zondag 17 november 2019

De pelgrim

Donderdag 14 november 2019 
Cover van het boekje 'De pelgrim' van André Brouwer

Wat is pelgrimeren?

Onze welbekende medepelgrim André Brouwer wandelde in de hete zomer van 2015 als pelgrim van zijn woonplaats Alkmaar naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela.
Van deze pelgrimstocht maakte André een mooi klein boekje, dat ik vorige week zaterdag tijdens de Najaarsvergadering 2019 van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob kreeg in de Sint-Laurenskerk van Alkmaar.
André wil met de teksten en de foto's in dit boek duidelijk maken wat nu eigenlijk dat 'pelgrimeren' is.
Voor André Brouwer is pelgrimeren zoiets als: Vertrouwen, Vriendschap, Verbondenheid, Aanvaarden, Ontvangen, Niet oordelen, maar vooral wel Ontmoeten.
Met dit boekje wil Brouwer aan de hand van enkele pelgrimservaringen van onderweg op het pelgrimspad die pelgrims-waarden met ons delen.

De pelgrim
André Brouwer gaf zijn boekje - met als titel 'De pelgrim' - een duidelijk concept qua vormgeving mee: links een mooie foto van onderweg op het pelgrimspad, met op de rechterpagina ernaast een korte reflectie.
André bespreekt in zijn boekje bovenstaande waarden, aan de hand van enkele thema's zoals bijvoorbeeld 'rust'. 
Enkele van de mij aansprekende citaten uit dit boekje:

  • Hoeveel spullen bezit ik thuis die ik helemaal niet nodig heb?
  • Ontvangen is vaak moeilijker dan geven.
  • Vóór mijn vertrek wist ik niet van hun bestaan. Onderweg zijn het vrienden geworden.
  • Het lijkt alsof ik aan een reis zonder begin en zonder einde bezig ben.
  • Ik denk aan de royale gastvrijheid die ik zelf onderweg heb ontvangen.
  • De weg geeft wat je nodig hebt.
  • Er zijn geen problemen in het leven. Ja, ziekte en gezondheid. de rest is maar bijzaak.
  • Eenmaal weer thuisgekomen, begint misschien wel het moeilijkste deel van je reis: hoe kun je die mooie ervaringen in je dagelijkse leven integreren? Dat fijne gevoel van loslaten, hoe kun je dat ... vasthouden? 


Geen opmerkingen: