woensdag 10 april 2013

Taal van beelden leren spreken en verstaan

Maandag 8 april 2013 
Beeldend materiaal van CT geëxposeerd

Verkorte opleidingsroute
De HBO-Bachelor-opleiding Creatieve Therapie (CT) van Stenden Hogeschool in Leeuwarden kent ook een verkorte opleidingsroute voor studenten die door hun vooropleiding en/of relevante werkervaring in aanmerking komen voor enkele vrijstellingen van de vierjarige voltijdse opleiding. Studenten die kunnen bewijzen dat ze bij aanmelding en inschrijving al voldoen aan bepaalde competenties van de opleiding kunnen voor de onderwijseenheden die voor die competenties opleiden door de opleidingsexamencommissie op individuele basis worden vrijgesteld, waardoor ze de vierjarige opleidingsduur met enige maanden kunnen verkorten.

Basisprincipes van beeldende taal
In het eerste jaar van hun opleiding tot beeldend therapeut onderzoeken die studenten van deze verkorte route onder andere de basisprincipes van de beeldende taal.
Deze CT-studenten kozen een al eerder gemaakt werkstuk als uitgangspunt voor een serie variaties op dat werkstuk. Bij het maken van zo'n variatie wordt steeds één element van het oorspronkelijke werkstuk veranderd.
Zo onderzoeken de studenten het effect van inzoomen & uitvergroten, van kleurgebruik, van formaat, van materiaal & techniek en van vlak, reliëf en ruimtelijk werk.
Een deel van deze werkstukken wordt na afloop geëxposeerd in de vitrine van Creatieve Therapie, langs de brede Kennisboulevard in de vestiging van Stenden Hogeschool te Leeuwarden.

Beeldende taal spreken en verstaan
Dergelijk 'onderzoekend werken' draagt ertoe bij dat voor de CT-student verbanden duidelijk worden tussen de vorm en de inhoud van beeldend werk.
Mede op deze manier ontwikkelen studenten zich in hun onderwijsleerproces tot professionele creatieve therapeuten, die zelf ook de taal van beelden letterlijk kunnen spreken en verstaan.

Geen opmerkingen: