woensdag 7 maart 2012

Geen toeschouwer, maar deelnemer


Woensdag 7 maart 2012
René Ruitenberg begint met de Bijbel

Marathonschaatser
René Ruitenberg is vanavond vanaf de Veluwe naar Stiens gereden om te getuigen over de radicale verandering in zijn leven. De welbekende marathonschaatser – tevens wedstrijdrijder van de Elfstedentocht van 1997 - spreekt veel in kerken door het hele land. René Ruitenberg: “Schaatsen doe ik voor mijn beroep. Maar sport staat niet meer op de eerste plaats in mijn leven. Sinds ik tot bekering ben gekomen, is er veel veranderd. Niet alleen mijn leven, maar ook mijn sport en toekomst heb ik aan de Heer gegeven. Toen ik tot geloof kwam, had ik nog maar één drive: iedereen moet weten wie Jezus Christus is en Hem leren kennen van hart tot hart, door de Heilige Geest.”

Schaatsende dominee
Jong en oud uit Stiens en omstreken vullen vanavond in De Hege Stins te Stiens een volle zaal. Deze avond wordt georganiseerd door de plaatselijke Zending- en Evangelisatiecommissie van onze Protestantse Gemeente van Stiens. De avond wordt met gebed en bijbellezing geopend door Ernst Jonker, de voorzitter van deze commissie. Voordat René spreekt, zingen we met elkaar een aantal Opwekkingsliederen, onder muzikale begeleiding van Jesmar Jonker op gitaar en Abe Veenstra op piano. Ernst Jonker presenteert René Ruitenberg als de marathonschaatser die ook wel de ‘schaatsende dominee’ wordt genoemd.

Twee stichtingen
Ruitenberg vertelt vanavond over zijn leven als kind, als (top)sporter, als ontrouwe echtgenoot, over geld, sport, roem, vrouwen, sex èn hoe zijn nieuwe leven momenteel vooral in het teken staat van God. ‘We willen hier vanavond iets van God proeven”, zegt René. Ruitenberg is directeur van de ‘Stichting Geloofshelden’, de organisatie die christelijke topsporters begeleidt om het evangelie ook in het land te verspreiden. René vertelt tevens over de ‘Stichting René Kids Centre’, een geloofsproject in Rehoboth in het Afrikaanse Namibië, waar wordt gewerkt aan het realiseren van plannen op het gebied van onder andere voeding, kinderopvang, werkgelegenheid, landbouwmethoden, gezondheidszorg en sportfaciliteiten.

Elfstedentocht 1997
In de presentatie van vanavond vertelt René Ruitenberg eerst over zijn ervaringen als wedstrijdrijder van de Elfstedentocht van 1997. Hij noemt alvast enkele aspecten van de Elfstedentocht die hij later kan gebruiken als metafoor voor je geloofsleven, zoals het stadje Dokkum als keerpunt van je tocht en over hoe je voortdurend tijdens de Friese marathonschaatstocht je focus op je bestemming Leeuwarden moet houden, om altijd maar door te gaan en niet op te geven.

René Ruitenberg:
  • Je kunt in je leven wel 80 jaar toeschouwer zijn (ook in de kerk als vaste kerkganger), maar je zou ook aan de start kunnen verschijnen als deelnemer. Ga die wedloop lopen – ook de geestelijke – want dan wordt het je DNA. Durf ervoor te gaan.
  • Je hebt je broeders en zusters in je kerkelijke gemeente ook hard nodig om jou aan te moedigen, om zo zelf te proberen vol te houden.
  • Er zijn (ook in de kerk) nog teveel toeschouwers en te weinig echte deelnemers.
  • Er is maar één die jou kan veranderen, en dat is God.
  • Het enige positieve dat ik van mijn kerkbezoek van de vroegere kerkgang als kind herinner, is de derde Kerstdag, als wij beneden in de kerk chocolademelk kregen en een mooi leesboek van de koster, die dan ook nog een mooi verhaal vertelde.
  • Toen Alie, de vrouw van mijn broer Henri, verongelukte, brak ik. Ik was toen 43 jaar. Ik was als ‘De Verloren Zoon” (dat is een Bijbelverhaal). Ik kwam toen tot mezelf; ging lezen, ging naar een cursus in Elburg om vernieuwing en verdieping bij God te zoeken. De gevierde jongen was een gebroken jongen geworden.
  • In het begin na mijn bekering was ik zo fanatiek, dat ik irritant was.
  • Nu zijn we negen jaar verder. Het was alles waard om alle zonden in het licht te brengen, want daardoor ben ik meer dan overwinnaar geworden.
In Jezus’ naam
René Ruitenberg sluit zijn presentatie af met een gebed, dat hij met de volgende woorden beëindigt:
Geen toeschouwer, maar deelnemer.
In Jezus’ naam, Amen!

Geen opmerkingen: