vrijdag 17 mei 2019

Pelgrimage van Arcade naar Pontevedra

Vrijdag 3 mei 2019
Vanuit Arcade over een rotspad van een stromende beek naar de heuveltop

Van Lissabon naar Santiago de Compostela
Caminho Portugués de Santiago van Arcade naar Pontevedra
Vrijdag 3 mei 2019 – 12,8 km.
Dag 24: 536,7 – 549,5 km

In de voetsporen van de Romeinen
Na een heerlijkse Spaanse paëllamaaltijd gisteravond in het restaurant van ons hotel Isape te Arcade, gaat vanmorgen onze wekker om 6:30 uur. We ontbijten in de kamer, om zo snel mogelijk op stap te kunnen gaan.
Als alles gereed is, verlaten we het hotel om 7:40 uur en vertrekken we voor onze laatste etappe van deze meipelgrimage.
Het is nog lekker fris, zo vroeg in de ochtend. Door de hoofdstraat van Arcade lopen we naar de rivierbrug van Arcade, waarmee we de Rio Verdugo oversteken. Deze brug is in oorsprong al in de 1e eeuw voor Christus hier door de Romeinen gebouwd, om de zuid-noord-route door het huidige Portugal en Spanje open te leggen. De Camino Portugués volgt regelmatig de route van twee van oorsprong Romeinse wegen door deze Portugees-Spaanse landstreek. Als we de oude stenen boogbrug oversteken, lopen ook enkele groepjes andere pelgrims gelijktijdig met ons over de Rio Verdugo.

Wat volgt op Pontevedra?
Aan de overzijde van de rivier begint direct het stevige klimwerk.
Met het einddoel voor deze meivakantie van Pontevedra voor ogen, hebben we vandaag nog één wandeldag te gaan, over een afstand van 12,8 kilometer van Arcade naar Pontevedra. Of we vannacht overnachten in Pontevedra of in Vigo of in Porto, dat weten we nu nog niet. De dag zal het ons leren. Wel hoorden we gisteravond van een groep alpinisten-pelgrims in restaurant Isape in Arcade dat er deze dagen een groot triathlon-evenement is in Pontevedra, en dat ze daar in de afgelopen nacht geen overnachting meer konden krijgen. Daarom zijn zij vanuit Pontevedra voor de overnachting terug gereisd naar Arcade. Vandaag gaan zij dan vanuit Pontevedra weer verder richting Santiago de Compostela. Onze insteek is om vandaag bij aankomst in Pontevedra te onderzoeken hoe en wanneer wij goed vanuit Pontevedra via het Spaanse Vigo terug kunnen reizen naar het Portugese Porto.
We zijn vanmorgen vroeg vertrokken en hoeven nog geen 13 kilometer te lopen, dus we hebben alle tijd om iets te regelen voor reis en overnachting.

Naar de 135 meter hoge Alto
In de klim voorbij Arcade gaan we over de Ponte Nova, een nieuwe brug, gemaakt van Cortex-staal. Voorbij die brug staat een informatiebord waarop veel pelgrims hun Jacobsschelpen en andere kleine aandenkens hebben gehangen.
Het serieuze klimwerk begint daarna. We moeten langs de dorpjes Cacheiro en Canicouva de steile helling op door het bos, om vanaf zeeniveau in Arcade te stijgen naar de top van de 135 meter hoge heuvel. Daarbij gaan we over prachtig smalle paden steil naar boven, onder andere over een rotspad, dat tevens de loop is van een stromend beekje. Over de rotsen en stenen klimmen we langzaam omhoog.
Op een vlakker pad-deel passeren we een profielbeeld van een pelgrim met staf. Eronder staan een blauwe en een gele wandelschoen, verwijzend naar de pelgrimspaden naar Fatima (blauw) en Santiago de Compostela (geel). Op de rots is een Jacobsschelpsymbool bevestigd, en een gele caminopijl wijst ons de weg. Een mooi plekje in dit zo verstilde hellingbos.

Kapel op de grens van twee gemeenten
Voorbij de heuveltop passeren we dorpjes als Figueirido en Boullosa. In Bértola komen we langs een kapel. De deur staat open van deze oude kapel, gewijd aan Sint Marta.
Van binnenuit heb je naar buiten het zicht op een wegkruis.
Binnen staat een Sint-Martakapel-stempel voor ons klaar, die we in onze pelgrimspaspoorten kunnen stempelen. Dat doen we derhalve.
Buiten wandelen we het dorpje Bértola uit.
We zijn hier op de grens van de gemeenten Vilaboa en Pontevedra.
De gemeente Pontevedra lopen we nu binnen als we het plaatsnaambord van O Pobo passeren.

Langs de Rio Tomeza
Vanaf nu gaan we voortdurend op afstand of vlak langs de Rio Tomeza richting Pontevedra. We lopen ook nu weer over prachtige bospaden, waar soms het breed uitlopende wortelstelsel van grote bomen is blootgelegd door al die pelgrims die ons hier al zijn voorgegaan.
Op een gegeven moment krijgen we de keus om de reguliere route langs de doorgaande asfaltweg te volgen, of iets dichter langs de rivier een groene route te volgen. Beide routes zijn als caminopad bewegwijzerd. Wij kiezen ervoor om de groene route te volgen tot aan Pontevreda. Daar krijgen we beslist geen spijt van, want nu volgt een prachtig bospad, dat voortdurend de hier meanderende Rio Tomeza volgt, door Eucalyptusbos en langs akkers. Wat dat betreft is de route vandaag van Arcade tot aan Pontevedra wel een heel mooie wandelroute.
Vlak vóór Pontevedra steken we via een kleine stenen boogbrug de Rio Tomeza over, op de plaats waar een waterval in de rivier ligt.
Daarna volgt nog een laatste deel bospad, totdat we onder de twee viaducten van een autoweg en een spoorlijn de stad Pontevedra binnenlopen.

Pontevedra
Het is nog maar 10:30 uur als we Pontevedra binnenlopen. In nog geen drie uren hebben we dus de afstand van Arcade naar Pontevedra afgelegd. De route komt langs de pelgrimsherberg  Peregrino. Daarnaast is een bar, waar we naar binnen gaan om een kop koffie te drinken.
Aankomst met Tortilla de Patatas
Tot onze verrassing verkopen ze hier ook de heerlijke Spaanse Tortilla de Patatas, waar we direct ook een stuk van kopen, voor bij de koffie. Al jarenlang is dat voor ons onderweg op de camino een traktatie. En op deze laatste pelgrimsdag van mei, na 13 dagen wandelen, maken we mee dat op de laatste dag en in onze plaats van bestemming voor het eerst een grote schaal van deze heerlijk aardappeltaart ten verkoop wordt aangeboden. Zo besluiten we dit deel van de Camino Portugués op voor ons passende wijze.
Na deze aangename koffiepauze wandelen we door naar het treinstation van Pontevedra, dat iets verder op de route ligt. Daar vragen we hoe wij per trein vanuit Pontevedra via Vigo per eerste gelegenheid naar Porto kunnen afreizen. Daar horen we dat we vanaf halverwege de middag kunnen afreizen vanuit Pontevedra, maar dat een aansluitende trein pas om 19:58 uur vertrekt vanuit Vigo, en dat we dan pas vanavond om 21:18 uur in Porto zijn.

Naar Vigo
We bedanken de dame voor haar reisinformatie en vertellen dat we aan de overzijde van de weg de busreis ook nog even willen onderzoeken op het busstation. Daar horen we dat de eerstvolgende bus al om 11:00 uur vertrekt. Dat is op dit moment, dus we spoeden ons naar het busplatform, maar daar blijkt de gereedstaande bus geheel volgeboekt te zijn met reserveringen. We moeten wachten op de bus van 12:00 uur, waarvoor we nog wel twee buskaartjes kunnen kopen aan de balie. Dat doen we. Dus om 12:00 uur vertrekken we met de bus naar Vigo. De bus zit wederom helemaal vol, en na ruim een half uur arriveren wij in het busstation van Vigo.
Vanuit Vigo zal het nu vast ook nog wel lukken om vandaag door te reizen naar Porto.

