan de noordzijde van de duinenrij. Vanaf Paal 10 gaan we verder aan de zuidzijde van de duinenrij, over het Waterstaatspad, met links van ons een groot rietveld en een brede slenk. Bij Paal 7 nemen we de strandopgang, om daar over het strand naar de vloedlijn te lopen, ter hoogte van het strandpaviljoen. Vanaf dit badstrand lopen we door de duinen over het Johannes de Jong pad. Daar pauzeren we op een bankje. Over het Reddingspad lopen we tussen duinen en drassige duinvalleien naar het veel hoger geleden Vredenhof, een begraafplaats met enkele tientallen zeemansgraven en oorlogsgraven. We ontmoeten hier weer de Braziliaanse chiropractor, die vanmorgen ook bij ons aan tafel zat op de veerboot. We ontmoeten dit fietsend stel vandaag enkele malen op verschillende plaatsen langs onze wandelroute. Vanaf Vredenhof lopen we naar de hoog op een duin gelegen Wassermann Bunker, het restant van een Duitse bunker uit de Tweede Wereldoorlog.

Via een fietspad door de duinen en het Kronkelpad door duin en bos, komen we op het Bospad aan de noordwestzijde van de Schiermonnikoogse duinen. Via achtereenvolgens Jacobspad, Scheepstrapad en nogmaal Jacobspad gaan we door de duinen in zuidelijke richting langs camping Seedúne, langs het voetbalveld en het zwembad naar het enige dorp van dit eiland: Schiermonnikoog. Aan de Langestreek en de Middelstreek is het gezellig druk, vanwege de vele wandelende en fietsende toeristen, die hier en daar de terrassen vol bezetten. Na een korte pauze bij de grote walviskaken in het dorpscentrum, wandelen we via de Westerburenweg het dorp uit, in de richting van de Westerplas. Over de dijk lopen we in zuidelijk richting tussen grote groepen ganzen en eenden door naar het Banck's Monument boven op de Waddenzeedijk.

Daar zien we de veerboot vertrekken vanuit Lauwersoog. Over de Waddenzeedijk lopen we ten zuiden van de Bancks Polder langs de oude veerdam (nu jachthaven) naar de huidige aanlegsteiger van de veerboot. Om 18.00 uur zijn we bij de veerboot, op het moment dat de veerboot bijna arriveert vanuit Lauwersoog. Om 18.30 uur vertrekken we met alweer een volle veerboot naar Lauwersoog aan vaste wal.

We hebben vandaag zo'n zeveneneenhalf uur gedaan over onze wandeltocht. De hele dag was het schitterend weer. De temperatuur is boven de 20 graden Celsius geweest. Af en toe verkoelde de zuidenwind aangenaam, maar waar we vol op de zon en uit de wind liepen, was het behoorlijk warm. Kortom, een topdag om buiten te zijn. Je ziet alle toeristen om je heen in de duinen, op het strand, op te terrassen, wandelend en fietsen ook genieten van het heerlijke weer. Een mooie zomerse dag van dit voorjaar op Schiermonnikoog.

Ed Kieckens zei

Ja Schiermonnikoog is altijd genieten! Nog meer nagenieten? Graag nodig ik je uit een kijkje te nemen op de uitgebreide, informatieve website www.schierweb.nl. Een site uit passie voor het mooie eiland.

Wiep Koehoorn zei

Dag Ed,
Dank voor je reactie. Inderdaad een prima website om je nader te verdiepen in de ins en outs van Schiermonnikoog. Wellicht dat mijn weblogbericht en je aanvullende eilandwebsite andere wandelaars inspireert om ook op het eiland te gaan wandelen.
vr. gr.
Wiep Koehoorn
23aug11

Henk Huls zei

Hee, leuk dit stuk te lezen.
Wij hebben hetzelfde pad ook gelopen in 2008.
a.s. vrijdag gaan we weer voor drie weken er naar toe.
We lopen um wel weer gewoon, via het stand naar het einde van alle zand, en dan land inwaarts terug, de vogels is mee te leven.
Hier een een paar foto's van 2008 van die wandeling.

Wiep Koehoorn zei

Dag Henk,
Dank voor je reactie met die mooie foto's erbij. Zo komen mijn verslag en jouw foto's mooi bij elkaar, en vullen elkaar prima aan.
Fijne dagen/weken gewenst op Schiermonnikoog, met ook veel wandelplezier.