We hebben allemaal wel eens met roosters te maken gehad. Denk maar aan lesroosters, schoonmaakroosters, dienstroosters, oppasroosters, vakantieroosters en chauffeursrooster. Al die schema's, dienstregelingen of roosters dragen ertoe bij dat de juiste personen op het juiste moment op de juiste plaats verschijnen. We weten ook allemaal dat het moeilijk is om roosters zo op te stellen dat iedereen tevreden is over het resultaat. Zeker als het om roosters gaat voor grote groepen mensen is de foutenkans groot en/of is de kans ook groot dat er een aantal mensen allesbehalve vrolijk wordt van het gepubliceerde rooster.
Bij een klein gezelschap weet je vaak wel bij wie je met vragen en opmerkingen terecht kunt en dan is een oplossing voor het ervaren probleem doorgaans ook wel te vinden. Naarmate de complexiteit van het rooster toeneemt, moet klip en klaar zijn bij wie je terecht kunt met je vragen, hoe de procedure voor roosterwijzigingen is en waaraan wijzigingsaanvragen moeten voldoen. Roosterprocessen zijn daarmee boeiende processen geworden, ook op scholen, grote en kleine, zo ook bij Stenden hogeschool.
Als alle basisgegevens voor het nieuwe lesrooster zijn ingeleverd, wordt begonnen met het inroosteren van alle groepen, docenten en lokalen. Ontwerproosters worden door stafmedewerkers en docenten beoordeeld en naar behoefte bijgesteld en uiteindelijk gepubliceerd.
Lesroosters kunnen altijd beter en mooier. Bij elke wijziging moet je altijd onder ogen zien dat het vaak zo is dat de roosterverbetering voor de één een minder gewenste aanpassing in het rooster van een ander betekent. Alle reden dus om zorgvuldig om te gaan met veranderingen in gereed zijnde lesroosters.
Stenden hogeschool geeft alle studenten gedurende de vier moduulperiodes van een collegejaar steeds in de eerste van de tien onderwijsweken via de speciale Pimp my schedule-balie volop de gelegenheid om hun lesrooster voor de komende tien weken te optimaliseren. Dat gebeurt onder het motto "Pimp my schedule". Studenten kunnen in èn ná overleg met hun onderwijsgroepsgenoten en met de betreffende docent(en) hun roosterwensen indienen bij de aangewezen balie van het Stenden Planning Center (onderdeel van het Educational Support Office), om die tot de gewenste roosterwijzigingen te laten leiden. Na deze week kan het ook nog wel, maar dan verloopt dit via de algemene studentenservicebalie "Istudy". Bij beide balies kunnen studenten terecht met hun vragen en wijzigingsvoorstellen. In goed overleg wordt dan geprobeerd om het lesrooster aan te passen, ofwel te "pimpen".
Via onder andere intranet worden studenten opgeroepen om hun roosterwensen kenbaar te maken. Vandaag zag ik dat onze studenten ook via allerlei Twitter-accounts worden uitgenodigd om hun roosterwensen door te geven,
met de Tweet:
"Questions about your schedule?
Go to Istudy or the Pimp my schedule desk from 31/1 till 4/2".
Na het instellen van deze studentgerichte werkwijze bleek dat de studenten complimenteus waren over deze aanpak van de lesroostering. De Pimp my schedule-actie viel op, ook omdat de balie te vinden is bij de hoofdingang van het hogeschoolgebouw. De balie en de medewerkers zijn met banners, posters en shirts met het Pimp my schedule-logo duidelijk herkenbaar, wat de toegankelijkheid voor studenten vergroot. Natuurlijk realiseert elke student en medewerker zich wel dat je lesrooster nooit voor 100% aan al je wensen kan voldoen, maar het feit dat hier nu zo studentgecentreerd wordt gewerkt, verdient alle lof.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten