zaterdag 27 augustus 2011

Pelgrimeren van Chancelade naar Saint-Astier

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van Chancelade naar Saint-Astier
Zondag 31 juli 2011 – 23 km.
Dag 96: 2019 – 2042 km.

Om 6.30 uur worden Durkje en ik wakker van de wekker. De caravan is direct in rep en roer: Durkje is vandaag jarig! Fan herte lokwinske mei dyn jierdei en soenens en folle lok en Seine tawinske yn it nije libbensjier! Na wassen en aankleden volgt in de caravan het gebruikelijke klaarmaken van het ontbijt en van het lunchpakket voor de komende wandeling. Vanaf de camping in Saint-Astier fietsen we eerst naar Chancelade. Onderweg kopen we in Chancelade bij de warme bakker twee heerlijke rozijnenbroodjes, met de bedoeling om die straks bij het café tegenover het gemeentehuis van Chancelade op te eten bij een kop koffie. Maar helaas, het dorpscafé is - in tegenstelling tot de gepubliceerde openingstijden - gesloten. We moeten vandaag dus zonder koffie op stap.

Maar die lekkere rozijnbroodjes, die we als alternatief verjaardagsgebak hadden gekocht, eten we nu wel eerst op.
We hebben de fietsen geparkeerd op het grasveld tegenover het gemeentehuis en zittend in de genoeglijke vroege zondagochtendzon - op de brede trappen van dit moderne gemeentehuis - genieten we van dit alternatieve verjaardagsgebakje. Een literfles ijsthee erbij en zo bouwen we hier in den vreemde ons eigen verjaardagsfeestje voor Durkje.

Het is weer schitterend weer. Evenals gisteren is de temperatuur vroeg in de ochtend al rond de 15 graden Celsius en die loopt gedurende onze wandeldag vandaag op tot zo’n 28 graden Celsius. Het is wederom licht bewolkt en prachtig zomerweer. Om 9.00 uur staan we klaar om onze dagwandeling te beginnen. We beginnen bij het mooie kunstwerk van Chancelade. In een grote platte houten bak heeft men hier scheef oplopend de bak vol vlak verlijmde naturel houtsnippers gelegd. Daar bovenop is een figuur van gebouwen (plaatselijke monumenten) gelegd en ook de plaatsnaam ‘Chancelade’ is in oplegletters in diverse kleuren geschilderde houtsnippers opgelegd. Een mooi gezicht is dit, zo in de volle ochtendzon.

We klimmen door Chancelade naar de westzijde. Daarbij passeren we een voor ons tot nu toe nog onbekende markeringssticker van de Saint-Jacques-route, van de streek ‘Limousin-Perigord’. Deze sticker zien we vandaag regelmatig hangen op plekken waar de route is bewegwijzerd voor pelgrims van de GR654.
In de buitenwijk van Chancelade zien we een kastje op een paal staan bij een woning langs de weg. Op het houten kastje staat bij een ingebrande Jacobsschelp ‘La Halte Gourmande du Pèlerin’ en daaronder staat de uitnodiging om dit kastje te openen.

In het pelgrimskastje vinden we een waxinelichtje op een Jacobsschelp, een glazen potje met noten, een gastenboek met pen en een welkomstbriefje.
In het gastenboek zien we veel pagina’s volgeschreven korte teksten van pelgrims, die hier dit kastje passeerden en die de moeite namen om iets in het gastenboek te schrijven. Ook wij laten hier een geschreven teken achter, zodat volgende pelgrims ook onze bijdrage daarin
kunnen zien.

We verlaten Chancelade en komen door Les Michelots.
Het volgende dorp waar we doorheen komen, is Terassonie.
Daarna volgt het gehucht Haut Lespinasse.
We gaan verder door het bos. Als we het bos uit komen, arriveren we in Les Andrivaux.
Bij de grote vijver in het dorp zitten twee mannen te vissen. Tegenover deze vijver staat een groot huis. Het is de Commanderie van de Tempeliers van Les Andrivaux.

Op de bovenverdieping staat een man bij een open raam. Hij groet ons als we om het gebouw heen lopen. Als we achter het grote huis zijn, komt de man met een hond naar buiten. De man draagt een rugzak met daarin zijn beademingsapparaat. Hij begroet ons en vertelt dat hier een overnachtingsmogelijkheid voor pelgrims in het huis is. Afgelopen nacht overnachtte hier een Belgische pelgrims. Op het uithangbord van deze Commanderie staan drie Jacobsschelpen, ten teken dat pelgrims hier welkom zijn. De man wenst ons een goede voortzetting van onze tocht.

We maken een flinke klim door het gehucht en gaan hogerop verder door een bosperceel. De routebeschrijving geeft aan dat we voortdurend de linkerbaan aan moeten houden, maar als we dat doen, blijkt dat we niet bij Beaulieu, maar bij La Roche op de D710 uit komen. We hadden dus eigenlijk een étage hoger de heuvelhelling moeten bewandelen. Met behulp van een Britse wandelende dame en twee Franse wandelende dames met een gps-apparaat, vervolgen we onze route en beneden aangekomen, blijkt dat we vrij eenvoudig langs de D710 van La Roche naar Beaulieu kunnen lopen, waardoor we al na enkele minuten vanaf Beaulieu weer op de juiste route lopen. We vervolgen onze route langdurig door het bos. Ondertussen belt Baukje om Durkje te feliciteren met haar verjaardag. Als we vanuit het bos vanaf Chez-Charron weer in het open veld komen, verkrijgen we een prachtig uitzicht over het dal vóór ons.

Over een asfaltweg tussen de velden door dalen we af naar het gehucht La Font de l’Auche.
Aan het eind van dit gehucht vinden we in een grote tuin bij een woning een bankje en enkele losse tuinstoelen. We pauzeren op het bankje, heerlijk in de schaduw. Na daar gegeten en gedronken te hebben, gaan we een mooi oud wandelpad op: het Merovingisch pad, over een lengte van ongeveer één kilometer.
Als we aan het eind van dit pad linksaf de heuvel op gaan over een landweg, belt Jan Wijbe om Durkje te feliciteren.

We gaan naar Les Granges en krijgen een mooi uitzicht over het dal van de rivier de Isle. Na Les Granges passeren we het gehucht Taboury. Voorbij Taboury volgt een stevige klim om de bult van Benivau te beklimmen. Daarna komen we door het gehucht Jalabrou. Ook vanaf deze hoogte hebben we een prachtig uitzicht over de dalen aan beide zijden van de weg.
We gaan linksaf 50 meter over de Route du Mas en dan direct linksaf over een stenig pad naar beneden, dat ons voert naar Levrault.
Bij de bijna drooggevallen vijver van Levrault, nemen we de asfaltweg een stukje in zuidelijke richting, om al vrij snel weer het veld en het bos in te gaan, om de Jouy over te steken, om verder te lopen in de richting van de hooggelegen boerderij van Perpezat. Daarna passeren we Maison-Neuve. Na een kort bospad wandelen we door het gehucht Le Petit-Puy en direct daarna gaan we langs de D43 in de richting van Saint-Astier. Eerst passeren we het gehucht Monplaisir. Daarna pauzeren we voor brood en drinken in een oud bushokje op de kruising van Tamarelle.

Bij Tamarelle nemen we een bospad naar beneden. Daar belt Pieter om Durkje te feliciteren.
Het bospad wordt een mooie brede boslaan, heerlijk beschut tegen de hete zon onder de bomen van de laan. Over de volle lengte van Tamarelle tot aan Saint-Astier lopen we continu dalend rechts van een groot militair oefenterrein, onderdeel van de Gendarmerie-school. Bij Courroies is te zien dat de militaire gebouwen in en tegen de oude kalkgroeves zijn gebouwd.
Deze brede bosbaan is een stuk oude Jacobsroute voor pelgrims, die uitkomt in Saint-Astier. We volgen het laatste stukje heuvelafwaarts van de D43 tot nabij de oever van de rivier de Isle. We volgen dan de doorgaande verkeersweg in de richting van Saint-Astier, parallel aan de Isle. Op een gegeven moment kunnen we tussen de bomen door en over de rivier de Isle heen, onze caravan zien staan op de camping Le Pontet.

We lopen door en komen in Saint-Astier aan de voet van de grote, hooggelegen kerk van Saint-Astier.
Nabij de kerk is in het stadscentrum een burchttoren, met daarin een Jacobsschelp gemetseld.
Tegenover de kerk lopen we tussen de huizen door naar de oever van de rivier de Isle. Links zien we de wateroverloop. In de luwte van die wateroverloop van Saint-Astier vissen twee kinderen in de rivier met een schepnetje.
Rechts van ons zien we de brug over de Isle.
We steken vanuit het centrum van Saint-Astier de brug boven de Isle over. Hoog achter ons torent de hoge kerktoren van de stadskerk boven de overige bebouwing.
Aan de overzijde van de brug gaan we linksaf om daar om 15.15 uur op onze camping Le Pontet te arriveren.

Vanaf de camping halen we met de auto onze fietsen weer op uit Chancelade. We hebben vandaag een afstand van 23 kilometer gewandeld. Later op de middag komt de Belgische pelgrim Arn Verhoye uit Brugge bij ons op de camping om achter onze caravan met zijn tentje te overnachten. Eergisteren ontmoetten wij hem al nabij het plaatsje Amenot. Ook hij wandelde vandaag van Chancelade naar Saint-Astier.