zaterdag 25 augustus 2018

Van Arles richting Santiago de Compostela

Via Tolosana van Anglès naar Boissezon
Donderdag 9 augustus 2018 – 20,5 km
Dag 15: 291,1 – 311,6 km

Bij La Rialet wandelen in de mist en motregem

Wachten op de taxi in Boissezon
Met onze auto rijden Durkje en ik om 7:15 uur vanaf camping Le Plô in Le Bez naar Boissezon. We parkeren de auto om 7:35 uur op het gemeenschappelijke parkeerterrein voor de dorpelingen, vlakbij de slager en de apotheek.
Omdat we mooi op tijd zijn, en er geen gelegenheid is om een kop koffie te drinken, bekijken we het dorp vanuit de laagliggende hoofdstraat. Vanaf de brug kunnen we over de rivier kijken die door het dorp stroomt.
Boven in het dorp, tegen de helling staat de grote dorpskerk. Daar komen we vanmiddag nog wel.
Vlak vóór 8:00 uur arriveert de bestelde taxi, en de chauffeur rijdt ons daarna vlot naar Anglès, waar vandaag onze etappe begint.
Het was bij het wegrijden in Le Bez 22 graden Celsius, met laaghangende mist tegen de berghellingen. Vandaag daalt de temperatuur - op deze voor ons eerste regenachtige dag - tijdens onze etappe naar 20 graden Celsius.

Franse pelgrim in Anglès
Als we Anglès naderen, breekt de zon heel even door de wolken. De taxichauffeur vertelt echter dat de regen in aantocht is, afkomstig uit de Pyreneeën, dus we zullen het vast en zeker niet droog houden vandaag. Hij zet ons af op het dorpsplein bij het café, waar we eerst een kop koffie op het terras drinken, alvorens we vertrekken.
Dan komt de Franse vrouw in de Range Rover aanrijden, met haar echtgenoot in de auto. Het is de vrouw die wij gistermiddag ontmoetten. Haar man loopt de pelgrimsroute ook, en start tegelijk met ons. Hij was in mei van dit jaar al aan de Via Tolosana begonnen, maar moest zijn pelgrimage wegens hartproblemen al na zo’n vijf dagen staken. Na zijn herstel is hij enkele dagen geleden verder gegaan, en zijn insteek is om vandaag en morgen nog tot en met Castres te lopen, en dan wil hij het volgend jaar opnieuw proberen om dan vanuit Castres naar Santiago de Compostela te lopen.
Wij verlaten gelijktijdig Anglès voor de etappe van vandaag, over 20,5 kilometer naar Boissezon.

Variatie langs bospaden
We beginnen op een asfaltweg, maar al spoedig gaan we over bospaden en boswegen verder. In een weiland naast ons pad staan een koe met haar kalf ons onder de bomen te bekijken tijdens het passeren.
Na ongeveer een uur passeren we het buurtschap Les Sires.
Hier passeren we een boerenhoeve, zoals we die zoveel in dit gebied zien.
Verderop komen we langs een kleine bosvijver.
In het bos vinden we aan de voet van een boom een bijzondere paddenstoel.

Le Rialet
Tot nu toe hangt vlak boven ons voortdurend de bewolking. Als het waait, wordt de wolk even opgetild, en verder geblazen. Als de wind gaat liggen, daalt de wolk op ons neer. Bij het langzamerhand klimmen naar Le Rialet verslechtert het weer. De wolkenmist verandert in motregen, en door de combinatie van een stevige wind en een sterke daling van de temperatuur, besluiten we onze regenponcho’s aan te doen, om beschermd te zijn tegen de regen en de kou.
Als we nabij Le Rialet de zendmast passeren, zijn we blij dat de regenponcho ons beschermt tegen het regenwater en koude wind.
We dalen vanaf de zendmast af door een droge bedding, van wat bij veel neerslag een waterstroompje wordt.
Achter ons ligt het heuvellandschap in een dichte mist, maar vóór ons kunnen we in het dal een en ander wel goed zien.

Cambounès
Daarna gaan we verder over brede en steenachtige hellingwegen, steeds verder naar beneden. We ontmoeten een groepje van vijf andere wandelaars, die in tegengestelde richting lopen.
Onderweg eten we lopend iets, verderop ook op zoek naar een geschikte lunchplek.
Na vele kilometers arriveren we in het dorp Cambounès.
Bij het dorpshuis staat een picknicktafel, dus dat is voor ons een ideale plek voor een rustpauze, alvorens we doorlopen naar onze bestemming Boissezon.
Tijdens deze pauze kunnen we echter de plaatsnaam van dit dorpje niet op onze etappekaart vinden, en na enig zoeken en redeneren, concluderen we dat we het dorpje hebben bereikt dat nog net wel op onze kaart staat, maar waarvan de naam net niet op dit kaartje staat. We weten vrijwel zeker dat we niet meer op het goede pad zijn, alhoewel we altijd nog wel op een route van rood-witte markeringen zijn. Ondanks het feit dat we steeds goed de routemarkeringen hebben gevolgd, en ook op de overige richtingwijzers steeds aandachtig hebben gekeken, moet er zojuist onderweg toch ergens iets niet goed zijn gegaan bij een afslag. We zitten nu namelijk onmiskenbaar zo ongeveer twee kilometer boven ons beoogd traject.

Alternatief naar Boissezon
Op zich is dit geen probleem, want Cambounès ligt aan de D93, die evenals de Chemin in Boissezon uit komt. We besluiten derhalve die twee kilometers niet weer terug te lopen, ook al omdat we ons geen enkele richtingwijzer herinneren die de reguliere route aanduidt. Daarom lopen we langs de D93 iets ten noorden van de Chemin onze laatste zes kilometers naar Boissezon. Zo kan het ook.

Sint Jacob van Boissezon
Omdat het om 13.45 uur nog maar aan het begin van de middag is als we in Boissezon arriveren, besluiten we de klim naar de dorpskerk te maken, om de kerk te bezoeken, en om in de kerk boven of in de Mairie beneden te vragen om een pelgrimsstempel. We klimmen de heuvel op, door het dorp, naar de hooggeplaatste dorpskerk.
Verrassend voor ons is dat in één van de nissen in de buitenmuur een standbeeld staat van Sint Jacob.
De kerk is helaas gesloten, maar van bovenaf hebben we wel een prachtig uitzicht over deze plaats aan de rivier.
Voordat we vanaf het kerkterrein weer naar beneden lopen, maak ik nog een rondje om de kerk, om ook de grote uitbouwsels te zien, die kerkarchitect en kerkbouwers deze forse kerk hebben gegeven.

Mairie ook gesloten
Beneden aangekomen bekijken we of de Mairie al open is. Die zou om 14.00 uur open gaan, echter op de toegangsdeur hangt een mededeling dat de Marie vanaf vandaag tot en met de derde week van augustus is gesloten. Zonder stempel lopen Durkje en ik derhalve weer terug naar onze auto, en dan rijden we vanuit Boissezon voor enkele boodschappen door naar Brassac, alvorens we terug gaan naar de camping van Le Bez.