zaterdag 26 oktober 2019

Naar buiten over Het Hageven & De Plateaux (21.1) en de Lommelse Sahara (21.2)

Dinsdag 22 oktober 2019

Houten hangbrug over de Dommel in Het Hageven

Wandeldriedaagse in België
Tijdens deze wandeldriedaagse in de herfstvakantie staan zes wandelingen in België op ons outdoor-programma, opgebouwd uit zes verschillende wandelroutes, waarvan elke keer twee wandelingen van dezelfde dag een startplaats hebben die in elkaars nabijheid liggen, in drie verschillende regio’s in België.
Morgen wandelen we ten zuidoosten van Antwerpen nabij Kasteel Ooidonk en de Leie, en overmorgen gaan we over de Kalmthoutse Heide en door het boerenland nabij Kalmthout, gelegen ten noorden van Antwerpen.

Het Hageven en De Plateaux
De twee routes die we vandaag wandelen, zijn de routenummers 21.1 met als titel ‘Het Hageven-Plateaux en 21.2 met als titel ‘Lommelse Sahara; beide routes uit de wandelgids met als titel ‘naar buiten! – 25 wandel-weekenden’. De eerste route is 7 kilometer lang en de tweede route is ook 7 kilometer, dus we wandelen vandaag totaal 14 kilometer.
Om 8.30 uur rijden we een mistig Feinsum uit. Via Heerenveen rijden we door de IJsselmeerpolders en via Utrecht, Den Bosch en Eindhoven naar de Belgische plaats Grote Heide, net over de Nederlands-Belgische grens. De temperatuur is onderweg al opgelopen van 11 naar 14 graden Celsius als we om 11.30 uur onze auto parkeren bij het Natuurpunt-bezoekerscentrum De Wulp, waar we – ondanks het feit dat het eigenlijk gesloten is - binnen toch wel eerst een kop koffie mogen drinken, alvorens we vlak voor 12.00 uur van start gaan in Het Hageven. Binnen zit een man op een tv-scherm een zwart-wit-film uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw te bekijken, van een kanovaarder die over de laaglandbeek de Dommel kanoot, nog voordat de Dommel is rechtgetrokken.
Het wordt vandaag een aangename – af en toe - zonnige herfstdag, waarbij de temperatuur aan het eind van de middag nog steeds 14 graden Celsius is. Het waait nauwelijks, dus het is een prachtige najaarsdag.

Het Hageven
Het is al bijna 12:00 uur als we bij de auto vertrekken, om over het terrein van Bezoekerscentrum De Wulp het natuurreservaat Het Hageven in te wandelen. We wandelen hier door een nat gebied, met vennen en sloten, en dat wordt doorkruist door het riviertje de Dommel.
Bij de Gemeentevijver staat een vogelkijkhut, waar we naar binnen gaan om de watervogels van de Gemeentevijver te observeren.
Aan beide zijden van ons wandelpad zien we veel verschillende paddenstoelen, vooral de vliegenzwam, ‘rood met witte stippen’.
We volgen de routebeschrijving van ‘Het Verkeerde-Lieve-Heer-pad’ in onze wandelgids ‘naar buiten’, maar die blijkt verouderd te zijn, want het pad door het rietveld is met prikkeldraad afgesloten, en de paarse route die we lopen, is naar het noorden verplaatst, waardoor we ongeveer een kilometer extra wandelen; dus niet de in de wandelgids aangegeven 6, maar ongeveer 7 kilometer.

De Plateaux
We steken de Dommel over via een houten bruggetje, en daarna wandelen we natuurgebied De Plateaux in, waarbij we eerst naar de Belgisch-Nederlandse landsgrens lopen, en vanaf het moment dat we die hebben bereikt, lopen we verder over het Belgisch-Nederlandse grenspad. We komen langs een mooi heideven, en passeren een grenspaal, die hier heel prominent midden op het heideveld van De Plateaux staat.

Galloway-runderen in de herfst
Verderop lopen we door een grote grazersgebied. Op de plek waar we een mooi uitzicht hebben over natuurreservaat Het Hageven, waar we een groep Galloway-runderen zien grazen, nemen we plaats op een picknickbank, waar we wat eten en drinken. De zon schijnt lekker, dus het zit hier prima op deze picknickplaats, en bovendien is het uitzicht op de grote grazers ook mooi.
Vervolgens lopen we langs en over de heide en door het bos naar het betonnen rolstoelpad, waarover we terug wandelen naar het bezoekerscentrum De Wulp, waar we vanmorgen onze auto parkeerden.

Nieuwe Koop
Nu we de eerste wandeling erop hebben zitten, rijden we met de auto vanaf De Hageven naar de Belgische plaats Lommel, waar we onze auto parkeren bij het sportcentrum De Soeverein. Vanaf deze parkeerplaats lopen we langs verschillende sportvelden naar het bos. Over een onverhard pad wandelen we het bosperceel van Nieuwe Koop in.
Na enige tijd komen we vlakbij een kanaal, waar we afbuigen naar rechts, om aan de zuidzijde van dat kanaal naar de kanaalbrug te lopen, waarmee we het Maas-Schelde-kanaal oversteken.

Lommelse Heidegebieden
Aan de overzijde gaan we in westelijke richting over een smal onverhard bospad langs het kanaal, maar al snel buigt dat pad af naar het noorden , waarna we de Lommelse Heidegebieden betreden.
Uiteindelijk voeren ook deze paden door de Lommelse Heidegebieden ons weer terug naar het Maas-Schelde-kanaal. Het kanaal steken we over via een prachtig vormgegeven stalen voetgangersbrug, die met enkele bochten hoog over het kanaal gaat.

Terug in de Nieuwe Koop
We komen dan in een gebied dat oorspronkelijk werd gebruik voor industrie en voor zandafgraving. We lopen tussen de uitgestrekte zandwinputten door, en arriveren dan bij de ongeveer dertig meter  hoge stalen uitkijktoren, die we beklimmen, om van bovenaf een prachtig uitzicht te verkrijgen over de Lommelse Sahara, en over omliggende plaatsen zoals Lommel.
Weer beneden aangekomen, blijven we het routekaartje, de routebeschrijving en de bewegwijzering van de rode pijlen door de stuifduinen volgen, maar nadat we een eind langs de waterlijn van één van die zandwinputten hebben gelopen, schatten we na een korte picknick in dat we te ver in westelijke richting lopen, in plaats van in oostelijke richting, terug naar Lommel. Na het bestuderen van het gps-systeem op de smartphone constateren we dat we om moeten draaien, waarna we door het bos en verderop langs de bosrand (in plaats van door het bos) terug lopen naar Lommel.

Overnachten in Sint-Niklaas
We arriveren tegen 17:00 uur bij sportcentrum De Soeverein, waarna we met de auto vanuit Lommel via Antwerpen door rijden naar de stad Sint-Niklaas, waar we een hotelkamer voor de komende twee nachten hebben gereserveerd in Hotel De Spiegel, aan de Grote Markt tegenover het imposante stadhuis van Sint-Niklaas.
Na het inchecken en douchen, wandelen we om 19.30 uur het stadscentrum in, waar we een restaurant zoeken en vinden om daar te genieten van een warme maaltijd. Daarna wandelen we rond het omvangrijke marktplein – de Grote Markt - en door enkele winkel- en horecastraten, waarna we terug gaan naar ons hotel, om daar dit dagverslag te schrijven.