Cover van het duo-boekje van Springer & Van der Meiden |
Nooit vergeten
De Nationale Herdenking van de Tweede Wereldoorlog bestaat uit een herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, met aansluitend de officiële kranslegging bij het Nationaal Monument op de Dam te Amsterdam.
Tijdens de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk op 4 mei 2002 heeft de auteur F. Springer een voordracht uitgesproken met als titel 'Nooit vergeten'.
Stad
Aansluitend droeg de dichter Willem van Toorn zijn gedicht 'Stad' voor.
Beide teksten zijn opgenomen in de duo-bundel 'Nooit vergeten - Vrijheid luister nauw', met daarin de teksten van F. Springer, Willem van Toorn en Anne van der Meiden.
Aan de ene kant van dit duo-boek zijn de bijdragen van Springer & Van Toorn opgenomen, en als je het boek een halve slag draait vind je aan de andere kant van de bundel de tekstbijdrage van Van der Meiden.
Deze mei-bundel is in 2002 uitgegeven door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek & het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Waar was jij, wat dacht je, wat deed je?
Springer vraagt zich af waarom onze aardbol gewoon verder draait, terwijl de aardbewoners sinds mensenheugenis hun uiterste best doen om onze planeet en zichzelf en elkaar het leven onmogelijk maken.
Springer:
- Het kan en mag nooit meer zo zijn, dat je onverschillig-gapend in je gerieflijke leunstoel je schouders ophaalt over wat er gebeurd is of gebeurt of nog te gebeuren staat in Afrika, Azië, Amerika, en in ons eigen Europa.
- Dichters zijn het geweten van een volk, dus moeten wij goed naar hen luisteren.
De zogenoemde '5 mei-lezing' is onderdeel van het programma van de start van de Nationale Viering van de Bevrijding. Het ochtendprogramma van de 5e mei vormt de brug tussen de ingetogenheid van de Dodenherdenking van de 4e mei en de feestelijkheden van de Bevrijdingsdag op de middag en de avond van de 5e mei.
In de jaren 2001 tot en met 2005 was het thema van deze beide dagen 'Vrijheid vraagt verantwoordelijkheid', omdat vrijheid nooit vanzelfsprekend is, en ook voortdurend vraagt om een actieve houding van overheid en burgers.
In het jaar 2002 - het jaar waarin deze bundel werd uitgegeven - werd het ochtendprogramma georganiseerd in het Zeeuwse Vlissingen, waarin het thema dat jaar werd belicht met nadruk op de communicatieve aspecten.
's Morgens heeft professor dr. Anne van der Meiden - hoogleraar communicatiewetenschappen en theoloog - in de Sint-Jacobskerk van Vlissingen zijn lezing 'Vrijheid luistert nauw' uitgesproken. Die lezing is ook opgenomen in deze mei-bundel.
Vrijheid luistert nauw
Anne van der Meiden vertelt in zijn speech onder ander het volgende:
- Vrijheid gedijt als gerechtigheid en vrede haar trouwe makkers zijn.
- Als samenleving is ons er alles aan gelegen om de vrijheid een grote toekomst te geven. Zij moet haar heilzame macht en haar duurzame invloed behouden om ook nieuwe generaties te inspireren.
- We moeten proberen de vrijheid aan de praat te krijgen, want ze spreekt niet vanzelf.
- Net als zout werkt vrijheid pas goed als ze is opgelost in alle levensverbanden.
- Soms raken we in een spagaat: we eisen volledige vrijheid voor onszelf en beknotten die van anderen.
- De meeste pogingen om informatie over te dragen, stranden in ruis.
- Gemeenschap ontstaat pas als zender en ontvanger goed zijn afgestemd, als ze iets beleven dat ze samen kunnen delen.
- Allen roepen op tot vrijheid, maar de invullingen ervan rijmen niet met elkaar.
- Identiteit is dat wat ze ís en wil zijn en zeggen.
- Wie waarheid exclusief claimt, ontneemt de ander het recht zélf waarheid te formuleren.
- Vrijheid bestaat alleen in het luisteren naar elkaar en in het beleven van wederzijds respect.
- Luisteren is je openstellen door communicatie, om te kunnen meeleven en meedenken.
- De meesten zijn gauw tevreden met bekende boodschappen, met gedachten die hun eigen keuzen bevestigen.
- Woorden wekken, voorbeelden trekken.
- Jonge mensen ontmoeten het liefst authentieke mensen.
- Het oog in oog vertelde menselijke verhaal reikt verder.
- Vrijheden die je jezelf gunt, kunnen schadelijk zijn voor het belang van anderen.
- Hoe leg je uit dat je soms wel en soms niet tolerant mag zijn tegenover de intoleranten in onze samenleving.
- Misschien moeten we meer reizen en leren kijken of zelfs ondergaan wat het is om in vormen van onvrijheid te leven.
- Wij hebben als wereldburger de plicht overal op te treden tegen allen die de vrijheid bedreigen.
Wie zich buigt over de wet van de vrijheid,
zich daarin verdiept en dat blijft doen,
niet vergeet wat hij ziet en hoort,
maar het in de praktijk brengt,
die zal een gelukkig mens zijn.
(Jacobus 1:23-25)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten