Maandag 15 april 2013
Sugar City in Stenden Hogeschool te Emmen |
Wetenschap &
Techniek in het Basisonderwijs
Op 6 maart 2013 bezochten ongeveer 150 leerlingen uit de
groepen 5 & 6 van enkele basisscholen rondom Emmen de bijzondere
rekenochtend ‘Sugar City’ van de Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (OLB) van
Stenden Hogeschool in Emmen.
De studenten van deze Opleiding tot Leraar Basisonderwijs
verzorgden die dag een rekenochtend met een nauwe relatie met ‘Wetenschap &
Techniek’. Zo wilden ze vooral en meer aandacht geven aan deze twee vakgebieden
in het basisonderwijs.
Onderwijsproject met
suiker
Deze OLB-studenten van Stenden Hogeschool wilden met dit
bijzondere onderwijsproject een voorbeeld geven van de wijze waarop je in het
basisonderwijs kunt komen tot integratie van deze vakgebieden. Daartoe maakten
ze optimaal gebruik van de faciliteiten die Stenden Hogeschool biedt. Het
leerbedrijf van de Techniek-opleidingen – ‘Stenden My Concept’- was namelijk voor die dag omgebouwd tot een
suikerlaboratorium, waarin volop werd gebouwd aan 'Sugar City'.
Spelenderwijs Meetkunde
leren
De basisschoolleerlingen bouwden aan de hand van een speelse
verhaallijn een suikerstad. Ze werden uitgedaagd om enkele serieuze problemen
van hun stad op te lossen. Het rekendeel dat aan ‘Sugar City’ ten grondslag
ligt, is meetkunde. Meetkunde (geometrie) is het deel van de wiskunde dat zich bezighoudt
met het bepalen van afmetingen, vormen, de relatieve positie van figuren en met
de eigenschappen van de ruimte waarin die vormen zich bevinden.
Werken in het
Suikerlaboratorium
De basisschoolleerlingen werkten in een suikerlaboratorium.
Daarin kregen ze te maken met bijvoorbeeld mengvormen, met een smeltpunt en met
snelheid. Verder onderzochten de leerlingen het fenomeen ‘suikerspin’ en
gebruiken ze een microscoop om de structuur van een suikerspin te verkennen. Zo
maakten ze op een eenvoudige manier kennis met de stof ‘suiker’, met de eigenschappen
van suiker en op die manier ook met elementen van ‘Chemie & Techniek’.
Techniek in de basisschool
Het tekort aan technisch personeel en de belangstelling voor
technische beroepen staat momenteel hoog op de politieke agenda. Al vele jaren
wordt gepleit voor meer aandacht voor Techniek & Wetenschap in het
onderwijs van de basisschool. De Opleiding tot Leraar Basisonderwijs zou de in
opleiding zijnde OLB-studenten als aanstaande leerkrachten in het
basisonderwijs daarop moeten voorbereiden.
Eén van de doelen daarbij is dat huidige
basisschoolleerlingen later in het voortgezet onderwijs serieus overwegen om de
zogenoemde ‘bètavakken’ te kiezen. Stenden Hogeschool levert onder andere met het
Sugar City-project daaraan haar bijdrage.
In de centrale hal van de Opleiding tot Leraar
Basisonderwijs staan de bouwwerken van Sugar City tentoongesteld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten