zaterdag 1 augustus 2020

Naar buiten Naar Chapelle Saint-Thibaut (24.2) & Klimmen en dalen langs de Ourthe (24.1)

Vrijdag 24 juli 2020
Uitzicht over de Ourthe-vallei vanaf Chapelle Saint-Thibaut

Wandeldriedaagse in België
In aansluiting op onze zomerpelgrimage van 2020 op achtereenvolgens de Via Limburgica, de Via Monastica en de Via Thiérache, staat er voor deze zomervakantie van 2020 nog een extra wandelvierdaagse op ons outdoor-programma, opgebouwd uit acht verschillende wandelroutes, waarvan elke keer twee wandelingen van dezelfde dag dezelfde startplaats hebben, of in elkaars nabijheid liggen.
We beginnen met een driedaagse in België, waarna tot slot nog een eendaagse in onze Nederlandse provincie Limburg.
Morgen wandelen we bij Barvaux en bij Wéris in België, overmorgen rond Belgisch Stavelot en volgende week maandag nabij Slenaken in Limburg.

Klimmen en dalen langs de Ourthe & Naar Chapelle Saint-Thibaut
De twee routes die we vandaag wandelen, zijn de routenummers 24.1 met als titel ‘Klimmen en dalen langs de Ourthe’ en 24.2 met als titel ‘Naar Chapelle Saint-Thibaut’; beide routes uit de wandelgids met als titel ‘naar buiten! – 25 wandel-weekenden’. De eerste route is 9 kilometer lang en de tweede route is 10 kilometer, dus we wandelen vandaag totaal 19 kilometer. Beide routes liggen in het noorden van de Belgische provincie Luxemburg. Het overkoepelende thema van deze twee wandelroutes is: ‘Langs de Ourthe & door loofbossen’.
Tegen 8.00 uur verlaten we met onze huurauto Camping Tultay in Sprimont; de camping waar we gisteren vanuit het Franse Guise naar toe zijn gereden. Durkje en ik rijden over de A26/E25 en over de N89 via La Roche-en-Ardenne naar het Ardeense plaatsje Marcourt, gelegen in het dal van de rivier de Ourthe. De temperatuur is onderweg al opgelopen naar 17 graden Celsius als we om 8.45 uur onze auto parkeren bij Auberge La Grande Cure.
Het wordt vandaag een aangename – af en toe - zonnige zomerdag, waarbij de temperatuur halverwege de middag is opgelopen naar 24 graden Celsius. Vooral op de delen waar we iets hoger lopen, worden we verkoeld met een lekker frisse bries.

Klimmen en dalen langs de Ourthe
Over Les Planesses dalen we af naar de rivierbrug over de Ourthe in Rue des Martyrs.
Over het weggetje met de straatnaam Qwanaipré lopen we steeds verder van de Ourthe af, om vervolgens over een bospad weer naar de oever van de Ourthe terug te keren.
Over een mooi hellingpad gaan we langs de Ourthe, met linksonder de rivier en rechtsboven ons de hoog opgaande rotsen van het massief naast ons.
En nog weer een eindje verder dalen we steil af naar de oever van de Ourthe. Op deze steile stukken zijn staalkabels langs de route gespannen, die we kunnen gebruiken om ons aan vast te houden bij het afdalen. Daarna gaat het pad verder als oeverpad van de rivier.
Verderop passeren we het Arboretum van Robert Lenoir

Klimmen in Bois del Côre
Op de plek waar we niet verder kunnen langs de Ourthe, maken we een scherpe bocht naar rechts, waarna we een heel lang naaldbospad steil omhoog nemen, en we bijna het hele Bois del Côre van de westkant tot de oostzijde klimmend doorkruisen.
Daarna draaien we naar het zuiden door Bois de Jambe, en wandelen we regelmatig door open vlaktes.
Prachtig is het uitzicht dat we vanaf hier hebben over het links van ons liggende heuvellandschap.
Als we daarna door de zuidelijke punt van Bois de Jambe heen zijn gelopen en weer in het open heuvelland komen, zien we in de verte boven op de helling ver boven de Ourthe de witgekleurde Chapelle Saint-Thibaut in Bois de Saint-Thibaut staan. Daar lopen we straks naar toe in de tweede wandeling van vandaag.
Even later – na een korte broodjespauze - arriveren we bij Auberge La Grande Cure, waar onze huurauto staat. We gaan er naar binnen om te onderzoeken of we hier koffie kunnen drinken. Dat blijkt niet te kunnen, en we worden doorverwezen naar de taverne bij Rue des Martyrs, die we zullen passeren tijdens onze tweede wandeling van vandaag.

Naar Chapelle Saint-Thibaut
Voor de tweede wandeling lopen we voorbij onze huurauto naar beneden, naar de rivierbrug van Rue des Martyrs. We steken de Ourthe over.
Daarna lopen we langs de plaatselijke Camping de Marcourt naar de taverne aan de overzijde van de drukke verkeersweg N833. Daar drinken we een kop koffie op het terras. Vanuit de taverne klinkt muziek uit Tunesië.
Na deze koffiepauze gaan we een heel eind heuvelopwaarts over de zogenaamde Promenade de l’Ourthe. Daarbij volgen we de richtingwijze van ‘Ermitage de Saint-Thibaut’ (1639). Onderweg ontmoeten we een Vlaamse familie, van grootouders, ouders en een baby van nog maar één maand oud. Zij zijn met de kinderwagen onderweg om naar boven te  lopen, over het brede bospad. We raken met elkaar in gesprek en horen dat zowel grootvader als zoon als kleindochter op de 21e juni geboren zijn. Het is een unicum dat drie opeenvolgende geslachten op dezelfde datum zijn geboren.
Wij gaan verder naar boven en komen na geruime tijd aan op de plek waar Chapelle Saint-Thibaut staat.

De laatste kluizenaar bij de kapel
Het is de locatie waar eeuwen geleden een kasteel heeft gestaan, dat als represaillemaatregel door brand is verwoest. Tegen de kapel is een woonverblijf gebouwd, waarin de laatste monnik zo’n twintig jaar als kluizenaar heeft gewoond. Tegenwoordig is het huisje onbewoond. De kapel is gesloten, maar door de tralies heen kunnen we toch nog iets zien van het interieur van deze hoog gebouwde kapel.
Vanaf deze hoge plek hebben we een schitterend uitzicht over het Ourthe-dal.
Achter de kapel kun je middels stenen traptreden nog iets hoger de heuveltop op, waar je dan aankomt bij een stenen kruis met Jezusbeeld. En aan de achterzijde bij de ruïne van de oude burchtmuur is een afgesloten grot gecreëerd, waarin een beeld als reliëf voor een deel is uitgehouwen uit een grote witte steen.

Boswandelen door Bois de Saint-Thibaut
Achter de kapel gaat de route voort. We blijven nauwgezet de routebeschrijving volgen, maar op het moment dat we Bois de Saint-Thibaut uit komen en we zo’n vijftig meter door een weiland moeten lopen naar een heel smal bospaadje, blijkt dat dat bospaadje niet te vinden is. Waarschijnlijk is dat hele smalle paadje in de loop van de jaren (want de wandelgids is al meer dan 13 jaar oud) in onbruik geraakt, overwoekerd en verdwenen. Het is op de gestelde plek door ons in elk geval niet meer te vinden. Daarom kiezen we ervoor om onze route door het bos en door de heuvelweides te vervolgen, om daardoor toch zo dicht  mogelijk het grote heuvelbos te verlaten bij de entree van het dorpje Rendeux. En dat lukt helemaal, want we komen exact uit het bos waar de routebeschrijving over schrijft.

Van Rendeux via Ronzon naar Marcourt
En zo wandelen we door de straat Belvédère het dorpje Rendeux binnen. Na het passeren van een paardenboerderij lopen we door naar beneden, naar de dorpskerk en het dorpshuis. Daar vinden we enkele zitbanken op een mooie locatie in het dorp om te lunchen.
Na deze rustpauze wandelen we ter hoogte van een groot landhuis het dorpje Rendeux-Haut uit.
Even volgen we dan het trottoir langs de Rue de Hotton (N833) naar het volgende dorpje Ronzon.
Daar doorkruisen we het dorp, door over een breed fietspad binnendoor te gaan door Bois de Saint-Thibaut in de richting van Marcourt. Zo komen we weer terug op de T-splitsing van de taverne waar we vanmorgen koffie hebben gedronken.
Daarna wandelen we over de Ourthe heuvelopwaarts terug naar onze huurauto. Om 14:00 uur rijden we vanuit Marcourt terug naar onze Camping Tultay in Sprimont, waar we tegen 15:00 uur arriveren. Het is dan nog heerlijk weer om lekker buiten bij de caravan op de camping te zitten, terugkijkend op een mooie wandeldag in de Belgische Ardennen.