zondag 10 februari 2019

Komen als Trijntje Lijske Hendrikje en gaan als Tiny

Vrijdag 8 februari 2019 
Afscheid met kaarsen en bloemen in de Bronkerk van Ugchelen













Beginnen in Fryslân en Zuid-Holland

Mijn grootouders van Koehoorn-zijde woonden en werkten op een boerderij aan de Nieuwe Bildtdijk in de noord-Friese Bildthoek. Hun huwelijk was gezegend met vier kinderen. Mijn vader was de eerste zoon Jan die overleed (in 2011), en de oudste zoon Bouwe overleed twee jaar later (in 2013). Toen resteerden nog oom Paulus en tante Tine.
Maar na een korte doch hevige ziekte is eind vorige week mijn geliefde tante Tine op 71-jarige leeftijd overleden. Ze was de jongste van de vier kinderen Koehoorn, en kreeg als enige dochter de doopnamen mee van achtereenvolgens mijn beide overgrootmoeders en van de zuster van mijn grootmoeder. Haar roepnaam werd Tine, maar in de loop der jaren is die naam tijdens haar werken en wonen in Zuid-Holland veranderd in Tiny.

Eindigen in Gelderland
Haar leven is bepaald niet altijd over rozen gegaan, maar ze heeft haar levensjaren in familiekring en in haar werkkring in de verpleging krachtig doorlopen, waarmee ze veel respect verdiende. In een volle Bronkerk te Ugchelen hebben we vandaag te midden van al haar geliefde familie, vrienden en kennissen in een zorgvuldig uitgevoerde bijeenkomst afscheid van haar genomen, waarna we haar hebben begeleid naar haar laatste rustplaats op een natuurbegraafplaats in de regio.
Gedurende mijn 60 levensjaren is ze er altijd geweest, dus op zo'n dag als vandaag sta je er weer eens bij stil dat we in ons leven ook een plaats moeten geven aan onherroepelijk afscheid; een afscheid dat voor haar naaste familieleden, en zeker ook voor alle anderen die eveneens van haar hebben gehouden en haar van nabij hebben gekend, een groot gevoel van gemis oproept.

Geen opmerkingen: