donderdag 16 oktober 2014

Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé
Pelgrimspad Deel 1 van Amsterdam naar ’s-Hertogenbosch
Etappe van Amsterdam naar Aalsmeer
Dinsdag 14 oktober 2014 – 27 km.
Dag 1: 0 – 27 km

Pelgrimeren in Noord-Holland
In de periode van 20 februari tot en met 24 oktober 2013 hebben Durkje en ik de langeafstandswandeling Van Wad tot IJ’ gelopen. Deze route begint in Den Oever en eindigt bij de Schinkel in Amsterdam. Die wandelroute zou je kunnen beschouwen als de Noordhollandse aanlooproute van het Nederlandse Pelgrimspad van Amsterdam naar Visé. Vandaag beginnen we dat Nederlandse Pelgrimspad, dat staat beschreven in Deel 1 en Deel 2 van het ‘Pelgrimspad’. We beginnen nu met een driedaagse wandeltocht van Amsterdam via Aalsmeer en Zwammerdam naar Gouda. Het eerste traject dat we vandaag lopen, begint in Amsterdam en eindigt in Aalsmeer.
Pieter brengt ons vanmorgen vroeg naar het treinstation van Leeuwarden, vanwaar we om 7.44 uur met de trein vertrekken naar Amsterdam.

Door Amsterdam
Om 10.00 uur begint onze wandeling in het Centraal Station van Amsterdam. Via onder andere de Zeedijk, de Warmoesstraat en het Beursplein komen we bij het Paleis op de Dam. Over het Rokin, langs het Amsterdams Historisch Museum en door de Begijnhof komen we op het Spui. Daarna gaan we langs de Heerengracht, de Keizersgracht, de Prinsengracht en de Leidsekade over het Leidseplein. Dan wandelen we aan de overzijde van de Stadhouderskade het Vondelpark in, waar we in een parkcafé onze koffiepauze nemen, iets voorbij het standbeeld van dichter Joost van den Vondel.
Vanuit het Vondelpark lopen we naar de Schinkel. Bij de sluis in de Schinkel vinden we de aansluiting op onze voorgaande route: Van Wad tot IJ.

Langs het ING-kantoor in Amsterdam

Amsterdamse Bos
Langs de tramweg van de voormalige Haarlemmermeerspoorlijn gaan we onder de A10 door, om dan langs de jachthavens en langs de Bosbaan (roeibaan) het Amsterdamse Bos in te wandelen. We lopen achter een  groep kleuters, die onder begeleiding het Kabouterpad door het Amsterdamse Bos loopt. Alle kinderen en de leerkrachten dragen oranje hesjes, en de kinderen hebben allemaal een rode kabouter-puntmuts op. Als ze even stilstaan bij een belevingspunt en één van de leerkrachten een uitleg geeft over kabouters, passeren we de groep boskaboutertjes.
Enkele kilometers zuidelijker – reeds voorbij de Heuvelmantop - gaan we onder de A9 door, die hier het Amsterdamse Bos doorsnijdt. Bij de Bamboebrug in het Bloesempark (de voormalige stadskwekerij) vinden we een geschikte bank om even te pauzeren.
Toen we door Amsterdam wandelden, motregende het voordurend. Nu is het even droog en kunnen we in de luwte van het bos rusten, eten en drinken.
Na deze pauze wandelen we langs de oever van de Amstelveense Poel. Linksvoor ons zien we aan de overzijde van het water de ranke kerktoren van de Urbanuskerk van Bovenkerk, en rechts van ons zie je de overblijfselen van de vroegere veenafgraving in de Oeverlanden. Nòg een keer doorkruisen we het Amsterdamse Bos, totdat we uiteindelijk uitkomen bij de Ringvaart om de Haarlemmermeerpolder, met aan de overzijde van de Ringvaart Schiphol-Oost.

Schinkelpolder
Vanaf Schiphol-Oost gaan we kilometers lang over de hoge dijk met aan onze rechterhand de Ringvaart en binnendijks links van ons de veel lager gelegen Schinkelpolder. Via deze Takkade passeren we de voormalige vijzelmolen – en later gemaal – waarmee vroeger de Schinkelpolder werd drooggelegd.

Aalsmeer
Aan het eind van de Takkeskade wandelen we bij Oosteinde de bebouwde kom van Aalsmeer binnen. Dan volgt nog een traject over en parallel aan de Oosteinderweg, waarna we linksaf draaien over de Stormmeerkade naar het immense gebouwencomplex van de Aalsmeerder Bloemenveiling. Ter hoogte van de bloemenveiling pauzeren we nog even in een abri, waarna we de N201 oversteken en ter hoogte van Hornmeer arriveren bij de grasdijk van de Westeinderplassen. Hier beëindigen we de doorgaande route van het Pelgrimspad voor vandaag. Dan lopen we langs de oever van de Westeinderplassen in de richting van het centrum van Aalsmeer. In de hoek van het grote water, op de plaats waar de stevige wind de golfslag tegen de oever van de plas opzweept, zien we een dikke schuimlaag op het water liggen. Dikke schuimvlokken worden door de wind opgewaaid, om verderop neer te slaan in de berm van de doorgaande weg.
Als we in het centrum van Aalsmeer arriveren, zien we rechts van ons aan het Raadhuisplein het hotel, waar we een kamer hebben gereserveerd. Op het marktplein tegenover het hotel zijn de marktkooplieden bezig om hun verkoopwaar in de auto’s te laden en de marktkramen af te breken. Het is 16.45 uur als we bij ons hotel arriveren, dus de afstand van 27 kilometer hebben we in ongeveer zeseneenhalf uur afgelegd.

Weer en verkeer
Het weer was vandaag wisselvallig en als we in Aalsmeer arriveren, hebben we al weer enige tijd aanhoudende motregen gehad. De regenponcho’s hebben we vandaag niet nodig gehad, want met af en toe de paraplu even in de aanslag konden we deze wandeldag redelijk droog volbrengen.
Het was wel een dag van veel lawaai. Eerst in het centrum van Amsterdam, dan af en toe vóór of achter ons het aanhoudende geluid van het autoverkeer op de autosnelwegen en autowegen die we hebben gekruist, en vanaf Schiphol-Oost hebben we met tussenpozen van enkele minuten steeds een groot of klein vliegtuig met brullende motoren het zwaarbewolkte luchtruim horen en zien kiezen. Stilte is in dit gebied van Nederland kennelijk een schaars goed.

Maaltijd voor pelgrims
Als we aan het begin van de avond het restaurant van het hotel binnenkomen om daar van een warme maaltijd te genieten, blijkt het restaurant tot de laatste tafel en stoel bezet te zijn. Ons wordt geadviseerd om dan maar even verderop in het centrum naar het plaatselijke Italiaanse restaurant te gaan, waar we een heerlijke maaltijd krijgen voorgeschoteld met een goede fles rode wijn, dus de goede wandeldag sluiten we hier af met een goede maaltijd.