Op het snijvlak van 2009 en 2010 stelde Stenden hogeschool een in het jaar 2010 uitgegeven publicatie op met als titel "Terugblik en vooruitblik". Een terugblik op 2009: hoe kijken we terug op het jaar 2009. Een vooruitblik op 2010: wat gaan we in 2010 doen. Wat beide jaren in elk geval gemeenschappelijk hebben, is het feit dat we binnen Stenden hogeschool er met zijn allen voor willen zorgen dat onze studenten met een waarde(n)volle graad hun rol in de maatschappij verantwoord gaan spelen.
In 2009 zijn voortgaande stappen gezet in het fusieproces om de voormalige "Christelijke Hogeschool Nederland" en de voorheen genoemde "Hogeschool Drenthe" te fuseren tot één nieuwe hoger onderwijsinstelling, die nu overigens al meer dan twee jaar opereert onder de naam "Stenden hogeschool". Inmiddels zijn de Stenden Strategienota en de Stenden-onderwijsnota "Wereldwijs Onderwijs" verschenen. Organisatorisch zijn de contouren verder vormgegeven voor de nieuwe onderwijs- en onderzoeksorganisatie, die over enkele maanden in de vorm van zogenoemde "Schools" zal worden ingericht.
We zijn gelukkig een gezonde hogeschool, waarin het belang van het onderwijs voorop staat. Mooi is om te zien dat onze commercïële activiteiten ook prima financiële resultaten boeken, waarvan de opbrengsten terug worden geleid naar het onderwijs van de opleidingen.
Ongeveer 1 op de 4 studenten van Stenden is nu internationaal. Een betrekkelijk hoog percentage nieuw ingekomen studenten verklaart voor Stenden hogeschool te hebben gekozen wegens de reputatie van onze internationale oriëntatie. Studenten waarderen de verrijking in levenservaring en in intellectuele bagage, die ze ervaren als ze gebruik maken van de uitdagende onderwijsmogelijkheden op onze internationale sites in bijvoorbeeld Qatar, Zuid-Afrika, Thailand en op Bali.
Een thema dat binnen Stenden momenteel verder wordt uitgewerkt, is: "Verbinding". De in ontwikkeling zijnde nieuwe Schools zullen daarbij een belangrijke rol gaan vervullen. De onderwijsoperatie "Bouwstenen" van Stenden hogeschool speelt daarin een rol van doorslaggevende betekenis. Het aantal lectoren van Stenden steeg in 2009 van 9 naar 13. Zij dragen ook bij aan de verbinding tussen onderwijs, werkveld en onderzoek. We proberen voortdurend samen te ondernemen, te vernieuwen en te verbeteren.
Inmiddels zijn dit kalenderjaar het "Europees Instituut voor Toerisme" en het "Kenniscentrum Sociale Innovatie" in Stenden hogeschool van start gegaan. Deze zogenoemde "New Faculties" beschouwen we als belangrijke mijlpalen in de ontwikkeling van de hogeschool. Een andere ontwikkeling waar we bijzonder trots op zijn, is de reeds ver ontwikkelde "internationale PABO", die we momenteel met hoger onderwijspartners in Noorwegen, Zweden en Denemarken op de kaart zetten.
Al doende leren we ook in 2010 weer van elkaar:
- zo leren studenten van docenten en werkveld;
- zo leert het werkveld van onze docenten en studenten;
- zo leren de docenten op hun beurt ook van het werkveld en van de studenten.
Dat is Wereldwijs Onderwijs Anno 2010!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten