woensdag 31 oktober 2012

Zondag 28 oktober 2012
Een hartverwarmend welkom op Schiphol

Een tijd van ...
Het is nog geen 10.00 uur als we uitchecken uit Hostal Fornos in het centrum van Santiago de Compostela. On doel is om in elk geval om 11.00 uur op het vliegveld van Santiago te arriveren. Omdat aan de andere zijde van het plein tegenover ons hotel een taxistandplaats is, waar vanmorgen vijf taxi's klaar staan, zijn we al spoedig door de stad onderweg naar het vliegveld, dat tussen Santiago en O Pedrouzo ligt.
Pas als we in de vertrekhal bij een matrixbord van de vertrektijden staan, hebben we het in de gaten. Vannacht is de wintertijd ingegaan, dus de klok is een uur terug gegaan, waardoor we een uur eerder dan nodig op het vliegveld zijn. Zo zorgt een week zonder radio, televisie en krant en de camino ervoor dat dit soort automatismen volledig uit je denksysteem verdwijnen.
Vandaag dus geen zomertijd, maar wintertijd; en geen tijd van komen, maar een tijd van gaan.

Vliegen met de aartsbisschop
In de vertrekhal checken we in bij de incheckbalie, voor onze terugvlucht van Santiago de Compostela naar Schiphol, met een overstap in Madrid.
Dat we een uur meer hebben dan verwacht, is een mooie bijkomstigheid, want het betekent dat we een uur meer hebben op het vliegveld om aan het schrijven van ons wandelverslag te werken.
Om 13.10 uur kunnen we na het 'boarden' het vliegtuig in. Vanaf de 'gate' wandelen we buiten naar de vliegtuigtrap. Als we in het vliegtuig zitten, kunnen we door het vliegtuigraampje de andere passagiers ook bij de vliegtuigtrap zien staan. Durkje vertelt me dat we vandaag ook geestelijke verzorging aan boord zullen hebben, want aan de kleding te zien, stappen twee geestelijken het vliegtuig in. Als we nog eens goed kijken, denken we te zien dat de aartsbisschop één van de heren van dat tweetal is. Als ik de foto's van gisteren nog eens goed op onze camera bekijk, zijn we er vrijwel zeker van dat de Spaanse aartsbisschop Julián Barrio Barrio daar nu instapt; dus de aartsbisschop bij wie wij gisteren in de kathedraal van Santiago de pelgrimsmis bijwoonden. Als hij ons passeert in het vliegtuig vraag ik hem of hij inderdaad de aartsbisschop is. Dat bevestigt hij. Dan laat ik hem de foto zien die ik gisteren van nabij van hem maakte na afloop van de pelgrimsmis. Hij bedankt ons daarop voor het feit dat wij als pelgrims naar Santiago zijn gekomen en voor het feit dat we gisteren zijn pelgrimsmis hebben bijgewoond.

Santiago de Compostela > Madrid > Schiphol
Een half uur later vertrekt ons vliegtuig naar Madrid. In Madrid hebben we precies genoeg tijd om over te stappen op de tweede vlucht naar Schiphol, want als we bij de 'gate' aankomen, is het 'boarding time'.
Iets eerder dan gepland, arriveren we zo rond 18.30 uur op Schiphol Airport. Als we bij de bagageband staan te wachten op onze rugzakken, sms't Durkje nog even met Pieter over onze aankomst, waarop Pieter sms't dat hij straks voor ons een warme maaltijd klaar heeft staan als wij thuis komen. Dat zal dan zo rond 21.30 uur zijn. Het duurt betrekkelijk lang voordat de bagage op de band ligt en dan zijn we klaar om naar huis te gaan. We wandelen naar de aankomsthal om de bus naar het parkeerterrein van Schiphol te nemen, waar onze auto staat.

Petje af Pelgrims!!
Als we door de schuifdeuren de aankomsthal betreden, staan daar tot onze grote verrassing Baukje & Rauke en Pieter. Het is net een stel supporters, met petjes op, rugzakken op de rug, een regenponcho aan, wandelschoenen om de nek en een groot spandoek, met daarop de tekst 'Petje af Pelgrims!! Wat een hartverwarmend welkom van onze kinderen. Dan blijkt dat ze met zijn vijven eigenlijk van plan waren om ons in Santiago te verwelkomen, maar omdat wij niet in de meivakantie, maar al in de herfstvakantie in Santiago arriveerden en Jan Wijbe & Gaby nu drie maanden in Midden-Amerika verblijven, hebben ze gekozen voor een andere variant, maar voor ons zeker ook waardevol.Een buitenlandse jongedame die hier ook staat te wachten, maakt van ons vijven een mooie aankomstfoto.

Een bijzonder ervaring rijker
Die maaltijd thuis in Stiens wordt hem dus niet, dus daarom kiezen we ervoor om hier op Schiphol een restaurant in de aankomsthal te zoeken, waar we met zijn vijven even gezellig kunnen eten, alvorens we naar Stiens rijden. Als we het eten hebben besteld, krijgen Durkje en ik nog een welkomstkado van onze kinderen. Onze ouders en broers en zussen hebben allemaal een tekstbijdrage met felicitaties en waarderende woorden bij onze kinderen aangeleverd, die zij hebben gebruikt om een mooie pelgrimsjaarkalender voor ons te maken voor het jaar 2013. Daarbij hebben ze een perfecte selectie gemaakt van enkele van de mooiste wandelfoto's van onze pelgrimage van de afgelopen jaren, met als resultaat een hele mooie jaarkalender.
Na de maaltijd gaan Baukje & Rauke weer met de trein terug naar Groningen en rijdt Pieter met ons mee in de auto naar Stiens.
Thuisgekomen, ruimen we snel de meeste bagage uit de rugzakken op, gaat onze wandelkleding in de wasmachine en is het de hoogste tijd om naar bed te gaan. Morgen moeten we weer vroeg op, want om 7.30 uur gaan we weer aan het werk; een bijzondere ervaring rijker.