dinsdag 10 februari 2009

EHBO voor de Accipiter nisus

Dinsdag 10 februari 2009

















Toen ik afgelopen zaterdagmiddag aan het bureau zat te lezen, zag ik vanuit onze werkkamer laag over de tuin een sperwer - letterlijk - vliegensvlug op me af komen. De sperwer boog enigzins af en vloog met een doffe klap tegen een raam. Van sperwers (Latijnse naam is: Accipiter nisus) is bekend dat ze op onbesuisde wijze langs allerlei obstakels vliegen om hun prooi koste wat kost te pakken te krijgen, maar dat ze zoveel risico nemen, was voor mij een verrassing.

Toen ik snel naar buiten liep, trof ik de sperwer gelukkig nog levend aan. Gezien de kleurstelling was het een vrouwtje. Ze was nog net bij bewustzijn, maar ook niet veel meer. Ik ben er even op gepaste afstand bij gaan zitten, om de vogel niet nog angstiger te maken en bovenal om te voorkomen dat een passerende kat de onfortuinlijke vogel te pakken zou krijgen. De ogen vielen af en toe half toe, hetgeen er dan even op leek dat ze het niet zou overleven.

Maar waarschijnlijk is de nek niet gebroken en blijft het bij een fikse hersentjesschudding, want na enkele minuten kwam de sperwer in beweging en fladderde vlak boven de grond naar de struiken. De vleugels leken ook intact te zijn gebleven. Weer een paar minuten later vloog ze op de pergola, waar ik ook nog enkele foto's van deze mooie roofvogel heb kunnen maken.

Toen de sperwer na ongeveer vijf minuten de wijk wilde nemen, vloog het arme dier nogmaals - maar nu langzamer - tegen hetzelfde raam. Weer belandde de vogel op de grond, waar ze nòg een keer enkele minuten op apegapen lag. Tot mijn vreugde kwam de sperwer weer overeind en herstelde zichtbaar. Ze liet zich nog steeds van nabij fotograferen, wat erop duidde dat ze nog niet geheel in orde was. Toen de sperwer na enige tijd weer op voldoende krachten was gekomen, vloog ze langzaam in zuidelijke richting over de tuin weg.

Het was al weer enkele jaren geleden dat ik een sperwer in de tuin had gezien; het was dan ook wel heel toevallig dat ik één dag later - afgelopen zondagmiddag - wéér een sperwer in onze tuin op de pergola aantrof; waarschijnlijk dezelfde van de dag ervoor, aangezien ook deze sperwer een vogelring om de linker poot had.

Geen opmerkingen: