Om de zes jaar wordt elke opleiding in het hoger onderwijs gekeurd. Zo'n opleiding moet dan tenminste voldoen aan de basiskwaliteitsnormen die gelden voor alle graadverlenende opleidingen in het Nederlandse hoger onderwijs, conform de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Voldoen aan die basisvereisten is voor bijvoorbeeld overheidsbekostigde hoger beroepsopleidingen van wezenlijk belang om de komende jaren door de overheid te worden bekostigd, om in die jaren ook geaccrediteerde, door de overheid erkende diploma's te mogen uitreiken èn het verkrijgen van dit keurmerk garandeert de bij zo'n geaccrediteerde opleiding ingeschreven studenten ook dat zij gedurende hun studie in aanmerking komen voor studiefinanciering.
Tenminste voldoen aan de kwaliteitsnormen is belangrijk, maar nog veel mooier is het uiteraard om met kop en schouders boven die minimumnormen uit te steken, om op zoveel mogelijk kwaliteitscriteria bijvoorbeeld goed of excellent te scoren. Om continu goed onderwijs aan te bieden, staat verbeterbeleid bij Stenden hogeschool hoog in het vaandel. Periodiek worden op diverse terreinen kwaliteitsmetingen gehouden om de kwaliteit van opleidingen goed in de gaten te houden en om te zien in welke mate het verbeterbeleid effect heeft. Ook voor de opleiding Creatieve Therapie van Stenden hogeschool geldt dat de kwaliteit van haar onderwijs goed in de gaten wordt gehouden.
In het najaar zal de opleiding Creatieve Therapie worden bezocht door een externe, onafhankelijke visitatiecommissie, die op de daartoe geldende standaarden gaat onderzoeken of deze opleiding van Stenden hogeschool nog steeds voldoet aan alle van toepassing zijnde kwaliteitscriteria. Om zo'n kwaliteitsmeting goed voor te bereiden, schrijft een opleiding een Kritische Reflectie, waarin de kwaliteit van de opleiding wordt geëvalueerd. Daarna volgt een proefvisitatie, een audit waarin door interne en externe deskundigen wordt geverifieerd of alles binnen de opleiding nog steeds op orde is. Vandaag organiseert Creatieve Therapie in Leeuwarden zo'n proefvisitatie.
Een uitgebreide expositie van onderwijsdocumentatie, van onderwijsproducten en van werkstukken van studenten is daartoe ingericht in het Ontmoetingscentrum van Stenden hogeschool. Het audit panel bestudeerde het voorgelegde materiaal gisteren en vandaag en vandaag voert het proefvisitatiepanel auditgesprekken met groepen studenten, afgestudeerden, docenten, werkveldvertegenwoordigers en met het management van de opleiding. Studenten van Creatieve Therapie presenteren hun afstudeerwerken met betrekking tot hun eigen media Drama, Beeldend en Muziek. Het onderzoekspanel gaat vervolgens in gesprek met deze studenten en met de docenten en werkveldvertegenwoordigers die deze studenten begeleid(d)en.
Aan het eind van de dag rapporteert het panel haar voorlopige bevindingen in een plenaire bijeenkomst, die door een grote groep studenten, docenten en stafmedewerkers wordt bijgewoond. Over enige tijd zal dit proefvisitatiepanel een onderzoeksrapport presenteren, dat door de opleiding wordt gebruikt om de kwaliteit van de opleiding op een nog hoger niveau te brengen. Door voortdurend te verbeteren en periodiek te meten, houdt zo'n opleiding de vinger dus aan de pols om zich elke keer aan te passen, om te innoveren en te verbeteren op grond van wat de maatschappij in het algemeen en van wat het werkveld - waarvoor wordt opgeleid - in het bijzonder vraagt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten