zaterdag 12 oktober 2019

De Wondere Weg

Zaterdag 12 oktober 2019
Cover van 'De Wondere Weg'

Dagboek van pelgrim Marlies
Op 18 april 2010 verlaat Marlies van der Steeg haar woning in Amsterdam om voor een goed doel de pelgrimstocht naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela te maken.
Ze wandelt ruim 3.000 kilometer in vier en een halve maand, door Nederland, België, Frankrijk en Spanje, om uiteindelijk bij het graf van Sint Jacobus aan te komen in de kathedraal aan het grote plein in Santiago de Compostela.
Het wordt een tocht vol avontuur, met 3.077 kilometer aan verhalen. Verhalen over dagen van regen, en weken van zonneschijn; over geile boertjes in de Montes de Léon en voorbindlullen in Villar de Mazarife; over vallen en weer opstaan; over slapen bij de daklozenopvang in Paray-le-Monial en in pipowagens in Marcigny.
Over haar bijzondere pelgrimage schrijft ze het boek 'De Wondere Weg'. Dat boek (2011) krijgt als passende ondertitel: 'Dagboek van een pelgrim'.

De Wondere Weg van een pelgrim
Marlies neemt de lezer met haar beeldende schrijfstijl mee in haar belevenissen tijdens deze eeuwenoude bedevaartstocht, en laat een wereld zien van prachtige vergezichten, kleine uitgestorven dorpjes, grote schreeuwerige steden en hoge bergtoppen, die met zo'n 16 kilo op de rug moeten worden beklommen.
Ze vertelt hoe de tocht haar pas diep, spiritueel raakt als je al bijna 2.700 kilometer heeft gewandeld, en hoe ze vriendschap sluit met een grote zwarte hond op een bergtop boven de Franse Loire, en met een jongetje van ongeveer twee jaar oud, die haar een stukje chips aanbiedt in de kroeg. Ze beschrijft het verdwalen en het hervinden; de diepte- en ook de hoogtepunten. Maar vooral verhaalt ze over de vele engeltjes en de wondertjes op haar weg; vandaar de titel: "De Wondere Weg'.
Veel dagboekverhalen worden afgesloten met de vermelding van het menu van het avondeten, en een korte aanduiding van de overnachtingsaccommodatie.
Haar enthousiasme voor deze pelgrimstocht spat van elke pagina af, en de 30.000 euro die haar pelgrimstocht oplevert voor de 'Doe Een Wens Stichting Nederland' is een grote kers op de prachtige taart die haar voettocht is geworden.

Iets afsluiten biedt altijd ruimte voor iets nieuws,
en dat is eigenlijk wel zo gaaf. (Marlies, 2010)

Dag-citaat Nederland

  •   3 - Die verrekte schelp, die gunt me ook geen geheimen!
  •   3 - Ik vind het fijn onder woorden te brengen waarom ik dit nu eigenlijk doe en wat ik eruit denk te halen.
  •   4 - Samen lopen is leuker dan alleen.
  •   4 - Hoe heerlijk is dit pelgrimsleven!
  •   6 - Soms kom je erachter dat je iets te enthousiast bent.
  •   9 - Heerlijke gesprekjes door herkenning van mijn schelp.
  • 10 - Opeens loop ik op een eeuwenoud pad dwars door Europa.

Dag-citaat België

  • 12 - En de dag is met name fantastisch door de ontmoetingen.
  • 12 - En wat zijn mensen toch lief. Allemaal!
  • 17 - We zijn pelgrim geworden.
  • 17 - Afscheid nemen van een mede-pelgrim, ik zal eraan moeten wennen, want het valt nog echt niet mee.
  • 18 - On-pelgrimachtig gedrag wordt subiet afgestraft!
  • 18 - Volgende keer als ik reserveer misschien toch ook even de prijs vragen.
  • 19 - Een stel vraagt mij heel serieus of ik voor hen wil bidden als ik in Santiago aankom, wat ik natuurlijk plechtig beloof.
  • 19 - Het regent engeltjes hier in België!
  • 19 - Gezellig man. Dat pelgrimeren, het bevalt me wel!

Vandaag Frankrijk binnengelopen!
Mijn ode aan de Belgen ... Schattekes zijn het en ik ga ze missen.

Dag-citaat Frankrijk

  • 24 - Volgens mij komt het gewoon altijd goed, tot nu toe is het tegendeel nog lang niet bewezen!
  • 25 - Al die pelgrims naar Santiago, het is één grote inteelt!
  • 27 - En dat was toch met name het idee van deze reis? Genieten met volle teugen.
  • 29 - Die grote rugzakken werken als magie!
  • 30 - Hoe meer je denkt aan de pijn die je hebt, hoe meer pijn je hebt.
  • 30 - Hoe meer je aan je voeten, tenen, eelt, blaren prutst, hoe meer pijn je krijgt. Afblijven dus!
  • 30 - Op plekken waar de route voor zich spreekt, staat er om de meter een paaltje met een rood-witte markering; maar op het moment dat je uit vijf verschillende weggetjes kunt kiezen, is dat bloody teken nergens te bekennen. Irritant!
  • 36 - Intussen maakt deze ontmoeting me alleen maar dankbaarder voor alles wat ik ervaar.
  • 41 - Hoger dan hoger gespannen verwachtingen, die kun je maar beter thuislaten.
  • 42 - Een joekel van een mijlpaal: ik heb 1.000 kilometer in de benen!
  • 44 - Snap er niets van. Deze gastvrijheid, het blinde vertrouwen, de vriendelijkheid en alle moeite die deze mannen voor me doen: opnieuw een cadeau.
  • 45 - Jammere is dat die heuvels hier wel zo in elkaar zitten dat er na elke klim ook weer een daling komt; zo flauw...
  • 45 - Mijn benen doen pijn, mijn knieën zijn weer opgezwollen, het regent pijpenstelen, de vliegen hebben me lekgeprikt, maar ik zit droog, en warm en voel me op en top pelgrim. Dit is het onverwachte en het bewijs dat het altijd allemaal goedkomt.
  • 49 - Hoe fantastisch is dit pelgrimsleven waar je de ene dag leeft als een dakloze en de volgende dag als koning in Frankrijk.
  • 53 - Als ik snel rust 's ochtends, dan heb ik een zwaardere dag. Als ik het goed kan timen, rust ik pas voor het eerst als ik zo'n beetje op de helft van mijn dag zit. Na de rust ben ik namelijk bijna altijd mijn ritme kwijt en valt de rest van de dag me zwaarder.
  • 55 - Het wordt me maar weer eens compleet duidelijk: elke dag dat ik aan de wandel ben is simpelweg een cadeautje. Me druk maken over wat er allemaal kan gebeuren, het heeft gewoon geen nut.
  • 57 - Vanavond drink ik een wijntje ... op pelgrim zijn en op de zon!
  • 58 - Ik heb 34 kilometer gewandeld en ik ben op.
  • 58 - Een waardeloze dag die dan weer heerlijk eindigt. Zo fijn...
  • 61 - Ik ben in Zuid-Frankrijk, en je merkt het aan alles, alles is anders. Maar anders is echt zo gek nog niet...
  • 69 - Conques. Het is hier fantastisch!
  • 75 - Pelgrim zijn, dat komt wel weer!
  • 75 - Dat pelgrimeren, het blijkt zo eenvoudig nog niet!
  • 76 - Je ontmoet nogal wat mensen als je zo een tijdje onderweg bent.
  • 83 - Positiviteit is geboden.
  • 83 - De Chemin zorgt toch wel echt telkens weer voor prachtige engeltjes op mijn pad!
  • 88 - De Pyreneeën... Wat kijk ik hier al lang naar uit, wat heb ik erop gewacht deze bergen te kunnen aanschouwen en hier zijn ze dan opeens. Wat een kick!
  • 88 - En ineens realiseer ik me weer wat een geluksvogel ik ben.

Al lopende maak je de weg.
(Antonio Machado)

Dag-citaat Spanje

  •   90 - Ik ben keihard in Spanje!
  •   94 - Ik krijg bergen energie van deze engeltjes hier op mijn Camino.
  •   95 - Fuente del Vino: de enige fontein ter wereld die in plaats van water wijn schenkt!
  •   97 - Wat echt heel tof is aan het wandelen van deze Camino, is hoe internationaal het is.
  • 102 - Ik kan er niet over uit hoe prachtig het hier is. Alsof ik verliefd ben. Verliefd op dit oude klooster, verliefd op de Camino.
  • 103 - Elke dag, elke minuut, wil ik alleen wandelen, zodat elke dag en elke minuut van mij is en niet van anderen.
  • 108 - Het komt allemaal wel goed. Ik voel het gewoon. De Camino zorgt voor me.
  • 114 - Iedereen die hier wandelt, betreedt de hemel op een andere manier.
  • 114 - De pelgrimstocht is goud en hij vindt het hier heerlijk.
  • 118 - Pelgrims begroeten me stuk voor stuk en ik voel me onderdeel van deze prachtige bedevaartstocht. Ik mag hier toch maar mooi rondlopen, op een pad dat al duizenden jaren bestaat en ik neem het er nog even van.

Santiago de Compostela: Daar staat ie dan. De kathedraal.

Door naar Finisterre

  • 120 - Ik voel me een absolute buitenstaander.
  • 123 - Leuk was gewoon keihard alles!
  • 123 - Ik ben aan het einde van de wereld! Ik heb het gehaald!
  • 123 - Mijn Camino, die voor altijd in mijn hart zit en die ik nooit meer vergeet. Het was een waanzinnig avontuur.

Weer terug in Santiago de Compostela

  • 125 - Weer zo'n leuke verrassing.
  • 125 - Soms kun je het gewoon niet helemaal zo krijgen als je bedacht had en dat geeft ook niet.


Geen opmerkingen: