donderdag 21 maart 2024

Maandagmiddag 18 maart 2024

Over de Delleboersterheide van Delleburen

Stellingenpad
In het jaar 2022 gaf de uitgever Nivon Natuurvrienden een nieuwe wandelroutegids uit, met als titel 'Stellingenpad'. De subtitel van de wandelgids is: 'In de voetsporen van de Griffioen'. Dit pad wordt in het Engels ook wel de 'Griffin Fairy Trail' genoemd.
De streekverhalen in deze wandelgids worden ingeleid door etappe-elfen en door de Griffioen, het fabeldier dat in het wapen van de Stellingwerven staat.
Inclusief een zuidlus en een doorsteek heeft dit wandelpad een totale lengte van 263,4 kilometer. De route loopt door de provincies Fryslân, Drenthe, Overijssel en Flevoland; in grote lijnen vanuit Appelscha door het Drents-Friese Wold, via Vledder, Steenwijk en Giethoorn langs de Weerribben, via Vollenhove door vestingstadjes aan de voormalige Zuiderzee, door Wolvega, Noordwolde, Oosterwolde, Haulerwijk, en dan weer terug naar Appelscha. En onderweg kruis je enkele slingerende riviertjes en beekjes, zoals bijvoorbeeld De Lende, de Kuunder/Tsjonger en de Slokkert.

Wandelgids
Deze wandelgids verdeelt de route over 15 etappes door de Stellingwerven, waarvan er zeven zijn onderverdeeld in elk twee deeletappes. De kortste etappe is 10,4 kilometer, en de langste heeft een lengte van 28,1 kilometer. Elke etappe heeft haar eigen thema.
Omdat Durkje en ik proberen om de etappe-lengtes dicht rond het gemiddelde van zo'n 20 kilometer per wandeldag te houden, hebben wij een eigen etappe-verdeling gemaakt, uitgaande van zo'n 13 wandeldagen op het Stellingenpad.
De wandelgids bevat naast de routebeschrijving (in beide richtingen) en 42 topografische kaarten ook voorlichtende teksten over het landschap van de Stelllingwerven, en over de natuur, markante plaatsen, over bijzondere gebeurtenissen, en over het ontstaan, de geschiedenis en de taal van de Stellingwerven (vroeger ooit een autonome boerenrepubliek), want ook deze regio heeft een heel eigen karakter. Daarnaast kun je in deze wandelgids ook elfen-belevingsverhalen en cultuurhistorische verhalen lezen.
Deze route kent overigens geen eigen route-markering, maar maakt gebruik van het landelijke wandelknooppunten-netwerk.

Over heidevelden en door broeklanden
Vandaag lopen we onze negende dagwandeling op het Stellingenpad, in twee afzonderlijke trajecten.
Vanmorgen liepen we al van Vledder naar De Hoeve, over een afstand van 10,4 kilometer. Dit is de etappes 15 van onze wandelgids. Dat is de zogenoemde 'Doorsteek Noordwolde'.
Aansluitend gaan we nu vanmiddag dan ook nog het traject van Oldeberkoop naar Prikkedam lopen, over een afstand van 10,5 kilometer, waarmee we dan weer de doorgaande route van het Stellingenpad vervolgen. Dit zijn de eerste 10,5 kilometers van etappe 9 van onze wandelgids.
Het thema van deze middag-etappe 9 is: 'Over heidevelden en door broeklanden'.
Vanuit Vledder zijn we rond het middaguur via Prikkedam naar Oldeberkoop gereden, om daar te beginnen aan het tweede deel onze negende dagtocht van het Stellingenpad. Totaal lopen we daarmee vandaag 20,9 kilometer.
Het is 12 graden Celsius in Oldeberkoop als we daar vertrekken, en de temperatuur stijgt tijdens deze middagwandeling naar 13 graden Celsius.
Op het moment dat we vertrekken vanuit Oldeberkoop hebben we - evenals vanmorgen vroeg - te maken lichte motregen, maar daarna wordt het ook al weer snel droog. Het waait nauwelijks, dus al met al hindert het weer ons niet vandaag.

Via Deddingabuurt naar de Dellebuursterheide van Delleburen
Vanaf het parkeerterrein nabij de Bonifatiuskerk vertrekken we.
We verlaten Oldeberkoop in oostelijke richting via de Oosterwoldseweg.
Rechts van de weg worden bij een boomsingel de bomen gesnoeid.
Door het buurtschap Deddingabuurt gaat het dan naar de parkeerplaats ten zuiden van de Dellebuursterheide. Langs die parkeerplaats lopen we naar de Dellebuursterheide van Delleburen. Dit is een geaccidenteerd grondmorenlandschap, gevormd door een gletsjer, waarna de keileemlaag eerst werd bedekt met stuifzand, met daar weer later dan nog veen bovenop.
We gaan linksom langs het laaggelegen deel van het heideveld.
Hier en daar staan de bomen van het broekbos in het water.
In de zuidelijke punt van Delleburen passeren we de plaggenhut, die hier is gebouwd om te laten zien hoe hier op de heide de plaggenhutten door de heidebewoners vroeger werden gebouwd.
Deze plaggenhut is open, dus we gaan er naar binnen en pauzeren hier even in de kleine ruimte. Binnen staat een houten kist met daarin enige informatie over dit gebied, en met een gastenboek, dat je kunt invullen.
Verderop zit een lawaaierige kraai op het hoogste punt van een dode boom.
Iets meer naar het westen stroomt de rond 1885 gekanaliseerde Tjonger, maar hier door dit natuurgebied van Delleburen stroomt een oude meander van die rivier.
Op enige afstand van die meander volgen we de oude loop van de Tjonger.
Ten noorden van Delleburen ligt een grote veenplas, die we op het smalle tussenstuk kunnen oversteken via een vlonderpad.

Langs de Catspoele en over het Diakonievene naar de Tjonger
Daarna komen we langs de Catspoele, ook al weer zo'n veenplas. Over een vlonderpad kunnen we naar een houten platform lopen, vanwaar we een mooi uitzicht krijgen over de plas, met de daarin zwemmende ganzen.
Aan de overzijde van de Alberdalaan gaan we het volgende natuurgebied in van de Diakonievene.
Hier lopen we rond een hele grote oude pingoruïne, ook een overblijfsel van de laatste ijstijd hier in Fryslân.
Ook bij het verlaten van het Diakonievene kun je duidelijk zien dat dit een tamelijk moerasachtig gebied van natte veengrond en broekbos is.
Via de Egypte maken we de doorsteek naar de rivier de T(s)jonger, ook wel Kuinder (Kuunder) genoemd.
Dan volgen we tot slot het brede schouwpad langs de gekanaliseerde Tjonger, totdat we bij Prikkedam bij de brug over de rivier aankomen.
Hier - bij het cortex-stalen kunstwerk van de rechtopstaande kano (symbool voor de vroegere bewoners uit de nieuwe steentijd) - eindigt voor ons deze middagwandeling, en daarmee tevens de dagwandeling van vandaag.
Vanaf Prikkedaem rijden we terug naar Oldeberkoop, om daar de andere auto af te halen, waarna we huiswaarts keren.