zondag 13 februari 2022

Drenthepad van Roderwolde naar Midlaren

Zaterdag 12 februari 2022
 
Aan het Eelderdiep in De Onlanden bij Eelderwolde

















Wandelen door Nationale Parken
In 1996 publiceerde Nivon Natuurvrienden Nederland haar wandelgids van het Drenthepad, dat deel uitmaakt van het landelijk netwerk van doorgaande, meerdaagse wandelroutes in Nederland. In 2021 kreeg ik voor mijn verjaardag van onze kinderen onder andere de routegids van dit pad, in de 6e druk van 2019. Dit Drenthepad is een zogenoemd Streekpad, nummer 6, waarmee je het oer-Drenthe ontdekt, al wandelend door Drenthes Nationale Parken en door het Geopark, op het oudste naoorlogse langeafstandswandelpad van Nederland. Het is een pad om te genieten van Drenthe, over paden en wegen, langs akkers en weiden, door bossen en over heide, over het zand en door het veen. In Geopark De Hondsrug maak je kennis met de prehistorie van de provincie Drenthe. Onderweg ervaar je de rust en ruimte van deze mooie provincie.
  • Nadat je bent vertrokken uit Beilen, kom je al snel in één van de mooiste natuurgebieden, om daar de uitgestrektheid van het Nationaal Park Dwingelderveld te ervaren. 
  • Via Havelte, door het Holtingerzand en door Diever kom je in het Nationaal Park Drents-Friese Wold. Uitgestrekte bossen, heide en stuifduinen laten je genieten van Drenthe op zijn mooist. 
  • Tussen Leek en Eelde (in de Drents-Groningse Wolden) beleef je de Onlanden en voert het Drenthepad je langs schitterende landgoederen. 
  • Je betreedt het Nationaal Park Drentsche Aa; een gebied dat als stroomdal is opgebouwd uit tientallen diepjes, stroompjes en romantisch kronkelende beken, in een landschap van heide, kleurrijke hooilanden en esdorpen.  
  • Al snel kom je daarna in het UNESCO-Geopark. Op de Hondsrug wandel je door de Strubben en het Kniphorstbosch op het oostelijk deel van het Drenthepad. De route voert hier door het ‘Pompeï van Drenthe’: het enige archeologische reservaat van Nederland. met grafheuvels, hunebedden en middeleeuwse karrensporen. De route leidt je over de Hondsrug langs grafheuvels, hunebedden en middeleeuwse karrensporen naar het grootste hunebed van Nederland in Borger en je komt langs het Hunebed-centrum. 
Onderweg op het Drenthepad maak je ook kennis met Pingo-ruïnes, ontstaan in de laatste ijstijd. 
Kortom, dit is een langeafstandswandeling door het ontstaan van het gebied, van de provincie Drenthe.

Drenthepad in 58 etappes
Het Drenthepad bestaat uit 58 afzonderlijke etappes, welke allemaal omschreven zijn de wandelgids, met daarin veel informatie over de route en over wetenswaardigheden onderweg. De kortste etappe is 2,5 kilometer en de langste etappe is 7,5 km. Tussen Beilen (start) en Beilen (finish) kun je zelf de lengte van elke dag-etappe bepalen.
Achtereenvolgens loop je:
  • 32,5 kilometer door het Dwingelderveld;
  • 19 km over de Havelterberg;
  • 20,5 km door het Drents-Friese Wold;
  • 20,5 km door het Fochteloërveen en Veenhuizen;
  • 31 kilometer door Noord-Drentse esdorpen;
  • 17,5 km door de Drents-Groningse Wolden;
  • 33,5 km door de Drentse Aa;
  • 57 km over de Hondsrug;
  • 35,5 km door Zuid-Drentse esdorpen;
  • 62 km door het Hart van Drenthe.
Drents-Groningse Wolden en Drentse Aa
Vorige week wandelden Durkje en ik de tocht van Langelo naar Roderwolde.
De 25e en 26e etappe van vandaag zijn de laatste twee etappes door de Drents-Groningse Wolden, en de vandaag daarop volgende etappes 27 t/m 29 lopen door het gebied van de Drentse Aa.
De totale afstand van de vijf etappes die we vandaag wandelen, is 29 kilometer. 
We beginnen in Roderwolde en lopen vandaag naar Midlaren.

Van start in Roderwolde
Met beide auto's rijden we om 7:35 uur van Feinsum naar Midlaren. Het is dan al licht, en de lucht is heel licht bewolkt. Je kunt de - elkaar soms kruisende - vliegtuigstrepen hoog in de lucht goed zien. De temperatuur is vanmorgen rond het vriespunt, en die loopt vandaag op naar 6 graden Celsius. Het blijft nagenoeg onbewolkt, dus de zon schijnt nagenoeg onafgebroken. Gedurende onze hele wandeldag blijft het droog. Het waait wel behoorlijk vanuit het zuidwesten, en vooral op de trajecten die in zuidelijke of in zuidwestelijke richting gaan, is het nogal fris als we met tegenwind voortgaan. Toch is het vandaag ook qua weer een prima wandeldag. Dat ook anderen de voordelen van dit mooie weer zien, blijkt wel uit het feit dat we vandaag tamelijk veel wandelaars en fietsers ontmoeten.
We laten één van de auto's achter in Midlaren. Vanuit Midwolde rijden we met de andere auto naar Roderwolde, waar we de auto om 9:30 uur achterlaten op het parkeerterrein in het dorpscentrum, want Roderwolde is het startpunt van vandaag.  

Door De Onlanden naar Eelderwolde
In Roderwolde komen we al spoedig langs de Jacobskerk, het witte kerkje met binnen de kleurrijke raamstrokendecoraties. De kerkdeur is open, dus we gaan naar binnen. Het is er lekker warm, wellicht voor een bijeenkomst vandaag, of misschien alvast voor de kerkdienst van morgen. 
Buiten gekomen, vervolgen we de route door de Hoofdstraat van het dorp. Even later passeren we Molen Woldzigt, een olie- en korenmolen, waarin ook het Nederlands Graanmuseum is gevestigd. De molen (gebouwd in 1852) is gesloten, dus we kunnen niet naar binnen. Tegelijk met de molen links passeren we ook de dorpsontsluitende Schipsloot aan onze rechterhand. 
Voorbij de Roderwolderdijk steken we via de brug van de Bommelier het Peizerdiep over, om tot aan het begin van de Schipsloot langs het Peizerdiep verder te wandelen. Daarna gaat de Bommelier over in de Brunlaan, die we volgen tot voorbij de fietserstunnel onder de N372 door. 
Aan de overzijde van die verkeersweg volgen we continue de Zanddijk. We komen dan in het 3.000 hectare uitgestrekte natuurgebied van De Onlanden, gelegen in Polder Peizer- en Eeldermaden, en steken daar de Gouwe over. 
De Zanddijk gaat over in de Drentsedijk, waar we een weids uitzicht hebben op de skyline van de stad Groningen ten noordoosten van ons pad. 
Even later steken we het Eelderdiep over, waar we een goed uitzicht hebben over de waterrijke Onlanden ten zuiden van ons zandpad. 
We bereiken het Omgelegde Eelderdiep bij De Onlanderij, het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten, dat hier is gevestigd in een voormalige boerderij aan de Madijk in Eelderwolde.

Over de Madijk naar Schelfhorst
Ter hoogte van Eelderwolde gaat de wandelroute dan verder in zuidelijke richting over de Madijk langs het Omgelegde Eelderdiep. Daarbij passeren we aan onze rechterhand het gebied 'Het Park'. 
Deze grasdijk waarop we voortgaan, is nogal nat, en daardoor op veel plaatsen glibberig, dus we moeten af ten toe voorzichtig lopen om niet uit te glijden.
Links ligt de nieuwbouwwijk van Eelderwolde, met alle huizen aan waterpartijen gebouwd. Rechts liggen de waterrijke Onlanden, en waar verderop een aaneenschakeling van natte graslanden is, zien we duizenden ganzen, die hier wellicht overwinteren. 
We blijven de Madijk volgen, totdat we ter hoogte van het buurtschap Schelfhorst het Omgelegde Eelderdiep kunnen oversteken. Als we door Schelfhorst lopen, zien we drie mannen een zware trap op een aanhanger tillen, waarna de nieuwe eigenaar aan de verkoper de koopsom handje contantje betaalt. Even later rijdt de nieuwe trapeigenaar ons voorbij met zijn aanwinst achter de auto op de aanhanger.
We blijven op de Schelfhorst lopen, totdat we aan de andere zijde van de (Verlengde) Boterdijk op de Hooiweg komen. 

Monumentaal landgoed de Braak in Eelde-Paterswolde
De Hooiweg blijven we volgen, totdat we bij het begin van de bebouwde kom van Eelde-Paterswolde het park van landgoed De Braak binnen kunnen wandelen.
In De Braak komen we ook door de berceau, een beukenboog, als het ware een tunnel van bomen, waarvan er nog enkele loofgangen in Nederland resteren.
Dit 19e-eeuwse parkbos in landschapsstijl is ontworpen door de beroemde tuinarchitect Roodbaard. In het park passeren we voorbij de berceau ook het doolhof van De Braak. Voorbij de grote vijverpartij verlaten we dit monumentale parkbos bij de Hoofdweg van Paterswolde. Bij de parkuitgang staat een sportschool, waar we enkele jaren geleden ook al eens koffie hebben gedronken op één van onze voorgaande wandeldagen. Het sportschoolcafé is open, dus we nemen de gelegenheid te baat om na onze eerste 11,5 kilometers van vandaag hier een kop koffie te drinken. Na het inchecken met onze QR-code in de CoronaCheck-app kunnen we met het mondkapje door het toegangspoortje naar binnen, om binnen plaats te nemen voor een kop koffie plus, met vriendelijke bediening.

Glibberen en glijden in de veenpolders
Na deze koffiepauze betreden we aan de overzijde van de Hoofdweg het landgoed Vennebroek. 
Voorbij de parkvijver en de villa's in dit park arriveren we bij het Friesche Veen, de veenplas tussen het Paterswoldsemeer en Paterswolde. Als je dit meer rondloopt, valt je vast en zeker aan de zuidoostkant op hoeveel rotzooi er aan de oppervlakte ligt tussen het voetpad en de oever van het meer. Je passeert hier namelijk de lokatie 'De Blik', waar in de jaren tussen 1918 en 1930 het stadsvuil van de stad Groningen werd gedumpt. Veel ervan is nog duidelijk zichtbaar als je deze kant van het veenmeer passeert.
Het eerste traject van het voetpad rond dit 18e-19e-eeuwse veenmeer is nog goed toegankelijk, maar ter hoogte van de vogelkijkhut wordt dit geheel anders.
Vanaf hier is het pad niet meer verhard, en dan merk je pas hoe vochtig de onderliggende veengrond hier is. Sommige delen van het pad zijn zo drassig, dat je alleen glibberend langs de randen van het pad met droge voeten verder kunt, zonder weg te zakken in de drassige bodem.
Maar ook als we heelhuids dat veenpad hebben getrotseerd, zijn we er nog lang niet, want dan moeten we in zuidelijke richting verder over de hoger liggende polderdijk van Polder het Oosterland. Deze grasdijk is al niet veel beter, want ook hier zijn grote delen van de grasdijk zo drassig, dat je ook hier nauwelijks verder kunt zonder ver weg te zakken in de grond van deze doorweekte polderdijk. Soms moeten we onderaan de polderdijk onze weg glijdende en glibberend zoeken, zonder in de ernaast liggende sloot weg te glijden. Maar ook dit doorstaan we zonder valpartijen, en dan kunnen we over een droog zandpad verder langs de Eelder Schipsloot, om iets verder deze sloot over te kunnen steken, daarbij het waterbergingsgebied van Polder Lappenvoort binnenwandelend. Ook hier weer een mooi breed en vooral droog zandpad in zuidelijke richting, met linksvoor ons het zicht op de Witte Molen aan het Drentsche Diep nabij de snelweg A28. De waterplassen van het zandpad zijn ook hier bedekt met een dun laagje ijs in allerlei ronde, sierlijke patronen. 'Bomiis' noemen we dit dunne ijs in Fryslân.

Vosbergen
Door de Polder Lappenvoort lopen we in westelijke richting naar de Oude Aa, die we even later oversteken. De zon schijnt aangenaam, maar als we in zuidwestelijke richting lopen, merken we weer even goed hoe koud de stevige wind waait. Maar dat valt ook al snel weer mee, want we lopen in de richting van het bos van Vosbergen.
Over brede bospaden volgen we de route door het bos van Vosbergen. Daarbij passeren we ook de villa, waarin het muziekinstrumentenmuseum is gehuisvest. We raken verderop in gesprek met een echtpaar, dat ons bij onze ontmoeting meldt dat zij in ons nu al het derde stel in dit bosgebied ontmoeten, die met rugzak op dit bosperceel als langeafstandswandelaars doorkruisen. Zelf zijn ze ook langeafstandswandelaars, ook bekend met de pelgrimsroute vanuit het Franse Le-Puy-en-Velay, die zij ook nog op hun 'bucket list' hebben staan. Verderop passeren we een kudde paarden in een open paardenweidegebied.
We verlaten Vosbergen door het Sterrebos diagonaal te doorkruisen.

Via Glimmermade naar Glimmen
Daarna lopen we door naar het Noord-Willemskanaal. Ter hoogte van Glimmermade kunnen we over de Oosterbroekweg eerst via de Oosterbroekbrug het Noord-Willemskanaal oversteken, en even later door de tunnel onder de A28 door gaan.
Iets verderop aan de overzijde van de A28 steken we de Drentsche Aa over, en daarna lopen we over de Meentweg het dorp Glimmen binnen. Daarna volgen we de onverharde A-weg, die hier evenals de meanderende Drentsche Aa op enige afstand van die Drentsche Aa door het landschap slingert. Vóór ons loopt een man met een jongetje. Het kind heeft laarzen aan, en daarmee gaat hij voorzichtig door de diepe waterplassen van deze zandweg.
Voordat we op de Rijksstraatweg in Glimmen de Zuidlaarderweg inslaan, lopen we naar een abri, waarin we op het zitbankje heerlijk uit de wind en aangenaam in de zon onze lunchpauze kunnen houden. We hebben na onze vorige pauze in Paterswolde weer ongeveer 11 kilometer gelopen, en na die eerste ruim 22 kilometers valt een lunchpauze wel in de smaak. Ondertussen rijdt het drukke autoverkeer van de Rijksstraatweg onophoudelijk vóór ons heen en weer.
 
Noordlaarderbosch
Op de Zuidlaarderweg steken we de spoorlijn tussen Assen en Haren over, en aangekomen bij de Pollselaan, gaan we daar op verder. Links van de verharde weg door dit landgoed De Poll - in de Besloten Venen - ligt achter de boomzoom een smal voetpaadje door de berm, waar we - niet gehinderd door het autoverkeer - veilig verder kunnen lopen. Naast een boerderijtje aan de Pollselaan staan twee groepen koeien elk rond een bult hooi, waarmee ze bijgevoerd worden in de winter.
Bij de Noord-Nederlandse Golf- en Countryclub maakt de Pollselaan een bocht naar het oosten. Over dit - nu inmiddels - brede zandpad lopen we het Noordlaarderbosch in. Over mooie bospaden lopen we naar het Nivon-Natuurvriendenhuis De Hondsrug.  
Daar voegt het Pieterpad zich bij onze route, en gaan we over de Duinweg verder in zuidelijke richting. Het landschap is hier al weer zo geheel anders dan zojuist in De Onlanden en in de polders die we vanmorgen doorkruisten. Je kunt merken dat je nu op en langs De Hondsrug wandelt, want links en rechts zie je hoger opgaande stuwwallen, die het resultaat zijn uit de IJstijd. Die worden ook wel de Kerkduinen genoemd, omdat de akkers op de es aan de kerk toebehoorden.
Aan de linkerzijde ligt verderop ook een pingo-ruïne, die na het dichtgroeien in de loop der jaren door het Groninger Landschap weer is uitgegraven en daarmee in ere hersteld.

Midlaren
Waar we vanaf de Duinweg de Haasakkers op gaan, passeren we twee dames, die het Pieterpad lopen. Links op een verhoging zien we het Hunebed Noordlaren, het enige hunebed dat de provincie Groningen rijk is.
Door een prachtig glooiend landschap lopen we over de Haasakkers en het Heiveen naar Midlaren. 
Via de Tolhuisstraat en de Groningerstraat komen we even later aan bij de Esweg, waar we vanmorgen onze auto hebben achtergelaten.
Dan rijden we om 16:15 uur vanuit Midlaren terug naar Roderwolde, waar we de andere auto afhalen, en vervolgens kunnen we weer naar het Friese, naar huis. Onderweg nog even een koffievisite bij mim in Drachten, en aan het begin van de avond weer thuis in Feinsum, terugblikkend op een prachtig zonnige winterse wandeldag in Groningen en Drenthe. 
We hebben het Drenthepad opgeknipt in 13 dagtochten, en daarvan hebben we nu zes gehad; bijna 160 van de 329 kilometers lange wandeltocht, kortom, bijna op de helft ervan. Langs de Drentsche Aa en over de Hondsrug gaat het de komende wandeldagen richting Emmen.

donderdag 10 februari 2022

Pelgrimeren van Fryslân naar A Coruña

Woensdag 9 februari 2022
 
Afscheid van pelgrims Henriëtte & Sjoerd in Feinsum

Friese pelgrims op weg naar Spanje
Eergisteren is alweer een Fries echtpaar begonnen aan de lange maar mooie pelgrimstocht van Provinsje Fryslân naar de Spaanse provincie A Coruña. Deze twee wandelaars hopen over ongeveer vier maanden als pelgrims aan te komen bij de kathedraal van het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela in Galicië in noordwest Spanje.
Door gebruik te maken van respectievelijk een loopbaanpauze en prepensionering maken Henriëtte & Sjoerd het na een gedegen voorbereiding voor elkaar mogelijk om de ruim drieduizend kilometer lange pelgrimage samen te maken.
  • Eergisteren zijn ze vanuit hun woonplaats Dokkum vertrokken, om te beginnen met een aanlooproute van Dokkum naar hun eerste tussenstop in Oude Bildtzijl.
  • Gisteren wandelden ze eerst van Oude Bildtzijl naar Sint-Jacobiparochie, want daar begint in het noorden van Fryslân de pelgrimstocht van Sint Jacob (Sint-Jacobi(parochie)) naar Sint Jacob (Sant-iago). 

Begin op het Jabikspaad
Bij de Groate Kerk van Sint-Jacobiparochie begon hun pelgrimstocht vandaag op het Fries-Overijsselse Jabikspaad richting Hasselt, ten noorden van Zwolle. Ze hebben gekozen voor de oostelijke route van het Jabikspaad, die eerst enkele kilometers in noordelijke richting naar Zwarte Haan gaat, gelegen tegen de Waddenzeedijk. 
Omdat veel pelgrims na hun aankomst in Santiago de Compostela ook nog drie à vier dagen doorlopen naar Cap Finisterre aan de Atlantische Oceaan-kust, wandel je als pelgrim dus ook van zee tot zee, en daarmee ook van de Wulk (Friese Wadden-schelp) naar de Sint-Jacobsschelp (Atlantische Oceaan-schelp).
Vanuit Zwarte Haan gaat de pelgrimsroute over de Waddenzeedijk naar het Noorderleeg, waar van richting wordt veranderd, naar Nieuwe Bildtzijl en Oude Bildtzijl. Tot slot wandelde dit echtpaar vanmiddag langs de voormalige kloosterlocatie van Klooster Mariëngaard over de Hege Hearewei naar Feinsum, waar het stel na een dagtocht van 33 kilometer door ons wordt verwelkomd in onze Refugio Ultreia Feinsum, de overnachtingslocatie voor Jacobus-pelgrims op het Jabikspaad. 

Pelgrims overnachten in Refugio Ultreia Feinsum
Tijdens een gezellige pelgrimsmaaltijd hebben we met zijn vieren vanavond ruim de tijd om onze (wandel)ervaringen uit te wisselen, en om nog enkele tips voor een goede pelgrimage mee te geven.
Vanmorgen beginnen we gezamenlijk met een goed ontbijt, opdat deze twee pelgrims in spe er helemaal klaar voor zijn om hun tweede etappe op het Jabikspaad aan te vangen, richting Stiens, Britsum, Koarnjum, Jelsum, Leeuwarden, Goutum, Wirdum, en verder.
Nadat we bij onze refugio afscheid van elkaar hebben genomen gaan de nieuwe pelgrims Sjoerd & Henriëtte ons dorp Feinsum uit, om over de Hyltsjebrêge over It Kanael de eerstvolgende kilometers op de Hege Hearewei van het Jabikspaad af te leggen. Nog een laatste pelgrimsgroet "Buen Camino!", en dan verdwijnen ze na enkele minuten uit het zicht, om al na de eerste twee kilometers Stiens binnen te lopen, de dorpsterp op, langs de eeuwenoude Sint-Vituskerk, waar al vele eeuwen pelgrims passeerden.


Verbouw voormalig gemeentehuis in Stiens vordert

Dinsdag 8 februari 2022
 
Verbouw van het voormalige gemeentehuis van Stiens

















Nieuwe voorzieningen in centrum Stiens
Het voormalige gemeentehuis van de gefuseerde gemeente Leeuwarderadeel in het Friese Stiens wordt momenteel verbouwd tot multifunctioneel centrum met onder andere ook plek voor dBieb (de openbare bibliotheek) en voor Cultureel Centrum 'De Skalm'. 
Maar daar blijft het niet bij, want de verbouw van dit gemeentehuis wordt gecombineerd met nieuwbouw van een aantal appartementen. 
Ondanks alle gedoe in de verstoorde relatie tussen het bestuur van het Stienser Cultureel Centrum De Skalm enerzijds en het gemeentebestuur anderzijds is de verhuizing van De Skalm naar het centrum nog steeds door velen gewenst.
Het beoogd betrekken en het door de Skalm in gebruik nemen van het momenteel in verbouw zijnde pand zou heel goed passen bij het vitaal houden van het dorpscentrum van Stiens.
Het is te hopen dat de beide genoemde besturen op afzienbare termijn tot een gezamenlijk gedragen oplossing voor de gerezen problematiek zullen komen, opdat daarna een nieuwe waarde aan het centrum van Stiens wordt toegevoegd.
Ondertussen gaat de verbouw van het gemeentehuis 'gewoon' door. Ook vandaag zijn er weer veel mensen in en rond èn op het voormalige gemeentehuis aan het werk, opdat later dit jaar de nieuwe faciliteit voor wonen, werken en recreëren gestalte krijgt.

Vroeg voorjaar kleurt geel op het hof van Stiens

Maandag 7 februari 2022
 
De eerste stinzenplanten rond de Sint-Vituskerk

Stinzenplanten in bloei
In de overgang van de winter naar het vroege voorjaar kleurt het hof rond de Sint-Vituskerk van Stiens nu al weer geel van de de vele winterakonieten. Niet alleen op het kerkhof ronde deze eeuwenoude kerk, maar ook op de buitenring van de hoge kerkterp. Tussen deze beide hofdelen ligt de door twee rijen bomen omzoomde lindenlaan. 
Vandaag zie ik op het talud van de kerkterp overigens niet alleen het gele 'tapijt' van de winterakoniet, maar ook het wit van de sneeuwklokjes
En verderop - op het kerkhof - zie ik eveneens al de eerste narcissen van dit voorjaar.
Later zullen allicht weer ook de Oosterse sterhyacinten en de krokussen het bonte bloementapijt mêleren, gevolgd door de roze en witte holwortel en ook de voorjaarshelmbloemen.

Toekomstbestendig hof-beheer
Het was de Stienser inwoner Albert Atema die halverwege de vorige eeuw het initiatief nam om stinzenplanten te planten op het terp-hof van de Stienser Sint-Vituskerk.
En het is ook te danken aan het zorgvuldige tuinonderhoud van onze voormalige koster van de Hervormde Gemeente en later van de Protestantse Gemeente van Stiens - de heer Kees Buisman - dat het stinzenbloemen-tapijt zich in zijn tientallen jaren durende kosterschap verder kon uitbreiden tot het uitbundig stinzenflora-palet van vandaag de dag.
Hopelijk zal door een deskundig en goed beheer van de momenteel en toekomstig verantwoordelijke hofbeheerders deze mooie stinzenvergetatie zich nog verder uitbreiden en ook in stand worden gehouden, want kerk en hof vormen samen een prachtig cultuur- en natuurplaatje in het mooie Friese Stiens. 

dinsdag 8 februari 2022

De eerste paal als mijlpaal voor Nijkleaster Westerhûs

Donderdag 3 februari 2022
 
De heimachine staat klaar bij Westerhûs van Nijkleaster

















De klooster-droom wordt klooster-werkelijkheid
Vandaag gaan we na meer dan tien jaar voorbereiding de eerste paal heien van het nieuwe klooster Westerhûs van Nijkleaster, in het stille midden van de provincie Fryslân. Deze eerste heipaal betekent een mijlpaal in de geschiedenis van Nijkleaster. Na jaren van dromen, plannen maken, hoopvol wachten, en bovenal hard werken, begint nu eindelijk de restauratie en de nieuwbouw van het eigentijdse protestantse klooster in Fryslân. Daarmee gaat een mooie droom eindelijk werkelijkheid worden.
Het heien van deze symbolisch eerste paal op het erf van de voormalige boerderij Westerhûs is een feestelijk gebeuren. Het boerderij-erf is schoongemaakt, de oude ligboxstal is gesloopt, het boerderij-dak is gesaneerd en de boerderij is in de afgelopen weken uitgekleed tot op de gebinten. Nu kan dan eindelijk de bouw van het nieuwe klooster beginnen, bestaande uit de restauratie van de monumentale kloosterboerderij, èn de nieuwbouw van de eerste 3 (van de 7 geplande) klooster-appartementen en van de eerste 9 (van de 12 geplande) gastenkamers.

Het heien van de eerste paal 
De bijeenkomst vanmiddag vindt in besloten kring plaats. Naast de pers kon gelukkig wel een aantal van de meest betrokkenen worden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij deze mijlpaal voor Nijkleaster Westerhûs. Wij zijn er als bestuurders van Stifting Nijkleaster uiteraard ook bij, want dit is voor ons als bestuur en vooral ook voor alle andere vrijwilligers, medewerkers en relaties van Nijkleaster een heuglijke dag.
Mede-bestuurslid en tevens bouwpastor Henk Kroes heet alle aanwezigen hartelijk welkom, en hij begint met een korte openingsspeech. De lichte regen en de harde wind gaan onophoudelijk door, maar vanwege deze feestelijke gebeurtenis deert dat ons allen niet, hier staande op het boerderij-erf in dit zo open landschap van Fryslân. In de harde wind klinken de Fries-poëtische woorden 'Lit ús in hûs fan stilte bouwe'. 
Initiatiefnemer en huidig pionier-predikant Hinne Wagenaar neemt na de openingstoespraak de microfoon over, en verzorgt de tweede en daarmee laatste toespraak, waarin onder andere een en ander over de historie, de passie en ambitie van Nijkleaster wordt gememoreerd. 
Dan is het grote moment aangebroken, en mag mede-initiatiefneemster en huidig bestuurslid Sietske Visser plaatsnemen in de cabine van de nieuwe heimachine, om onder gejuich en applaus van alle op afstand staande publiek de 'eerste' paal in de grond te heien, op de plaats waar over enige tijd de eerste negen gastenverblijven van Nijkleaster Westerhûs zullen verschijnen. 
En dan is het afsluitend moment aangebroken om een toost uit te brengen op deze officiële start van de bouw van een nieuw protestants klooster in Friese context.
Er worden foto's gemaakt, in de kranten verschijnen morgen informatieve artikelen over deze gebeurtenis, en de EO is aanwezig om te filmen voor een later uit te zenden reportage over Nijkleaster.

Het kloosterleven keert vernieuwd terug op het Friese platteland
De Stifting Nijkleaster werd opgericht in 2009 en die stichting stichtte de pioniersplek Nijkleaster in samenwerking met de landelijke PKN-kerk en met de lokale Protestantse gemeente Westerwert in de dorpen Jorwert, Jellum-Bears en Weidum. Sindsdien is er een Nijkleaster-beweging met als kernwaarden ‘Stilte, Bezinning en Verbinding’ op gang gekomen, met de Sint Radboud-kerk van Jorwert als fysiek middelpunt. Deze eeuwenoude dorpskerk blijft ook de kloosterkerk van Nijkleaster.
Sinds 2016 beijvert Nijkleaster zich voor de realisatie van een eigentijds klooster op de locatie Westerhûs, midden in de weilanden op ongeveer een kilometer buiten Jorwert. 
Vanaf begin 2023 zullen er op Nijkleaster Westerhûs 5 kleasterlingen wonen en zijn er 9 kamers 
beschikbaar voor gasten. De boerderij wordt ingericht met een professionele keuken, eetzaal, woonkamer, kantoren en stiltekapel. 

Nijkleaster ... een nij kleaster
Stifting Nijkleaster sticht haar nieuwe klooster (nij kleaster) in de directe omgeving van Jorwert. De 
doelstelling is om een plek te bieden waar mensen zich in alle rust kunnen terugtrekken, om zich hier te bezinnen en om op adem te komen. Tegelijkertijd wil het een plaats zijn waar mensen elkaar ontmoeten in liturgie en gesprek, stilte en wandeling, plezier en recreatie. Zo wordt in Nijkleaster gezocht naar nieuwe wegen voor geloof en spiritualiteit, en wordt een aandeel geleverd aan persoonlijke, kerkelijke en maatschappelijke vernieuwing. Nijkleaster wil als open klooster gastvrijheid bieden aan mensen van diverse kerken en tradities. Ook aan hen die geen plaats (meer) kunnen vinden binnen de bestaande kerken, en verder aan elke pelgrim van welke snit dan ook. 
Nijkleaster geeft aan de oude religieuze vorm van een klooster een nieuwe invulling, die past bij de huidige Friese context. Het nieuwe wordt verbonden met het oude. Het klooster wordt geen afgesloten geheel, maar een open erf, waar de gasten en gemeenteleden welkom zijn die behoefte hebben aan een plek van Stilte, Bezinning en Verbinding. 
De locatie Westerhûs is hiervoor bij uitstek geschikt. De locatie van Westerhûs draagt alles in zich. Het ligt geheel te midden van de weilanden. Er heerst rust rondom. De dorpen Jorwert, Bears en Hilaard zijn niet ver weg, maar wel op voldoende afstand. De ‘skyline’ van Leeuwarden vormt op afstand het decor in het noordoosten. Er kan rondom gewandeld en gefietst worden, met veel natuurland in de naaste omgeving. Een waar paradijs!

Vernieuwd kloosterleven in Fryslân
De huidige staat van het gebouw is ronduit slecht. De boerderij was slecht onderhouden en vervallen. 
Nijkleaster ziet het als een uitdaging om deze locatie in oude glorie te herstellen. Hier willen we het evenwicht van natuur, bebouwing en landschap herstellen. 
Tegelijk wordt het een plek waar gasten welkom zijn om hun innerlijk evenwicht te herstellen. Nijkleaster wil ook graag aansluiten bij de geschiedenis van de regio en van de plaatselijke klooster-traditie. Volgens enkele historische bronnen heeft hier een klein klooster gestaan in de Middeleeuwen. De gevelsteen uit 1625 herdenkt mogelijk de verbouw tot of de bouw van deze kloosterboerderij. Nijkleaster wil de oude kloostertraditie nieuw leven inblazen. Deze oeroude plek - deze in het landschap verloren heilige plek - wacht als het ware op een revitalisatie, op herstel, om zelf weer op te ademen en tot leven gewekt te worden. 
In het Fries: 
‘Dit ferlitten en ferjitten stee 
wachtet op in nije mienskip 
fan minsken dy’t rjocht dogge oan it ‘bidden en werken’ 
fan ferline, hjoed en takomst.


Drenthepad van Langelo naar Roderwolde

Zaterdag 5 februari 2022
 
Waar het Lieversche Diep bij de vistrap over gaat in het Oude Diep

















Wandelen door Nationale Parken
In 1996 publiceerde Nivon Natuurvrienden Nederland haar wandelgids van het Drenthepad, dat deel uitmaakt van het landelijk netwerk van doorgaande, meerdaagse wandelroutes in Nederland. In 2021 kreeg ik voor mijn verjaardag van onze kinderen onder andere de routegids van dit pad, in de 6e druk van 2019. Dit Drenthepad is een zogenoemd Streekpad, nummer 6, waarmee je het oer-Drenthe ontdekt, al wandelend door Drenthes Nationale Parken en door het Geopark, op het oudste naoorlogse langeafstandswandelpad van Nederland. Het is een pad om te genieten van Drenthe, over paden en wegen, langs akkers en weiden, door bossen en over heide, over het zand en door het veen. In Geopark De Hondsrug maak je kennis met de prehistorie van de provincie Drenthe. Onderweg ervaar je de rust en ruimte van deze mooie provincie.
  • Nadat je bent vertrokken uit Beilen, kom je al snel in één van de mooiste natuurgebieden, om daar de uitgestrektheid van het Nationaal Park Dwingelderveld te ervaren. 
  • Via Havelte, door het Holtingerzand en door Diever kom je in het Nationaal Park Drents-Friese Wold. Uitgestrekte bossen, heide en stuifduinen laten je genieten van Drenthe op zijn mooist. 
  • Tussen Leek en Eelde (in de Drents-Groningse Wolden) beleef je de Onlanden en voert het Drenthepad je langs schitterende landgoederen. 
  • Je betreedt het Nationaal Park Drentsche Aa; een gebied dat als stroomdal is opgebouwd uit tientallen diepjes, stroompjes en romantisch kronkelende beken, in een landschap van heide, kleurrijke hooilanden en esdorpen.  
  • Al snel kom je daarna in het UNESCO-Geopark. Op de Hondsrug wandel je door de Strubben en het Kniphorstbosch op het oostelijk deel van het Drenthepad. De route voert hier door het ‘Pompeï van Drenthe’: het enige archeologische reservaat van Nederland. met grafheuvels, hunebedden en middeleeuwse karrensporen. De route leidt je over de Hondsrug langs grafheuvels, hunebedden en middeleeuwse karrensporen naar het grootste hunebed van Nederland in Borger en je komt langs het Hunebed-centrum. 
Onderweg op het Drenthepad maak je ook kennis met Pingo-ruïnes, ontstaan in de laatste ijstijd. 
Kortom, dit is een langeafstandswandeling door het ontstaan van het gebied, van de provincie Drenthe.

Drenthepad in 58 etappes
Het Drenthepad bestaat uit 58 afzonderlijke etappes, welke allemaal omschreven zijn de wandelgids, met daarin veel informatie over de route en over wetenswaardigheden onderweg. De kortste etappe is 2,5 kilometer en de langste etappe is 7,5 km. Tussen Beilen (start) en Beilen (finish) kun je zelf de lengte van elke dag-etappe bepalen.
Achtereenvolgens loop je:
  • 32,5 kilometer door het Dwingelderveld;
  • 19 km over de Havelterberg;
  • 20,5 km door het Drents-Friese Wold;
  • 20,5 km door het Fochteloërveen en Veenhuizen;
  • 31 kilometer door Noord-Drentse esdorpen;
  • 17,5 km door de Drents-Groningse Wolden;
  • 33,5 km door de Drentse Aa;
  • 57 km over de Hondsrug;
  • 35,5 km door Zuid-Drentse esdorpen;
  • 62 km door het Hart van Drenthe.
Noord-Drentse Esdorpen en Drents-Groningse Wolden
Twee weken geleden wandelden Durkje en ik de tocht van Ravenswoud naar Langelo.
De 19e tot met de 23e etappe van vandaag zijn de laatste vijf etappes door de Noord-Drentse Esdorpen, en de 24e etappe direct daarna is de eerste etappe door de Drents-Groningse Wolden. 
De totale afstand van de zes etappes die we vandaag wandelen, is 27 kilometer. 
We beginnen in Langelo en lopen vandaag naar Roderwolde.

Van start in Langelo
Met beide auto's rijden we om 7:30 uur van Feinsum naar Roderwolde. Het is dan al nagenoeg licht, en de lucht is deels bewolkt. De temperatuur is vanmorgen in Fryslân 4 graden Celsius, en die loopt vandaag op naar 7 graden Celsius. Het blijft vandaag deels bewolkt, maar af en toe schijnt de zon al heel behoorlijk. Gedurende onze hele wandeldag blijft het droog. Aanvankelijk waait het nauwelijks, maar naarmate de uren voortschrijden, begint het tamelijk hard te waaien. Halverwege de middag, als we in zuidelijke richting lopen, is het vanwege de straffe wind gevoelsmatig iets kouder, maar als we de laatste kilometers in noordoostelijke richting lopen, krijgen we in die laatste drie kilometers de wind behoorlijk in de rug, hetgeen het volbrengen van de laatste kilometers aanmerkelijk vergemakkelijkt.  Gisteren was het nogal slecht weer, en ook morgen wordt veel regen en harde wind verwacht, dus al met kan worden gesteld dat dit de wandeldag bij uitstek is in dit huidige weekend. 
Vanuit Roderwolde rijden we met de andere auto naar Langelo, waar we de auto om 9:00 uur achterlaten op het parkeerterrein bij de voormalige basisschool op de Schoolbrink, want Langelo is het startpunt van vandaag.  

Door onland naar Roderesch
Eerst wandelen we Langelo uit, om dan op de Onlandsedijk langs de ijsbaan van Langelo de route te vervolgen op de T-kruising waar we twee weken geleden de etappe beëindigden. Via de Osbroeksweg en de Lieverseweg wandelen we naar de brug over het Oostervoortsche Diep, en dan komen we op de Zuidesch. 
Bij buurtschap De Tip verlaten we de Zuidesch, om over onverharde paden naar het Lieversche Diep te lopen. Daarna gaan we over een veldpad parallel aan deze beek langs de Zuidesch, een bolvormige es.
In de noordwesthoek van die Zuidesch steken we bij een doorwaadbare plaats het Lieversche Diep over. Dat kan overigens niet via die doorwaadbare plaats, want die doorgang staat geheel onder water. Gelukkig is er een brug naast om over te steken in natte tijden, zoals vandaag.
Ten noorden van de plaats Alteveer lopen we zuidelijk langs de Alteveerse Bossen in de richting van het Holveen. Vlak vóór het Holveen verlaten we de Melkweg, om dan over de Dennekamp naar de Hoofdweg van Roderesch te lopen. Als we de Norgerweg (N373) oversteken, worden we gepasseerd door enkele wielrenners, die verderop afstappen om koffie te gaan drinken in de plaatselijke herberg. Die is - helaas voor hen - echter nog gesloten, dus ze pauzeren derhalve buiten op het terras. 

Door de bossen naar Oude Stuw Sterrebos
Voorbij Roderesch steken we de Norgerweg weer over, en dan gaat het enkele kilometers verder over drassige bospaden. Rechts van ons ligt het restant van het heideveld van het Moltmakersstuk en daaronder liggen de Alteveerse Bossen, en links van ons ligt het Mensingebos, een 600 jaar oud landgoed. In noordelijke richting doorkruisen we het natuurreservaat van het Mensingebos, waarin we ook langs een groot bosmeer lopen. 
Aan de overzijde van de Mensingheweg komen we iets voorbij de Sterrenwacht in het Sterrebos. Op een bospad van het Sterrebos komt ons een groep van ongeveer twintig wandelaars tegemoet, met ook wel zo'n twintig honden van allerlei ras bij zich. Het drassige bospad voert ons het beekdal van het Lieversche Diep in, en even later lopen we betrekkelijk hoog langs de oever van het prachtig door dit beekdal meanderende Lieversche Diep. 

Lieversche Diep en Oude Diep
Op de plaats waar het Lieversche Diep bij Oude Stuw Sterrebos overgaat in het Oude Diep, is een vistrap gemaakt. Door de vele regenval van de afgelopen dagen is het beekje veranderd in een stroomversnelling. Aan de zijde van het Oude Diep is opeenvolgend enkele malen een licht verval gecreëerd, waardoor de vis deze stuw kan passeren via de hier aangelegde vistrap.
Voorbij de vistrap gaat de route verder over het schouwpad langs het Oude Diep. Ook langs de haaks erop staande waterloop richting Roden is het schouwpad buitengewoon drassig. We weten van onze vorige passages dat het hier twee drassige schouwpaden zijn, maar vandaag is het wel uitzonderlijk nat. Het water stroom zichtbaar vanaf de hoger liggende graslanden af naar de beek en naar de vaart, dus we moeten af en toe met onze wandelschoen diep door de zompige grond, om glibberend en glijdend verder te kunnen. Aan het eind van dit pad hangt op de wegwijzer van dit streekpad een mededeling dat je bij natte omstandigheden beter het zandpad van de boslaan verderop kunt bewandelen, maar die boodschap is voor de wandelaars die onze richting volgen dus mosterd na de maaltijd.
Over het brede zandpad verderop lopen we naar Roden, waar we ter hoogte van de plaatselijke camping de Havezathe Mensinge - met haar bijzondere duiventil - zien staan aan de zuidkant van Roden.

Roden
We zouden om de havezathe heen moeten lopen om onze route direct al weer in zuidelijke richting te vervolgen, maar we hebben inmiddels elf kilometer zonder pauze gelopen, dus zo langzamerhand is het wel tijd voor een lekkere kop koffie. Gelukkig is de horeca sinds ruim een week weer open na de verruiming van de Corona-regels, en het is in het centrum van Roden nabij de Catharinakerk geen probleem om een café te bezoeken.
Voorbij het standbeeld van Ot & Sien gaan we bij het Grand Café naar binnen om daar een kop koffie met iets lekkers erbij te nuttigen.
Na deze koffiepauze vervolgen we onze wandelroute langs en voorbij de Havezathe Mensinge. 
Langs de Norgerweg lopen we naar de Begraafplaats Roden, die we doorkruisen over het schouwpad langs een brede sloot, die de beide vakken van de begraafplaats doorsnijdt.
Een lang en recht traject over de Groene Zoom en de Woldzoom volgt dan tot aan de oversteekplaats van de Maatlanden. Ook aan de overzijde van de Maatlanden voorbij De Zuthe volgt dan weer een drassig bospad, dat bij de entree van Natuurschoon Terheijl bijna niet meer toegankelijk is, omdat het pad en aanliggend veld nagenoeg geheel onder water staan, en je ver wegzakt in de zompige grond. Toch moeten we er hier door om verder te kunnen.

Door Nietap en Leek
Maar gelukkig kunnen we daarna in dat bosgebied de hoger gelegen Toutenburgsingel volgen. Dat brede bospad verlaten we om dan wederom over drassige bospaadjes langs het bosven Vagevuur onze weg te vervolgen. Opmerkelijk overigens dat hier het Vagevuur in Terheijl ligt.
De Vagevuurselaan is daarna een droog zandpad, en dan gaan we vervolgens het kleine bosperceel van Natuurschoon Veghevuur in, waar we onze lunchpauze hebben op een houten bank op de laaggelegen oever van een ronde bosvijver. Omdat we zo laag en in het bos zitten, hebben we niets te duchten van de aanwakkerende koude wind. Hier kunnen we rond 13:00 uur in de luwte èn met heel even aangename zonneschijn heerlijk lunchen met de in onze thermosfles meegenomen koffie.
Na deze plezierige lunchpauze gaan we verder in noordelijke richting door Natuurschoon Nietap.
Over de Jozef Israëlsstraat en de J.P. Santeeweg wandelen we door Nietap naar het dorpscentrum van Leek. Hier steken we de Drents-Groningse provinciegrens over, exact op de plek waar het kombord van Leek staat. Hier maakt het Drenthepad namelijk een klein uitstapje door de provincie Groningen.
Aan het eind van de Bosweg in Leek wandelen we het landgoed Nienoord binnen. 
Op het landgoed passeren we aan onze linkerhand het openluchttheater, en even later aan onze rechterhand de Borg Nienoord, een 19e eeuwse Groningse buitenplaats, momenteel museum.
Over de bospaden van Landgoed Nienoord en door de Hooilanden gaat de route dan verder naar het Leeksterhoofddiep. Ook hier kun je weer aan de vele omgevallen en weggezaagde bomen zien dat de ondergrond hier uitermate vochtig is.

Grensroute langs het Leeksterhoofddiep
We steken het rond 1560 gegraven Leeksterhoofddiep over, komen dan weer terug in Drenthe, en volgen dan enkele kilometers het Leeksterhoofddiep over het vochtige oeverpad langs deze brede waterloop, die hier ook de provinciegrens van Drenthe en Groningen vormt. 
We wandelen nu - aangekomen in de Drents-Groningse Wolden - over een mooi oeverpad rond de Jarrens Middelvennen Polder, in de richting van het Vakantiepark Cnossen.
De inmiddels gewijzigde route van het Drenthepad gaat nu over de nieuwe aanleg van het deel van dit vakantiepark, waar aan het nieuw-gegraven water momenteel terrein wordt ingericht voor nieuw te creëren, royale kampeerplekken.
Bij het restaurant van dit vakantiepark krijgen we een mooi uitzicht over het Leekstermeer, en in de verte zien we dan de contouren van de gebouwen van de stad Groningen.

Van het Leekstermeer via Sandeburen naar Roderwolde
We hebben nu nog ongeveer vier kilometer te gaan. Dat levert voor ongeveer de eerste helft daarvan een heel andere ervaring van de rest van deze wandeldag. We lopen nu namelijk in zuidelijke richting, en merken nu pas dat het veel harder en veel kouder is gaan waaien vanmiddag. Met meer dan gebruikelijk kracht lopen we dan langs de Molensloot en de Bolmertsche Gouwe over fietspaden door het 'wetland' (onland) vol overwinterende ganzen, en langs de Esch van Leutingewolde (op de rand van de Drentse zandgronden) naar de Rodervaart. Die brede turfvaart steken we over bij het gemaal over Aan de Vaart, en dan vervolgen we onze route over de Sandebuursedijk. De laatste kilometers gaan nu verder in noordoostelijke richting, en met de stevige zuidwestenwind in de rug is dat een opluchting na de straffe tegenwind van zojuist. We wandelen het buurtschap Sandeburen binnen, op een hoger gelegen oude zandrug te midden van natte veengronden.
Over de Kruiskamp - in het verlengde van de Sandebuursedijk - lopen we om 15:20 uur Roderwolde binnen. 
Even later arriveren we bij onze auto in het dorpscentrum van Roderwolde. Roderwolde is ontstaan in de Middeleeuwen, als veenontginningsbasis.
Met deze auto halen we daarna de andere auto af uit Langelo, en dan brengen we één van de auto's naar Aduard, waar we die auto achterlaten. Met de andere auto rijden we door naar Meerstad, waar we voor het tweede deel van de middag en het begin van de avond op bezoek gaan bij Jan Wijbe & Gaby en Pepijn. Aan het begin van de avond rijden we weer terug naar Aduard, waar we de andere auto afhalen, om vervolgens met beide auto's weer huiswaarts te keren.

Een gezonde samenleving

Woensdag 2 februari 2022

Cover van 'Een gezonde samenleving'
Gezond leven
Gezond leven is iets wat ons steeds meer bezighoudt.

  • Maar bestaat er ook zoiets als gezond samenleven?
  • Wat zou dat dan zijn, een gezonde samenleving?
  • En hoe blijven individuen daarin gezond?
Het afgelopen (corona)jaar lijken die vragen urgenter geworden dan ooit.
De coronacrisis heeft de discussie over gezondheid, en wat we daarvoor over hebben, op scherp gesteld.
In hun boek 'Een gezonde samenleving' kijken wetenschappers vanuit heel verschillende perspectieven naar de manier waarop mensen in Nederland gezonder proberen te leven en werken, wat de impact daarvan op de zorg is, en welke rol verhalen en verschillende culturele perspectieven hebben in wat we een gezonde samenleving en een gezond individu noemen.
De kracht van dit boek is bovendien gelegen in de diversiteit ervan. En dat is tegelijk een rode draad in de verschillende hoofdstukken: een gezonde samenleving is een samenleving die diversiteit niet alleen weet te accepteren, maar vooral ook belangrijk vindt en mogelijk maakt.
De redactie van deze wetenschappelijke bundel was in handen van:
  • Marieke van den Brink: hoogleraar aan de Radboud Universiteit in 'Gender en diversiteit';
  • Olivier Hekster: hoogleraar aan de Radboud Universiteit in 'Oude geschiedenis';
  • Gert Jan van der Wilt: hoogleraar 'Health Technology Assessment' aan het Radboud UMC.
Wetenschappelijke perspectieven in tijden van crisis
De subtitel van dit in 2021 verschenen boek luidt: 'Wetenschappelijke perspectieven in tijden van crisis'.
Deze bundel heeft niet alleen een gezamenlijk onderwerp, maar daarin wordt ook op elkaars ideeën gereflecteerd.
Het voor zo'n gezamenlijk project en voor deze gezamenlijke wetenschapsbundel bij elkaar brengen van zo veel verschillende wetenschappers is minder makkelijk dan het zou moeten zijn.
Het College van Bestuur van de Radboud Universiteit heeft interfacultaire samenwerking een krachtige impuls gegeven. Het is mede daardoor dat deze bundel over 'Health Society' is ontstaan.
Toen ik op 29 oktober 2021 in de Radboud Universiteit werd geattendeerd op deze bundel, sprak mij vooral aan dat voor deze wetenschapsbundel over perspectieven in tijden van crisis - en dan hier specifiek over de actuele coronacrisis - is gekozen voor een multidisciplinaire en interdisciplinaire benadering van de beschreven crisis. 

Kunnen we elkaar leren liefhebben? 
Een inleiding tot een gezonde samenleving
Jan Bransen
  • Alleen het zuiver empirisch vaststelbare durven wij als wetenschappers zonder voorbehoud voor onze rekening te nemen.
  • Wij zullen als wetenschappers iets moeten doen.
  • Aan onze universiteit is een veel te grote kloof ontstaan tussen onze focus op kennis en onze behoefte aan wijsheid.
  • Wij willen als academici iets goeds doen voor de samenleving.
  • Ons samenleven brengt uitdagingen met zich mee, en de mate waarin we met die uitdagingen overweg kunnen, is een maat voor de gezondheid in onze samenleving.
  • Gezondheid vraagt normaal gesproken geen inspanningen.
  • Een gezonde samenleving bouwt op mensen èn op ondersteunende structuren, en op beide in hun onderlinge verwevenheid.
  • Een gezonde samenleving zal op een dynamische manier stabiel moeten zijn.
  • Disciplines worstelen met hun grenzen, nu vrijwel alle grote kwesties transdisciplinair zijn.
  • De uitdaging voor een gezonde samenleving is hoe we met elkaar een kritisch, constructief gesprek voeren over botsende waarden, echt naar elkaar luisteren, en samen een 'wij' construeren dat niet vanzelfsprekend is.
  • Bewegen is in instrumentele zin positief.
  • Activiteit levert gezondheidswinst op, en draagt ook nog eens positief bij aan sociale cohesie.
  • We zijn liever lui dan moe, en spijtig genoeg kunnen we ons dat dankzij de toegenomen welvaart permitteren.
  • Een ommetje maak je gewoon omdat je een ommetje maakt.
  • Veel bijdragen aan deze bundel benadrukken dat een gezonde samenleving toekomst heeft.
  • Competitie en concurrentie maken het eenzaam aan de top, en ze hinderen ook de samenwerking op de maatschappelijke ladder.
  • In de universitaire wereld gaat het niet primair om kennis, maar om de ontwikkeling en het delen.
  • In ons calculerende gedrag kunnen we iets leren van ons vermogen lief te hebben.
  • Een gezonde samenleving is een samenleving waarin we er voor elkaar zijn, en ons realiseren dat we elkaar nodig hebben.
  • Het is de emotionele verbondenheid, de veiligheid en elkaars bijzijn, die ons in een gezonde samenleving een stem geeft.
  • 'Lieben und Arbeiten' zijn cruciaal voor een gezond, volwassen bestaan.
  • Als het om liefde gaat, is altijd sprake van een pluriformiteit aan perspectieven, en een relationele afhankelijkheid.
  • Liefde maakt een feest van onze wederzijdse afhankelijkheid.
  • Onze afhankelijkheid is een verrijking; een gezonde omarming van wat ons omringt.
  • Een gezonde samenleving is een 'learning community': een lerende gemeenschap.
  • Dat we een lerende gemeenschap zijn, hebben we op een overweldigende manier gemerkt in maart 2020, toen de wereld overvallen werd door het coronavirus.
  • We beseffen donders goed dat het nodig en lonend zal zijn, om te investeren in een sterke leercultuur.
  • Het leren moet de school uit, en de maatschappij moet de campus in.
  • Een gezonde samenleving is een samenleving met zelfreinigend vermogen.
  • Aanbevelingen:
  1. Heb aandacht voor de gebreken;
  2. Zorg dat de basis op orde is, maar besef dat die basis een kwestie van mentaliteit is;
  3. Voorzie in de behoefte van maatschappelijke deugden;
  4. Heb toekomst (de zin van de toekomst is niet dat we daar naar toe bewegen, maar dat we haar hebben; en dat we haar houden);
  5. Durf lief te hebben;
  6. Stimuleer een sterke leercultuur.
  • In deze bundel wordt het academisch engagement getoond.
De gezonde samenleving is een actieve samenleving
Maar hoe krijg je mensen in beweging?
Bert Steenbergen, Hidde Bekhuis, Femke van Abswoude, Gwennyth Spruijtenburg, Anouk Kerkhof
De schrijvers constateren dat wij niet actief genoeg zijn, waardoor wij last hebben van een enorme groei van leefstijlgerelateerde ziekte, die niet allen ons sociaal-emotioneel welbevinden schaadt, maar ook onze sociale cohesie en onze arbeidsparticipatie.
  • Werk vergt minder lichamelijke inspanning.
  • Onze vrijetijdsbesteding is passiever.
  • In Nederland nemen we veel vaker de fiets.
  • Onze samenleving wordt lichamelijk minder actief.
  • Een actieve leefstijl beschermt je beter tegen het coronavirus.
  • Een actieve leefstijl draagt bij aan een sociale gezondheid; je doet sociale contacten op.
  • Het hebben van sociale contacten wordt gezien als één van de belangrijkste aspecten van iemands welbevinden.
  • Sport en bewegen dragen bij aan de cohesie in de samenleving.
  • Wanneer sport en bewegen leidt tot banden met gelijkgestemden, spreken we van 'verbindend' contact.
  • Wanneer sport en bewegen leidt tot banden tussen mensen van verschillende etnische komaf, dan spreken we van 'overbruggend' contact. Met dit overbruggend contact wordt de cohesie en tolerantie in de maatschappij vergroot.
  • Een actieve leefstijl leidt tot minder sociaal isolement, en tot een rijker sociaal leven.
  • Niet alleen tussen verenigingslidmaatschap en vrijwilligerswerk ligt een verband; ook sport en sociaal vertrouwen hangen samen.
  • Door te sporten en te bewegen bij een sportvereniging neemt de individuele gezondheid toe, heeft men een rijker sociaal leven en ondervindt men minder sociaal isolement.
  • Het opgroeien met een actieve leefstijl is een belangrijke voorwaarde om op latere leeftijd actief te zijn.
  • Sporten in de jeugd leidt tot een actievere leefstijl op latere leeftijd.
  • Menselijk gedrag speelt zich af in een betekenisvolle omgeving. Die heeft een grote invloed op vrijwel elk facet van je leven. Veranderingen in gedrag worden voor een groot deel beïnvloed door de omgeving.
  • De school als sport-pedagogische context kan en moet een belangrijke rol vervullen.
Scheidslijnen in ongezonde gewoonten
Hoe opleiding gezondheidsgedrag bepaalt
Gerben Kraaykamp, Ronald Batenburg, Roza Meuleman, Stéfanie André
De auteurs analyseren de opleidingsongelijkheid die in Nederland toeneemt; wat voor de lager opgeleiden slecht uitpakt, omdat opleidingsniveau samenhangt met gezondheidsgedrag, en we bij de lager opgeleiden een cumulatie van ongezonde gewoonten zien. Dat wordt verklaard door het aanwezige kennis- en vaardighedenverschil, doordat gezondheidsinformatie vaak ingewikkeld (vindbaar) is, en omdat gezonde keuzes meestal duurder zijn. 
  • Hoger opgeleiden hebben veelal een ruimer sociaal netwerk, met daarin vaak meer kennis, hulpbronnen en mogelijkheden.
  • Culturele verschillen gaan samen met opleidingsverschillen.
  • De opleidingskloof blijkt vooral groot bij het roken.
  • Het roken onder laag opgeleide alleenstaanden is opmerkelijk hoog.
  • De hoogst èn de laagst opgeleiden kijken het vaakst dagelijks in het glaasje.
  • Ook bij het niet dagelijks groenten consumeren, bestaat een duidelijke opleidingskloof.
  • Vooral laag opgeleide alleenstaanden lijken minder met fruit te hebben.
  • De laagst opgeleiden blijken zo'n 10% minder vaak serieus aan sport en bewegen te doen.
  • 2,7% van de laagste opgeleiden combineert maar liefst vijf ongezonde gewoonten.
  • Een samenleving is gezond als er sprake is van weinig uitgesproken opleidingsverschillen in gezondheidsgedrag.
  • Gezondheidsgerelateerd gedrag is cultureel bepaald; het hoort bij de leefstijl en identiteit van een sociale groep.
  • De verschillen kunnen worden overbrugd. Overheidsbeleid (preventie en voorlichting) kan en moet daarin een rol spelen. Sociale steun, informatievoorziening en financiële prikkels moeten in samenhang integraal ingezet worden. Het vraagt lokaal maatwerk, waarbij de sociale omgeving moet worden betrokken.
Laat ik mijn mond maar houden
De gevolgen van flexibilisering van werk
Agnes Akkerman, Katerina Manevska, Roderick Sluiter
De schrijvers hebben gekeken naar de flexibilisering van arbeidscontracten en de negatieve consequenties die dat heeft voor de mogelijkheid om op te komen voor de eigen belangen, met als gevolg dat onrechtvaardige en soms gevaarlijke situaties op het werk blijven bestaan.
  • Hoe mondig kun je zijn als je baan onzeker is?
  • Baanonzekerheid lijkt te zorgen dat mensen zonder uitzicht op een vaste baan zich ongelukkiger voelen.
  • Een te hoge werkdruk en stress werd het meest genoemd als probleem, en ook het vaakst als belangrijkste probleem (vooral voor vaste werknemers).
  • Werknemers met tijdelijke contracten zijn significant minder tevreden met de oplossing van hun werkproblemen, dan vaste werknemers en zelfstandigen.
  • Het gevoel controle te hebben over het eigen werk (autonomie), vergroot de tevredenheid met de baan.
  • Bij organisationale rechtvaardheid gaat het ten eerste om ervaren rechtvaardigheid van beslissingen, ten tweede van de regels en de procedures, en ten derde om de naleving van de regels.
  • Beslissingen die als onrechtvaardig worden ervaren, kunnen een stressreactie oproepen.
  • Negatieve ervaringen met leidinggevenden hebben meer impact dan positieve ervaringen.
  • Voor individuele werknemers wordt het steeds belangrijker om zelf problemen op het werk aan te kaarten en opgelost te krijgen.
  • In samenlevingen met vergevorderde flexibilisering van de arbeidsmarkt zijn werknemers vaker ontevreden met hun werk, en minder gelukkig met hun leven. Die effecten worden mogelijk versterkt door de flexibilisering op andere terreinen, zoals de woningmarkt. Bovendien kan dat doorwerken op de manier waarin mensen kijken naar werk, rechtvaardigheid en politiek.
(On)gezond op het werk
Een inclusieve aanpak van gezondheid in organisaties
Dide van Eck, Marieke van den Brink
De auteurs bespreken de negatieve effecten van een neoliberale kijk op gezondheid. Die leidt de aandacht af van het verbeteren van de structurele materiële en sociale werkomstandigheden.
  • Niet de werknemer 'fixen', maar de organisatie (de interne sociale condities) aanpassen: accommoderen van verschillende lichamen en fragiliteit.
  • Wanneer de werknemer gezonder is, voelt deze zich prettiger, en dat bevordert de productiviteit.
  • De verantwoordelijkheid voor gezondheid van werknemers wordt weggenomen bij de werkgever en neergelegd bij het individu. Dat leidt tot toename in werkdruk.
  • We zien een toenemende stigmatisering en discriminatie van mensen met lichamen die als problematisch of ongezond worden gezien.
  • Gezondheidsprogramma's die focussen op individuele verantwoordelijkheid leiden tot stigmatisering een discriminatie.
  • Stigma en discriminatie leiden tot verminderde mentale en fysieke gezondheid.
  • Bepaalde lichamen en beperkingen worden gezien als minderwaardig en ongewenst.
  • Zware arbeidsomstandigheden vertalen zich in een hoog ziekteverzuim.
  • Naast de materiële en financiële omstandigheden zijn ook de fysieke werkomstandigheden van belang.
  • Lichamelijke verschillen en kwetsbaarheid zijn onderdeel van ieders leven.
  • Hoe maken we van de werkplek een gezonde, veilige en inclusieve omgeving?
Van mondkapje tot duurzame mode
Naar een gezondere kledingindustrie met slow fashion
Anne Smelik
De schrijver werpt een kritische blik op de mode-industrie, die ondanks glitter en glamour bol staat van uitbuiting, uitputting, vervuiling en verspilling.
  • Het kleine stukje stof van het mondkapje is onderdeel van de hedendaagse mode.
  • In een mondkapje word je geconfronteerd met je eigen adem; het verbergt je identiteit, en het brengt mensen ertoe overdreven met de ogen te 'spreken'. Een bloot gezicht daarentegen is een flirt met gevaar.
  • Het mondkapje roept angst en agressie op.
  • Mondkapjes zijn vreemd aan onze cultuur. De westerse cultuur heeft een negatieve associatie van mondkapjes met vermommende maskers.
  • Het mondkapje opdoen is niet alleen een daad van eigenbelang, maar ook en vooral een daad van zorg voor de grotere gemeenschap.
  • Blijkbaar is individueel recht belangrijker dan burgerplicht.
  • Individuele vrijheid gaat in de de hyper-individualistische visie vóór collectieve verantwoordelijkheid.
  • Het kleine stukje stof van het mondkapje is een twistpunt geworden voor bredere politieke kwesties.
  • Kleding, en dus ook het mondkapje, hangt samen met identiteit.
  • In het Westen hechten mensen sterk aan het idee dat ze een uniek persoon zijn en een specifieke, van iedereen te onderscheiden identiteit hebben. Kleding is daarvan een gemakkelijke uitdrukkingsmanier.
  • Het geloof in een unieke individualiteit is zo sterk dat het bijna een ideologie lijkt.
  • Het moderne begrip van identiteit veronderstelt dat het ook om onderscheid gaat.
  • Mensen willen zich met kleding individueel (uniek) uitdrukken, maar ook tot een groep behoren. Mensen - vooral jongeren - denken echter dat ze een eigen stijl hebben. Toch is de wens om bij een groep te passen veel groter dan de wil tot individuele expressie. Dit is de paradox van de vrijheid.
  • Je identiteit is iets dat je gedurende je leven ontwikkelt in interactie met de ander, met de omgeving en met de cultuur waarin je leeft.
  • Wij doen allemaal mee aan de trends, en conformeren ons aan de groep.
  • De definitie van mode is: verandering.
  • We besteden in ons budget veel minder geld aan kleding dan vroeger. Maar de prijs wordt uiteindelijk door anderen betaald.
  • De mode-industrie blinkt uit in misselijkmakende uitbuiting van menselijke arbeid en van natuurlijke hulpbronnen. Dit is geen gezonde industrie te noemen.
  • Kledingindustrie is een kapitalistisch systeem bij uitstek.
  • 30-40% van nieuwe kleding wordt onverkocht weggegooid.
  • Om een gezonde samenleving te bereiken, moet het modesysteem op de schop. Het gaat dan om een systematische aanpak van de sociale, economische en ecologische gevolgen.
  • De toepassing van slimme of biologische materialen in mode-ontwerp kunnen ook helpen om kleding duurzamer te maken.
  • In de mode-industrie draait het niet alleen om materiële productie en consumptie, maar ook om immateriële kwesties, zoals imago, identiteit en sociale relaties.
  • Het is een grote uitdaging om het complexe mode-systeem duurzamer en ethischer te maken.
  • We moeten de eindeloze spiraal van steeds snellere productie en consumptie stoppen.
  • We moeten minder kopen, minder consumeren, minder weggooien.
Apps tegen corona
Wat doen de apps en wat doe jij?
Bart Jacobs
De auteur analyseert de aard, motivatie en houding van beoogde gebruikers van informatietechnologie, die, zoals ook in het geval van de CoronaMelder-app, soms stevige obstakels blijken te vormen, waardoor gewenste en geplande innovaties maar moeizaam van de grond komen.
  • De grootste teleurstelling was de gebrekkige inzet van informatietechnologie in de corona-bestrijding.
  • In ons land wordt nog steeds met een rood potlood verkiezingskaarten ingevuld, en de digitale innovatie van de overheid wordt kapot bekritiseerd.
  • Als burgers zijn we zo 'misselijkmakend', dat we geen snippertje data willen delen met de overheid.
  • Aan elementaire zorgvuldigheidseisen moet ook in de informatietechnologie niet getornd worden.
  • De aard, motivatie en houding van de beoogde gebruikersgroep is van wezenlijk belang bij grootschalige adoptie van innovatieve technieken.
  • Corona heeft naast een asymptomatische ook een presymptomatische besmettelijkheid.
  • Vroeg testen geeft een onbetrouwbare uitslag, maar laat testen heeft als nadeel dat een besmetting lang onbekend blijft.
  • In een pandemie - zoals bij corona - blijven voorzichtigheid, terughoudendheid en afstand vereist.
  • Open aanpak verdient lof.
  • Het Ministerie van VWS heeft bij de lancering enige moeite gedaan om gebruik van de corona-app te stimuleren, maar daarna eigenlijk niet of nauwelijks meer.
  • Maatschappijopvattingen zoals vertrouwen en verantwoordelijkheid worden aan burgers toegekend.
  • De adoptie van de CoronaMelder-app is beperkt gebleven.
Zorg voor een wereld van verschil
Omgaan met een andere beleving van ziekte
Saïda Aoulad Baktit, Maria van den Muijsenberg, Paul van Laere
De schrijvers wijzen op de afstand die in de zorg overbrugd moet worden doordat er in een pluriforme samenleving zo veel verschillende vooroordelen werkzaam zijn.
  • De corona-pandemie onderstreepte de kwetsbare positie van mensen met een migratieachtergrond. Zij zijn minder in staat de regels te volgen, ze behoren relatief vaak tot de lagere sociale milieus; andere opvattingen over goede zorg en ook migratiestress spelen daarbij een rol.
  • Suikerziekte komt relatief vaak voor bij migranten.
  • Migranten worstelen met aanpassingsproblemen, en worden ook geconfronteerd met vooroordelen en discriminatie.
  • Het is maar de vraag of wat wij doen per se het enige goede is, of het niet ook op een andere manier kan.
  • Veel migranten ervaren directheid als bot; zelfs onmenselijkheid.
  • Goede zorg is: je aanpassen.
  • Voor andere culturen is de centrale rol van de patiënt niet vanzelfsprekend.
  • De patiënt is niet ik, maar onderdeel van een groter geheel.
  • Zolang de patiënt (migrant) leeft, is de dood taboe; daar wordt tussen patiënt en zijn familie niet over gepraat.
  • Een patiënt heeft ook recht om het (aanstaande sterven) niet te weten.
  • Men (migrant) voelt niet de huisarts als werkelijk geïnteresseerd, als werkelijk betrokken.
  • Mensen (migrant) hebben het gevoel dat ze niet serieus worden genomen, dat er niet echt aandacht voor ze is. Ze voelen niet de vertrouwensband.
  • Vijf minuten extra per patiënt en een ander soort gesprek levert heel veel tijd op, minder verwijzingen naar het ziekenhuis en een veel grotere tevredenheid bij de migrant-patiënten en bij de huisartsen.
  • Het geloof speelt in de palliatieve fase een heel belangrijke rol.
  • Juist in de wij-cultuur kun je heel eenzaam zijn.
  • Alleen al het uitspreken geeft rust, ontspanning, dat geeft ruimte aan de patiënt.
  • Niet voor iedereen betekent een ernstige ziekte een enorme worsteling.
  • Het grootste lijden is meer van psychische of emotionele aard - existentieel lijden; en dat kan je helemaal niet wegnemen als dokter.
  • Het gaat om luisteren, geïnteresseerd zijn.
  • Je moet altijd weer kijken of het medicijn of de dosering past bij deze patiënt, op dit moment. De beste behandeling is soms helemaal niet wat in het protocol staat.
  • Elke patiënt is expert over zichzelf.
  • Wees een beetje bescheiden over hoe goed we het hier doen.
  • Als je aansluit bij wat een patiënt nodig heeft en belangrijk vindt, is dat de basis voor een gezonde samenleving.
  • Je hebt altijd een afstand te overbruggen.
  • Je zult zien dat je over bepaalde dingen anders denkt.
  • Zorg voor migranten is niet wezenlijk anders dan de zorg voor wie dan ook.
Anders zijn is geen stoornis
De grote invloed van de omgeving op psychische ziekten
Wouter Staal
De auteur wijst op de nadelen van een statische visie op mentale kwetsbaarheden, waardoor we als vanzelf denken dat er een duidelijke scheiding is tussen mensen met en zonder een stoornis.
  • Er is grote winst te behalen door een andere visie op wat we verwachten van onze kinderen.
  • Maatschappelijke druk en risico's: Wie niet aan de hoge maatschappelijke eisen voldoet, dreigt een stoornisetiket opgeplakt te krijgen.
  • Het kost een geringe moeite om rekening te houden met psychische kwetsbaarheid, gedefinieerd als de mate van gevoeligheid voor het ontwikkelen van psychiatrische stoornissen.
  • De meesten van ons hebben enige psychische kwetsbaarheid, waarbij potentiële ontwikkeling van psychopathologie sterkt contextafhankelijk is.
  • Het hangt van omgevingsfactoren af of psychische kwetsbaarheid al dan niet tot het ontwikkelen van psychiatrische stoornissen leidt.
  • Het is geen vrije keus in welke mate je psychisch kwetsbaar bent.
  • Nelson Mandela kon volharden bij de gratie van een natuurlijk aanwezige veerkracht, ook wel resilience genoemd.
  • Psychische kwetsbaarheid kan zich qua gedragsniveau uiten in: 1. De internaliserende dimensie (angst, stemmingsklachten); en 2. De externaliserende dimensie (agressie, beperkte gewetensfunctie); em 3. De psychotische dimensie (verwarring, achterdocht, starheid, gebrek aan realiteitstoetsing).
  • Meer langdurige vormen van stress leiden bij de meeste mensen tot psychiatrische stoornissen.
  • Kopieerfoutjes op DNA treden bij ieder individu op.
  • De mate van psychische kwetsbaarheid is geen statisch gegeven.
  • Factoren die veerkracht bevorderen: leven in een groene omgeving, een gezond, groente- en fruitrijk dieet, dagelijks wandelen en regelmatig leven.
  • Een ongezonde levensstijl heeft een steeds ongunstiger effect naarmate ze op jongere leeftijd is ontstaan.
  • De druk op onze kinderen en jongeren verhoogt het risico op psychiatrische stoornissen.
  • Jongeren met een hoger opleidingsniveau hebben meer last van stress.
  • De mens is psychisch kwetsbaarder in de overgang van een nieuwe ontwikkelingsfase.
  • Hechting is sterk van belang.
  • Jongens worden anders gesocialiseerd dan meisjes, en ook biologische verschillen zijn van invloed op de verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Tussen mannen en vrouwen is er nogal eens gebrek aan wederzijds begrip.
  • In het onderwijs worden jongens te talig benaderd, met minder begrip voor hun competitieve instelling.
  • Een puber heeft als taak identiteit te ontwikkelen, terwijl een volwassen persoon arbeidsproductief moet kunnen zijn en langdurig relaties moet kunnen aangaan.
  • Classificeren is een kunstmatige, op kenmerken gebaseerde constructie.
  • De huidige samenleving vraagt om: snel kunnen schakelen, soepel contact kunnen leggen en veel informatie kunnen verwerken.
  • Maatschappelijke aspecten zijn geoperationaliseerd in een classificatie van een stoornis.
  • Wie niet aan de hoge maatschappelijke eisen voldoet, dreigt een stoornisetiket opgeplakt te krijgen.
  • Het hangt mede van de omgeving af of kenmerken van autisme leiden tot functiebeperking. 
  • Het is beter te spreken van autistische kwetsbaarheid.
  • Je zou gedragskenmerken ook kunnen zien als gewone verschillen tussen mensen, in plaats van als stoornis.
  • We moeten als maatschappij op een andere manier gaan kijken naar gedrag.
  • Financiering voor ondersteuning is vaak gebaseerd op een diagnose.
  • Er moet veel meer worden ingezet op vormen van primaire preventie.
Met e-health van wij-zorg naar ik-zorg
Hoe technologie de betekenis van gezondheid verandert
Tamar Sharon
De schrijver wijst op de schaduwzijde van e-health en dataficering. We zijn gezonde maar bezorgde mensen geworden: we lijken te gaan geloven dat we in feite allemaal permanent presymptomatisch ziek zijn.
  • De overdosis aan online informatie over gezondheid, en de beschikbaarheid van gezondheidschecks hebben geleid tot gezond-maar-bezorgd-mensen.
  • Menselijke gezondheid en ziekte zijn ingewikkeld.
  • De meeste gezondheidsstoringen komen voort uit een complexe wisselwerking van genen en omgevingsfactoren.
  • Chronische ziekten zijn vaak toe te schrijven aan omgevingsfactoren.
  • Dataficering is het proces waarbij sociaal handelen zich transformeert tot, of vertaald wordt in, digitale gegevens.
  • Dataficering maakt het mogelijk activiteiten te betrekken in een holistische benadering van gezondheid.
  • Gezondheid is steeds meer een continu proces.
  • Surveillance heeft een disciplinerend effect op mensen.
  • Zelfsurveillance kan een negatief effect hebben op ons gevoel van autonomie en zelfsturing.
  • Data kunnen ook tegen patiënten gebruikt worden. Het kan ertoe leiden dat patiënten een medische behandeling niet krijgen vanwege niet-medische factoren waar ze zich niet bewust van zijn.
  • Gezondheid heeft een nieuwe invulling gekregen als de eigen verantwoordelijkheid van iedere burger.
  • Het kan de patiënt worden aangerekend als er problemen ontstaan, terwijl het vaak om achterliggende problematiek gaat, die structureel en onbeheersbaar voor de patiënt is.
  • Autonomie en zelfsturing zijn hard werken. Niet iedereen is in staat om dit te doen.
  • Uitholling van het solidariteitsprincipe kan ontstaan als meer ziektes en slechte gezondheid worden gezien als een gevolg van verkeerde keuzes; des te minder begrip is er voor pech of noodlot.
  • Individualisering gaat ten koste van solidariteit.
  • Waarden en normen moeten worden beschermd bij ontwerp en invoering van technologie.
Dierproeven voor een gezonde maatschappij?
Rigide regels remmen toepassing van alternatieve testen
Doortje Swaters, Merel Ritskes-Hoitinga, Wim van Meurs
De auteurs wijzen op de nare consequenties voor proefdieren, die vanwege wettelijke verplichtingen voor onze gezondheid in groten getale opgeofferd worden.
  • Er is steeds meer bewijs dat resultaten van proefdieronderzoek niet of nauwelijks vertaalbaar zijn naar de klinische praktijk van behandeling van patiënten.
  • Voor de toelating van medicijnen zijn dierproeven wettelijk verplicht.
  • Cosmetica mogen niet meer op dieren worden getest.
  • Als veiligheid en effectiviteit zijn gegarandeerd, dan mogen medicijnen op de markt worden gebracht.
  • De samenstelling van de medicijnen veranderde, en de schaal waarop ze werd geproduceerd, nam snel toe.
  • Degene die opkomt voor een verandering, wordt op korte termijn niet beloond, maar bestraft.
  • Nog nooit zijn vaccins zó snel ontwikkeld en goedgekeurd als in deze corona-crisis.
Levensverhalen
De u-bochten van ons bestaan
Ellen van Wolde
De schrijver confronteert ons met het verhaal van Job, met het toeval dat ons treft, zoals ook gezondheid ons treft. Of juist ziekte.
  • Het leven is niet op noodzakelijkheden, maar op mogelijkheden gebaseerd; op gemiste en benutte kansen, op toevalligheden en omstandigheden.
  • Gelukkig zien we met anderen meer, dan alleen.
  • Het Matteüs-effect: Wie geeft, zal gegeven worden; wie heeft, zal nog meer krijgen.
  • Job is perfect. Job is een testcase. Hij verloor alles wat hij kort tevoren nog als heel vanzelfsprekend had aangenomen.
  • Verhalen kunnen mensen samenbinden. Een gezonde samenleving kan niet zonder gedeelde verhalen.
  • Levensverhalen verlopen veelal langs de lijnen van toeval.
  • Het coronavirus opent ons ineens de ogen voor wat we allemaal nog niet weten.
  • In het beschreven antwoord van God komen de mensen niet voor in Zijn wereldbeeld.
  • Mensen gaan zich pas vragen stellen wanneer de zekerheid van het bestaan verloren is gegaan.
Maakt de literatuur ons gezonder?
En hoe dan (niet?)
Alicia C. Montoya
De auteur laat ons naast de opbouwende ook de destructieve potentie van literatuur zien, Schrijvers, zo citeert zij een Russische balling, zijn niet zozeer de geneesheden, maar zijn de pijn zelf.
  • Boeken helpen ons pandemieën te doorstaan en psychische nood te bezweren.
  • Literatuur biedt troost, voedt het empatisch vermogen en kan zelfs bijdragen aan verwerking. Ze kunnen een heilzame werking hebben.
  • De eerste corona-lockdown was een dramatische wending in ons leven.
  • Literatuur leert ons 'hoe het spel van het leven te spelen'.
  • Leesprogramma's in gevangenissen hebben nog altijd een enorm succes. Literatuur kan bijdragen aan het psychisch welzijn van gevangenen.
  • Literatuur kan worden ingezet als instrument om de samenleving te vormen, of zelfs om een nieuwe samenleving op te bouwen.
  • Boeken zijn een motor van verandering geweest op belangrijke momenten in de Europese geschiedenis.
  • Er bestaat een causaal verband tussen boeken en revoluties.
  • Romans zijn geen betogen; ze zetten een wereld neer, en zetten de lezer aan tot reflectie.
  • Romans maakten empathie mogelijk.
  • Lezers pakken juist díe elementen uit boeken die een aanknopingspunt bieden voor hun eigen situatie.
  • Literatuur kan een bijdrage leveren aan het verzoeningsproces.
  • Literatuur kan zowel een positieve als negatieve bijdrage leveren aan de samenleving.
  • Een slimme auteur kan met woorden manipuleren.
  • Boeken zouden in groepsverband moeten worden gelezen, hardop, zodat lezers samen kunnen discussiëren over datgene wat ze hebben gelezen.
  • Literatuur toont de mens in al zijn zwakte en falen.
  • Literatuur biedt een manier om pijn met anderen te delen.
Verhalen in tijden van corona
Strategic Storytelling in de gezondheidscommunicatie
José Sanders, Kobie van Krieken
De schrijvers laten de behoefte aan strijd- en heldenverhalen zien, om opgewassen te zijn tegen het effect van de corona-crisis, die onze eigen regie volledig onderuit heeft gehaald.
  • Het ordenende en richtinggevende effect van verhalen kan een sterke werking hebben.
  • Jonge mensen lezen niet veel verhalen meer, en vertellen minder verhalen in woorden; ze communiceren hun 'digital stories' veelal (ook) in beelden. Ze interacteren de hele dag met tegenverhalen en beeldverhalen.
  • Als de samenleving geschokt of in de war is, gaan mensen als vanzelf verhalen maken, die hen nieuwe structuur en betekenis geven.
  • Het onthutsende van de recente corona-crisis ligt voor een aanzienlijk deel in het volledig onderuithalen van de eigen regie.
  • In het begin van de corona-crisis werden de zorgmedewerkers onze helden.
  • Het is belangrijk om de verbinding tussen verschillende verhalen te blijven zoeken, om elkaar niet kwijt te raken.
  • Opvallend zijn de machteloosheid en schuldgevoelens die veel zorgverleners uitten in het begin van de corona-pandemie. Vooral de uiterst beperkte mogelijkheid om persoonlijke aandacht te geven aan patiënten, werd als stressvol ervaren.
  • Van het inhumane van de corona-maatregelen, dat mensen elkaar niet mogen zien, elkaar niet mogen aanraken, daar heb je ongelooflijk veel last van.
  • Het delen van ervaringen door persoonlijke verhalen te vertellen, en te luisteren naar die van lotgenoten, is een heel belangrijk instrument.
  • Strategisch gebruik van herkenbare en relevante verhalen wordt vaak aangeduid als storytelling.
  • Bij het gebruik van nieuwe media houden mensen tijdens hun ervaring, of bij het plannen van ervaringen, steeds meer rekening met het verhaal dat ze online willen neerzetten.
  • Extra bemoeilijkend is dat mensen zich in hun opvattingen en gedrag vooral laten leiden door informatie die hun reeds bestaande opvattingen bevestigt.
  • Gezondheidscommunicatie heeft tegenverhalen nodig.
  • Met het oog op interventie of beïnvloeding moet bij storytelling de vertelde gebeurtenis of ervaring gaan over iemand met een eigen persoonlijkheid in een eigen sociaal-culturele omgeving. Ik-verhalen werken sterker.
  • De identificatie met verhaalpersonages roept gevoelens op die blijven hangen.
  • Verhalen over eigen ervaringen zijn waarachtig, relevant en herkenbaar.
De scherpe kanten van een gezonde samenleving
Academische ervaringen vanuit een grenspositie
Cesar E. Merlin Escorza, Dawit Tesfay Haile, Kolar Aparna, Naomi Wijnen, Saba Hamzah
De auteurs confronteren ons met de onmogelijke keuze tussen integreren en buitengesloten worden.
  • Lesgeven is bedoeld voor sociale transformatie, in plaats van het deponeren van kennis in de hoofden van studenten.
  • Onderwijs en de instellingen voor geestelijke gezondheidszorg zijn volledig gescheiden van elkaar.
  • Wat me trof, was de vraag me te conformeren aan het heersende beeld.
  • Het pijnlijkste was dat ik die vragen ook voor mezelf moest beantwoorden.
  • Het huidige paradigma van grenzen is nationalistisch en controversieel, en het impliceert uitsluiting.
  • De universiteit is bedoeld voor gezonde, productieve, zelfverzekerde lichamen. Onzekerheden worden als contraproductief beschouwd.
  • Ik ervaar de academische ruimte als een plek met ambiguïteiten.
  • Het neutraal ogende karakter van een universiteit is een illusie.
  • De staat is er voor de burgers, maar de burgers dienen haar ook te gehoorzamen. Dit noemt men ook wel het sociale contract.
  • Ik vraag me af wat er tolerant is aan de verwachting je te ontdoen van je eigen cultuur.
  • Er wordt weinig rekening gehouden met de gevoelens van gekleurde burgers.
  • De gekleurde burger dient van Nederland te houden, andersom hoeft daar niet per se sprake van te zijn.
  • Om de relatie te laten slagen, moet er sprake zijn van op zijn minst wederzijdse liefde en acceptatie.
  • De samenleving beschermt zich tegen wat van buiten komt, maar in feite is ze ziek vanbinnen.
  • De samenleving herstelt wanneer zij alle lichamen toestaat de beperkte ruimte van het menselijk lichaam en de ruimte waar men woont en denkt, te ontstijgen.
  • Centraal staat de noodzaak om relaties over de grens aan te gaan, zodat kwetsbare lichamen voor elkaar gaan zorgen.
Praten helpt
Wat retorica kan bijdragen aan een gezonde samenleving
Bé Breij, Yvette Linders
De schrijvers waarschuwen ons voor ontsporende gesprekken die vast lopen in geschreeuw en bokkig of bedremmeld zwijgen; immers, zo ontstaat polarisatie en uitsluiting.
  • Een gezonde samenleving voert op een gezonde manier het gesprek, met een goede balans tussen zenden en ontvangen, feiten en meningen, ratio en emotie.
  • Om vertrouwen te wekken, moet een spreker 'gezond verstand, voortreffelijkheid van karakter en goede wil' aan de dag leggen. Laat zien dat je deskundig en integer bent, en dat je spreekt en handelt in het algemeen belang, in een verhouding die past bij de boodschap.
  • Buiten oorlogstijd is de huidige corona-crisis één van de heftigste crises waar wij allen doorheen gaan. Dat doe je met z'n allen.
  • Premier Rutte toont zijn goede wil beter als hij gezag uitstraalt en duidelijkheid geeft.
  • Nu social media een relatief groot bereik hebben, mengen steeds minder mensen zich in het publieke debat.
  • Als er in een discussie door beide partijen (volwassen en respectvol) naar de argumenten van de ander gekeken wordt, kan een gesprek langer doorlopen (met ruimte voor vertrouwen en solidariteit), en meer opleveren.
Technologie de baas
In gesprek over de waarde(n) van medische techniek
Gert Jan van der Wilt
De auteur wijst ons op de eigen dynamiek van technologieontwikkeling, die niet bij te sturen lijkt, ons tot keuzes dwingt en ons daardoor berooft van onze onschuld. Hoe blijft een gezonde samenleving nieuwe technologie de baas?
  • Vaak is geen sprake van een overzichtelijke en doelbewust traject.
  • Als gebruikers van technologie hebben we meestal niet eens een basaal inzicht in de wijze waarop die werkt.
  • We moeten met elkaar in gesprek over waarden.
  • Je zou autisme kunnen zien als een aandoening die om genezing vraagt, maar je zou autisme ook als een specifieke eigenschap kunnen zien, die waardevol is, en die onderdeel is van de identiteit van de mens.
  • Medische technologie kan ingewikkelde vragen en tegenstrijdige gevoelens oproepen, en laat je zien hoe moeilijk het soms is de keuzes die je maakt, uit te leggen aan jezelf en aan anderen.
  • Nee zeggen tegen de materiële dimensie van een technologie suggereert dat we ook nee zeggen tegen de waarden die ermee tot uitdrukking wordt gebracht, hetgeen leidt tot een bepaalde manier van bestaan (way of life).
  • Er is altijd een kloof tussen algemene, abstracte waarden en onze beoordeling van specifieke, concrete situaties.
  • Er is een groot aantal waarden die voor ons van belang zijn, die ons in staat stellen om betekenis te geven aan situaties.
  • De waarden 'respect voor autonomie' en 'het niet-schaden beginsel' worden breed gedragen binnen de Nederlandse samenleving.
  • Een deliberatieve democratie (van dialoog, gedachtewisseling, beraadslaging) vervult de volgende taken: luisteren, structureren en besluiten.
De natuur maakt geen selfies
De gezonde samenleving vanuit socio-ecologisch perspectief
Noelle Aarts
De schrijver betoogt dat we het vermogen zijn kwijtgeraakt om ons te verbinden met de natuur, met andersdenkenden en daardoor minder zelfs met onszelf.
  • Onze moderne samenleving biedt een ongekende mate van welvaart, maar daar wordt een hoge prijs voor betaald.
  • Zelfgerichtheid leidt tot zelfoverschatting en eigenwaan.
  • Om het fundament voor een gezonde samenleving te herstellen, gaan we op zoek naar een nieuwe solidariteit tussen al wat leeft op deze planeet.
  • We maken deel uit van de natuur; er is sprake van wederzijdse afhankelijkheid.
  • De helende kracht van de natuur lijken we goeddeels vergeten.
  • Regelmatig wandelen in de natuur doet wonderen. Natuurlijke omgevingen vormen de perfecte omstandigheden voor mentale ontspanning.
  • Wandelen is één van de meest werkzame manieren om stress tegen te gaan en onszelf te relativeren.
  • In het hoogste stadium van contact met de natuur ervaren we dat we verbonden zijn met de natuur.
  • Het contact met de natuur draagt bij aan de zin van ons bestaan, en daarmee aan ons geestelijk welzijn.
  • Er is genoeg reden om niet alleen de kwaliteit van de natuur te herstellen, maar ook onze relatie tot de natuur te herzien, en te werken aan voorwaarden die helpen om onszelf opnieuw te beschouwen als onderdeel van de natuur.
  • Wij hebben onszelf boven de natuur geplaatst.
  • De vruchten van de aarde behoren iedereen toe, en de aarde is van niemand.
  • In onze pogingen om klimaatverandering te beheersen, is een technologische benadering vooralsnog dominant.
  • We selecteren zelf informatie en vervormen die tot een verhaal dat bevestigt wat we al weten, wat we al vinden en doen, waarmee we onze bestaande denkpatronen reproduceren.
  • Denkbeelden en gedrag zijn uitermate besmettelijk.
  • Voorkeuren en standpunten die in homogene netwerken worden ontwikkeld, zijn niet gemakkelijk te veranderen.
  • Risico van groepsdenken: als iedereen het met elkaar eens is, verdwijnt het kritisch denkvermogen, en ziet men niet meer wanneer de overeenstemming de plank misslaat.
  • We zijn er niet heel goed in om in gesprek te gaan met mensen die niet tot onze sociale groep behoren en ergens anders over denken.
  • Gesprekken dragen - veelal onbedoeld - bij aan toenemende polarisatie.
  • Het doel van alle levende wezens is een hogere vorm te dienen.
  • In de christelijke traditie kennen we de mens als beschermer en verzorger van de natuur.
  • Nieuwe taal, nieuwe woorden, het helpt.
  • Als je wilt dat mensen anders gaan denken, dan moet je zorgen dat ze anders gaan praten.
  • De uitdaging van een discussie of debat is die om te bouwen tot een dialoog, waarin het gaat om de kunst van het samen nadenken.
  • Dialoog: luister, stel vragen, erken meerdere perspectieven, exploreer en formuleer de overeengekomen vervolgstap.
  • Belangrijk is het betrekken van toekomstige generaties.
De veerkrachtige universiteit
Ingrediënten van een succesformule
Han van Krieken
Deze rector magnificus schotelt ons optimistisch de ingrediënten voor van een succesvolle en veerkrachtige universiteit.
  • Een universiteit is een levende gemeenschap van mensen, die gezamenlijk de academie vormen.
  • Het is verbluffend wat een opgroeiend kind in de eerste weken, maanden, jaren leert.
  • De mens is geweldig goed in staat niet alleen kennis te vergaren, maar die kennis ook over te dragen en te benutten.
  • Het wezen van de academie van Aristoteles was verwondering.
  • De Universiteit van Al-Qarawiyyin in het Marokkaanse Fez is 's werelds oudste nog functionerende universiteit.
  • De oudste universiteit van Nederland, die van Leiden, is aan de stad geschonken door Willem van Oranje in 1574.
  • Een universitaire opleiding was en is een toegangspoort tot belangrijke maatschappelijke functies.
  • Het is de kracht van academisch leren die de universiteit haar enorme aanpassingsvermogen en daarmee haar veerkracht geeft.
  • Universiteiten maken verbindingen met hun directe omgeving, en zijn verbonden met allerlei partijen in de gemeenschap. Het is ook een motor van de regionale economie en de plaats waar emancipatie door opleiding vorm krijgt. 
  • De ideale universiteit bestaat niet.
  • De invloed van de overheid op onderwijsprogramma's en onderzoeksinhoud is heel beperkt.
  • Betwijfelen van kennis is niet gratuit, maar vraagt veel studie.
  • Het altijd betwijfelen van bestaande kennis is een gezonde wetenschappelijke houding.
  • Twijfel is heel hard werken.
  • Een universiteit is bij uitstek de plaats waar het open debat in alle vrijheid gevoerd moet kunnen worden.
  • Je moet eerste studeren en denken, voordat er wordt gesproken.
  • Het is cruciaal dat er ruimte is voor wetenschappers om de eigen nieuwsgierigheid te volgen.
  • Academische vrijheid is cruciaal.
  • In de praktijk is er te vaak een gesloten vraagstelling of een controle op de rapportage door de opdrachtgever.
  • De publicatie van onderzoek zou gewaardeerd moeten worden op basis van de kwaliteit van het onderzoek en niet op de uitkomsten ervan.
  • Niet alleen de onderzoeker is verantwoordelijk voor integriteit van onderzoek; ook de universiteit heeft een belangrijke, voorwaardenscheppende rol.
  • Open access, het gratis toegankelijk maken van wetenschappelijke publicaties, werkt volgens de principes van: Findable, Accessible, Interoperable, Reusable.
  • Deze wetenschapsbundel getuigt van maatschappelijke betrokkenheid, en van de wens een breed publiek te bedienen.
  • Nieuwe kennis die universiteiten ontwikkelen, moet ten nutte van de samenleving komen.
  • De overheid wilde dat nieuwe kennis werd vermarkt, en dat er maatschappelijke problemen mee worden opgelost.
  • De pure trots om ontdekking en nieuw inzicht mag wel wat meer gevierd worden.
  • Op de grenzen tussen disciplines vinden de meest interessante nieuwe ontwikkelingen plaats.
  • Wetenschappers die hun eigen discipline beheersen, kunnen met wetenschappers uit andere disciplines samenwerken.
  • Na een academische opleiding is iemand nog niet klaar om een beroep uit te oefenen. Men is dan ook nog niet klaar met leren.
  • De combinatie van talent en hard werken bepaalt of iemand een succesvol wetenschapper is.
  • Gezien de problematiek die zich in de samenleving voordoet, is het voorspelbaar dat juist de menswetenschappen de komende jaren weer toenemende relevantie krijgen.
  • Het streven zelf is een cruciaal element voor een universiteit; maar het belangrijkste element is veerkracht. Universiteiten zijn veerkrachtig.
  • Een universiteit moet inspelen op ontwikkelingen in de wereld, zonder daar een speelbal van te zijn.
  • De COVID-19-pandemie heeft ertoe geleid dat de Nederlandse regering het fysiek onderwijs op de universiteiten stillegde. In één adem werd ook het onderzoek op de campus stilgelegd.
  • Er bestaat geen twijfel meer over het belang van de ontmoeting en de interactie in het academisch onderwijs.
  • Het samenbrengen van kennisontwikkeling en -deling is briljant in zijn eenvoud.
  • De corona-crisis kan ons helpen weer scherp te worden op wat een universiteit kan en moet zijn: de plek waar kennis een waarde is.
  • Wetenschappers bieden inzichten om tot verbetering te komen, en oplossingen te vinden.