zondag 21 augustus 2022

Pelgrimeren van Montlouis-sur-Loire naar Saint-Avertin

Pelgrimsroute van Parijs (F) naar Santiago de Compostela (S)
Via Turonensis van Parijs naar Saint-Jean-Pied-de-Port (GR655)
Van Montlouis-sur-Loire naar Saint-Avertin
Zaterdag 6 augustus 2022 – 19,2 km.
Dag 18: 375,7 – 394,9 km.

Bij de kathedraal van Tours

Eerst naar Saint-Avertin
De wekker wekt ons om 6:00 uur in onze caravan op Camping ‘Les Peupliers’ in Montlouis-sur-Loire.
Via onze campingreceptie hebben we gisteren al geregeld dat een taxi  ons vanmorgen om 7:45 uur zal afhalen bij het busstation van Saint-Avertin.
Na het ontbijt verlaten we de camping om 7:05 uur en  dan rijden we met onze auto naar Saint-Avertin. Daar wachten we op het busstation op de bestelde taxi. Die komt keurig op tijd aanrijden, en dan brengt de taxi-chauffeur ons van Saint-Avertin naar het treinstation van Montlouis-sur-Loire, waar zo rond 8:00 uur de etappe van vandaag gaat beginnen; 19,2 kilometers via Tours naar Saint-Avertin.

Schaduwrijk langs de Loire
Het is vanmorgen vroeg met 19 graden Celsius gelukkig heerlijk koel qua ochtendtemperatuur. Dat voelt prima zo aan het begin van een nieuwe pelgrimsdag. De zon schijnt vandaag aangenaam en de temperatuur loopt tijdens onze wandeldag op tot 28 graden Celsius. Bovendien waait het enigszins, dus het is alleszins aangenaam weer op deze dag op het pelgrimspad.
Bij het treinstation van Montlouis-sur-Loire gaan we de spoorbrug op, want dit treinstation ligt boven op het begin van de spoorbrug over de Loire.
Over het smalle zijpad van de spoorbrug steken we de Loire over. Op één van de drooggevallen zandbanken in de Loire staat een sportvisser te vissen.
Aan de overzijde gaan we direct bij de spoorbrug naar beneden, en volgen we kilometers lang het brede pad langs de Loire.

Hoog over door Vouvray
Aan het eind van dit rivieroeverpad komen we uit op de N152. Dan steken we via deze weg de rivier de Cisse over ter hoogte van de camping die aan de overzijde van de rivier ligt.
Daarmee wandelen we de plaats Vouvray binnen.
De route gaat dan niet direct verder langs de Loire, maar gaat heuvelopwaarts het centrum van deze plaats in. Tot onze verrassing zien we hier een mooie nieuwe gele wegwijzer van de GR655 – de Voie de Tours – het pelgrimspad naar Santiago de Compostela, dat wij bewandelen. We zijn nu op het punt aangekomen waar de oostroute (die wij liepen) en de westroute van de GR655 bij elkaar komen, om vanaf hier samen verder te gaan in zuidelijke richting.
In de afgelopen dagen hebben we nauwelijks nog goede wegwijzers gezien, met uitzondering van hier en daar kleine handgeschilderde gestileerde Jacobsschelpen, en af en toe een rood-witte wegwijzer. Het ziet er naar uit dat vanaf dit punt de bewegwijzering beter zal zijn; we zullen het zien de komende dagen.
In Vouvray worden we door oude smalle straatjes geleid. Hier en daar krijg je dan prachtig doorkijkjes naar huisjes en bijgebouwen die tegen de hoog opgaande rotswand zijn gebouwd.
Bij een château een eindje verderop zien we bij de ingang een enorme houten oude wijnpers staan. Mooi dat zo’n oud stuk industrieel erfgoed hier ter decoratie op een zichtlocatie is geplaatst.

Door de wijngaarden naar Vauvert
Omdat we al redelijk hoog over door de straatjes van Vouvray liepen, vermoeden we dat we de afdaling wel eens zouden inzetten naar het nivo van de Loire, maar zover is het nog lang niet. Op een plek waar we overigens vanaf behoorlijke hoogte al wel een mooi uitzicht hebben over de Loire, gaat de route door deze oude straatjes nóg hogerop, en ook behoorlijk steil.
Bijkomend voordeel is dan wel dat je een nog weidser uitzicht krijgt over de Loire en de Loire-vallei. En nu zien we ook Tours in de vallei liggen, en in de verte in die stad ook al de kathedraal van Tours.
De daken van de kathedraal en vooral ook de beide kerktorens steken ver boven de bebouwing van de stad uit.
Als we buiten de bebouwing komen, verlaat de route de doorgaande asfaltweg bij een wijn-château, om dan als veldpad verder te gaan door uitgestrekte wijngaarden.
Tegen de dorpsrand van Vauvert verlaten we dat veldpad en komen we ter hoogte van de watertoren weer terug op de doorgaande asfaltweg.

Van alles te zien rondom Rochecourbon
Vanaf de watertoren, die doorgaans op de hoogste punten in het landschap staan, zetten we nu wel de afdaling in naar de Loire. Ook hier krijgen we af en toe weer mooie doorkijkjes naar de vallei en naar de woningen en bijgebouwen die tegen en ook in de rots(wand) zijn gebouwd.
Het buurtschap Les Clouet maakt de binnenkomst voor ons als pelgrims wel heel mooi. In een klein parkje bij een parkeerplaats heeft men de borders vol gezet met prachtig bloeiende planten, en op het grasveldje staat een oude boeren-hooikar, die ook heel mooi is versierd met bloeiende planten. Een prachtige binnenkomst dus in Les Clouet.
Verderop steken we in de plaats Rochecorbon de drukke N152 over, en dan gaat het pelgrimspad voor zowel wandelaars als fietsers verder dicht langs de Loire tot aan Tours, zo’n 5 kilometer.
Links zien we continu de rivier, en rechts hebben we ter hoogte van het buurtschap La Laterne het zicht op een hoog opgaande ruige rotswand. Op enkele plaatsen zijn op de rand van die rotswand gebouwtjes gebouwd, wellicht huisjes, en we zien ook een hoge toren op de rand van de rotswand.
En dan zien we hier en daar op behoorlijk grote hoogte ook nog enkele holen, die zijn uitgehouwen in die hoge rotswand. Het is voor ons moeilijk in te schatten hoe oud die zijn, maar het zou wel eens van zeer oude bewoning kunnen zijn.

Langs en over de Loire
Ter hoogte van La Guinguette lopen we op het Loire-pad langs een attractiepark, waar kinderen naar hartenlust kunnen spelen. Het doorgaande pad heeft hier enkele barrières gekregen, opdat de Loire-fietsers veiligheidshalve vaart minderen om het park te passeren.
Vlak vóór Tours passeren we een pelgrimspad-wegwijzer, waarop staat dat het vanaf Tours middels de Via Turonensis nog 1.467 kilometer is naar Santiago de Compostela. En de pelgrims worden hiermee welkom geheten in Tours.
Als we onder de tweede Loirebrug door zijn gelopen, krijgen we een nog beter zicht op de stad en de kathedraal.
Nog zo’n twee kilometer en dan zijn we bij de kathedraal. Daartoe moeten we de Pont de Fil over, een metalen tuigbrug voor fietsers en voetgangers, die in twee delen over de Loire ligt. Nog een halve kilometer, en dan zijn we in het stadscentrum van Tours.

Tours
Zodra we de Loire over zijn, is het nog maar enkele meters tot aan de kathedraal Saint-Gatien van Tours. We gaan direct de kathedraal binnen, en zien dan dat er op dit moment een mis is, ter kerkelijke bevestiging van het huwelijk van een jong stel. We mogen tijdens de mis de kathedraal wel in, maar mogen niet verder dan de achterste rij van de bruiloftsgangers in de kathedraal.
Wel krijgen we een kathedraalstempel in onze pelgrimspaspoorten.
We luisteren naar de lezingen van de voorganger, de voorzang van de cantrix, en de samenzang van de bruiloftsgasten. De muziek vult de grote kathedraal, onder de grote kerkramen van het koor van de kerk.
Buiten gekomen, nemen we plaats op een bankje op het kerkplein tegenover de kathedraal.
Dit wordt de locatie van onze – wel wat vroege – lunchpauze. Het is bijna 11:30 uur, en we zitten hier heerlijk in de aangename zon te genieten van ons lunchpakket dat we vanmorgen in de caravan klaar hebben gemaakt. Het is niet druk op het kerkplein. Hier en daar lopen en zitten onder andere  enkele toeristen, Loire-fietsers en lange afstandswandelaars; een bont gezelschap, maar wel gezellig.
Na deze middagpauze laten we de kathedraal bij het museum voor de schone kunsten achter ons.
We lopen op de doorgaande pelgrimsroute aan de hand van deel 2 (Van Tours via Poitiers naar Mirambeau) van onze routegidsen van de GR655 naar het stationsplein waarop de grote stationshal van Tours staat.
Bij de VVV reserveren we alvast de taxi voor morgen, en dan gaan we op zoek naar een koffieplek. Die vinden we op de Avenue de Grammont, tegenover het imposante stadhuis van Tours.

Over en langs de Cher
Na deze koffiepauze is het tijd om de stad te verlaten, want we moeten nog een kleine vijf kilometer verder, naar Saint-Avertin.
In een lange rechte lijn gaan we alsmaar in zuidelijke richting over de Avenue de Grammont naar de rivierbrug over de Cher.
Zo verlaten we Tours en beginnen we in Les Fontanes aan het vervolg van onze route langs de rivier de Cher. Door een mooi parkgebied wandelen we in oostelijke richting langs de zuidoever van de Cher. Zo gaan we ook onder de autosnelweg tussen Orléans en Bordeaux door. We zijn al heel vaak over die rivierbrug gereden, maar nu lopen we er na zoveel jaren eens onderdoor.
Dan breekt ook zo ongeveer het moment aan dat we de bebouwing van Tours uit het oog verliezen.
Langs de helder groengele waterplantenpartijen in en op het donkerblauwe rivierwater gaan we verder.

Naar Saint-Avertin
Het waterrijke gebied tussen Tours en Saint-Avertin is wel een heel mooi groen woongebied tussen beide centra. De huizen zijn redelijk oud, maar goed verzorgd, en het ziet er naar uit dat het hier rustig en comfortabel wonen is.
Bij de entree van Saint-Avertin bij de ingang van een parkje staat een informatiebord over de route van het pelgrimspad GR655 door Saint-Avertin, en verder door deze regio.
Een eindje voorbij de plek waar we morgen het winkelcentrum van Saint-Avertin in moeten, verlaten we de doorgaande pelgrimsroute, om naar onze auto iets verderop te lopen op het parkeerterrein bij de busterminal van Saint-Avertin.
Met onze auto rijden dan weer terug naar onze camping in Montlouis-sur-Loire, terugblikkend op een aantrekkelijke route, en bovendien de passage door de grote stad Tours, bij mooi wandelweer. Al weer zo’n mooie dag op het Franse pelgrimspad. Vandaag laten we de Loire achter ons. We staken ook de Cher over, en gaan morgen op weg naar de rivier de Indre.