dinsdag 22 oktober 2013

Dinsdag 22 oktober 2013
Oversteek over de Hoevervaart

Herfstwandeldriedaagse
Om 7.45 uur vertrekken we met de auto naar Alkmaar. De zon komt op met een prachtig gekleurde lucht in het oosten. Het belooft een dag met mooi weer te worden; en dat wordt het ook, met regelmatig zonnige perioden en een frisse wind - af en toe aanhalend tot vrij krachtig. Een hele mooie herfstdag om buiten te zijn.
We parkeren de auto voor de komende drie dagen bij P+R in Alkmaar. Als alles volgens plan verloopt, wandelen we in de komende dagen van Bergen via Akersloot en Spaarndam naar Amsterdam, over een afstand van 22 + 30 + 23 = 75 kilometer. Donderdag halen we dan de auto weer af uit Alkmaar.
In Alkmaar zijn we ruim op tijd, om hier nog even een kop koffie te drinken, alvorens we met de bus naar Bergen rijden. Bij de VVV in Bergen kopen we toegangskaarten voor het Noord-Hollands Duinreservaat, en daarna lopen we naar paviljoen Duinvermaak, om  van daar het Noord-Hollands Duinreservaat te betreden.

Van Bergen naar Egmond aan den Hoef
Op 20 en 21 en 22 februari 2013 wandelden Durkje en ik de eerste helft van de wandelroute ‘Van Wad tot IJ’, van Den Oever, via De Haukes en Schagen naar Bergen. En nu beginnen we dus op de plek waar we op de laatste dag van die Voorjaarswandeldriedaagse zijn gestopt.
Vanuit Bergen wandelen we om 10.45 uur het Noord-Hollands Duinreservaat in, om vervolgens vele kilometers lang door dit prachtige duingebied te lopen. Hier en daar krijgen we vanaf hoge duinen even een mooi uitzicht over het duinenlandschap. Vrij snel zien we in de verte Bergen aan Zee liggen, en iets zuidelijker kunnen we vanaf een hoge kijkduin de Noordzee achter de duinen zien liggen.
Na ongeveer twee uren duinwandelen lopen we om 12.45 uur ter hoogte van het Karmelklooster de plaats Egmond aan den Hoef binnen. Het plaatselijke café is gesloten, dus we nemen een rustpauze in een abri, op een bankje en uit de wind.
Verderop in Egmond aan den Hoef passeren we de mooie Slotkapel en de naastgelegen ruïne van het voormalige kasteel Op den hoef.

Langs poldervaarten naar Heiloo
Buiten Egmond aan den Hoef gaan we verder over een kilometerslang laag grasdijkje langs de Hoevervaart. Door een prachtig polderlandschap lopen we langs en door weilanden met paarden en koeien, af en toe van het ene naar het andere dijkvak klimmend over houten overstappen en over een omloop naast de Hoevervaart.
Via een smal houten bruggetje steken we verderop de Hoevervaart over, om dan over weer zo’n polderdijkje langs de Egmonderbinnenvaart naar het gemaal van de Sammelspolder te lopen.
Vanaf het Maalwater bij dit gemaal lopen we naar Heiloo, waar we op het buitenterras van een café-restaurant een kop thee drinken tijdens onze welverdiende rustpauze. Niet alleen hier, maar ook eerder onderweg zijn we al een paar maal aangesproken door voorbijgangers, die ons zomaar succes wensten op onze wandeling richting Santiago de Compostela. Kennelijk leeft het hier wel dat Noord-Hollanders via deze route het pelgrimspad richting Santiago de Compostela kiezen. Onze meerdaagse bepakking – die groter en zwaarder is dan bij een eendaagse wandeling – valt uiteraard ook uit de toon, bij al die andere wandelaars die hier ook wandelen, zij het zonder of met kleinere rugzakken. Je kunt dus wel denken dat je niet opvalt, maar dan ga je voorbij aan de oplettende voorbijganger, die aan je bepakking echt wel kan zien dat je onderweg bent voor een meerdaagse tocht. Wel mooi overigens dat bijvoorbeeld zomaar een vrouw in een woonwijk en verderop een postbode op de fiets je met een vrolijk gezicht wijst in welke richting je verder moet als pelgrim naar Santiago de Compostela.

Van Heiloo naar Akersloot
Vanuit Heiloo volgt na het oversteken van de A9 nog een lang recht fietspad richting Akersloot. Gelukkig kunnen we op zeker moment van dit fietspad af, om over een smal asfaltweggetje tussen de natte grasladen door en langs een mooie watermolen door het uitgestrekte polderlandschap verder lopen in de richting van Akersloot. Inmiddels zijn we duidelijk zo dicht bij Schiphol gekomen en is de windrichting zo dat we steeds na enkele minuten een groot vliegtuig boven ons hebben, die de landing naar Schiphol heeft ingezet.

Van Akersloot naar Klein Dorregeest
We waren van plan om te gaan overnachten bij het Van der Valk-hotel in Akersloot, maar als we in Akersloot arriveren, blijkt dat we nog zeker twee kilometer verder moeten om bij het naast de A9 gelegen hotel te komen.
In Akersloot passeren we de Sint Jacobus Major-kerk en dan verlaten we Akersloot.
Voorbij Akersloot passeren we het dorpje Klein Dorregeest, waar we langs het Museum Gemaal komen. Tussen Klein Dorregeest en de A9 ligt het hotel, waar we vanavond ons avondmaal nuttigen, aansluitend vannacht overnachten, om morgen weer uitgerust verder te kunnen gaan met onze avontuurlijke wandeldriedaagse van Bergen naar Amsterdam.