zaterdag 26 oktober 2019

Naar buiten van Kasteel Ooidonk naar de Leie (23.1) en op de Eiernestroute (23.2)

Woensdag 23 oktober 2019

Oversteek over de Oude Leie met het zelfbedieningsveer 'Bathio'

Wandeldriedaagse in België
Tijdens deze wandeldriedaagse in de herfstvakantie staan zes wandelingen in België op ons outdoor-programma, opgebouwd uit zes verschillende wandelroutes, waarvan elke keer twee wandelingen van dezelfde dag een startplaats hebben die in elkaars nabijheid liggen, in drie verschillende regio’s in België.
Gisteren wandelden we ten zuiden van Eindhoven, op Het Hageven en op De Plateaux nabij het Belgische Grote Heide en over de Lommelse Sahara bij Lommel in België, en morgen gaan we over de Kalmthoutse Heide en door het boerenland nabij het Belgische Kalmthout, gelegen ten noorden van Antwerpen.

Van Kasteel Ooidonk naar de Leie en op de Eiernestroute
De twee routes die we vandaag wandelen, zijn de routenummers 23.1 met als titel ‘Van Kasteel Ooidonk naar de Leie en 23.2 met als titel ‘Eiernestroute; beide routes uit de wandelgids met als titel ‘naar buiten! – 25 wandel-weekenden’. De eerste route is 10 kilometer lang en de tweede route is 12,5 kilometer, dus we wandelen vandaag totaal 22,5 kilometer.
Om 8.15 uur ontbijten we in Hotel De Spiegel in Sint-Niklaas, waar we vannacht hebben overnacht, en ook de komende nacht nog zullen overnachten. Om 9:00 uur gaan we de tegenover het imposante stadhuis van Sint-Niklaas gelegen parkeergarage onder de Grote Markt in, om van daaruit naar het dorpje Bachte-Maria-Leerne te rijden, waar we onze auto parkeren op de parkeerplaats net voorbij de Onze-Lieve-Vrouw-en-Sint-Jan-kerk.
Het is vandaag een aangenaam zonnige herfstdag, waarbij de temperatuur vandaag stijgt van 14 naar 18 graden Celsius. Aan het eind van de ochtend waait het even stevig, maar als later de zon door de wolken breekt, gaat de wind liggen en krijgen we een prachtige najaarsdag.

Kasteel Ooidonk
Over de Ooidonkdreef verlaten we Bachte-Maria-Leerne, om direct al buiten de bebouwde kom door het poortgebouw en over de kasseien door de lange laan met oude bomen naar Kasteel Ooidonk te gaan.
Deze middeleeuwse versterkte burcht is een uniek voorbeeld van de Spaans-Vlaamse architectuur uit de Renaissance. Het kasteel is in 1595 herbouwd, en is momenteel één van de mooiste kastelen in België. Opvallend zijn de trapgevels en de uivormige torens.

Leie en Oude Leie
Over mooie boomrijke dreven lopen we voorbij het kasteel over een dijkje naar de rivier de Leie. We bereiken de rivier echter op de plaats waar een grote oude meander in noordelijke richting afdraait tot aan het dorp Bachte. Dit is nog de meanderende Oude Leie. Vanaf de plaats waar we de Leie bereiken, is de Leie rechtgetrokken, om die lange meander voor de scheepvaart overbodig te maken. We gaan naar het Sas van Astene, en passeren dan de sluis met ophaalbrug die hier bij het sluiscafé in de Leie ligt.
Verderop verlaten we de Leie, om dan door het Natuurreservaat Leyhoek in de binnenbocht van de Oude Leie te lopen. Net voorbij de openbare zwemplek Vosselareput in de Oude Leie komen we aan bij de oever van de Oude Leie. Hier ligt het zelfbedieningsveer ‘Bathio’ aan de steiger, waarmee we ons zelf middels een draaiwiel over de Oude Leie zetten.

Van Bachte naar Vosselare
Aan de overzijde van de Oude Leie lopen we naar het dorp Bachte. Daar proberen we de Bachter dorpskerk te bezoeken, maar dat kan niet, omdat die momenteel wordt gerestaureerd. Daarom lopen we verder langs de drukke Leernsesteenweg, totdat we afslaan, om dan verderop parallel aan de Oude Leie verder te lopen. Met een grote U-bocht komen we uiteindelijk weer terug op de Leernsesteenweg, die we dan maar even volgen, om verderop linksaf te gaan naar het buurtschap Vosselare.

Sint-Rochus als pelgrim
 Terug naar Bachte-Maria-Leerne
Vanuit Vosselare lopen we dan tenslotte terug naar Bachte-Maria-Leerne. Voordat we naar de auto teruglopen, bezichtigen we nog de Onze-Lieve-Vrouw en Sint-Jan-kerk. In het interieur ga ik op zoek naar een beeltenis van Sint Jacob als pelgrim of als apostel, maar uiteindelijk vind ik een glas-in-lood-raam van Sint Rochus, gekleed als pelgrim; herkenbaar aan de Jacobsschelpen op zijn kleding, en de staf met kalebas in de hand.
Als we daarna weer terug komen bij de auto, hebben we de eerste tien wandelkilometers van vandaag voltooid.

Eiernestroute vanuit Sint-Martens-Latem
We stappen in de auto en rijden van Bachte-Maria-Leerne naar het begin van onze volgende wandeling, die begint in Sint-Martens-Latem.
Nadat we van de Latemstraat de Vennenlaan in zijn gegaan, begint een uitdagend stukje van deze wandeling. De routebeschrijving geeft aan dat we bij een zwart-witte villa een onverhard paadje moeten nemen. Op die locatie is echter een nieuwbouwhuis gebouwd, en het lijkt er op dat het bedoelde paadje daardoor niet meer bestaat. Toch lopen we naar de villa, en pas als we daar zijn, zien we tussen de villa en de nieuwbouwwoning toch nog een wel heel smal paadje, dat je pas kunt zien als je er recht voor staat.
Aan het eind van dat paadje moeten we een eind verderop nog een ander smal paadje nemen, dat tussen twee woningen door gaat. Twee huizen verder zien we een bont gekleurde voordeur van een woning. De eigenaresse verlaat het huis als wij ervoor staan, en op onze vraag naar de herkomst van die deur vertelt ze dat ze die deurdecoratie zelf heeft gemaakt met behulp van kleurrijke knipsels, die ze als een collage op de deur heeft geplakt.

Naar Deurle
We verlaten de bebouwde kom van Sint-Martens-Latem, en komen dan in het buitengebied, gelegen in het gebied tussen de dorpen Sint-Martens-Latem, Baarle en Deurle. De route brengt ons weer terug naar een pad langs de meanderende Leie.
Dan lopen we weer terug naar de rand van de bebouwde kom van Sint-Martens-Latem, om daarna weer door het buitengebied ten noorden van de Royal Latem Golf Club in de richting van het kasteel van Deurle te lopen.
Daarna volgen allerlei onverharde dreven, door dicht beboste woonwijken met veelal grote villa’s en landhuizen aan beide zijden van de doorgaande dreven. Deze dreven brengen ons achter de dorpskerk van Deurle, waar we kort pauzeren om iets te eten en te drinken, zittend in de heerlijk warme herfstzon.

Overnachten in Sint-Niklaas
Daarna gaat de route weer verder over dezelfde soort dreven als zojuist, totdat we aankomen bij de Brandstaat, waarover we uiteindelijk weer terug wandelen naar Sint-Martens-Leerne.
We arriveren tegen 16:00 uur bij onze auto, waarna we met de auto vanuit Sint-Martens-Leerne via Gent over de E17 terug rijden naar de stad Sint-Niklaas, waar we ook voor de tweede nacht een hotelkamer hebben gereserveerd in Hotel De Spiegel.
Na het douchen, wandelen we om 19.30 uur het stadscentrum in, waar we een restaurant vinden om daar te genieten van een warme maaltijd. Daarna maken we nog een korte wandeling door het stadscentrum van Sint-Niklaas, en gaan we tenslotte terug gaan naar ons hotel aan de Grote Markt.