zaterdag 4 maart 2023

Pelgrimeren van Gronsveld (NL) naar Visé (B)

Donderdag 2 maart 2023

Voorbij de Nederlands-Belgische grenspaal

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad 2 van ’s-Hertogenbosch naar Visé
Van Gronsveld (NL) naar Visé (B)
Donderdag 2 maart 2023 – 22 km.
Dag 20: 463,8 – 485,8 km

Pelgrimeren van Nederland naar Spanje
Op 20 februari 2013 zijn Durkje en ik aan een volgende lange pelgrimstocht begonnen, die loopt vanuit de kop van Noord-Holland naar noordwest-Spanje.
In zes dagen wandelden we in de periode van 20 februari 2013 tot en met 24 oktober 2013 via de pelgrimsroute van ‘Van Wad tot IJ’ vanuit het Noordhollandse Den Oever over een afstand van 135 kilometer naar Amsterdam.
In acht dagen wandelden we daarna in de periode van 14 oktober 2014 tot en met 6 mei 2015 via de pelgrimsroute deel 1 van het ‘Pelgrimspad’ vanuit het Noordhollandse Amsterdam over een afstand van 203 kilometer naar het Brabantse ‘s-Hertogenbosch.
Na de eerste 135 + 203 = 338 kilometers liggen nu de volgende 250 kilometers van het tweede deel van de wandelgids ‘Pelgrimspad’ vóór ons, waarvan we vandaag de vierde dag van een derde vierdaagse wandeling door Noord-Brabant, België en Limburg zullen lopen, van het Nederlandse Gronsveld naar het Belgische Visé, onze twintigste etappe op het ‘Pelgrimspad’.

Vierde dag op rij mooi winterwandelweer
De wekker wekt ons om 6:30 uur in Hotel-Restaurant De Geulvallei in het Limburgse Houthem Sint Gerlach. Vanaf 7:00 uur kunnen we beneden in het restaurant terecht voor een stevig ontbijt, dat ons vandaag weer een eind op weg gaat helpen tijdens onze 22 wandelkilometers die we hebben te gaan op deze geheel zonnige donderdag. Om 8:00 uur vertrekken we met onze auto’s naar het Belgische Visé, waar we onze ene auto langs de Maas parkeren aan de overzijde van de rivier.
Om 9:00 uur arriveren we met onze auto in Gronsveld, waar we onze andere auto parkeren nabij het punt waar we gisteren onze voorgaande etappe vanuit Scheulder beëindigden. Hier gaan we vandaag verder op de laatste etappe van het Pelgrimspad.
De temperatuur is op dit moment -1 graad Celsius, en met het prachtig zonnige weer van vandaag loopt die temperatuur langzaam op tot zo’n acht graden boven het vriespunt. Vandaag hebben we een aangename wandeldag met enige wind vanuit het noorden, en gedurende de hele wandeldag volop zonneschijn. Wederom een hele mooie winterwandeldag.

Door het heuvelachtige Savelsbos
We gaan direct omhoog, het fietspad op dat langs de oostelijke rand van Gronsveld loopt. Als we de Savelsweg op gaan, passeren we een boomgaard waarin nagenoeg alle bomen nog appels hebben hangen van vorig oogstjaar, en de grond rondom de bomen ligt bezaaid met verrotte appels. Op enkele meters afstand ruiken we duidelijk de zoete geur van rottende appels.
Als we verder lopen, hebben we boomgaarden aan weerszijden van het stijgende pad.
Nagenoeg bovenaan de heuvelrug passeren we een mergelgroeve.
We gaan hier het langgerekte natuurgebied van het Savelsbos in. Met veel klimmen en dalen wandelen we over prachtige bospaden door het beboste heuvelgebied, met af en toe hele steile hellingen naar diepe dalen.
In het bos komen we ook langs de zogenoemde Henkeput, een trechtervormige kuip, met onderin een gewelf van vijftien meter doorsnede, die ongeveer 6000 jaar geleden al dienst deed als mergelgroeve.
Na een fikse afdaling over het bospad komen we het Savelsbos uit bij een camping langs de doorgaande weg.
Hierna volgen enkele kilometers die samen op gaan met het Krijtlandpad, en aangezien hier het Pelgrimspad niet of nauwelijks wit-rood wordt bewegwijzerd, volgen we die paar kilometers de geel-rode streekpad-bewegwijzering van het Krijtlandpad. Op de Voerenweg slaat het Krijtlandpad rechtsaf, waar wij nog een eindje rechtdoor moeten lopen.
Voorbij de Heiweg volgt dan bij een wegkruis de T-splitsing waar wij het karrenspoor van de Steenbergseweg op gaan.

Van NL-Limburgs Mesch naar Vlaams Moelingen
Aan het eind van dit onverharde pad komen we aan in het oeroude dorpje Mesch. Voorbij een hoeve met een mooie oude houten ingangspartij steken we het riviertje de Voer over.
In het dorp komen we vlak langs de Heilige Pancratiuskerk, één van de oudste kerken in Nederland, vermoedelijk al uit de tiende eeuw.
De twee horeca-gelegenheden die we passeren, zijn beide gesloten, dus een kop koffie drinken, zit er daar niet in. Daarom verlaten we Mesch, en gaan we verder richting België.
Nog niet zo lang nadat we Mesch uit zijn gelopen, zien we vóór ons de grenspaal al staan. Hier passeren we de Nederlands-Belgische landsgrens.
En enkele tientallen meters verderop, wandelen we de bebouwde kom van het Belgisch dorp Moelingen binnen.
Een grote bolle verkeersspiegel langs de Batticeweg biedt ons de gelegenheid om een mooie selfie te maken in het eerste Belgische dorp dat we vandaag doorkruisen.
In het Vlaamse Moelingen gaan we even van de doorgaande route af, omdat we bij het café over de rivier de Berwinne onze koffiepauze willen hebben. Op internet zagen we dat het café normaal gesproken nu open zou moeten zijn, maar op de cafédeur hangt een briefje dat het café ‘door omstandigheden’ gesloten is. Kortom, ook hier is geen koffiepauze mogelijk.
Daarom vervolgen we iets verder terug onze wandelroute weer. Daar steken we al vrij snel de Berwinne over.
Een mooie holle weg door beboste hellingen volgt dan.

De vallei in van de Berwinne
Ten zuiden van Moelingen, net voorbij een gaswinstation, passeren we de Vlaams-Waalse gewest-grens. Het lange pad over het hooggelegen kale plateau voert ons naar de boerderij Ferme de la Longue Vue.
Vanaf die boerderij gaat de route verder langs een diep in het dal liggend treinspoor, richting Berneau. Bij Berneau aangekomen, zijn we al zover afgedaald dat het treinspoor hier hoog boven ons ligt, en daar over een hele hoge spoorbrug loopt.
We gaan het centrum van Berneau niet in, maar nemen vlak vóór de brug over de Berwinne het pad rechtsaf.
Als we een eindje verder bij een smal bruggetje over de Berwinne komen, vinden we bij enkele houten gebouwtjes enkele stapels tuinstoelen. We nemen er een aantal van af en plaatsen die aan de rivieroever, waar we in het zonnetje aan het stromende riviertje genieten van onze lunchpauze.
Rechts van ons gaat de Berwinne meanderend stroomopwaarts door het landschap.
Als we na onze lunchpauze via het smalle bruggetje de rivier over zijn gegaan, volgt een lang veldpad door een aaneenschakeling van weilanden. Door de verkleuring in het gras kun je nog net zien in welke richting wij door de velden dienen te lopen om de juiste route te volgen.
De graslanden zijn trouwens nog niet zolang geleden met koemest bemest, dus we lopen hier over een reukspoor van enkele honderden meters breed.
Na het oversteken van de Rue de la Berwinne gaan we verder door een bosperceel en door de weilanden, naar het boeren-buurtschap Les Trihes.
Vervolgens volgt een eind over een nieuw-geasfalteerde weg, en daarna een karrenspoor, waarover we afdalen naar de rivier de Berwinne (in het Vlaams Berwijn genoemd). Die steken we over via de Rue de Cronwez in het begin van het stadje Dalhem.

De Berwinne-vallei weer uit
Dat we in de afgelopen kilometers de vallei van de Berwinne in en door hebben gelopen, wordt maar al te duidelijk als we aan de overzijde van deze rivier voorbij Dalhem het rivierdal weer uit lopen. Vanuit het dal moeten we namelijk lang en hoog klimmen om op het hooggelegen plateau te komen dat de scheiding vormt tussen de Maas-vallei vóór ons de Berwinne-vallei achter ons. Boven over het plateau is onlangs een nieuw betonpad aangelegd. Waarschijnlijk is het een snelfietspad. Op de vertikale zijkant van het betonpad staat de waarschuwing geschreven dat het hier gaat om ‘vers beton’.

Eindstation Visé aan de Maas
Nadat we de Rue de Dalhem zijn overgestoken en we nog tussen enkele akkers en boomgaarden door zijn gelopen, wandelen we de eerste bebouwing van de stad Visé binnen.
Steeds dichter komen we bij de Maas. Eerst wandelen nog een eind langs een hoge muur, waarachter de snelweg E25/A25 en de spoorlijn langs de Maas lopen. Over de Promenade de Léon Meurice gaat het verder. Rechts van ons zien we een door mensenhanden gemaakt immens betonnen tuinornament staan, gelijkend op een druipsteengrot.
Dan arriveren we in Visé bij de lange Maasbrug.
Aan de overzijde van de weg is het treinstation van Visé: Gare de Visé.
We zijn om 14:45 uur aangekomen op het eindstation van het Nederlands-Belgische Pelgrimspad.
Bij de brasserie hier op de hoek gaan we naar binnen om het zojuist behaalde doel van deze laatste vierdaagse op het Pelgrimspad te vieren met een drankje. Binnen is het heel druk. Kennelijk staat deze brasserie goed bekend om haar wafels, want veel gasten worden hier verwend met hele grote wafels gevuld met allerlei soorten ijs, vruchten en slagroom. Gasten – jong en oud – doen zich hier tegoed aan al die zoete lekkernijen.

Van noord naar zuid en van zuid naar noord door heel Nederland
Onze tweede lange pelgrimsroute door Nederland zijn we begonnen in Den Oever, en beëindigen we vandaag in het Belgische Visé, net over de Nederlands-Belgische grens. Daarmee hebben we Nederland diagonaal vanuit het noorden tot het zuiden geheel doorkruist.
En dan is nu het moment aangebroken om helemaal vanuit het zuidelijke punt van Nederland weer terug te reizen naar het noorden van Nederland, van Visé over de landsgrens naar Feinsum, op enkele kilometers afstand van de Noord-Friese Waddenzeekust.
Daartoe steken we wandelend via de Maasbrug eerst de brede Maas over, om daar op het grote parkeerterrein in onze vanmorgen hier geparkeerde auto te stappen.
Vanuit Visé rijden we dan terug naar Gronsveld, waar we onze andere auto afhalen.
Vanuit Gronsveld rijden we dan in twee trajecten terug naar huis. Het wordt een lange rit, mede doordat de A52 is geblokkeerd door een gecompliceerd auto-ongeluk van vier auto’s. Ook op de A50 is een ongeluk gebeurd, en daar komt nog bij dat we zo in de tweede helft van de middag uiteraard op een behoorlijk filegevoelige tijd reizen, dus ook op andere punten wordt veel langzamer dan normaal gereden. In Steenwijk pauzeren we voor ons avondeten, en daarna rijden we het laatste stuk, van Steenwijk naar Feinsum, waar we om half negen ’s avond veilig en wel thuis arriveren.
We kijken over de langere termijn terug op een prachtig Pelgrimspad, en voor wat betreft de afgelopen laatste vier etappes op vier buitengewoon aangename wandeldagen, met schitterende wandeletappes door het Mergelland en het Maasdal in het zuiden van Nederlands Limburg en in het noorden van België, met bovendien bijzonder mooi en zonnig winterwandelweer.