zaterdag 27 augustus 2011

Pelgrimeren van La Chauterie naar Chancelade

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van La Chauterie naar Chancelade
Zaterdag 30 juli 2011 – 17,5 km.
Dag 95: 2001,5 – 2019 km.

Om 7.45 uur verlaten Durkje en ik vanmorgen de camping in Saint-Astier. We rijden eerst naar Chancelade, waar we de auto achterlaten. Dan fietsen we hier vandaan in vijf kwartier door naar La Chauterie, waar we gisteren zijn gestopt. De temperatuur is ongeveer 15 graden Celsius en die loopt gedurende onze wandeldag vandaag op tot zo’n 26 graden Celsius. Het is wederom licht bewolkt en prachtig zomerweer. Tegen 9.45 uur staan we bij onze langs de weg gestalde fietsen klaar om de dagwandeling te beginnen. We verlaten La Chauterie in zuidelijke richting en nemen een veldweg in westelijke richting. Langs het zonnebloemenveld staan veel korenbloemen in bloei.

Als we op de heuvelrug het bos verlaten, zien we verderop het kasteel van La Côte.
We dalen af naar het gehucht La Guibaudie.
We lopen langs de vallei, passeren het gehucht La Pacalie, steken de Veysonne over en klimmen dan over een asfaltweg in de richting van het kasteel van La Côte, boven op de heuvel.
We worden ingehaald door een groep van ongeveer 15 wielrenners, en even later door de volgauto van de fietsclub. Bij Le Puy Mas verruilen we het asfalt voor een onverhard veldpad.
Tussen de velden door en door het bos komen we daarna uit op het erf van een boerderij in La Courelie.
Voorbij La Courelie gaan we over een asfaltweg dalend en stijgend door het rivierdal van de Cluzeau. De weg gaat verderop met grote bochten omhoog en omlaag, maar wij kunnen over een stijgend en dalend bospad door het bos naar Bussac lopen.

Tegenover de Mairie – tevens dorpshuis – nemen we een rustpauze aan de voet van het koor van de oude dorpskerk van Bussac. Na wat gegeten en gedronken te hebben, steken we in Bussac het beekje over en dan volgt achter het dorpscafé van Le Picot een fikse klim over asfalt naar het veel hoger gelegen gehucht La Serve. Hier wordt momenteel een nieuwbouwwijk gebouwd.
We lopen door het bos over een brede en witte stenige weg naar het gehucht Puy Jean, waar we de D2 oversteken.
Nogmaals volgt een fikse klim, over asfalt naar het gehucht Tamisier.
Over een onverharde bosweg klimmen we door naar het gehucht La Lande.
Over achtereenvolgens asfalt, een veldpad en een asfaltweg arriveren we bij het kasteel van Les Landes.

Tot op dit moment hebben we met name over asfalt gelopen, maar daar komt vanaf hier verandering in. Tegenover het kasteel van Les Landes begint namelijk een prachtig bospad.
Vervolgens komen we bij de priorij van Merlande. Deze priorij is in de twaalfde eeuw hier in het bos van Feytaud gebouwd door de religieuzen van de abdij van Chancelade, op verzoek van de bisschop van Périgueux. De abdij kwam hier op de plek van een voormalige devotiefontein. De kloostergebouwen zijn al afgebroken, maar de voormalige parochiekerk en het huis van de prior staan er nog. Als we het terrein op gaan, zit om de hoek een wandelaar/pelgrim op een bankje te rusten. Hij oogt vriendelijk, maar een praatje zit er niet in. Wel bevestigt hij non-verbaal dat verderop de priorij is. We bekijken de twee priorijgebouwen en bezichtigen de 12e-eeuwse kapel.

Daarna pauzeren we vlakbij de andere wandelaar op een bankje. Ook nu reageert hij vriendelijk, maar hij spreekt daar niet bij. Na onze rustpauze groeten we hem en verlaten dit priorijterrein. Zijn rustpauze duurt langer; hij zit te lezen als we hem passeren.

Verderop volgen mooie beklimmingen en afdalingen over bospaden door het bos, over hellingpaden en deels over stukjes asfaltweg. We klimmen daarbij naar Fusielier en passeren ook Peychey. Na een stukje D2 gaan we weer het bos in. Een mooie afdalende route door het bos volgt dan in de richting van de abdij van Chancelade.
Na een korte pauze op het abdijterrein bezichtigen we de abdijkerk van deze Augustijnenabdij. Deze abdij is in het begin van de 12e eeuw gesticht door de kluizenaar Foucault, monnik van Cellefroin in de Charente. Direct naast de abdij ligt een plein. Aan de rand van dat plein treffen we een kilometragebord aan, waarop staat dat het vanaf hier nog 1306 kilometer is naar Santiago de Compostela.
Op dit plein staat ook de kapel van Saint Jean, die we eveneens bezichtigen.

Vanaf dit plein klimmen we nog een stukje door Chancelade, om verderop naast de Mairie aan te komen bij onze auto, die we hier vanmorgen parkeerden. We hebben vandaag 17,5 kilometer gewandeld. Het weer was heel mooi, maar door de hoge temperatuur, weinig wind en een beetje drukkende sfeer, was de afgelegde afstand vanwege het vele, lange en steile stijgen en afdalen genoeg. Het begin van de route viel wat tegen vanwege het vele asfalt, maar het tweede deel van deze dagroute maakte weer veel goed. Kortom, weer een geslaagde wandeldag.