Door naar Porto
In het busstation van Vigo krijgen we te horen dat alleen de busmaatschappij Autna naar Porto gaat, dat de vorige bus al om 12:00 uur was vertrokken, en de volgende bus pas om 16:30 uur gaat. Er is geen bezetting bij de Autna-balie, dus reserveren en een buskaartje vooraf kopen, gaat niet lukken. Men adviseert ons om gewoon op tijd bij busplatform 3 te gaan staan, om bij de chauffeur een buskaartje te kopen. We gaan naar de wachtruimte waar we ook koffie kunnen drinken, en gaan na enige uren wachten om 16:00 uur naar beneden, naar de bushaltes. Al vrij snel komt de bus aanrijden en kunnen we inderdaad nog een buskaartje bemachtigen.
Om 16:30 uur vertrekt de bus, om vervolgens eerst naar de Spaanse grensplaats Valenca te rijden, waar wordt gestopt. Wij zijn op ons pelgrimspad ook langs dit busstation gelopen alvorens we Forteleza - Valenca binnen gingen.
Weer terug in Porto
We zijn weer terug in Portugal, dus ook weer een uur terug in de tijd. De bus rijdt nu via een aantal stopplaatsen – waaronder ook het vliegveld van Porto – naar de stad Porto, waar we kunnen uitstappen aan de Avenida do Alliados, heel dicht bij ons Hotel Peninsular, waar wij vannacht overnachten. Vanuit Vigo had ik telefonisch al een kamer in dit hotel gereserveerd, waar wij enige dagen geleden ook twee nachten verbleven toen wij op ons pelgrimspad de stad Porto passeerden. De hotelreceptioniste vertelde me dat ze nog één kamer beschikbaar had, dus … zou Sint Jacobus er voor hebben gezorgd dat deze twee pelgrims vannacht nog zo’n mooi plekje voor de nacht in Porto konden krijgen?

Terugblik op deze meivakantie-pelgrimage van 2019
We zijn weer terug in Porto, waar we morgenavond vanaf het vliegveld terug zullen vliegen naar Nederland. Tijd om nu eerst even terug te blikken op deze prachtige meivakantie-pelgrimage.
  • Van zaterdag 20 april tot en met woensdag 24 april 2019 liepen we in vijf dagen de pelgrimsroute op de Camino Portugués van Coimbra naar Porto, over een afstand van 127,6 kilometer, met etappes van gemiddeld 24,5 kilometer per dag.
  • Van vrijdag 26 april tot en met vrijdag 3 mei 2019 liepen we in acht dagen de pelgrimsroute op de Camino Portugués van het Portugese Porto naar het Spaanse Pontevedra, over een afstand van 177,3 kilometer, met etappes van gemiddeld 22,2 kilometer per dag.
  • In de afgelopen twaalf dagen van deze mei-pelgrimage liepen we dus totaal 13 etappes, met een totale lengte van 304,9 kilometer, met een gemiddelde etappe-afstand van 23,5 kilometer per dag.
  • Slechts twee wandeldagen waren regenachtig, maar dan wel heel regelmatig en stevige buien (regen en hagel), maar de meeste dagen was het aangenaam wandelweer, waarbij de laagst gemeten ochtendtemperatuur 2 graden Celsius was en de hoogst gemeten middagtemperatuur 32 graden Celsius.
We zijn nu nog drie etappes verwijderd van Santiago de Compostela, maar omdat we aanvang volgende week weer aan het werk moeten, gaan we morgen terug naar huis, en zullen we hopelijk wel weer eens in de gelegenheid zijn om terug te keren naar Pontevedra, om dan nog die laatste drie dagen vanuit Pontevedra via Caldas de Reis en Padrón naar de kathedraal in Santiago de Compostela te wandelen. Een mooi perspectief voor de toekomst!