dinsdag 10 mei 2016

Zaterdag 7 mei 2016
Een heel vroeg ontbijt op Aeroporto de Lisboa

Lissabon
Om 3.30 uur worden we wakker van onze wekker, en om 3.45 uur volgt voor alle zekerheid nog de wake up call van de hotelreceptie van Hotel Alicante in Lissabon. Om 4.30 uur staat de bestelde taxi vóór het hotel, waarmee we door een nog donker Lissabon vlot naar het vliegveld van Lissabon worden gereden.
In de vertrekterminal kunnen Durkje en ik direct onze beide rugzakken inchecken, en daarna lopen we even zo vlot door de veiligheidscontrole van het vliegveld naar de vertrekruimte, van waaruit we naar onze gate kunnen lopen. Voordat we daarheen gaan, bezoeken we eerst het food court, om daar even rustig te ontbijten. Het is overal nog erg stil op het vliegveld, dus in die rust genieten we van een goed ontbijt.
Daarna wandelen we naar de gate, waar we wachten, tot we om 6.15 uur kunnen boarden. Stipt op tijd om 6.55 uur plaatselijke tijd vertrekt onze Airbus vanaf een zwaar bewolkt en enigszins regenachtig Lissabon Airport.

Brussel
Iets eerder dan gepland – om ongeveer 10.30 uur lokale tijd – landen we op Brussels Airport Zaventem. Nadat we onze rugzakken hebben afgehaald van de bagageband, wandelen we in de richting van de uitgang, verwachtend dat we nu sneller de terminal uit zijn, dan er twee weken geleden in. We kunnen vlot doorlopen naar de begane grond onder de terminal, waar de airport shuttles staan. Onderweg komen we weer langs de locaties waar we er twee weken geleden binnen zijn gekomen. Het is hier al een stuk minder druk dan de vorige keer, en op de plaatsen waar wij in lange rijen hebben staan wachten, zijn nu geen wachtrijen meer, maar lopen de aangekomen vlieggasten rustig door naar de vertrekterminal. Er is nog wel zichtbaar veel bewaking door militairen, politieagenten en bewakingsdiensten, maar de sfeer is al veel meer ongedwongen dan twee weken geleden. Langzamerhand keert kennelijk de rust merkbaar terug op dit zwaar beschadigde vliegveld.
We wandelen naar de voor ons klaar staande airport shuttle, die ons naar de parkeerplaats brengt waar we twee weken geleden onze auto langparkeerden.

Stiens
Tussen Brussel en Antwerpen lunchen we iets na het middaguur, en daarna rijden we met onze auto weer terug naar Stiens, waar we in de tweede helft van de middag arriveren. In Nederland is het nu de eerste zomerse dag, getuige een verklaring van het KNMI op de radio. Het is hier vanmiddag 28 graden Celsius, zo ongeveer de temperatuur die we aan het eind van veel van onze Portugese pelgrimsmiddagen in de  afgelopen twee weken hebben gehad. Na twee hele mooie zomerse weken in Portugal is daar het weer omgeslagen naar zwaar bewolkt, koeler en regenachtig, en vallen wij bij terugkomst in Nederland weer met de neus in de zomerse boter. Door de opeenvolgende weerbeelden in Portugal en Nederland constateren Durkje en ik dat we in deze meivakantie eigenlijk alleen maar mooie zomerse dagen hebben gehad.