maandag 17 december 2018

Laatste radio-interview op Radio Middelsee over Nijkleaster

Donderdag 13 december 2018 
In de studio van Radio Middelsee in Stiens



















Radio Middelsee

In de afgelopen jaren ben ik af en toe te gast geweest bij Radio Middelsee in Stiens, die haar programma's als regionale radio-omroep live uitzendt in noordwest-Fryslân.
Regelmatig werd ik uitgenodigd om live in de studio iets te vertellen in het radio-programma 'Tsjerke yn Beweging', dat op de zondagochtend daarna wordt herhaald door Radio Middelsee.
Door de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2018 komt over ruim twee weken een eind aan Radio Middelsee, omdat die vanwege geldende regelgeving als gevolg van de gemeentelijke herindeling dient te fuseren met de Leeuwarder omroep Leo.
Tot aan het eind van dit kalenderjaar mag Radio Middelsee nog zelfstandig uitzenden, en daarna is het afgelopen, dan lopen alle activiteiten via Leo.

Tsjerke yn Beweging
In de afgelopen jaren ben ik regelmatig geïnterviewd over mijn betrokkenheid bij bijvoorbeeld mijn bestuurswerk voor het Nederlands Bijbelgenootschap, over de activiteiten van de Stichting Rusland Kinderhulp, over mijn bestuurslidmaatschap van de Stifting Nijkleaster, en Durkje en ik zijn ook wel in de studio geweest om samen te vertellen over het kerkelijk jeugdwerk in Stiens, en natuurlijk ook over onze pelgrimages richting Santiago de Compostela. Er was altijd wel iets te vertellen, want kerken en vooral de mensen binnen die kerken zijn altijd in beweging, en waar beweging is, valt ook iets nieuws en iets moois te vertellen.
Radio-reporter Joukje Deelstra nodigde me enige tijd geleden uit om tenminste nog eenmaal langs te komen - in de maand december - om nog eens iets te vertellen over het werk van de Stifting Nijkleaster te Jorwert.

Radio-uitzending over Nijkleaster
Daar maak ik graag gebruik van, dus vanavond zit ik om 18.30 uur in de radiostudio voor een 20 minuten durend radio-interview over allerlei zaken waarmee het in oprichting zijnde nieuwe Friese klooster Nijkleaster in en nabij Jorwert momenteel actief is. Zo spreken we onder andere over het feit dat het Friese pelgrimspad het Jabikspaad ook Nijkleaster passeert, en vertel ik over onze plannen om een nieuw klooster te stichten in de eeuwenoude kloosterboerderij It Westerhûs, midden in de weilanden tussen Jorwert (Fûns) en Hilaard. Daarvoor is nog anderhalf miljoen euro nodig, dat we in de komende twee à drie maanden nog binnen moeten zien te halen bij bijvoorbeeld kerkelijke gemeenten, bij fondsen en bij vermogende particulieren die Nijkleaster een warm hart toedragen. Verder spreken we over de beoogde bewoners die als zogenoemde 'Kleasterlingen' van plan zijn om in te treden in Nijkleaster, en die zich in deze periode al serieus met elkaar voorbereiden op hun toetreding.
En verder spraken we over de activiteitenprogramma's die we binnen Nijkleaster aanbieden voor onze Nijkleaster-gasten. Programma's op het gebied van stilte, bezinning en verbinding, over bijvoorbeeld kunst, mediteren en muziek.

Geen opmerkingen: