dinsdag 4 mei 2021

Tweede deel Spoarpaad van Stiens richting Leeuwarden

Maandagmiddag 3 mei 2021

Over het Spoarpaad vanuit Stiens richting Koarnjum en Jelsum

















Lang gewacht, en toch gekomen
We moesten er indertijd 'even' op wachten, maar toen had je ook wat.
In december 2016 werd eindelijk het spoorpad tussen Stiens en Leeuwarden opengesteld.
Over het voormalige spoortracé tussen dorp en stad is in het jaar 2016 een pad geasfalteerd, dat voor wandelaars en fietsers is opengesteld voor de directe verbinding van Stiens naar Leeuwarden, met op diverse plekken mogelijkheden om op de opeenvolgende kruisingen met oude wegen en paden het fietspad vanuit de tussenliggende dorpen en steden op te gaan of het daar te verlaten.
Tijdens de asfalteringsweken maakten fietsers en wandelaars direct al gebruik van het nieuwe pad, ondanks het feit dat het geasfalteerde pad volgens de inrij-verbodsborden aangaven dat passage nog niet was toegestaan en - voor wie dat wel deed - dat het inrijden geheel voor eigen risico zou zijn.
Eind 2016 zijn op de gevaarlijke kruisingen slalomhekken geplaatst om de snelheid er uit te halen op plekken waar het nieuwe spoorpad bestaande wegen gevaarlijk kruist. En toen dan ook nog het inrijverbod was opgeheven, was het hek bij wijze van spreken van de dam, want vanaf dat moment werd er al veel en dankbaar gebruik gemaakt van dit - ook mooi gelegen - nieuwe asfaltpad voor wandelaars en fietser.

Positieve reacties via social media
Via Facebook circuleerden er in 2016 verschillende reacties op het nieuwe pad, van heel mooi, en let vooral goed op bij het oversteken van gevaarlijke kruisingen, en wat prachtig om Stiens weer eens vanuit een heel ander perspectief te zien en te doorkruisen.
Het pad is voldoende breed, zodat fietsers en wandelaars bij het passeren elkaar voldoende ruimte kunnen geven, en het zicht is uitstekend, omdat het spoorpad nauwelijks slingert, wat spoortrace's eigen is.
Op 9 februari 2017 heeft het spoorpad een Friestalige straatnaam gekregen, namelijk: Spoardyk.

Nieuw perspectief in Stiens
Durkje en ik hebben op 29 december 2016 direct al eens de proef op de som genomen, en zijn op die ochtend het eerste deel van het spoorpad gaan bewandelen. We líepen toen de nieuwe route, want dat gaf ons vanwege de lage snelheid alle tijd om onderweg ook kennis te nemen van de zo geheel nieuwe perspectieven van waaruit je je eigen dorp (want toen woonden we nog in Stiens) als het ware met nieuwe ogen kunt bekijken. 
In de afgelopen viereneenhalf jaar was het er nog nooit van gekomen om ook het tweede deel van dit Spoarpaad eens te gaan bewandelen, dus het is vandaag eigenlijk wel de hoogste tijd om dat toch maar eens te gaan doen.
Vanmorgen had ik voor Nijkleaster nog een vergadering, en vanmiddag is het ondanks de harde wind wel goed wandelweer, dus we trekken nu de wandelschoenen aan en gaan op 'spoor'pad.

Spoarpaad van de Menno van Coehoornwei bij Stiens naar de N357 bij Jelsum
We rijden van Feinsum naar Britsum en parkeren onze auto bij de Britsenburgh, bij de korfbalvelden van CSL. Vanuit Britsum wandelen we dan over de Menno van Coehoornwei naar de plek waar deze doorgaande weg het Spoarpaad vanuit Stiens kruist. Tot hier hadden we het spoorpad in 2016 al bewandeld, dus vanaf hier gaan we nu met de rug naar Stiens in zuidelijke richting verder over het Spoarpaad.
Normaal gesproken wordt het Spoarpaad veel gebruikt door schoolgaande kinderen, forenzen en mensen die op de fiets gaan winkelen in Leeuwarden. Maar omdat in deze Corona-tijd veel forenzen thuis werken en het in de regio deze week ook meivakantie is, is het bijzonder rustig op het Spoarpaad. Af en toe ontmoeten we een fietsers en/of een wandelaar.
Het is droog, maar het waait wel behoorlijk hard, dus we hebben tijdens het lopen over het hoger gelegen spoorpad een stevige tegenwind vanuit het westen.

Spoarpaad door Koarnjum naar Jelsum
We lopen hier in het voorjaar, in de periode dat de akkers weer klaar worden gemaakt voor het komende seizoen. Hier en daar zijn de eerste pootaardappelen al gepoot, waardoor de lange lijnen van de aardappelruggen het landschap tekenen.
Het eerste dorp dat we bereiken, is Koarnjum. Hier kruist het Spoarpaad de Skeltedyk tussen de N357 en het dorp.
Even later lopen we achter de voetbalvelden van voetbalvereniging De Trije Doarpen (DTD) langs. 
Daarna kruist het Spoarpaad de Skierhústerwei, die van de N357 naar Jelsum loopt.
Op de plek waar we de parallel aan de N357 lopende Brédyk bereiken, zien we in het beboste driehoekje de restanten van de fundamenten van het voormalige treinstation. Een enigszins verwaarloosd informatiebord verschaft enige informatie over de historie van de spoorlijn en van deze stationslocatie.
Hier eindigt het Spoarpaad. Wie vanaf hier verder wil richting Leeuwarden, volgt dan de parallelweg van de N357, de Brédyk.


Vijver Zathe en Dekemastate
Wij wandelen enkele honderden meters over de Brédyk richting Leeuwarden, om dan ter hoogte van Vijver Zathe de Langhústerdyk op te gaan. We lopen dan langs dit ooit zo prominente fokbedrijf van de boerenfamilie Wassenaar-Boelstra. Deze bijzondere, monumentale boerderij is momenteel helaas niet meer in gebruik, waardoor deze ooit zo imposante boerderij nu schromelijk vervalt.
Eerst even over de Finsterbuorren en daarna al snel over de mooie singel wandelen we naar Dekemastate in Jelsum. In de boomsingel en in de tuin van Dekemastate staan ook veel bijzondere stinzenplanten in bloei. 
Bij het theehuis van Dekemastate gaan we over Op 'e Terp en over de Skierhústerwei naar de Boarnsylsterwei. Die volgen we daarna, waarna we ter hoogte van de voetbalvelden van DTD weer aankomen in Koarnjum. 

F-16 en F-35
Op dat moment worden we geconfronteerd met twee gevechtsvliegtuigen boven ons, die de Leeuwarder vliegbasis naderen. Ik zie dat het twee verschillende gevechtsvliegtuigen zijn, namelijk een oude F-16 en een nieuwe F-35. Mooi om ze zo vlak over ons heen te zien vliegen in de afdaling, waarbij we de piloot in de cockpit zien zitten, maar het is wel een hels kabaal. Opvallend is overigens het feit dat de F-35 (de Lightning II ofwel de Joint Strike Fighter) veel meer lawaai produceert dan de F-16 (de Fighting Falcon). Daar waar de F-16 met een overwegend fluitend geluid overvliegt, maakt de F-35 een veel heviger en brullend lawaai. Kortom, de geluidsoverlast van de F-35 is veel groter dan die van de F-16.

Martenastate en Britsenburgh
Door de Bokkestege en over het Tsjerkepaed lopen we vervolgens naar de Nicolaaskerk van Koarnjum.
We lopen langs de dorpskerk, om daarna het schelpenpad van de Swarte Singel op te gaan, door de stinzenfloratuin van Martenastate.
Voorbij de Túnmanswente volgen we de Martenawei en de Helmblomstrjitte, waarna we over de Joussenwei vanuit Koarnjum in noordelijke richting naar Britsum lopen.
Over het Stedpaed en de Menno van Coehoornwei lopen we door Britsum terug naar de parkeerplaats bij de korfbalvelden, waar we anderhalf uur geleden onze auto hadden geparkeerd. Na een mooie wandeling van zo'n zes kilometer rijden we vanuit Britsum via Stiens weer terug naar huis in Feinsum.

Geen opmerkingen: