zaterdag 27 augustus 2011

Pelgrimeren van Cappelat naar Magre

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van Cappelat naar Magre
Zondag 7 augustus 2011 – 18 km.
Dag 102: 2150,5 – 2168,5 km.

Gisteravond hebben we op de camping harde wind gehad, maar als we vanmorgen opstaan, is het nagenoeg windstil. We brengen eerst de auto naar Magre, op de plaats waar het pelgrimspad de D667 snijdt, ten zuiden van Monclar. Dan fietsen we terug naar Cappelat, waar we gisteren zijn gestopt. De zon breekt af en toe al even door de wolken. Het is lekker fris weer en vandaag wordt het een zonnige dag, waarbij de temperatuur oploopt tot 23 graden Celsius; schitterend wandelweer dus. We beginnen vanmorgen om 9.00 uur te wandelen bij de brug over de rivier de Maure. Durkje en ik lopen parallel aan de rivier over een mooi veldpad door de weilanden langs de oever van de rivier. Onderweg ontmoeten we een man met drie grote Ierse Wolfshonden. Hij vraagt ons of wij Sint-Jacobspelgrims zijn en wenst ons een ‘bonne camino’.

Verderop lopen we vlak vóór Pradel op een snijpunt van een aantal veldpaden langs het wrak van een Citroën 2CV, ofwel een Lelijk Eend. In de loop van de jaren zal de natuur het autowrak overwoekeren.
Achter één van de woningen van Pradel lopen enkele ezels in het weiland.
Als we ten noordwesten van Saint-Pastour tussen enkele weilanden door zullen lopen, zien we een waarschuwingsbord van een plaatselijke boer. Hij waarschuwt de voorbijgangers voor de hier grazende stieren. Wij hoeven niet bang te zijn, want alleen in de verte lopen enkele stieren in het veld, maar die verwijderden zich van ons heuvelafwaarts.

Voorbij het gehucht Couret moeten we flink klimmen naar de rotsachtige heuvel waarop het dorp Saint-Pastour is gebouwd. We komen via de lage wachtrondweg na deze klim uit bij de ruïne van dit oude feodale kasteel van Saint-Pastour. De bastide Saint-Pastour is gesticht in 1272 en deze vesting heeft de vorm gekregen van de hoge rots waarop de bastide is gebouwd.
We wandelen naar de westpoort en zien boven op die toegangspoort een standbeeld van Jeanne d’Arc, gemaakt en aangeboden door een Nederlandse kunstenaar.
We gaan het dorp in, op zoek naar een café voor een kop koffie en om de kerk te bezichtigen. De kerk blijkt gesloten te zijn, maar boven de ingang van de kerk zien we in de gevel een Jacobsschelp gemetseld.

Er is een café in Saint-Pastour, maar die is op zaterdagmiddag en gedurende de hele zondag gesloten. Geen koffie dus vandaag. Daarom lopen we door naar het iets lager liggende uitzichtspunt van de vesting. We hebben vanaf hier een mooi uitzicht over het dal vóór ons.
Na wat gegeten en gedronken te hebben, dalen we af naar de veel lager liggende verkeerswegen rond het dorp. We verlaten Saint-Pastour via de D133.
Daarna volgt een veldpad, we steken de D273 over, gaan verder over een asfaltweg en slaan dan rechtsaf een veldpad in, waarmee we behoorlijk stijgen tot aan het gehucht Auzac, vanwaar we een schitterend uitzicht hebben over de dalen rondom. Achter ons zien we ook Saint-Pastour nog liggen boven op haar heuvel.

We klimmen door naar het beboste Plateau van Caubel. Hier lopen we over de kamweg door het bos.Ter hoogte van Missandre krijgen we weer een mooi uitzicht over de dalen aan onze rechterzijde.
Voorbij Massandre gaan we over asfaltwegen door naar het gehucht Bagnat.
Dan dalen we over asfalt naar de brug over de rivier de Caussade. We moeten echter niet over de brug, maar nog vóór de brug rechtsaf door de weilanden verder, parallel aan de rivier. Pas een halve kilometer verder steken we via een houten brug de Caussade over en dan komen we in een bosperceel nabij Saint-Pierre-de-Caube. Eerst gaan we over een breed bospad, daarna over een smal, hol bospad en vervolgens over een veldpad, totdat we bij het gehucht Matalinots weer bij een asfaltweg aankomen.

We zijn nu al zo’n drie uren aan het lopen en het wordt zo langzamerhand echt wel tijd om eens wat te eten, maar een geschikte zitplaats vinden onderweg, viel ons het afgelopen uur niet mee. We lopen via de asfaltweg in de richting van Le Pigeonnier. Vlak vóór dat gehucht lopen we tussen een woning en een Duiventoren een erf op.
Aan de voet van de Duiventoren ligt een stapel brandhout. Een mooie plek om op te zitten, dus hier pauzeren we om ons brood te eten.

Als we na deze pauze het erf overgestoken zijn, lopen we eerst door een boomgaard en vervolgens door een bosperceel. Daarna volgt een anderhalve kilometer lange asfaltweg door Roudayne en Couret, waarna we bij het gehucht Réginat de D262 oversteken.
Dan volgt weer een stevige klim over een stenig pad. We komen nu boven op een heuvel, op een kamweg, die we in westelijke richting volgen. Onderweg zien we vóór ons regelmatig het dorp Monclar liggen, boven op een hoge heuvel, een markant punt in dit landschap.
We steken na een afdaling de rivier de Tolzac over en komen via een asfaltweg uit bij de D113, ten zuiden van Monclar. Op deze splitsing staat een wegwijzer met daaraan negen verschillende wegwijzerplaten van evenzoveel gehuchten die nu achter ons liggen.

We volgen de D113 om bij het recreatiecentrum van Magre het veld weer in te lopen. Daarbij komen we aan bij het meer van Magre. Er is volop ruimte voor dagrecreatie, maar er mag hier niet worden gezwommen. Het weer is voortreffelijk, maar er is niemand bij deze recreatieplas. Aan de overzijde van het meer ligt het hooggelegen dorp Monclar.
Bij de oude molen (moulin) van Magre steken we het kanaaltje over. De oude molen is in verval geraakt en zal de komende jaren veranderen in een ruïne, als er niets aan wordt gedaan. Het biedt nu in elk geval een troosteloze aanblik.

Achter de molen ligt een zandpad en verderop een grindweg door het veld, waarover we onze weg vervolgen. Enkele honderden meters verderop komen we aan op de plaats waar dit pad de D667 snijdt. Aan de overzijde van deze weg staat onze auto. We hebben vandaag evenals gisteren weer 18 kilometer gewandeld. Het is nu 13.45 uur als we in de auto stappen. We rijden nog even door Monclar, halen onze fietsen daarna uit Cappelat en gaan vervolgens terug naar onze camping aan het meer in Lougratte.