vrijdag 25 november 2011

Praktisch pelgrimeren

Vrijdag 25 november 2011

Pelgrim worden
De pelgrimstocht naar het Spaanse Santiago de Compostela beleeft in onze tijd een opleving. Elk jaar gaan weer tienduizenden mensen fietsend of wandelend op pad; slechts enkelen te paard of met een ezel. Allemaal zijn ze onderweg naar het legendarische graf van de apostel Jacobus de Meerdere. Fietsers en wandelaars worden onderweg pelgrims. Of je nu pelgrimeert op grond van religieuze, spirituele, culturele of sportieve motieven, deze pelgrimstocht maakt onderweg vaak een diepe indruk op de pelgrim.

60 vragen
Als je serieus van plan bent deze lange - en voor sommigen zware - tocht van zo’n 3.000 kilometer vanuit Nederland te maken, kom je vroeg of laat voor een groot aantal belangrijke en minder belangrijke vragen te staan. Bijvoorbeeld: welke route volg ik, wat neem ik mee, waar slaap ik, hoe kom ik tijdig aan eten en drinken en hoe kom ik vanuit Spanje weer thuis? Om op veel van die praktische vragen een kort antwoord te geven, schreef Joop van der Meulen het boekje Praktisch pelgrimeren, op weg naar Santiago de Compostela’. Dit boekje – op wandelgidsformaat - is een uitgave van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, de vereniging voor alle pelgrims in Nederland.

60 antwoorden
In deze gids voor wandelaars en fietsers worden 60 vragen beantwoord, waarvoor je je gesteld ziet bij je voorbereiding op een pelgrimstocht naar het wereldberoemde Spaanse pelgrimsoord Santiago de Compostela. Daarmee richt het boekje zich op de pelgrim in wording, die zich op de praktische zaken van deze pelgrimstocht wil voorbereiden. Hieronder ter illustratie een aantal van die 60 vragen:
- Hoeveel kilometer kan ik op een dag te voet afleggen, en hoelang doe ik er dan over?
- Ik zie op tegen het vervoeren van mijn bagage. Hoe los ik dit op?
- Waar moet ik op letten bij de aanschaf van kleding?
- Wat doe ik met al die honden onderweg?
- Hoe komt mijn fiets terug?
- Kan ik op mijn reis gebruik maken van satellietnavigatie?
De vragen en antwoorden beginnen bij de voorbereiding van de tocht en behandelen daarna de tocht onderweg, de aankomst in Santiago de Compostela en tenslotte de reis terug naar huis.

Nuttige tips
Naast alle 60 antwoorden geeft het boekje in de marge op een aantal bladzijden ook een aantal aanvullende praktische tips. Voorbeeld: ‘Er bestaat een vloeibare multi purpose zeep; je kunt deze zeep gebruiken als shampoo, douchegel, wasmiddel en/of afwasmiddel’. Achterin het boekje staat een lijst met belangrijke adressen voor bijvoorbeeld belangenbehartiging, informatie op internet, reizen, sporten en vervoer. Het boekje sluit af met een handig trefwoordenregister.

Geen opmerkingen: