woensdag 17 augustus 2022

Dag VI: 106,6 – 133,1 km

Bij de stadsbrug over Le Gave d’Assou in Oloron-Sainte-Marie

Een mooi-weer wandeldag
Vandaag gaan we de zesde zomerpelgrimage-etappe van 2022 lopen, van het Franse dorp Arudy maar de stad Oloron-Sainte-Marie, onze zesde (en laatste) etappe van de Lourdes-variant van de Via Tolosana, over een afstand van 26,5 kilometer. De eerste drie etappes van ons pelgrimspad vielen grotendeels samen met de Franse langeafstandsroute GR110, maar vanaf Lourdes valt onze pelgrimsroute voor onze laatste drie van de zes etappes samen met de GR78.
Deze dag begint voor ons met een iets warmer ochtendtemperatuur - van 20 graden Celsius – dan gisteren, en het is de hele dag bewolkt. De temperatuur loopt gedurende onze wandeldag op tot 27 graden Celsius. Vanmorgen is het af en toe even heel licht miezerig weer, maar dat deert ons in het geheel niet; integendeel, want het is ook wel lekker fris. We ervaren het als een wandeldag met heel mooi wandelweer, dus helemaal prima zo.
De toppen van de bergen van de Pyreneeën ten zuiden van onze route zijn de hele wandeldag in wolken gehuld. Pas tegen het avonduur is de bewolking enigszins opgetrokken, en zijn ook de toppen van de Pyreneeën geheel zichtbaar.

Spoorzoeken in Arudy
Om 6:00 uur worden we gewekt door de wekker. Wassen, aankleden en ontbijten, en dan verlaten we onze camping ‘Le Saillet’ vlak na 7:00 uur. Dat is iets eerder dan voor ons te doen gebruikelijk, want we hebben een behoorlijke afstand voor de boeg, en we willen graag ook redelijk vroeg klaar zijn.
Met onze auto rijden we vanuit Lestelle-Bétharram naar Arudy, zo’n 30 minuten rijden vanaf onze camping. We parkeren de auto om 7:45 uur nabij de dorpskerk van Arudy, en gaan dan vanuit het dorpscentrum van Arudy direct van start.
Het is wel even een speurtocht om de plaats op de juiste locatie te verlaten. In Arudy wordt namelijk de pelgrimsroute niet bewegwijzerd, dus we moeten het doen met de beschrijving in onze Duitstalige routegids. Die gids beschrijft echter in grote lijnen, en slaat hier en daar een straat over in de beschrijving, waardoor je de connectie van de ene naar de volgende straat niet hebt. Maar door af en toe iemand op straat aan te spreken, of de vrouwen te vragen die ons her en der vanuit hun bovenramen gadeslaan, komen we toch bij de Pont Germe, waarmee we over Le Gave d’Assou onze startplaats Arudy verlaten.

Van Bescat naar de Dolmen Calhau de Teberne
We steken de rivier over en gaan enkele honderden meters verder op de asfaltweg van de Route de Bescat, die wij volgen, totdat we het dorpje Bescat binnenwandelen.
Vanuit Bescat nemen we de weg heuvelopwaarts, waarmee we op een soort heuvelkamweg komen. Daar voegt ook de GR78 zich weer bij onze pelgrimsroute, dus vanaf dit moment kunnen wij weer de rood-witte strepenmarkering van de GR’s volgen.
Vanaf een onverhard veldpad over de heuvelkam krijgen we een mooi uitzicht over de omliggende regio en over de Pyreneeën in het zuiden.
Verderop gaat het pad over in een mooi hol hellingpad.
Bij de N920 aangekomen, passeren we de prehistorische Dolmen Calhau de Teberne. De dolmen die we hier zien, zouden we in Nederland een hunebed noemen. Enkele rechtopstaande stenen, met daar overheen een enorme deksteen.

Buzy en Buziet
Na het oversteken van de N920 gaat de route verder over een sterk stijgend smal bospad door een bomensingel. In het open veld komen we langs een weide waarop drie stieren staan en liggen.
Het eerste dorpje waar we doorheen komen, is Buzy. Eerst komen we langs een eigentijds dorpshuis.
En verderop in het dorpje komen we langs een vervallen muur van een hele oude dorpshoeve.
Een koffiepauze zit er hier helaas niet in.
Dus gaan we over een heel mooi rotsachtig pad verder. Het ziet er wel heel mooi uit, maar je moet wel goed opletten dat je niet struikelt en/of valt op deze rotsachtige ondergrond.
Zo lopen we door naar het volgende dorpje, met de naam: Buziet. Ook dit is niet veel meer dan een dorpsplein met omliggende woonhuizen. We nemen even een korte pauze op de picknickplaats in het midden van Buziet. Ook hier kunnen we geen koffie drinken.

Ogeu-les-Bains en Herrèra
Daarom gaan we na deze korte pauze weer verder, in de hoop dat we dan tenminste in het volgende dorp in bijvoorbeeld een café een kop koffie kunnen drinken. In Ogeu-les-Bains zien we het gemeentehuis langs de route. We gaan er naar binnen, en krijgen daar vlot een gemeentestempel in onze pelgrimspaspoorten. De receptioniste vertelt ons dat er geen café-bar in het dorp is, dus ook hier kunnen we geen koffiepauze houden. Dan kan het gedurende de hele route van ruim 26 kilometer niet, want hierna komen we door geen enkele dorp meer.
We eten een broodje op het plein vóór het gemeentehuis, en bezichtigen daarna de dorpskerk.
Voorbij Ogeu-les-Bains volgt een lange asfaltroute door een stil en hooggelegen gebied. Alleen drie harde knallen doorbreken de stilte, waarschijnlijk van een jager in het bosperceel links van ons. We wandelen in de richting van het buurtschap Herrère, waarvan we nog wel het plaatsnaambord zien, maar het dorp niet binnengaan. Bij dat kombord ter hoogte van Ferme Bordes nemen we de afslag links.

Langs Le Gave d’Assou
Nu volgt een hele mooie route door de heuvels, heuvel op en heuvel af, waarbij ons opvalt dat de grondsoort hier en daar wisselt, van oranjerood tot geel. Daarbij wandelen we over heuvels die grotendeels begroeid zijn met enorme velden met varens.
Deze paden brengen ons uiteindelijk bij de rivier Le Gave d’Assou. We zien nu nog niet veel van de rivier, maar horen wel heel duidelijk de stroomversnelling van deze sterk meanderende rivier.
Af en toe wijkt ons bospad even ver af van de rivier. Op een gegeven moment lopen we langs een maïsveld waarvan het maïs al heel hoog staat. Rechts is een boomsingel, en tussen die bomen staat veel struikgewas met de prachtig paarsbloeiende vlinderstruiken Buddleia, en tientallen meters bramenstruiken met volop rijpe bramen.
Af en toe krijgen we een doorkijkje naar de snelstromende rivier.
Het kolkende water stroomt heel krachtig langs de rotsachtige oevers van Le Gave d’Assou.
Hier en daar is de rivier smal of breed, en diep of ondiep.
Aan de hoge stapels boomstammen en takken aan weerszijden van de rivier kun je zien dat het water in andere seizoenen met enorme krachten hier langs moet gaan, dus daar is de huidige stroming nog niets bij.
En dan arriveren we bij de Pont du Diable, een oude stenen boogbrug over le Gave d’Assou.
Daarmee steken we de rivier over, en dan zien we aan de overzijde van de rivier een houten bank staan, waarop we plaatsnemen voor onze lunchpauze. Een mooi plekje in de weldadige stilte van het bos en met het luidruchtig ruisen van het stromende rivierwater.

Via Sainte-Croix naar Oloron-Sainte-Marie
Hoog boven de rivier gaat de route dan voort. Steeds verder wijkt het brede bospad van de rivier. En dan komt ons brede steentjespad uit bij een asfaltweg. Deze asfaltweg kennen we, want die hebben we op 29 juli 2019 al bewandeld.
Toen hebben we namelijk de reguliere pelgrimsroute van de Via Tolosana gelopen vanuit Oloron-Sainte-Marie via dit splitspunt in zuidelijke richting naar en over de Pyreneeën. Hier komen dus de Via Tolosana en de GR78 bij elkaar.
Wij gaan nu echter niet weer in zuidelijke richting, maar lopen in tegengestelde richting naar Oloron-Sainte-Marie.
Maar voordat we arriveren in Oloron-Sainte-Marie komen we eerst door Sainte-Croix, dat tegen de stad aan ligt. In Sainte-Croix komen we eerst langs een gesloten oude kerk,
En daarna komen we langs de tweede kerk, die we in 2019 niet konden bezichtigen, omdat die toen op de vroege ochtend nog gesloten was. Maar nu is deze kerk gelukkig geopend, en kunnen we de kerk van Sainte-Croix wel bekijken.
Opvallend van deze kerk zijn de decoratief beschilderde muren en pilaren.

Aankomst in Oloron-Sainte-Marie
Vervolgens lopen we recht op de stad af. We krijgen eerst vanaf grote hoogte een prachtig uitzicht over Oloron-Sainte-Marie, met ook nog de Pyreneeën in de verte op de achtergrond.
Dan volgt een steile afdaling over veel stenen traptreden bergafwaarts tot ter hoogte van de stad. Zo bereiken we uiteindelijk ook de stadsbrug over Le Gave d’Assou.
Bij deze brug staat een standbeeld van een pelgrim, op de locatie waar de beide pelgrimsroutes hier in de stad elkaar kruisen.
Door de stad lopen we naar de kathedraal van Oloron-Sainte-Marie. Die is gelukkig wel geopend, maar er zijn geen vrijwilligers – zoals drie jaar geleden – van wie we een kathedraalstempel in onze pelgrimspaspoorten kunnen krijgen.

Wachten tot we terug kunnen
Van drie jaar geleden weten we dat er een taxi-standplaats is bij het station, dus van de kathedraal lopen we naar het station. We willen namelijk graag met een taxi terugrijden van Oloron-Sainte-Marie naar Arudy, waar we vanmorgen onze auto hebben achtergelaten.
Bij het station staat echter geen taxi. De taxi die even later komt aanrijden, is niet beschikbaar, maar op ons verzoek vraagt hij zijn taxi-centrale om een andere taxi te sturen. We wachten bijna een half uur, maar er komt geen taxi.
Daarom lopen we door het stadscentrum naar de VVV, en vragen daar om het gemeentestempel in onze pelgrimspaspoorten, en of ze voor ons een taxi kunnen afroepen.
De eerste taxi kan niet, en de tweede pas om 17:00 uur, terwijl het nu nog maar 15:00 uur is. Dat vinden we te lang duren, dus we vragen het bij andere taxibedrijven te proberen. Pas bij de 6e poging kan de VVV-medewerker iets voor ons regelen, als we akkoord gaan met de vertrektijd van 16:15 uur. Daar gaan we mee akkoord, want dan kunnen we in de stad nog wel even iets drinken, alvorens we worden afgehaald.
Iets na 16:15 uur arriveert die taxi bij de VVV, waar wij instappen, en waarna de taxi-chauffeur ons terug rijdt naar Arudy. Vanuit Arudy gaan we dan met onze eigen auto terug naar de camping in Lestelle-Bétharram.

Terugblik op de Via Tolosana inclusief de Lourdes-variant
  • Vandaag hebben we de laatste etappe – inclusief de Lourdes-variant – van onze wandelgids (de Rother Wanderfûhrer (2017) van Albrecht Ritter) van de Via Tolosana gelopen.
  • Totaal zijn dat volgens het boekje 34 + 5 = 39 etappes, van Arles via Toulouse en Oloron-Sainte-Marie naar de Pyreneeën.
  • Wij hebben die gehele route (inclusief de Lourdes-variant) gelopen in 36 + 6 = 42 etappes, over een totale afstand van 798 + 133,1 = 931,1 kilometer, wat neerkomt op een gemiddelde etappe-lengte van 22,2 kilometer per dag.
  • Vanaf de Pyreneeën gaat deze Franse pelgrimsroute Via Tolosana over op de Spaanse Camino Aragonés. De Camino Aragonés eindigt in het Spaanse Puente la Reina, waar dit pelgrimspad aansluit op de Spaanse Camino Franchés naar de bedevaartsstad Santiago de Compostela.