vrijdag 24 augustus 2018

Van Arles richting Santiago de Compostela

Via Tolosana van Joncels naar Saint-Martin-d’Orb
Vrijdag 3 augustus 2018 – 7,8 km
Dag 10: 194,3 – 202,1 km

Holle wegen: wandelen over mooie paden

Vroege start in Joncels
Met onze auto rijden we om 7:10 uur vanaf camping Les Sources in Soubès naar Joncels. Het is 18 graden Celsius, iets koeler dan tijdens de voorgaande wandeldagen. Durkje en ik parkeren de auto op de gemeenschappelijke dorpsparkeerplaats, aan de rand van het dorp, bij één van de twee refugio’s voor pelgrims. Om 7:50 uur begint onze wandeldag, aan de voet van het houten beeld van Sint Jacobus.

Twee keer inkorten en één keer verdubbelen
We doen het vandaag eens anders dan normaal. Door de afstanden van gisteren en van morgen – gezien de hoge temperaturen van deze dagen - met ongeveer een uur in te korten, verkrijgen we dat de wandeldagen van gisteren en morgen van verantwoorde lengte worden, en hebben we vandaag tussen die twee lange en hete klim-etappes (van aanvankelijk 26,4 km en 28,8 km) een veel kortere etappe, van 7,8 kilometer. En omdat je dan een wel heel kort traject krijgt, en we het niet nodig vinden om voor de terugreis een taxi te regelen, besluiten we het traject van Joncels via Lunas naar Saint-Martin-d’Orb op de heenreis volgens de pelgrimsroute te lopen, en voor de terugtocht terugwandelend gebruik te maken van de doorgaande wegen tussen die drie plaatsen. Dan is de terugtocht niet alleen iets korter, maar hebben we als variatie ook een andere wandelroute. Op die manier hebben we vandaag toch nog een wandelafstand van zo’n 15 kilometer. De vier sub-trajecten die we vandaag lopen, zijn alle vier – twee heen en twee terug – elk ongeveer een uurtje lopen.

1e uur van Joncels naar Lunas
Bij de basisschool en het gemeentehuis lopen we Joncels uit. Eerst gaan we nog langs enkele woningen buiten de bebouwde kom, en verderop gaat de route verder als een breed bospad. In het bos moeten we een waterloop oversteken. Voorheen kon je dat met enkele stapstenen doen, maar later heeft men hier een houten bruggetje over de waterstroom gebouwd, dus in alle jaargetijden kun je nu met droge voeten deze waterstroom oversteken.
Op een deel van deze route, als we weer over een breder bospad lopen, hebben we veel last van vliegen. We hebben continu een zwerm van een stuk of tien bromvliegen om ons heen, die we maar niet kwijt kunnen raken. Pas als we in iets opener bosterrein komen, neemt die overlast af en houdt het gelukkig ook weer eens op.
Midden in het bos passeren we een stuk bos dat in privébezit is. De eigenaar heeft er een speelplaats voor kinderen met een zwembadje gecreëerd. Een tuinman is bezig met onderhoud op dit terrein.
Vlak vóór Lunas zetten we de afdaling in, over een smal steenachtig pad van een holle weg. Hier en daar lopen we over een stukje traject dat nog het restant is van een met rotsstenen geplaveid pad. Het blijft elke stap uitkijken, om niet weg te rollen over kleine stenen, of om verkeerd tussen de grotere rotsstenen terecht te komen.

Lunas
Bij de spoorwegovergang wandelen we Lunas binnen. Dan lopen we een klein eindje langs de D35 naar de rivierbrug over de Gravezon.
Aan de overzijde van de rivier zien we Château de Lunas boven de rivier uittorenen.
We lopen over de in opbouw zijnde warenmarkt naar de toegangsdeur van de kerk, maar die blijkt (nog) gesloten te zijn.
Ook de VVV naast de kerk is nog dicht, maar die gaat straks om 11:00 uur nog wel open. We besluiten direct door te lopen.

2e uur van Lunas naar Saint-Martin-d’Orb
Ten zuiden van de rivier gaan we langs de rivier in westelijke richting verder. Op een grote parkeerplaats is een heftruckchauffeur bezig om een grote partij grote hooipakken van een vrachtwagen te lossen. Die truck met aanhanger rijdt ons verderop leeg voorbij.
We lopen langs een uitgestrekt terrein, waar veel mogelijkheden voor recreatie zijn. Via een smal bruggetje kun je naar een mooi buitensportcomplex lopen.
Verderop zien we hoog rechtsboven in de heuvels het kerkdorpje Saint-Martin-d’Orb liggen. Daar gaan we nu naar toe.
Op de splitsing ter hoogte van het dorpje Fontenille gaan we rechtsaf.
De asfaltweg die we dan volgen, voert ons langs volkstuinen naar Le Pont d’Orb.
In Le Pont d’Orb komen we op de kruising met de D35. Als we hiermee de rivier de Orb oversteken, wandelen we het dorp Le Bouquet d’Orb binnen.
Direct al voorin dit dorp buigen we af naar rechts, om de klim naar boven, naar de kerk van Saint-Martin d’Orb te maken.
In dit kleine heuveldorp krijgen we met een stevige klim te maken, waarbij we onderweg een mooi muurmozaiek passeren, dat een pelgrim uitbeeldt.
Als we boven bij de kerkdeur staan, blijkt die dicht te zijn, dus naar binnen gaan, gaat niet lukken.

3e uur van Saint-Martin-d’Orb naar Lunas
In Saint-Martin-d’Orb weten we nu in elk geval waar we morgen onze tocht moeten voortzetten. Dit is dan ook het moment om terug te keren, via Lunas naar Joncels.
Na de flinke afdaling vanuit Saint-Martin-d’Orb komen we weer in Le Bouquet d’Orb. Nadat we de brug over de Orb weer zijn overgestoken, gaan we bij Le Pont d’Orb rechtdoor langs de D35 richting Lunas.
Na een klein uurtje lopen met veelal schaduw van de forse platanen langs deze verkeersweg arriveren we weer in Lunas.

Koffie in Chateau de Lunas
Het is nog te vroeg om naar de VVV te gaan, dus we besluiten eerst een kop koffie te drinken. Maar dan zien we dat de VVV al vroegtijdig open is gegaan, dus we stappen daar naar binnen, en vragen de dame van de VVV of zij voor ons een taxi kan regelen, die ons morgenochtend vroeg van Saint-Gervais-sur-Mare naar Saint-Martin-d’Orb kan brengen. Ze gaat dat voor ons telefonisch regelen, en belt ons als het klaar is, of we kunnen straks ook even terug komen om te vragen of het al klaar is.
We zeggen haar dat we ondertussen wel even een kop koffie gaan drinken. Daartoe lopen we via een ijzeren brug over de rivier naar Château de Lunas, dat een terras aan de rivier heeft. Op het terras zijn tafels gedekt, maar er is niemand. Binnen vraag ik een bediende om koffie, maar ze vertelt me dat ze dat eerst moet vragen aan de eigenaar, want ze gaan pas om 12:00 uur open voor een besloten groep. De eigenaar blijkt een Nederlander te zijn, die dit château veertig jaar geleden heeft gekocht, en het heeft ingericht als horeca-gelegenheid. Koffiedrinken blijkt nu niet te kunnen, maar na een kort gesprek geeft de eigenaar aan voor ons wel een uitzondering te willen maken, dus hij gaat naar binnen en enige tijd later hebben we de koffie op tafel.
Hij excuseert zich voor het vervelende lawaai dat van de rotswand van de overzijde komt.
Vanaf die rots brokkelen zware stenen af en die vallen op de spoorbaan, dus die rotswand wordt vandaag onder handen genomen voor de veiligheid van de treinpassagiers. Gelukkig pauzeren de rotswerkers even als straks een groep gasten hier op het terras zal verblijven, maar later vanmiddag gaan ze gewoon weer verder met hun luidruchtige, maar zo nodige werk.
Na onze koffiepauze melden we ons weer bij de VVV. De taxi is nog niet geregeld, dus we moeten nog enig geduld hebben. Ondertussen bezoeken we de kerk naast de VVV, die nu wel is opengesteld.
In de kerk staat een beeld van een man die wordt gedoopt met water, dat stroomt uit een Jacobsschelp.
Na dit kerkbezoek gaan we de VVV weer binnen, en bij binnenkomst roept de VVV-medewerkster ons direct toe dat het helemaal klaar is met de taxi. We bedanken haar hartelijk voor haar assistentie.

4e uur van Lunas naar Joncels
Op een bankje aan de rivier lunchen we alvorens we terug gaan naar Joncels.
Vlak buiten Lunas is de afslag vanaf de D35 richting Joncels. We volgen enkele kilometers de asfaltweg van Lunas naar Joncels. Daarbij passeren we onder andere een camping voor alleen motorrijders. Her en der op deze camping staan kleine tentjes, al dan niet met één of twee motoren erbij.
Nadat we ook de spoorwegovergang hebben overgestoken, lopen we na nog ongeveer een kilometer Joncels binnen. Het is hier nu inmiddels 32 graden Celsius.
Na een laatste broodje halen we de auto af bij de pelgrimsaccommodatie, waar allerlei houten kunstwerken staan, zoals een paar wandelschoenen en een rugzak.