woensdag 11 januari 2023

Tijd voor jezelf èn voor elkaar

Woensdag 11 januari 2023

Samen wandelen zorgt voor Verbinding

















“Opzij, opzij, opzij,
maak plaats, maak plaats, maak plaats,
wij hebben ongelofelijke haast.
Opzij, opzij, opzij,
want wij zijn haast te laat,
wij hebben maar een paar minuten tijd.”

Mallemolen van het leven
Het is al weer 24 jaar geleden dat de zanger Herman van Veen dit onthaastingsliedje uitbracht. Zijn boodschap was duidelijk: we hebben het druk, we hebben altijd haast, en we hebben bijna geen tijd voor ….
In de mallemolen van het leven draaien wij allemaal ons eigen rondje mee. 
De mens ging paardrijden, stapte op de fiets en in de trein, of gaf flink gas op de motor en in de auto; en reisde nog sneller, bijvoorbeeld met het vliegtuig. Allemaal voorbeelden van voortbeweging die sneller zijn dan het wandeltempo van de mens. Sneller dan volgens onze menselijke maat voortbewegen schiet wel op, maar het gaat ook gepaard met meer gevaar en stress.

Bewegen
Elke beweging gaat vaak gepaard met een tegenbeweging. Zo heeft - mede door de Corona-pandemie en door de milieuproblemen - de snelle vliegbeweging iets van haar populariteit verloren. Wandelen nam al jaren aan populariteit toe, maar de crises van de huidige tijd hebben de belangstelling voor het wandelen extra sterk doen toenemen. Er komen steeds meer wandelroutes en wandelgidsen, en het aantal wandelaars dat pelgrimeert in Nederland en naar bijvoorbeeld het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela neemt alsmaar toe.

Stilte > Bezinning > Verbinding
Wandelen kost tijd, zeker als je langeafstandswandelaar bent. 
Maar wie wandelt, neemt ook tijd voor zichzelf. Als je samen wandelt, neem je onderweg tijd voor elkaar. En vaak ervaart men als wandelaar ook hoe fijn het kan zijn als je de tijd neemt voor andere mensen die je onderweg ontmoet. 
Als ik wandel of pelgrimeer, kan ik dat prima alleen doen door in stilte te lopen, en me bezinnen op mijn leven, maar het samen wandelen of pelgrimeren, voegt daar nog de verbinding met anderen aan toe. Juist in de ontmoeting met anderen, geef je elkaar de tijd, en leer je ook jezelf beter kennen.

Jabikspaad wandelen
Nu kan ik heel goed dagelijks een ommetje maken, of me voornemen om de meer dan drieduizend kilometers lange pelgrimstocht naar Santiago de Compostela te maken, maar je kunt er ook voor kiezen om samen vanuit Sint-Jacobiparochie (Santiago aan het Wad) het Friese pelgrimspad ‘Jabikspaad’ te gaan wandelen tot aan Hasselt in Overijssel. Hasselt is sinds de 13e eeuw al bedevaartsoord.
Dat is wat een groep gemeenteleden van onze Protestantse Gemeente te Stiens momenteel doet. Elke maand een etappe van ongeveer 15 kilometer lopen; en zo loop je binnen een jaar het hele Jabikspaad.

Proef-pelgrimage ervaren
Om het lopen van dat pelgrimspad voor te bereiden, werd na de ochtendkerkdienst van 9 oktober 2022 door een groep van bijna twintig wandelaars een mini-pelgrimage naar onze Refugio Ultreia Feinsum gelopen. In onze refugio (overnachtingsplek voor pelgrims) konden Durkje en ik de belangstellenden iets vertellen over pelgrimeren, en hen laten ervaren hoe gezellig het is om met elkaar als pelgrims ‘aan tafel’ te gaan. Deelnemers van die proef-pelgrimage schreven ons enkele dagen later kort hoe ze dat hebben ervaren; als volgt:
  • Samen een wandeling maken, is heel fijn; met goede gesprekken. Gastvrijheid van familie Koehoorn was fantastisch.
  • Wat wie it snein moai om yn it prachtige waar te rinnen mei in oantal gemeenteleden. Wat my it meast troffen hat, wie de seinebede fan Sint Patrick, en ek hoefolle ynformaasje en grutte organisaasje der om dizze tocht hinne sit.
  • Wandelen is altijd fijn met een ander; dat doe ik ook heel regelmatig. Wat ik bijzonder vond aan deze activiteit, was de gezamenlijke maaltijd. De hele morgen tijdens wandelen en maaltijd voel je dan verbondenheid met de ander.
  • Dat mei elkoar rinne en ite jout ferbining; sa gemeente wêze bûten de wenstige patroanen.
  • Door ont-moeten (in de zin van niet moeten / vrij voelen) heb ik een geweldige ontmoeting (die van twee kanten komt) ervaren.
Geef jezelf en de ander tijd
Durkje en ik hebben tijdens onze vier pelgrimages naar Santiago de Compostela ervaren hoe heilzaam het voor ons is om al wandelend dag in dag uit de tijd voor ons zelf èn voor elkaar te nemen. En als ik onderweg ook nog open staat voor anderen – bijvoorbeeld op straat of aan tafel in een pelgrimsrefugio – dan voeg ik nog iets extra’s toe aan die waarde(n)volle beleving. 
Als jij van al dat moois ook iets wilt ervaren, dan nodig ik je uit om in de komende maanden elke maand op een zaterdag de nog resterende pelgrimsetappes op het Jabikspaad tot aan Hasselt mee te lopen met de groep gemeenteleden, onder begeleiding van Petra Bollen, Tea Geertsma en Ciska Vos van de Protestantse Gemeente van Stiens. 

Door op weg te gaan
heb ik geleerd
waarheen ik moest gaan.
(Anselm Grün)

Column
Deze (mijn) column werd gepubliceerd in de Twaklank van januari 2023.
Twaklank is het informatie- en opinieblad van de Protestantse Gemeente te Stiens.



Geen opmerkingen: