Woensdag 13 februari 2013
CNV-kantoor in Utrecht |
Zorg voor kwaliteit van hoger onderwijs
Vandaag zijn
twee vertegenwoordigers van de Onderwijsinspectie op werkbezoek bij
CNV-Onderwijs in Utrecht. Het zijn Hoofdinspecteur Rick Steur en Inspecteur
Suzan Klaver, beiden met Hoger Onderwijs in portefeuille. Zij zijn hier op
werkbezoek om vanuit deze werknemersorganisatie en door medewerkers uit het
hoger onderwijs geïnformeerd te worden over een zo groot mogelijk aantal issues
die momenteel in het hoger onderwijs spelen, teneinde die aspecten vanuit de
praktijk van het hoger onderwijs mee te kunnen nemen in het in ontwikkeling
zijnde ‘Toezichtkader Hoger Onderwijs’ van de Inspectie voor Hoger Onderwijs.
Van CNVO-zijde
nemen verschillende vertegenwoordigers deel, waaronder beleidsmedewerkers, een
regiobestuurder, bestuursleden van de Sector Hoger Onderwijs en leden van de
Sector Hoger Onderwijs. Ik ben hiertoe uitgenodigd om mijn bijdrage te leveren,
in algemene zin betreffende hoger onderwijs-issues en specifiek voor wat
betreft zaken als (externe) kwaliteitszorg, accreditatie, inspectie en overig
toezicht op de kwaliteit van hoger onderwijs.
Open agenda kwaliteitsissues Hoger
Onderwijs
Het eerste deel
van dit werkbezoek is een open gesprek, waarin een breed scala van allerlei thema’s
in bespreking wordt genomen, die te maken hebben met de kwaliteit van het hoger
onderwijs in het algemeen en met - meer specifiek – bijvoorbeeld regelgeving
van overheidswege, implementatie van nieuwe onderwijswet- en regelgeving, de
werking van het Nederlandse accreditatiestelsel, het onderwijstoezicht van
inspectiewege, doorontwikkeling van onderwijs, het belang en de
instellingspraktijk voor wat betreft verdergaande professionalisering van
onderwijzend personeel.
Onderwerpen die
in deze eerste ronde de revue passeren, zijn bijvoorbeeld: professionele
ruimte, vertrouwen versus controle, deskundigheidsbevordering, (vak)didactiek,
pedagogische vaardigheden gericht op jongvolwassenen, audits, (risicogericht) inspectie(toezicht),
visitatie & accreditatie, kwaliteitsborging, bestuur & management, de wetsvoorstellen
‘Versterking Kwaliteitswaarborgen hoger onderwijs’ & ‘Strategische Agenda -
Kwaliteit in Verscheidenheid’ en regelen & ontregelen.
Monitor Krachtig Meesterschap
In het tweede
deel van dit werkbezoek focussen we op de onderzoeksresultaten van de ‘Monitor
Krachtig Meesterschap’, waarover binnenkort het onderzoeksverslag van de
Onderwijsinspectie zal verschijnen. Een presentatie over deze inspectiemonitor
wordt vandaag verzorgd door onderwijsinspecteur Suzan Klaver. Naar aanleiding
van deze onderzoekspresentatie spreken we bijvoorbeeld over de Opzet van dit
driejarig onderzoek, over de Kennisbasis die uitmondt in landelijke
kennistoetsen voor in lerarenopleiding zijnde studenten en over de ins en outs
met betrekking tot ‘Opleiden in de School”, waarbij het opleidingsonderwijs en
de opleidingsscholen zo goed mogelijk met elkaar samenwerken, om aanstaande
leerkrachten gedegen op te leiden tot bekwaam startende leerkrachten in
bijvoorbeeld het basis- en voortgezet onderwijs.
Mede omdat we
vandaag in deze sessie ook ervaringsdeskundigen uit het opleidingsonderwijs in
ons midden hebben, ontstaat een boeiend gesprek over de kansen die we zien om
de co-creatie van de eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen en de opleidingsscholen
in het basis- en voortgezet onderwijs te verzilveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten