maandag 12 maart 2012

Connect!


Maandag 12 maart 2012
Cover van het boek: Connect!

Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter, Yammer en YouTube.
Wie kent ze niet?
Het zijn een aantal actuele sociale netwerken, waardoor miljoenen mensen inmiddels via internet met elkaar zijn verbonden.
Ze creëren een open en ogenschijnlijk onbegrensde wereld; een virtuele entourage van connectie, samenwerking, creativiteit en communicatie.

Connecting Digital Natives
Met de innovatieve Digital Natives voorop schuiven zo langzamerhand ook steeds meer Digital Immigrants die wereld van ‘zien en gezien worden’ en ‘lezen en gelezen worden’ binnen.
Menno Lanting nam zich voor om kennisintensieve en creatieve bedrijven - en de professionals die daarin werken – te leren om maximaal te profiteren van online sociale netwerken. Lanting schreef daartoe onder andere het boek ‘Connect!’, met als ondertitel: ‘De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap’. Het is één van de boeken die ik van onze kinderen kreeg voor mijn verjaardag in het jaar 2011 en die ik met bijzondere belangstelling heb gelezen.

Open, authentiek en verbonden
Menno Lanting beweert dat de macht over de markt steeds verder opschuift van de traditionele ondernemingen naar deze sociale netwerken. Bedrijven verliezen – onder invloed van de groei van sociale netwerken – steeds vaker en steeds meer de binding met hun klant en met hun medewerker, vooral als het om de Digital Immigrants gaat, de jongere generatie die van jongs af aan is opgegroeid met de virtuele wereld van het internet. Binnen organisaties moet volgens Lanting dan ook spoedig een omslag gaan plaatsvinden, namelijk, die van ‘gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk’ naar ‘open, authentiek en verbonden’.

Connecties en creativiteit
Menno Lanting is strateeg en innovator op het gebied van digitaal leiderschap, connectivity, strategie en business innovatie. Op basis van onderzoek onder managers in Nederland, en op grond van contacten met tientallen Nederlandse en Belgische bedrijven maakt Lanting in dit boek inzichtelijk welke stappen nodig zijn om die omslag te kunnen maken. Hij geeft concrete antwoorden op vragen als: Hoe kan ik zelf sociale netwerken gebruiken? Welke nieuwe business modellen ontstaan er? Op welke manier behouden we als organisatie aansluiting met de jonge, sociale netwerkgeneratie? Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf.

Online co-creation
Dit boek helpt je om kennis te maken met een aantal good practices die je wellicht inspireren om een dergelijke virtuele ontmoetingsplek te bezoeken, of die wellicht zelf te creëren. Dit boek is bijvoorbeeld mede tot stand gekomen met hulp van ‘social networking’. Lanting deelde via sociale netwerken zijn vraagstelling, zijn visievorming, zijn intenties en vergrootte door de interacties in zijn sociale netwerken zijn kennis en inzicht op dit terrein. ‘Online co-creators’ noemt Lanting de mensen die hun tijd en energie staken in het leveren van input voor dit boek. Menno Lanting zou graag zien dat dit boek een bijdrage levert aan de werkelijke adoptie van online sociale netwerken door organisaties – en het bijbehorende leiderschap – vanuit kracht en niet (langer) vanuit angst.

Kracht en werking
Na het Voorwoord van Ton van Garderen begint Menno Lanting zijn boek met een beschrijving van sociale netwerken in hun Connected-wereld. Dit eerste boekdeel gaat over de kracht en de werking van de digitaal verbonden wereld.

De Connected-wereld
  • In het oneindige web van onderlinge contacten en verbindingen zijn veel afzonderlijke bronnen van informatie, kennis en creativiteit nu in netwerken met elkaar verbonden.
  • Nu loopt ook het tijdperk waarin kennis binnen organisaties vooral lineair en hiërarchisch gebruikt wordt ten einde.
  • Digital Natives willen en kunnen niet meer leven en werken in lineaire en hiërarchische systemen; ze zijn ook veel minder gevoelig voor organisatorische hiërarchie en maken weinig onderscheid tussen werk en privé en willen derhalve op hun werkplek ook toegang hebben tot hun online sociale netwerken.
  • Digital Natives willen een coach en geen baas. Ze willen in vrijheid verbonden zijn. Voor hen zijn de regels en normen van het sociale netwerk belangrijker dan de formele en hiërarchische afspraken.
  • Digital Natives worstelen vaak met de overstelpende hoeveelheid informatie, waardoor hun vermogen om echt aandacht te geven erg beperkt is.
  • Wanneer Digital Natives zich met iets of iemand niet op een diepere laag kunnen verbinden, laten ze het niet toe in hun leven.
  • Mensen vertrouwen en bouwen weer op elkaar.
  • In online sociale netwerken hebben mensen de mogelijkheid een nieuwe betekenis te geven aan informatie, kennis en creativiteit.
  • De Connected-wereld heeft behoefte aan een andere leiderschapsstijl en een andere organisatiestructuur.
  • Iedereen kan een mediakanaal zijn en zo zijn virtuele identiteit verder voeden.
  • Sociale media faciliteren de belangrijkste online-behoeften van mensen, namelijk: samenwerken, delen, spelen, ontmoeten en creëren.
Gebruik de kracht
In het tweede deel van zijn boek richt Menno Lanting zich op de praktijk, op de bedrijven die de kenmerken van sociale netwerken adopteren. ‘Connected-organisaties’ zijn dat in de Connected-wereld. In dit deel werkt Lanting de centrale vraag van dit boek uit, namelijk: hoe kunnen organisaties gebruik maken van de kracht van sociale netwerken. Het belangrijkste deel van dit boek gaat over hoe leiders in bedrijven hiermee kunnen werken en wat ze ermee kunnen bereiken. Speciale aandacht wordt hierbij besteed aan de mogelijkheden voor Human Resource Management, voor Marketing en voor Klantenservice. Met veel praktijkcases laat Lanting zien hoe het kan werken.

De Connected-organisatie
  • Organisaties zullen voortaan niet meer leidend zijn, maar volgend en faciliterend.
  • De nog bestaande barrières onder het mom van vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid zullen de komende tijd overwonnen worden.
  • De top van een organisatie is vaak visionair en is strategisch genoeg om te zien waar het heen gaat. Het middenmanagement bestaat vaak uit Digital Immigrants, die bovendien bang zijn om overbodig te worden en die het gevoel hebben de controle te verliezen.
  • Je hebt als organisatie mensen nodig die een reflectie zijn van de toekomst.
  • De belangrijkste kenmerken van de Connected-organisatie zijn: Authenticiteit, Passie, Betrokkenheid en Interesse.
  • Hoe beter verbonden, hoe beter een organisatie zicht heeft op de behoefte van consumenten en medewerkers.
  • Connected-leiderschap kun je beschrijven als het enthousiasmeren, interesseren en stimuleren van sociale netwerken om bij te dragen aan collectief gedragen doelstelllingen. Connected-leiders passen vooral situationeel en horizontaal leiderschap toe.
  • Goede netwerkleiders staan eerder aan de rand van de organisatie dan in het midden.
  • Steeds meer Connected-professionals stellen niet langer vertrouwen in autoriteit, maar vooral in elkaar.
  • Het management moet de gewenste cultuur uitdragen.
  • De informele leiders vind je vaak in sociale netwerken.
  • Je kunt wel beleid maken, maar beheersen kun je het niet.
  • Sociale netwerken moeten breed worden ingezet, om samen te werken, om te co-produceren en om bijvoorbeeld ervaringen en informatie te delen.
  • Eigenlijk weet ik veel te weinig welke kennis en contacten mijn collega’s hebben.
  • Verbind je aan een sociaal netwerk op basis van je passie.
  • Kies één of twee sociale netwerken uit en integreer deze in je dagelijkse werkzaamheden.
  • Als je naar je klanten kijkt als leden van een sociaal netwerk die met elkaar in contact willen zijn of komen, dan ontstaan er geheel nieuwe kansen.
  • Kwaliteit is nauwelijks nog een bepalende factor (maar de afwezigheid ervan wel!). De bepalende factor is vooral het sociale aspect.
  • De twee belangrijke pijlers voor het succes van een sociaal netwerk zijn: relevantie voor de leden en authentiek leiderschap.
  • Door individuele kennis bij elkaar te voegen, ontstaat een krachtig platform.
  • De mogelijkheid tot participatie verhoogt het gevoel van verbondenheid.
  • Hoe meer verbonden en communicatie over en weer er zijn, hoe beter de collectieve kennis en creativiteit stromen en hoe hoger de potentiële opbrengst dan weer is voor de organisatie.
  • De maatschappelijke issues van vandaag zijn zo groot, die kun je niet in een discipline oplossen.
  • In plaats van sterk intern gericht zullen afdelingen zich juist naar de ‘randen’ van de organisatie moeten begeven om zo maximaal contact te maken met andere netwerken.
  • De sollicitant van vandaag wil gevonden worden en gaat steeds minder zelf op zoek naar een bedrijf. Ze vinden het dan ook amateuristisch wanneer bedrijven hen niet kunnen vinden.
  • Gebruik maken van online sociale netwerken zou een vanzelfsprekend onderdeel moeten zijn van de functie van HRM-professionals.
  • Een organisatie moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk van haar medewerkers zichtbaar en ‘aanraakbaar’ zijn.
  • De HRM-professional wordt veel meer een netwerker en daardoor ook een min of meer publiek figuur.
  • De mate van relevantie voor de gebruikers bepaalt het verschil tussen succes en falen van een netwerk.
  • We willen worden aangesproken op wie we zijn en waar we van houden.
  • Marketing betekent dat je deelneemt aan de online conversatie of deze zelfs faciliteert.
  • Als merken werkelijk laten zien dat ze authentiek zijn, dan zijn consumenten erg vergevingsgezind.
  • Je kunt het je in deze tijd niet permitteren om niet te luisteren en niet terug te praten.
  • De marketeer kan de verbinder worden tussen het bedrijf en sociale netwerken daarbuiten; de organisator en aanjager van crowdsourcing-initiatieven.
  • Klachten die binnenkomen, kunnen bijdragen aan blijvende oplossingen van interne problemen.
Generatie 2.0
Menno Lanting sluit zijn boek af met een ‘Bijlage’, waarin hij zich richt op de manier waarop ondernemers, managers en kenniswerkers kunnen omgaan met sociale netwerken en hoe zij een persoonlijke of juist zakelijke sociale netwerkstrategie kunnen ontwikkelen. Hij geeft daar onder andere praktijkvoorbeelden van de nieuwe generatie Huisarts en van de nieuwe generatie Docent.

Ondernemers en professionals actief in sociale netwerken
  • Met een weblog kun je eenvoudig je werkzaamheden, je inspiratie en je expertise met anderen delen.
  • Bijna iedereen is een bron van interessante informatie.
  • Als ik de behoefte heb om dieper in te gaan op een onderwerp, doe ik dat via mijn blog.
  • Is het exhibitionistisch gedrag om je inzichten via een blog te delen, of is het juist een manier om je visie samen te vatten en een oefening in publiek optreden. In elk geval levert het heel veel op, zoals: handreikingen, gedeelde experimenten, complimenten, onverwachte ontmoetingen, (zakelijke) successen, vrijgevige uitwisselingen van kennis en de ontdekking van onvermoede talenten bij anderen en bij mijzelf.


Geen opmerkingen: