maandag 21 oktober 2013

Marieke de Mooij exposeert in Stiens

Maandag 21 oktober 2013
Berner Sennen geschilderd door Marieke de Mooij



















Expositie in de Openbare Bibliotheek
Tot en met december 2013 hangt een serie schilderijen van Marieke de Mooij in de Openbare Bibliotheek van Stiens. Eén van de schilderwerken die daar hangt, is het acryl-portret van Sam, de Berner Sennen, die Marieke in opdracht en ter nagedachtenis aan deze hond heeft geschilderd.

Marieke de Mooij
Marieke de Mooij is in 1959 geboren in Rijnsburg. Marieke vertelt: "Ik ben rond mijn 21ste in Den Haag gaan wonen, waar ik bij het toenmalige Gemeentelijk Administratiekantor (GAK) te Scheveningen als allround typiste ging werken. Na ongeveer 25 jaar ontmoette ik mijn huidige vriend, die toen op Terschelling woonde. Doordat ik overgeplaatst kon worden naar Leeuwarden, ben ik samen met hem en mijn zoon in Fryslân gaan wonen. Sinds 2005 hebben we ons plekje in het mooie Stiens gevonden.
Ik knutselde al heel wat af. Zo vond ik het geweldig om beeldjes te maken van T-shirtjes. Er staat een grote in mijn voortuin. 
Ik wilde graag leren schilderen en tekenen; dat was vroeger op school al mijn ding. Nadat ik een cursus had gevolgd bij Marjolein Slagmolen wist ik hoe ik kleuren kon mengen en hoe ik de juiste verhoudingen kon tekenen. Vanaf dat moment ging de teken- en schilderwereld voor mij open. Wat ik maak, loopt uiteen van: mensen, dieren, bloemen, sprookjes, enz.”

Schilderen en poppen maken
Marieke de Mooij aquarelleert, schildert met aquarel, en tekent ook met krijt. Steeds weer probeert ze haar horizon te verruimen door weer een stapje verder te gaan.
Behalve schilderijen staan in een vitrine in de Openbare Bibliotheek in Stiens momenteel ook enkele poppen, die Marieke heeft gemaakt van t-shirts.

Geen opmerkingen: